Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@07:14:27 GMT

1396؛ سال شکوفايي مناسبات اقتصادي ايران و آسيا

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۵۴۱۹

1396؛ سال شکوفايي مناسبات اقتصادي ايران و آسيا

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- قاره پهناور آسيا از همسايگان جمهوري اسلامي ايران گرفته تا دورترين بازيگران موثر آن، همواره مورد توجه دولتمردان کشورمان قرار داشته اند به طوري که در سال 1396، شاهد رشد قابل توجه همکاري هاي اقتصادي آنها بوديم.

به گزارش روز يکشنبه گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، هر چه از برجام مي گذرد به موازات آن، موانع پيش پاي مناسبات تهران و کشورهاي مختلف جهان برداشته مي شود به طوري که در سال گذشته توافقات و تفاهم نامه هاي همکاري بسياري بين جمهوري اسلامي با کشورهايي همچون چين، کره جنوبي، مالزي، روسيه، ترکيه، عراق، گرجستان، هندوستان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به امضا رسيد؛ موضوعي که در اين گزارش مورد بررسي قرار مي گيرد.
** نقش پوياي تهران در شرق و جنوب شرق آسيا
افزايش حجم مبادلات تجاري ميان ايران و چين را مي توان يکي از مهمترين دستاوردهاي اقتصادي سال گذشته دانست. رشد چشمگير مناسبات تجاري تهران- شانگهاي موجب شد تا تجارت دوجانبه اين دو کشور سالانه به رقمي افزون بر 37.2 ميليارد دلار برسد که نسبت به سال پيش از آن رشد 20 درصدي را نشان مي دهد.
براساس مناسبات سال گذشته ايران و چين قرارداد توليد و تامين 450 دستگاه واگن مترو براي شهر‌هاي اهواز، شيراز و تبريز، بين ايدرو و شرکت پوژن چين منعقد شد.
از سويي طبق پيش بيني هاي انجام شده در اين توافق، به طور متوسط 35 درصد و در نهايت 59 درصد داخلي‌سازي واگن‌هاي آلومينيومي در ايران انجام مي‌گيرد که اين امر امکان تحقق بهره گيري از حداکثر توان ظرفيت داخلي و انتقال تکنولوژي و دانش فني را فراهم مي آورد.
امضاي تفاهمنامه همکاري براي توسعه فاز سوم پارک فناوري پرديس از ديگر دستاوردهاي همکاري ايران و شانگهاي است. طبق اين توافق 125 ميليون يورو در مدت 10 سال و دو سال تنفس براي ساخت و تجهيزات فاز سوم به اين پارک تزريق خواهد شد. پارک فناوري پرديس يکي از مهمترين پارک ها در حوزه علم‌ وفناوري کشور به شمار مي رود که با توسعه آن مي توان به انتقال فناوري در حوزه بين‌المللي کمک کرد.
روند رو به رشد همکاري هاي همه جانبه ايران و چين افزون بر حوزه حمل و نقل و فناوري هاي نوين به توسعه و تجهيز بيمارستان هاي کشور نيز منجر شد. به گونه اي که سند همکاري براي ساخت پنج بيمارستان با حدود دو ميليارد دلار اعتبار ميان اين دو کشور به امضا رسيد. بر پايه اين توافق دو بيمارستان هزار تخت خوابي در دانشگاه شهيد بهشتي ، يک بيمارستان هزار تخت خوابي در دانشگاه علوم پزشکي ايران ، يک بيمارستان 330 تخت خوابي و يک بيمارستان 540 تختي در دانشگاه علوم پزشکي تهران ساخته خواهد شد که ظرف چهار سال به بهره برداري خواهد رسيد .
سال گذشته، يکي از پررونق ترين سال ها براي همکاري هاي تجاري بين ايران و کره جنوبي به شمار مي رفت. بزرگ‌ ترين قرارداد توليد واگن در ايران براي افزايش ناوگان قطارهاي حومه‌اي، با همکاري سه ‌جانبه راه‌ آهن ايران و کنسرسيوم ايراني-کره‌اي (شرکت واگن‌سازي ايريکو و شرکت روتم کره‌ جنوبي) به امضا رسيد.
براساس اين قرار داد که به ارزش 720 ميليون‌ يورو منعقد شد، 450 دستگاه واگن در 6 سال و نيم آينده به عنوان محصول مشترک ايران و کره در دست ساخت قرار خواهد گرفت. افزون بر آن، بر اساس توافق انجام شده، منابع مورد نياز قرارداد ساخت ريل‌ باس‌ ها نيز به وسيله فاينانس کره‌ اي تامين مي‌شود تا ظرفيت 70 ميليون صندلي در قطارهاي حومه‌ اي ايران ايجاد شود.
همچنين سال گذشته فرصت مناسبي براي توسعه روابط تجاري ايران و مالزي بود؛ چرا که با امضاي سند همکاري ميان اين دو کشور، حجم تجارت آنان از 700 ميليون دلار به سه برابر افزايش يافت. اين تفاهم ها که اهداف کميسيون مشترک اقتصادي را دنبال مي کند، گام موثري در رشد اقتصادي ايران و مالزي به شمار مي رفت.
** گسترش همکاري تهران- مسکو با اسناد دهگانه
سال 96 را مي توان بهترين دوره همکاري‌هاي راهبردي و سياسي ميان ايران و روسيه دانست. اين دو کشور در مسير گسترش همکاري ها 10 سند همکاري منعقد کردند تا در جريان آن مناسبات تجاري ميان ايران و روسيه افزايش يابد. از جمله اين قراردادها مي توان به سند پاياني چهاردهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي ايران و روسيه، تفاهم نامه کارگروه وزارت انرژي روسيه و وزارت نفت ايران براي همکاري درباره طرح خط لوله گاز هند، ايران و پاکستان و يادداشت تفاهم همکاري در زمينه زمين شناسي اشاره کرد.
همچنين يادداشت تفاهم همکاري در زمينه تأمين مالي و سرمايه گذاري در حوزه صنايع و معادن ايران، يادداشت تفاهم تحقيق و توسعه مشترک در زمينه منابع زيرزميني و بستر درياي خزر، يادداشت تفاهم سرمايه گذاري مشترک در طرح هاي برق حرارتي و يادداشت تفاهم در زمينه همکاري هاي فرهنگي و هنري از جمله ديگر تفاهم هاي منعقد شده ميان ايران و روسيه است.
از طرف ديگر اين دو کشور متعهد شدند که با امضاي يادداشت تفاهم، توافقات اولين نشست همکاري هاي مشترک فرهنگي، يادداشت تفاهم توافقات نهمين نشست کارگروه همکاري هاي حمل و نقل و تفاهم نامه سه جانبه ايران، روسيه، قزقستان در مورد ترانزيت و مبادله گندم در زمينه هاي ياد شده نيز با يکديگر همکاري کنند.
** گستره همکاري از ترکيه و عراق تا گرجستان و هندوستان
در سال گذشته ايران و ترکيه با امضاي چهار قرارداد تجاري در زمينه هاي گمرکي، بانکي، صداوسيماي ايران و راديو تلويزيون ترکيه، سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران و آرشيو نخست‌وزيري جمهوري ترکيه به ادامه همکاري هاي خود در آينده مهر تاييد زدند.
با وجود اينکه حجم مبادلات تجاري تهران- آنکارا در سال هاي گذشته روند کاهشي را طي مي کرد اما در پارسال پس از چهار سال رو به افزايش گذاشت. آمارهاي مربوط به پنج سال گذشته بيانگر اين مهم است که فضاي سياسي حاکم بر روابط ايران و ترکيه تاثير عمده اي بر همکاري هاي اقتصادي اين دو کشور همسايه داشته است اما به دليل آغاز همکاري هاي مشترک تهران- آنکارا در سوريه در سال گذشته، حجم مبادلات تجاري دو کشور نيز افزايش يافت و به 10.7 ميليارد دلار رسيد.
امضاي سند همکاري ميان ايران و گرجستان از ديگر دستاوردهاي اقتصادي سال گذشته محسوب مي شود. در اين راستا، دو کشور براي گسترش همکاري هاي مشترک در زمينه کشاورزي، ورزشي،‌ ارتباطات و فناوري اطلاعات، تاسيس مجتمع پالايشگاه در گرجستان و همچنين بيانيه مشترک در زمينه تقويت همکاري‌هاي زيست محيطي توافق کردند.
تهران و بغداد نيز با امضاي 10 سند همکاري در زمينه‌هاي تجاري، صنعت، خدمات فني و مهندسي، گمرک، استاندارد و ... در سال گذشته در مسير تقويت روابط اقتصادي گام برداشتند.
علاوه بر آن با امضاي 15 سند و تفاهمنامه همکاري ميان تهران و دهلي نو چشم انداز روشني براي تعميق سطح مناسبات مشترک اين دو کشور ايجاد شد.
موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف، يادداشت تفاهم لغو رواديد سياسي، يادداشت تفاهم چارچوب همکاري ها در زمينه کشاورزي و يادداشت تفاهم همکاري در حوزه آنتي دامپينگ از جمله توافق هاي ميان ايران و هندوستان بود.
افزون بر آن مقامات دو کشور توافق کردند که همکاري هاي لازم را طبق يادداشت تفاهم مديريت موقت فاز اول بندر اول بندر چابهار، يادداشت تفاهم همکاري بين شرکت پست جمهوري اسلامي ايران و اداره پست هند، يادداشت تفاهم همکاري بين معاونت امور زنان رياست جمهوري ايران و وزارت امور زنان هند و موافقتنامه استرداد مجرمين(امور کنسولي) با يکديگر داشته باشند.
همکاري ايران و دهلي نو اما بخش هاي مدني و بهداشت را نيز شامل شد به گونه اي که مقرر گرديد دو طرف طبق تعهدي که با امضاي موافقتنامه معاضدت قضايي در امور مدني و تجاري، يادداشت تفاهم همکاري هاي بهداشت، درمان و دارو بين وزارتخانه هاي بهداشت دو کشور و يادداشت تفاهم همکاري در حوزه طب سنتي بين وزارت بهداشت ايران و وزارت طب سنتي هند(آيوش) ايجاد شد، با يکديگر همکاري کنند.
همچنين در ديدارهاي مقامات ايران و هند چهار سند همکاري نيز به امضا رسيد که موجب شد فصل جديدي از روابط تجاري از طريق اتاق هاي بازرگاني تهران و دهلي نو رقم بخورد. در اين راستا، دو کشور با امضاي يادداشت تفاهم صدور رواديد الکترونيک، يادداشت تفاهم همکاري اتاق بازرگاني ايران با اتاق بازرگاني فيکي(ficci)، دو يادداشت تفاهم همکاري اتاق بازرگاني ايران با اتاق بازرگاني آسوچم(asshocham) و يادداشت تفاهم اتاق بازرگاني ايران با اتاق بازرگاني پي. اچ. دي. چمبر (phd. chamber)سطح روابط اقتصادي خود را گسترش دادند.
پژوهشم**9242**1601** 9122
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و پژوهش هاي خبري ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۵۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود

تین نیوز

 کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در حالی تا دقایقی دیگر برگزار می شود که ۱۰ سال از آخرین جلسه طرفین می گذرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور تا دقایقی دیگر در ابوظبی برگزار می شود.

آخرین اجلاس این کمیسیون در فروردین ۱۳۹۳ برگزار شده است. این نشست پس از گذشت ۱۰ سال؛ به منظور توسعه همکاری های دو کشور در همه زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و حمل و نقلی (هوایی، دریایی، جاده ای و ترکیبی) برگزار می شود.

توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین المللی بویژه کریدور شمال جنوب به منظور ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است