Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@11:25:08 GMT

مهم‌ترین رویداد‌های نجومی سال ۹۷

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۵۳۷۶

مهم‌ترین رویداد‌های نجومی سال ۹۷

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نخستین رویداد نجومی سال ۹۷ خورشیدی اظهار کرد: هم‌نشینی زیبای ملکه آسمان شامگاهی (سیاره ناهید) با هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۳۹ قمری در غروب روز یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷ با جدایی حدود ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درجه مشاهده می‌شود.

وی درباره دومین رویداد نجومی سال ۹۷ خورشیدی بیان کرد: منجمان آماتور کشورمان می‌توانند در شبانگاه روز جمعه پنجم مرداد ۹۷، یک ماه‌گرفتگی کامل را مشاهده کنند.


مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سیاره سرخ بهرام (مریخ) که در شهریور ۱۳۸۲ به کمترین فاصله با زمین رسید (وضعیت مقابله مطلوب) اکنون پس از ۱۵ سال مجدد به این شرایط می‌رسد و در شبانگاه پنجم مرداد ۹۷ همزمان با وقوع خسوف (ماه گرفتگی) در کمترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد.

عتیقی درباره رویداد نجومی که در روز شنبه مورخ ۲۰ مرداد ۹۷ روی می‌دهد، تاکید کرد: در این تاریخ یک خورشید گرفتگی جزئی رخ می‌دهد که از شمال آمریکا شمال آسیا مشاهده می‌شود، اما در ایران این پدیده قابل رصد نیست.

وی درباره بارش شهابی پرساووشی (برساوشی) در روز یکشنبه ۲۱ مرداد ۹۷ تصریح کرد: این بارش شرایط بسیار خوبی را برای رویت دارد، زیرا پس از خورشید گرفتگی ۲۰ مرداد ۹۷ با نبود نور مزاحم ماه در آسمان یکشنبه ۲۱ مرداد وضعیت مناسبی برای مشاهده آذرگوی‌های این بارش ایجاد می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: روز چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷ یک دنباله‌دار به نام ویرتانن- ۴۶P به زمین نزدیک می‌شود؛ این دنباله‌دار به انداز‌ه ای پر نور است که با چشم غیرمسلح در آسمان پاییز ۹۷ مشاهده می‌شود؛ بنابراین این جرم درخشان‌ترین دنباله‌داری است که در  پنج سال اخیر در نیم کره شمالی مشاهده می‌شود.

روز جهانی ستاره شناسی چه روزی است؟

عتیقی یادآور شد: روز شنبه ۲۱ آوریل ۲۰۱۸ میلادی مطابق با اول اردیبهشت ۱۳۹۷ روز جهانی ستاره شناسی است و از دوشنبه قبل تا یکشنبه پس از این روز به مدت یک هفته منجمان آماتور‌ سراسر کشورمان فرصت بسیار مناسبی را در اختیار دارند تا دانش اختر شناسی را به علاقه‌مندان به نجوم و مردم ایران بشناسانند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۵۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکشنبه‌های الگونمایی؛ این هفته «ایران جوان بمان(جمعیت)»

به گزارش خبرگزاری مهر، یکشنبه‌های الگو نمایی محفلی برای روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی و گروه‌های فعال مردمی در موضوعات و عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌رود. از مشخصه‌های اصلی حلقه‌های میانی آن است که اضافه بر کنشگری خود، در پی انتقال دانش و تجربه به دیگر ظرفیت‌های مردمی و به میدان آوری آنان به میدان کنشگری یا به عبارتی تکثیر این الگوها در طریق حل مساله است.

یکشنبه‌های الگونمایی فرصتی است تا دیگر فعالان فرهنگی اجتماعی این امکان را پیدا کنند تا الگوی (نوع و نحوه) فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این اشتراک اطلاعات میان فعالین فرهنگی موجب گردآوری مجموعه‌ای از ایده‌ها، طرح‌های موفق میدانی و تهیه بانک اطلاعاتی از اقدامات میدانی مؤثر فعالین فرهنگی است تا ضمن اطلاع از اقدامات یکدیگر و از دانش و تجارب یکدیگر بهره ببرند.

ایران جوان بمان (جمعیت)

یکشنبه‌های الگونمایی در شانزدهمین سری خود در راستای «معرفی اقدامات شاخص و ابتکارات میدانی» به موضوع «ایران جوان بمان (جمعیت)» پرداخته است.

مائده مهدی پور در این قسمت به معرفی «شبکه فعال مردمی جمعیت برنا» در یزد به عنوان یک الگوی موفق می‌پردازد.

علاقه‌مندان می‌توانند یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ از ساعت ۲۰ این قسمت را به صورت آنلاین از طریق آدرس ذیل مشاهده کنند.

https://www.skyroom.online/ch/saman2/setadekhatam

کد خبر 6090330

دیگر خبرها

  • پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج / رقم آنقدر بالا بود قلقلکم داد (فیلم)
  • آغاز رویداد دختران ایران زمین
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳
  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ یکشنبه ۹ اردیبهشت
  • فاصله نجومی قهرمانی‌های ایران با رقبا؛ آقایی فوتسال در آسیا
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - یکشنبه ۹ اردیبهشت
  • تقویم نجومی امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • یکشنبه‌های الگونمایی؛ این هفته «ایران جوان بمان(جمعیت)»
  • روند ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک باید تا مرداد نهایی شود
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری