Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:42:58 GMT

1396، سال پرچالش در تحولات داخلی و مناسبات خارجی ترکیه

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۵۲۸۴

1396، سال پرچالش در تحولات داخلی و مناسبات خارجی ترکیه

آنکارا- ایرنا- ترکیه در سال گذشته شاهد تحولات و افت و خیزهای بسیاری در عرصه سیاسی، اقتصادی، امنیتی در داخل و خارج بود به طوری که این کشور یکی از پر چالش ترین سال ها را سپری کرد.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا، بررسی تحولات و رویدادهای مهم ترکیه در عرصه های مختلف در قالب یک گزارش نمایانگر تمام جوانب تحولات این کشور نخواهد بود، ولی برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی، درگیری و تنش با اتحادیه اروپا و آمریکا، متعادل تر شدن موضع ترکیه در خصوص بحران جنگ داخلی در سوریه از جمله تحولات مهم این کشور در سال گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین واکنش تند نسبت به برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق و نیز نزدیکی به کشورهای ایران، قطر و روسیه، افزایش رشد اقتصادی به بیش از 5.1 درصد، افزایش چشمگیر گردشگران خارجی، رشد بیش از 20 درصدی در بازار سهام استانبول، حفظ جایگاه ترکیه در میان 20 اقتصاد بزرگ جهانی و نیز انجام عملیات شاخه زیتون در عفرین با تجاوز به خاک سوریه از جمله رویدادهای دیگر قابل توجه ترکیه در سال گذشته بوده است.

*****
مساله ترور و مبارزه با تروریسم
ترکیه در سال 2016 میلادی شاهد 27 مورد حمله تروریستی در شهرهای بزرگ خود بود که در جریان آنها 337 نفر کشته و یک هزار و 418 نفر زخمی شدند اما تعداد حملات تروریستی ترکیه در سال 2017 به شکل محسوسی کاهش یافت.
در طول سال 1396 ترکیه بر خلاف سال های گذشته شاهد کمتر از 10 عملیات تروریستی بود که در مجموع آنها تعداد انگشت شماری کشته و زخمی شدند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه علت این کاهش را مبارزه جدی این کشور با مساله ترور، کنترل مرزها و اقدامات امنیتی در داخل شهرها عنوان و اعلام کرد و از کشته شدن 10 هزار تروریست در ترکیه طی 2 سال گذشته خبر داد و گفت: دولت ترکیه دیگر اجازه نمی دهد که کسی آرامش و وحدت ملی ترکیه را بر هم بزند.

*****
تحولات مربوط به مجلس ترکیه
نهاد قانون گذاری ترکیه در سال 2017 محل رایزنی و تنش بین چهار حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق، دموکراتیک خلق ها و حرکت ملی بوده و احزاب حاضر در مجلس ترکیه به نقد همدیگر پرداختند.
حزب حرکت ملی با پیوستن به حزب حاکم عدالت و توسعه، راه خود را از دو حزب رقیب و منتقد جمهوری خواه خلق، دموکراتیک خلق ها جدا کرده و در مهمترین تحول مجلس این کشور یعنی تصویب مواد 18 گانه اصلاحیه و تغییرات قانون اساسی که در نخستین ماه های سال 2017 انجام شد، نقش مهمی ایفا کرد.
مجلس ملی ترکیه دارای 550 نماینده است که 317 نماینده آن از حزب عدالت و توسعه، 133 نماینده از حزب جمهوری خواه خلق، 41 نماینده از حزب حرکت ملی و 59 نماینده از حزب دموکراتیک خلق ها هستند.
در جریان تحولات پارلمان ترکیه، با استعفای یک نماینده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، تعداد نمایندگان این حزب از 134 به 133 و با سلب حق نمایندگی 9 نماینده حزب دموکراتیک خلق ها، تعداد نمایندگان این حزب نیز از 59 به 50 نفر و تعداد کل نمایندگان مجلس از 550 به 540 نفر کاهش یافته است.
در اصلاحیه و تغییرات جدید قانون اساسی ترکیه، تعداد نمایندگان مجلس این کشور به 600 نفر افزایش یافته، انتخابات میان دوره‌ای حذف شده و نمایندگان علی البدل، امکان ورود به مجلس پیدا کرده اند.

*****
ادامه دستگیری های گسترده در ترکیه
دولت ترکیه با صدور بخشنامه های در حکم قانون بر اساس اختیارات قانونی اعلام وضعیت فوق العاده که پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 وضع شده و برای هفتمین دوره متوالی سه ماهه در حال اجراست، بیش از 170 هزار نفر را دستگیر کرده که بیش از 50 هزار نفر آنها روانه زندان شده اند و تعداد کارمندان اخراج شده دولتی از 110 هزار نفر فراتر رفته است.
وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد که هم اکنون 244 هزار و 878 نفر در زندان های این کشور در 381 زندان این کشور در حبس به سر می برند و بر این اساس، یک پنجم از جامعه زندانیان ترکیه متهمان کودتای سال گذشته این کشور هستند.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به فتو و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
علاوه بر این در یکسال گذشته همواره تعداد کثیری از مهاجران غیرقانونی و نیز عوامل منتسب به گروه های تروریستی از جمله پ.ک.ک و داعش دستگیر شده اند.
دولت ترکیه آمار تعداد متهمان داعشی زندانی شده در این کشور را 10 هزار نفر اعلام کرده ولی هنوز از مجموع سایر دستگیر شدگان آماری اعلام نشده است.

******
سالگرد کودتای ترکیه
نخستین سالگرد کودتای نافرجام 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) ترکیه به شکل کم سابقه ای برگزار شد و علاوه بر برپایی نمایشگاه های مختلف در همه شهرهای ترکیه، مراسم شب زنده داری به همین مناسبت در 90 هزار مسجد در سرتاسر ترکیه برگزار شد.
این مراسم به مدت 6 روز در سراسر ترکیه برگزار شد و دولت ترکیه 15 جولای را 'روز دموکراسی و اتحاد ملی' نامگذاری و اعلام کرد.

*****
تغییرات گسترده در کابینه دولت ترکیه
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه تغییرات گسترده را در اواخر تابستان در کابینه این کشور انجام داد و بر اساس تغییرات جدید در شصت و پنجمین دولت جمهوری ترکیه، مسئولیت 6 وزیر تغییر یافته و پنج نفر جدید به اعضای کابینه ترکیه پیوستند.

*****
همه پرسی اقلیم کردستان عراق
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق اوایل بهار سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد همه پرسی استقلال مناطق کردنشین شمال عراق را در 25 سپتامبر 2017 ـ سوم مهرماه 1396 میلادی برگزار کند.
خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد و دولت ترکیه این اقدام را نادرست خوانده و اعلام کرد که به نحو ممکن جلوی این اقدام را خواهد گرفت.
مقامات ترکیه برگزاری این همه پرسی را غیر مسئولانه خوانده و آن را به معنای تجزیه عراق عنوان کرده و اعلام کردند که خواهان تمامیت ارضی عراق هستند.
مقامات آنکارا به همراه ایران و عراق به رایزنی مشترک در خصوص این اقدام اقلیم کردستان عراق پرداختند و به رغم همه فشارهای خارجی و با وجود این که تنها رژیم صهیونیستی از برگزاری این همه پرسی اعلام حمایت کرد، تصمیم بازرانی عملی شد و در پی این رویداد، دولت های ایران و عراق و ترکیه اقدامات عملی را علیه اقلیم کردستان عراق آغاز کردند که بستن مسیرهای هوایی و زمینی از آن جمله بود.
در مدت زمان کوتاهی مقامات اقلیم کردستان عراق متوجه اشتباه خود در این زمینه شدند و با کناره گیری مسعود بارزانی از قدرت و با لغو نتیجه همه پرسی، شرایط به حالت عادی برگشت و دولت مرکزی عراق نیز که موصل را از چنگ داعش در آورده بود، در ادامه عملیات خود، با حضور در مناطق مورد اختلاف اقلیم با اقوام عرب و ترکمن به خصوص در کرکوک، زنگ پایان این همه پرسی را به صدا در آورد.

*****
افزایش صادرات و رشد شاخص بورس؛ موفقیت اقتصادی ترکیه در سال 96
وزارت گمرک و تجارت ترکیه اخیرا در آخرین گزارش خود اعلام کرد که صادرات این کشور در سال 2017 با افزایش 10.22 درصدی نسبت به سال قبل، به رقم 157 میلیارد و 94 میلیون دلار رسیده است.
بیشترین رقم صادرات ترکیه تنها در سال 2014 به ثبت رسیده که حدود 500 میلیون دلار بیشتر از رقم فعلی بوده است.
میزان واردات ترکیه در سال 2017 با 17.92 درصد رشد نسبت به سال پیش از آن به رقم 198 میلیارد و 576 میلیون دلار رسید.
سه کشور آلمان، انگلیس و امارات متحده عربی به ترتیب بیشترین واردات را در سال 2017 از ترکیه داشته اند و سه کشور چین، آلمان و روسیه نیز به ترتیب بیشترین میزان صادرات را به ترکیه داشته اند.
آمار و اطلاعات منتشر شده توسط سازمان آمار وزارت تجارت و بازرگانی ترکیه نشان می دهد که تجارت خارجی این کشور مستقل از تنش های سیاسی به روند رو به رشد خود ادامه می دهد و رشد حدود 50 درصدی شاخص بورس استانبول در یکسال گذشته که از زیر 80 هزار واحد شروع شده و اکنون به حدود 120 هزار واحد رسیده، گویای توفیقات اقتصادی ترکیه به رغم تنش های پرشمار داخلی و خارجی این کشور است.
ترکیه با اقتصاد در حال رشد خود، یکی از 20 اقتصاد برتر جهان است که حجم تجارت خارجی آن به طور سالانه بین 350 الی 450 میلیارد دلار متغیر بوده و حجم تجارت خارجی ترکیه در 15 سال اخیر از 82 میلیارد دلار به حدود 350 میلیارد دلار افزایش یافته است.
سهم تجارت خارجی در درآمد ناخالص ملی ترکیه نیز از 37 درصد به 48 درصد رسیده است.
دولت آنکارا در راستای اهداف سال 2023 و چشم اندازه 100 سالگی جمهوری ترکیه در نظر دارد به هدف 500 میلیارد دلار صادرات در سال برسد که به نظر می رسد هدف بلند پروازانه ای است.
همچنین مرکز آمار ترکیه اعلام کرد که اقتصاد این کشور در یکسال گذشته به طور میانگین حدود 5.1 درصد رشد داشته و بر اساس آمار اعلام شده، سرانه تولید ناخالص داخلی ترکیه نیز 32 هزار و 904 لیره معادل 10 هزار و 883 دلار بوده است.

*****
گردشگری ترکیه در سال گذشته
سفر گردشگران خارجی به ترکیه در سال 2016 میلادی که با بیش از 30 درصد کاهش، نگرانی های جدی در بین دولتمردان این کشور ایجاد کرده بود، موجب شد تا رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه فراخوانی تحت عنوان 'همسایه ات را بردار و بیا' برای احیای گردشگری کشورش اعلام کند.
بر این اساس و با بهبود شرایط امنیتی در سال گذشته، ورود گردشگران به ترکیه افزایش یافت و مرکز آمار ترکیه هفته گذشته با انتشار گزارشی، درآمد گردشگری این کشور در سال گذشته میلادی را با 18.9 درصد افزایش، 26 میلیارد و 283 میلیون دلار اعلام کرد.
بنا بر داده های مرکز آمار ترکیه، با وجود تمام بحران ها سال گذشته میلادی 32.4 میلیون گردشگر به ترکیه سفر کردند.
نعمان کورتولموش وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز سه هفته پیش وعده داد که تا سال 2023 تعداد گردشگران ورودی ترکیه به 50 میلیون نفر و میزان درآمد گردشگری کشورش نیز به 50 میلیارد دلار خواهد رسید.
بنا به اعلام وی، گردشگران روسیه، آلمان، ایران به ترتیب پرشمارترین گردشگران ورودی به ترکیه در یک سال گذشته بودند.

*****
همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه
همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال 2017 میلادی (27 فروردین ماه 1396) برگزار شد که در این انتخابات، از میان 56 میلیون و 588 هزار و 505 نفر واجد شرایط در ترکیه و با مشارکت 86 درصدی مردم، 51.3 درصد به همه پرسی آری گفتند و 18 ماده جنجالی به تایید مردم این کشور رسید.
این همه پرسی که در خصوص 18 ماده تغییرات قانون اساسی ترکیه انجام شد، نظام حکومتی ترکیه را از نظامی پارلمانی به ریاستی(ریاست جمهوری) تغییر داد و با اجرای این تغییرات، پست نخست وزیری در ترکیه حذف شده و رئیس جمهوری رئیس دولت شده و به صورت مستقیم با آرای مردمی انتخاب خواهد شد.
انتخابات محلی ترکیه با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای 81 استان در ماه مارس 2019(اسفند 1397 ـ فروردین 1398) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی اخیر به تصویب و تایید مردم این کشور رسید، انتخابات بعدی ریاست جمهوری و سراسری ترکیه نیز در روز سوم نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار خواهد شد و اگر مجلس ملی ترکیه تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام بگیرد، هر دو انتخابات در یک روز انجام می شود.

*****
تنش در روابط با سایر کشورها
ترکیه در سال گذشته با بسیاری از کشورهای دور و نزدیک دچار تنش در روابط شد که بخشی از آن ناشی از سیاست های داخلی این کشور از جمله برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی و بخشی نیز ناشی از سیاست های خارجی دولت آنکارا بود.
روابط دو کشور آلمان و ترکیه در ماههای بعد از کودتای 25 تیرماه سال 1395 به علت انتقاد شدید از سختگیری های سیاسی دولت ترکیه در داخل کشور از سوی سیاستمداران و رسانه های آلمان پرتنش شد و در ادامه این تنش ها، تعدادی از خبرنگاران ترک تبار آلمانی در ترکیه دستگیر شدند که دنیز یوجل خبرنگار روزنامه دی ولت آلمان از جمله آنها بود که حدود یک ماه پیش با توافق دو کشور آزاد شد.
همچنین روابط دو کشور در پی ممانعت دولت آلمان از سخنرانی مقامات ترکیه در اجتماع انتخاباتی ترک تبارها پیش از برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی به شدت متشنج شد و طرفین سخنان تندی را علیه همدیگر بیان کردند.
ترکیه نیز آلمان را به پناهگاهی امن برای گروه های تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) متهم کرده و حضور و فعالیت آزادانه آنها در آلمان را به معنای همدستی دولت آلمان با تروریست ها عنوان کرده و دولت آلمان را نئونازی با منش فاشیستی و اسلام ستیز خواند و در مقابل مقامات و به خصوص رسانه های آلمان نیز با غیردموکراتیک خواندن حکومت کنونی ترکیه، مقامات این کشور را دیکتاتور نامیدند.
روابط سباسی دو کشور در آخرین روزهای سال 1396 و در پی سفر نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه به برلین تا حدودی بهبود یافت این در حالی است که آمار روابط اقتصادی دو کشور نشان می دهد که به رغم این تنش ها، تغییر محسوسی در روابط اقتصادی دو کشور ایجاد نشده است.
روابط ترکیه همچنین با کشور هلند نیز به علت جلوگیری از برگزاری تجمعات انتخاباتی در آن کشور تیره شد.
روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی که پس از وقفه هفت ساله با سفر نبی آوجی وزیر سابق فرهنگ و گردشگری ترکیه در حال ترمیم بود، با اقدامات اشغالگران قدس و به خصوص در پی تصمیم به اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت این رژیم جعلی و تصمیم دولت آمریکا مبنی بر انتقال سفارتش به قدس تیره تر شد.
ترکیه در پی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خصوص شناسایی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و نیز انتقال سفارت آمریکا به این شهر مقدس اسلامی نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی را در شهر استانبول با حضور سران و مقامات نزدیک به 57 کشور اسلامی از جمله دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان برگزار کرده و در این نشست بر به رسمیت شناختن دولت فلسطین به مرکزیت قدس شرقی تاکید شد.
به این ترتیب روند عادی سازی مناسبات ترکیه با رژیم صهیونیستی که از خرداد ماه گذشته شروع شده بود، متوقف شد.
تنش در روابط ترکیه با آمریکا نیز که از سال 1395 شروع شده بود، در سال 1396 شدت گرفت و مقامات آنکارا آمریکا را به حمایت از گروه های تروریستی مخالف دولت ترکیه متهم کردند.
مقامات دولت ترکیه در سال گذشته بارها به تسلیح یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و حرب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) اعتراض کرده و خواستار توقف این امر شدند ولی بنا به ادعای مقامات و رسانه های ترکیه، دولت آمریکا بیش از پنج هزار دستگاه کامیون سلاح در اختیار این گروه ها قرار داد.
مقامات ترکیه این گروه ها را تروریستی و تجزیه طلب خوانده و نیت اصلی آنها را تشکیل دولت کردی در شمال سوریه و عراق عنوان کرده و با ترس از تجزیه کشور خود به دست این گروه ها، تحویل هر گونه سلاح از آمریکا به آنها را موجب اختلال در امنیت خود عنوان می کنند.
همچنین روابط آنکارا و واشنگتن به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای نافرجام ترکیه، صدور کیفرخواست برای مقامات بانکی ترکیه به علت همکاری با ایران، صدور کیفرخواست و بازداشت تعدادی از محافظان شخصی اردوغان و نیز دستگیری کارمند محلی کنسولگری آمریکا در استانبول و توقف صدور روادید دو طرفه در 6 ماه اخیر به شکل جدی دچار تنش بوده است.
ترکیه در سال گذشته نیز در موضوع الحاق به اتحادیه اروپا موفقیت چندانی نداشت و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست ولی عضویت در اتحادیه اروپا را به هر قیمتی نمی پذیرد.
به رغم این که مذاکرات رسمی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در سال 2005 میلادی آغاز شده است، هنوز موانعی عمده بر سر راه عضویت این کشور در این اتحادیه وجود دارد که از آن جمله می توان به اختلاف ارضی و سیاسی با بخش یونانی نشین قبرس و اختلاف سیاسی با یونان که هر دو اعضای کامل اتحادیه اروپا هستند، اشاره کرد.
پارلمان اروپا نیز در سال گذشته لایحه توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به این اتحادیه را در نشست مجمع عمومی این اتحادیه در شهر استراسبورگ فرانسه با 64 رای منفی، 477 رای مثبت و 97 رای ممتنع از 638 عضو پارلمان اروپا تصویب کرد.

*****
مذاکرات آستانه و بحران سوریه
نخستین دور مذاکرات آستانه 23-24 ژانویه 2017 (چهارم و پنجم بهمن 1395) در پایتخت قزاقستان برگزار شد. در این نشست، دو طرف اصلی جنگ سوریه یعنی نمایندگان رژیم سوریه و نمایندگان گروههای اصلی مخالفان مسلح در آستانه پایتخت جمهوری قزاقستان گردهم آمدند. ترکیه، ایران و روسیه به عنوان کشورهای ضامن در این گفتگوها که تا پایان سال گذشته 9 دور آن برگزار شد، شرکت کردند.
ترکیه، ایران و روسیه به عنوان کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه، در نشست آستانه 4 که سوم و چهارم می برابر با 13-14 اردیبهشت 1396 در قزاقستان برگزار شد، توافقنامه ایجاد مناطق عاری از تنش در سوریه را امضا کردند.
همچنین این کشورها در نشست سه جانبه‌ای که بیست و دوم نوامبر در شهر سوچی روسیه با محوریت سوریه برگزار شد، برای برگزاری کنگره گفتگوی ملی سوریه میان نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه و مخالفان متعهد به حاکمیت، استقلال، اتحاد، تمامیت ارضی و عدم تجزیه این کشور در اواخر ژانویه 2018 به توافق رسیدند.
در ادامه تحولات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی برگزار شد و نیروهای مورد حمایت ترکیه نیز به صورت فعالانه در این نشست شرکت کردند.

*****
عملیات عفرین و تجاوز به خاک سوریه
ارتش ترکیه از روز 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است که همچنان ادامه دارد.
دولت سوریه نیز با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است.
سوریه چند روز پیش نیز با محکوم کردن اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه، نقض تمامیت ارضی و حضور ارتش ترکیه در عفرین را تجاوزکارانه خوانده و با محکوم کردن این اقدام، خواستار خروج فوری نیروهای ترکیه از خاک خود شد.
نقض حاکمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه بارها توسط مجامع جهانی و دولت های بی طرف به خصوص از سوی برخی مقامات اروپایی و پارلمان اروپا محکوم شده و همه آنها خواستار پایان دادن به عملیات ارتش ترکیه در عفرین شده اند.
عملیات عفرین علاوه بر مخالفت های خارجی، موجب اعلام مخالفت هایی در داخل ترکیه نیز شده به طوری که تا کنون بیش از یکهزار نفر از مخالفان این عملیات توسط دولت ترکیه بازداشت شده اند.
بنا به اعلام شبکه خبر7 ترکیه، در جریان درگیری و اشغال شهر عفرین توسط ارتش ترکیه و عناصر ارتش آزاد سوریه، سه هزار و 700 نفر از نیروهای یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) نیز کشته شده اند.
ستاد کل ارتش ترکیه اعلام کرد که در جریان عملیات 58 روزه شاخه زیتون در عفرین سوریه، 49 نظامی این کشور کشته و 225 نفر دیگر مجروح شدند.
نهاد موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه چند روز پیش اعلام کرد که 409 نفر از عناصر ارتش آزاد سوریه در جریان عملیات عفرین کشته شده اند.
همچنین برخی منابع خبری از جمله دیده بان حقوق بشر سوریه تعداد کشته شدگان غیرنظامی این عملیات را بیش از 300 نفر و نیز تعداد آوارگان تجاوز نظامی ترکیه به شمال سوریه را بیش از 200 هزار نفر اعلام کرده اند.
ترکیه هدف از این عملیات را بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) محسوب می شوند، از منطقه عفرین اعلام کرده است.
شبد**خاورم/1905 **
گزارش از: حسن فاخری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تحولات تركيه گزارش يك ساله آنكارا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۵۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه

ترکیه در حالی یکی از ۱۰ کشور برتر جهان در پذیرش دانشجوی خارجی است که دانشگاه‌های این کشور در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا جایی ندارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، طی سالیان گذشته، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه توانسته‌اند شمار قابل توجهی از دانشجویان خارجی را به سوی خود جلب کنند. افزایش آمار دانشجویان خارجی در ترکیه، علاوه بر آن که آورده اقتصادی قابل توجهی داشته، از حیث معادلات مرتبط با قدرت نرم و سیاست گسترش آموزش زبان ترکی نیز، شایان اهمیت است.

بر اساس تازه‌ترین آماری که پروفسور دکتر ارول اوزوار رئیس شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK) اعلام کرده، ترکیه یکی از 10 کشور برتر جهان در پذیرش دانشجوی خارجی است و قصد دارد به زودی در رده پنج کشور نخست قرار بگیرد.

یکی از ابعاد متناقض در پذیرش دانشجوی خارجی در ترکیه، این است که در چند سال گذشته، به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی، بخشی از جوانان ترکیه، تحصیل در دانشگاه را نیمه کاره رها کرده و بخش قابل توجهی از آنان نیز به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند.

ترکیه میزبان 350 هزار دانشجوی خارجی
اظهارات رئیس شورای آموزش عالی ترکیه حاکی از آن است که هم اکنون 350 هزار نفر از دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های این کشور در حال تحصیل هستند. این دانشجویان از 198 کشور مختلف به ترکیه رفته‌اند اما آمارها نشان می‌دهد که دانشجویان کشورهای آسیای میانه و آفریقا در صدر لیست هستند. 


ارول اوزوار در سخنان خود، به این اذعان کرده که نزد بخشی از مردم ترکیه، نوعی نگرش و دیدگاه منفی نسبت به دانشجویان خارجی وجود دارد و گروهی از مردم تصور می‌کنند که با آمدن آنان، فرصت‌های تحصیلی و شغلی از دست جوانان ترکیه گرفته شده است.

او درباره این موضوع گفته است: حضور دانشجویان بین‌المللی باعث تضییع حقوق دانشجویان شهروند ترکیه نمی‌شود. این یک نگرش اشتباه است که به موضوع دانشجوی خارجی به عنوان یک مشکل و مساله غیرقانونی یا پناهنده و مهاجر نگاه کنیم.

برخی از احزاب و جریانات سیاسی راست و ملی گرا در ترکیه، نگاه خوشبینانه‌ای به بالا بردن آمار دانشجوی خارجی ندارند.

روزنامه ینی چاغ ارگان رسانه‌ای حزب خوب، در یک گزارش ویژه اعلام کرده که ورود دانشجویان خارجی به شهرهای کوچک ترکیه، تبعات فرهنگی و اجتماعی دارد و در تازه‌ترین مورد، در شهر کوتاهیا، یک دانشجوی دختر 21 ساله مراکشی که به خاطر فحشای غیرقانونی دستگیر شده، مبتلا به ایدز تشخیص داده شده و از ترکیه اخراج شده است.

این روزنامه افزوده که لازم است برای پذیرش دانشجویان خارجی، مقررات سختگیرانه‌ای در نظر گرفته شود.

کمیت یا کیفیت؟ مساله این است
ترکیه در سالیان اخیر، تلاش کرده تا تعداد دانشگاه‌های دولتی را افزایش دهد. زمانی که حزب عدالت و توسعه به قدرت رسید، ترکیه دارای 53 دانشگاه دولتی بود اما این تعداد حالا از عدد 125 فراتر رفته است.

همچنین تعداد خوابگاه‌های دولتی دانشجویی نیز از 190 خوابگاه به 587 خوابگاه رسیده که رشد قابل توجهی است. اما مساله اینجاست که ترکیه هنوز هم نتوانسته در لیست‌های معتبر رده بندی بهترین دانشگاه‌های جهان، جایی برای خود دست و پا کند.

تنها 6 دانشگاه ترکیه در لیست پانصد دانشگاه برتر جهان قرار دارند که البته رده آنها از 337 به بالا است و در سیصد دانشگاه اول، جایی ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد این کیفیت علمی و تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه نیست که توانسته 350 هزار دانشجوی خارجی را به سوی خود جذب کند و باید برای ذکر دلایل مهم، به سراغ موضوعاتی همچون جاذبه‌های فرهنگی – طبیعی، هزینه‌های پایین و اشتراکات ارزشی و تربیتی برویم.

یکی دیگر از موضوعات متناقض در مورد دانشگاه‌های ترکیه، این است که از حیث درصد دانشجو و فارغ التحصیل تحصیلات عالی، هیچکدام از کشورهای اروپایی به گرد پای ترکیه نمی‌رسند.

به نحوی که مثلاً در دو کشور مهم اتحادیه اروپا یعنی در فرانسه و آلمان، به ازای هر 1 هزار نفر جمعیت کشور، تنها 40 دانشجو وجود دارد، اما این تعداد در ترکیه به 95 نفر می‌رسد!

یعنی در حالی که میانگین کل کشورهای اتحادیه اروپا، 38 نفر به ازای هر 1 هزار نفر است، ترکیه با رقم 95 به 1 هزار، از همه کشورهای اروپایی سبقت گرفته است. اما کیفیت و سطح علمی دانشگاه‌های ترکیه تنها با برخی از کشورهای ضعیف اتحادیه اروپا قابل مقایسه است. 

آیا اوضاع دانشجویان ترکیه رضایت بخش است؟
گزارش‌های فراوانی در روزنامه‌ها و شبکه های تلویزیونی ترکیه منتشر شده که نشان می‌دهد در سه سال گذشته، ترک تحصیل دانشجویان ترک به دلایل اقتصادی، رکوردشکنی کرده است. چرا که بسیاری از خانواده‌ها، توانایی تامین هزینه دانشجویان خود را ندارند و امیدی هم به استخدام وجود ندارد.

گزارش روزنامه جمهوریت چاپ آنکارا نشان داده که در یک بازه زمانی 4 ساله یعنی از 2018 تا 2022 میلادی، یک میلیون و 957 هزار دانشجو ترک تحصیل کرده‌اند. مشخص شده که بیشترین تعداد ترک تحصیل دانشجویان در کلان شهرهای استانبول، آنکارا، آدانا، بورسا و آنتالیا بوده است.

به عبارتی دیگر ما در بررسی وضعیت نظام آموزش عالی ترکیه با چند ویژگی و جلوه متناقض روبرو هستیم:
1.ترکیه یکی از 10 کشور برتر جهان، از حیث پذیرش دانشجوی خارجی است.
2.آمار ترک تحصیل دانشجویان به خاطر ناتوانی در تامین هزینه تحصیل در ترکیه بی داد می‌کند.
3.تعداد دانشگاه‌های دولتی ترکیه در بیست سال اخیر، دو و نیم برابر شده اما این کشور در لیست سیصد دانشگاه برتر جهان، جایگاهی ندارد.
4.از حیث سرانه تعداد دانشجو، ترکیه حتی از آلمان و فرانسه نیز پیشی گرفته و از هر یک هزار شهروند 95 نفر آنها دانشجو است. اما با این حال، آمار بیکارهای فارغ التحصیل دانشگاه، به سطح نگران‌کننده ای رسیده است. 

در پایان باید گفت، جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ترکیه، موافقان و مخالفان فراوانی دارد. برخی از منتقدین بر این باورند که تنها در شرایطی می‌توان جذب دانشجوی خارجی را به عنوان یک دستاورد علمی و فرهنگی به رخ جهانیان کشید که کیفیت علمی دانشگاه‌ها در سطح بالایی باشد و دانشجویان فارغ التحصیل بتوانند پس از ورود به بازار کار، خوش بدرخشند و برای دانشگاه خود، اعتبار کسب کنند.

اما گروهی دیگر چنین دیدگاهی ندارند و بر این باورند که جذب دانشجوی خارجی در هر حال یک اقدام ارزآور و اقتصادی است و می‌تواند به توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی نیز کمک کند.
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  •  تماس تصویری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مشاور ارشد امیرعبداللهیان
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد