Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-25@14:33:22 GMT

خوردن آجیل آری یا نه!

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۵۶۱۷

خوردن آجیل آری یا نه!

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم وفناوری استان سمنان آجیل یکی از خوراکی هایی است که در ایام عید نوروز در اکثر خانه های ایرانی مصرف می شود. این ترکیب خوراکی از چندین ماده متفاوت تشکیل شده است که از این میان می توان به :پسته ، بادام ، کشمش و…. اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با بایدها و نبایدها و همچنین خواص و در عین حال مظرات آجیل آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته هایی در مورد آجیل

۱ آجیل چرب است اما چربی موجود در انواع آجیل از نوع اشباع نشده است که کلسترول خون را پایین می آورد و خطر بیماری های قلبی و عروقی را کم می کند. اغلب مغزهای موجود در آجیل شامل ۹۰درصد اسیدهای چرب اشباع نشده هستند.

۲ آجیل منبع پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. ویتامین (E) و پروتئین موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ های خونی، کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می کند. خوردن غذاهای حاوی ویتامین E، از جمله آجیل، باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان می شود. آنتی اکسیدان های موجود در این ماده غذایی از اکسید شدن و تخریب سلول ها و بروز بیماری هایی مانند دیابت هم جلوگیری می کند.

۳ آجیل سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی، هم به تسهیل اجابت مزاج کمک می کنند و هم نوعی احساس سیری در شخص ایجاد می کنند و به این ترتیب مانع پرخوری می شوند. فیبرهای غذایی در پیشگیری از بدخیمی های روده بزرگ هم بسیار مفیدند.

۴ ثابت شده که مغزهای گردو، فندق، بادام، پسته، بادام زمینی و انواع تخمه، دستگاه دفاعی بدن را تقویت می کند.

۵ مغزها علاوه بر کاهش کلسترول خون و کاهش میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، در پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری های دوران پیری نیز تاثیر بسزایی دارند.

دلایلی برای ترس از آجیل

۱) آجيل‌ها پركالري هستند و هر گرم آنها 5 كالري انرژی غذایی توليد مي‌كند. از نظر ارزش تغذیه‌ای، يك نعلبكي آجيل دارای تقریبا 600 کالری انرژی غذایی است. می‌دانید 600 کالری یعنی چه‌قدر؟ یعنی 2 بشقاب برنج! به عبارت دیگر یک نعلبکی آجیل می‌تواند به اندازه 2 بشقاب برنج در چاق‌کنندگی شما نقش داشته باشد. به همین خاطر است که توصیه می‌کنند در طی نوروز، برنامه غذايي مثل ساير اوقات تنظيم شود و مصرف آجيل و مغزها به عنوان ميان‌وعده و در حد متعادل باشد.

۲) وجود چربي‌هاي متراكم در انواع آجيل در افزايش وزن و بروز چاقي موثر است. مصرف زياد آجيل باعث جمع شدن انرژي و چربي بيش از حد مورد نياز در بافت‌هاي بدن مي‌شود و افزايش وزن را در پي دارد. پس اگر خیلی اهل آجیل و تنقلات هستید و هر جا که به دید و بازدید می‌روید، دست در ظرف آجیل می‌کنید، سعی کنید برای جبران مافات، حجم مواد غذايي را در هر وعده اصلي، بخصوص شام، كم کنید و به اندازه کافی تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.
۳) معمولاً در تهيه انواع آجيل‌ها از مقاديري زيادي نمك استفاده مي‌شود. بنابراين مصرف بی‌رویه آجيل، مخصوصا اگر ميزان نمك آن بيش از حد متعارف باشد، ممكن است عوارضي را به خصوص برای بيماران قلبي‌عروقي، افراد مبتلا به فشار خون، و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد.

۴) آجیل اگر به اندازه و به عنوان منبع تامین کننده بخشی از انرژی غذایی روزانه‌مان مصرف شود، ضرر که ندارد هیچ، مفید هم هست. اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حسابی مواظب باشند چون تحقیقات نشان داده که مصرف آجيل‌هاي شور می‌تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوک ناگهاني و ايست قلبي شود. بر اساس يکي از پژوهش‌هاي انجام شده در کشور انگلستان بر روي 120 فرد مبتلا به فشار خون که دچار ايست قلبي خفيف شده بودند و مقايسه آنها با 120 فرد مبتلا به فشار خون که ايست قلبي را تجربه نکرده بودند، مشخص شد که مصرف آجيل‌هاي نمکي يکي از عوامل اصلي در بروز ايست قلبي در اين بیماران بوده است. پس بهتر است که افراد دچار فشار خون بالا، در صورت تمايل به مصرف آجيل، تا حد ممکن از آجيل‌هاي خام استفاده کنند و دور آجيل‌هاي بوداده و نمکي را یک خط قرمز پررنگ بکشند.

۵) بعضی از اقلام آجیل، به‌خصوص آجیل‌های شیرین، دارای چسبندگی زیادی هستند و خیلی راحت به دندان‌ها می‌چسبند و تا ساعت‌ها در حفره دهانی باقی می‌مانند. یادتان باشد که حتما در فاصله کوتاهی بعد از خوردن چنین موادی دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از فساد آنها جلوگيري شود.

۶) بعضي از تركيبات موجود در آجيل، مانند بادام زميني، برای بعضي افراد به شکل آلرژن عمل می‌کند. آلرژن یعنی ماده‌ای که می‌تواند برای شخص حساس، ایجاد حساسیت و آلرژی بکند. افرادی که به بادام‌زمینی یا به دیگر اقلام موجود در آجیل حساسیت داشته باشند، با مصرف آن دچار واکنش‌های حساسیتی مي‌شوند که این واکنش‌ها در بعضی از موارد می‌تواند بسیار شدید و حتی کشنده باشد. به همین خاطر توصيه مي‌شود که این دسته از اشخاص از خوردن آجیل یا آن اقلام خاص چشم‌پوشی کنند. افراد مبتلا به آسم هم باید از خوردن آجيل و خشكبار به طور کلی پرهیز كنند. به عبارت دیگر، اين بیماران منع استفاده از خشكبار و آجيل دارند.

۷)‌ دیابتی‌ها هم که دیگر تکلیف خود را می‌دانند. این بیماران باید میزان تقریبی انرژی و کربوهیدرات آجیل مصرفی روزانه خود را محاسبه کنند و آن را از کل کالری و کربوهیدرات دریافتی روزانه خود کم کنند.

۸)‌ توصیه آخر این‌که بهتر است سالمندان از آجيل‌هاي تا حد ممکن كم‌رنگ استفاده كنند.

عوارض مصرف بیش از حد آجیل در کودکان

مصرف بی‌رویه آجیل در کنار مصرف شيريني و شكلات، باعث بروز مشكلات گوارشي مثل ‌درد‌های شکمی، تهوع و استفراغ در کودکان می‌شود. ضمن اين كه، مانع مصرف وعده‌هاي اصلي غذا مي‌شود و به اين ترتيب تداوم اين وضعيت به مدت 2 هفته طی تعطيلات نوروزی، ممكن است به بروز مشكلات جدي در تغذيه کودکان منجر شود.

ريزه‌خواري كودكان در ايام تعطيلات نوروزی، پدیده شایعی است که مي‌تواند باعث بروز انواع ناراحتي‌هاي گوارشي، مخصوصا سوءجذب غذايي شود. با مصرف مواد غذايي متنوع در بين وعده‌هاي اصلي غذايي، ممکن است حالت سوءجذب ایجاد بشود كه اولین علامت آن احساس ترشي در حلق و گلو و بروز دل‌درد است.

علت این است که درون معده، در مرحله اول، غذاهاي نشاسته‌اي مراحل هضم را طي می‌کنند و در آخر کار چربي‌ها وارد روده مي‌شوند. اما وقتي مقدار زيادي مواد خوراكي و تنقلات به همراه هم خورده شود، عملا كار معده مختل مي‌شود. برای رفع اين مشكل باید غذاهاي زودهضم در وعده‌هاي اصلي گنجانده شده تا مشكل مواد سنگين مصرف‌شده در طي روز، به نحوي جبران شود. در غير اين صورت، پس از گذشت چند روز، كودك شديدا احساس سنگيني مي‌كند و ممكن است حتی دچار تب شود.

تنظيم صحيح رژيم غذايي كودك در ايام تعطيل، یکی از مهم‌ترین وظايف والدين است. بعضی از كودكان با مصرف بی‌رویه تنفلات آسيب شديدي به معده‌شان وارد مي‌كنند كه عوارض آن می‌تواند بسيار سخت و طاقت فرسا باشد.

مصرف چه میزان آجیل در طی روز مطلوب است؟

پزشکان بر این باورند که مغزها علیرغم مواد مغذی و مزایایی که برای سلامت بدن در بر دارند حاوی کالری بالایی می باشد و بنابراین باید حتما اعتدال را در مصرف آجیل رعایت فرمایید و زیاده روی نکنید.

بر طبق توصیه انجمن غذا و داروی امریکا، برای افراد با وزن سالم، مصرف یک مشت آجیل (در حدود ۴۲٫۵ گرم) غیر بو داده از اغلب آجیل ها در طی روز مطلوب است و آجیل های منتخب می توانند شامل مواردی بدین شرح باشند: اغلب آجیل ها از جمله بادام و فندق و بادام زمینی و گردو و پسته.

البته باید این نکته را بدانید مصرف آجیل به موازات مصرف چربی های اشباع ، محصولات لبنی و گوشتهای پرچرب و دیگر تولیدات پرچرب کمکی به سلامت قلب شما نخواهد کرد و لذا باید همواره دریافت چربی های مضر و اشباع را محدود کنید. نکته مهمی که نباید فراموش کنید آنست که در رژیم های اولیه برای افراد چاق مصرف آجیل ها بدلیل انرژی بالا بایستی محدود گردد.

آیا روغن مغزها نیز مانند مغزهای کامل مفید هستند؟ هر چند روغن مغزها نیز غنی از اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین ای می باشد ولی فاقد فیبری هستند که در مغز کامل یافت می شود و خواص مفید آن کمتر از خود آجیل است و اگر زیاد حرارت ببیند تلخ مزه می شود . در کل اگر قصد استفاده از روغن مغزها را دارید توجه کنید که آنها نیز مانند بقیه روغن ها غنی از کالری هستند و باید حتما میزان مصرف خود را کنترل نمایید . مصرف مغزهای کامل بر روغن آنها ارجحیت دارد.

انتهای پیام/

 

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۵۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | واکنش انتقامی امانوئل مکرون به لایی خوردن در یک مسابقه خیریه

215 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899541

دیگر خبرها

  • ببینید | واکنش انتقامی امانوئل مکرون به لایی خوردن در یک مسابقه خیریه
  • نوشیدن آب هنگام خوردن مفید است یا مضر؟ + فیلم
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد