Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@22:42:05 GMT

می‌توانم سخن قرآن و احادیث را با زبان هنر بیان کنم

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۶۱۵۰

می‌توانم سخن قرآن و احادیث را با زبان هنر بیان کنم

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، طاهر نبی‌زاده، استاد پیشکسوت نگارگری سنتی و تذهیب مشهد است که هم‌اکنون در مکتب هنری رضوان به تدریس و فعالیت هنری می‌پردازد. وی پنجم دی‌ماه 1342 در مشهد، در خانواده‌ای ترک‌زبان و هنرمند پا به دنیا نهاد. علاقه‌اش به هنر نقاشی و خوشنویسی از همان کودکی بروز یافت، به‌تدریج مهارت‌هایش را در این زمینه گسترش داد و در همین راستا از استادانی مطرحی همچون ظریف تبریزیان، عبدالعلی بروسان، عبدالرضا اتحاد، مصطفی مهدی‌زاده و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به‌صورت حضوری و از استاد هوشنگ جزی‌زاده، محمود فرشچیان و ... به‌صورت مکاتبه‌ای بهره برد که خودش آشنایی با این استادان بزرگ را لطف امام رضا(ع) می‌داند.
برای گفت‌وگو با وی به مکتب هنری رضوان می‌روم، استاد مشغول تدریس خوشنویسی است و برای انجام مصاحبه کلاسش را ترک می‌کند. بسیار فروتن است و دلنشین و آرام حرف می‌زند، اخلاقش بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می‌آید و معرف او می‌شود.


طاهر نبی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا، ابتدا در رابطه با آغاز مسیر هنری‌اش، بیان کرد: از 10 سالگی به کاری هنری در حوزه نقاشی و خوشنویسی علاقه‌مند بودم، بعد از آن‌که در سال 1364 به خدمت سربازی مشغول شدم، با هنر نگارگری سنتی و تذهیب آشنا شدم و چند سال پس از پایان سربازی در سال 1369، در آستان قدس رضوی استخدام شده و فعالیتم را آغاز کردم.
نبی‌زاده با اشاره به فضایی هنری که در خانواده‌شان وجود داشته است، ادامه داد: خانواده ما هنرمند بودند؛ نه آن‌که شاخص و معروف باشند اما فامیل‌ها مانند خاله، عمو، دایی و ... برخی‌شان اهل موسیقی بوده و تار می‌زدند، برخی دیگر به نقاشی و طراحی می‌پرداختند و عده‌ای دیگر به کار قالی‌بافی مشغول بودند.
این استاد پیشکسوت تذهیب و نگارگری در خصوص ادامه سیر هنری‌اش پس از دوران کودکی، افزود: من از کودکی هیچ برنامه‌ریزی برای آینده نکرده بودم و به دلیل علاقه‌ام کار هنری انجام می‌دادم، در همین حین از نقوش و کتاب‌های آموزشی هنری نیز استفاده می‌کردم. پس از آن‌که به مراحل راهنمایی و متوسطه رسیدم، معلمان و دبیران من را بیشتر با این هنر آشنا کردند؛ بعد از آن بود که تازه خوشنویسی و هنرهای سنتی که رو به نزول بودند و راه‌های گسترش کیفیت و تحول در آن را با راهنمایی اساتید خود شناختم و توانستم به تربیت هنرجویان بپردازم.
این هنرمند پیشکسوت در پاسخ به سؤالی از عنایت‌های ویژه امام رضا(ع) در زندگی‌اش گفت و بیان کرد: آقا علی بن موسی‌الرضا(ع) به همه ما عنایت دارند؛ در دین ما آمده است اگر از خدا چیزی می‌خواهید، پدر و مادر را واسطه کنید، امامان(ع) که جای خود دارند و اعتقاد ما این است که اگر چیزی می‌خواهیم باید ضمن دعا، به اهل بیت(ع) متوسل شده و آنان را پیش خداوند واسطه قرار دهیم.
وی در همین راستا درباره آداب توسل به اهل‌بیت(ع)، عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم به اهل بیت(ع) متوسل شویم، باید دلمان شکسته باشد و برای رضایت خدا از آنان طلب حاجت کنیم نه برای ناکامی‌ها و شکست‌های دنیایی و از دست دادن مال یا فراق و ...، هرچند اگر درباره مسائل دنیایی چیزهایی از اهل بیت(ع) بخواهیم، آنان به همین مقدار پاسخمان را خواهند داد و نه بیشتر.
نبی‌زاده در مورد رابطه خودش با امام رضا(ع)، گفت: همیشه برای اجابت دعاهایم از امام رضا(ع)، راضی به رضای ایشان بودم و نمی‌خواستم که حتماً خواسته‌ام انجام شود بلکه می‌گفتم اگر چیزی به صلاحم باشد به من می‌دهند و اگر به صلاحم نباشد، از آن صرف نظر می‌کنم؛ با این نگاه، همه مشکلاتم حتی مواردی که به‌ظاهر خواسته‌ام اجابت نمی‌شد، از راه‌های مختلفی که انتظارش را هم نداشتم حل می‌شد. من خودم را پیروز کامل میدان زندگی نمی‌دانم اما هرچه دارم را از اهل‌بیت(ع) دارم.
این استاد پیشکسوت نگارگری در پاسخ به این سؤال که به کدام‌یک از آثار خود علاقه بیشتری دارید، اظهار کرد: همه آثارم در پیشرفت من نقش داشتند و برایم ارزشمند هستند اما با این‌وجود، کارهای دینی و مربوط به قرآن و احادیث اهل‌بیت(ع) را بهترین کارهایم می‌دانم و برایم ارزش بیشتری دارند.
وی درباره علت اهمیت آثار دینی‌‌اش، بیان کرد: دلیل ارزش کارهای قرآنی و دینی‌ام آن است که می‌توانم سخن قرآن و احادیث را با زبان هنر بیان کنم؛ اگر بخواهم برای کشور دیگری کار کنم، همین قرآن را با زبان بزرگان دینی خودشان مانند حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) در قالب هنر ارائه می‌کردم، چراکه بسیاری از محتواهای دینی بین ما و دیگر ملت‌ها مشترک است.
نبی‌زاده که در سال 1391، نشان خادمین قرآن از سوی رئیس جمهور وقت را دریافت کرده است، در این‌باره، افزود: به خاطر فعالیت‌هایی که در آن زمان روی قرآن، مرمت آثار قدما و یا خلق آثاری روی آیات قرآن داشتم، حضرت حق و آقا علی بن موسی‌الرضا(ع) من را لایق دانستند تا خادم قرآن باشم.
هنر، ویژگی ذات پروردگار و عنایت او به هنرمند است
این هنرمند مشهدی در پاسخ به سؤالی در رابطه با تأثیر هنر در زندگی، هنر را نعمت خداوند به هنرمندان برشمرد و ابراز کرد: کار هنر خلق‌کردن است و خلق یکی از ویژگی‌های ذات پروردگار است؛ بنابراین هرچه هنرمند خلق می‌کند از عنایت حضرت حق است و همه هنرها الهی و دینی هستند مگر آن‌که به ابتذال کشیده شوند.
نبی‌زاده با بیان این مطلب که هر اثری بوی بشارت بدهد و راه راست را به بیننده نشان دهد، هنر دینی و الهی است، اضافه کرد: یکی از این هنرهای الهی و دینی تذهیب است؛ تذهیب هنر طراحی نقوش تزیینی است که در بناها، مساجد، مکان‌های متبرکه، صفحه‌های قرآن، دعاها و ... به کار می‌رود و برای بیننده، دریچه‌ای به سوی ذات الهی و آزادشدن باز می‌کند.


صبر و گذشت؛ آثار پرداختن به تذهیب در زندگی
وی درباره آثار پرداختن به هنر تذهیب در زندگی‌اش گفت و ادامه داد: از این هنر صبر، شکیبایی و گذشت را یاد گرفتم؛ چون طراحی به‌ویژه تذهیب محیطی آرام دارد و حوصله و زمان‌ می‌طلبد و همین امر باعث می‌شود انسان شخصیتی افتاده و متین پیدا کند.
توصیه‌های استاد به جوانانی که وارد عرصه هنر می‌شوند
وقتی از این هنرمند پیشکسوت نگارگری خواستیم به جوانانی که وارد عرصه این هنر شده‌اند و در ابتدای کار هستند، توصیه‌ای داشته باشد، بیان کرد: قبل از آن‌که با جوان‌ها سخنی داشته باشم، درباره گذشته و دوران جوانی خودم عرض می‌کنم؛ من در دوران ابتدای کارم سعی کردم تا از مسیری مطمئن نشدم، در آن قدم نگذارم و تلاش داشتم افرادی که در سطوح بالای تخصص و بهترین هستند را پیدا کرده و با آن‌ها کار کنم.
درآمد را ملاک و هدف فعالیتم قرار ندادم
وی با این توضیح که من درآمد را ملاک فعالیت هنری‌ام قرار ندادم، ابراز کرد: من صرفاً برای هنر و تحول و رشد آن کار کردم و ایمان داشتم که اگر درست عمل کنم، جنبه مادی‌اش هم تأمین می‌شود.
نبی‌زاده با تأکید بر لزوم صبر برای رسیدن به مهارت‌های هنری، ادامه داد: در قدیم می‌گفتند اگر کسی می‌خواهد پول زیادی به دست آورد باید یک سال از جیب خودش مایه بگذارد و اگر از سال بعد توانست خوب کار کند، کاسبی‌اش رونق می‌گیرد؛ در هنر نیز باید بین 15 تا 20 سال خون دل خورد، راه را از بیراهه شناخت، اساتید خوب را شناخت و پای درس آنان تلمذ کرد تا بتوان به مهارت رسید.
این هنرمند پیشکسوت اخلاص را یکی دیگر از لازمه‌های رسیدن به موفقیت در فعالیت هنری دانست و افزود: وقتی مخلص باشید، انگیزه خوب داشته باشید و قصدتان رضایت خداوند باشد، خود خداوند راه را به شما نشان می‌دهد و کسانی را در مسیر شما قرار می‌دهد که به مسیر درست هدایتتان می‌کنند اما اگر کسی از ابتدا به فکر دنیا باشد، شاید بتواند در برهه‌ای نامی برای خودش به دست آورد اما همین شهرت، اندک‌اندک به فراموشی سپرده خواهد شد.
صبر و شکر؛ کلید زندگی همراه با آرامش
این هنرمند مشهدی در بخش دیگری از گفت‌وگو و در پاسخ به این سؤال که چه چیزی در سختی‌های زندگی حالش را خوب می‌کند، ابراز کرد: حدیثی از مولا علی(ع) است که می‌فرمایند: «الدهرُ يَومانِ : فيَومٌ لَكَ و يَومٌ علَيكَ ، فإذا كانَ لكَ فلا تَبطَرْ ، و إذا كانَ عَليكَ فلا تَحزَنْ ، فَبِكِلَيهِما سَتُختَبَرُ، دنیا دو روز است؛ روزی علیه توست که باید صبور بود و به خدا توکل کرد و روزی که بر وفق مراد شماست و باید خداوند را برایش شکر کرد». من پیش‌ترها شاید این حدیث را ندیده بودم اما صبر را ملاک اصلی خودم قرار دادم، در برابر سختی‌ها حوصله کردم، در برابر بدی‌ها سکوت و صبر کردم و از این شکیبایی جواب‌های خوبی گرفتم، فهمیدم که دنیا گذرا است و هرچه داریم عنایت حضرت حق است حتی اگر عزیزمان باشد که او را از دست داده‌ایم.
وی در همین راستا گفت: پدرم، بهترین عزیزانم و فامیل‌هایم فوت کردند اما من چون قبول داشتم که دنیا گذرا است و هرچه هست از آن خداوند است، با مرگ آنان خیلی راحت برخورد کردم و با اینکه عزادارشان شدم اما با گذشت یکی، دو روز از درگذشتشان به زندگی عادی بازگشتم، به فکر آینده و تأثیراتی که می‌توانستم روی دیگران بگذارم بودم و اینکه درس‌هایی که از زندگی رفتگانم گرفته بودم را گسترش دهم.
این هنرمند در ادامه درباره درس‌هایی از زندگی که از خانواده خود آموخت گفت و افزود: من در دوران حیات پدر و مادرم سعی کردم تا جایی که می‌توانستم احترامشان را داشته باشم، در مقابلشان درشتی نکنم و اگر کردم، بلافاصله عذرخواهی می‌کردم و پایشان را می‌بوسیدم. آنان نیز با توصیه من به صبر و گذشت در مقابل کسانی که به من تحمیل می‌شدند، به من درس زندگی یاد دادند. یکی از درس‌های مادرم این بود که می‌گفت: «باخدا باش، پادشاهی کن؛ بی‌خدا باش، هرچه خواهی کن».
وی در همین راستا اضافه کرد: سرمشق و بهترین خاطراتم از پدر و مادرم، جملات زیبای آن‌ها بود که من را به آرامش و راه درست دعوت می‌کردند.

 انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۶۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمان «تو خواب میکاییل هستی» رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، رمان نوجوان «تو خواب میکاییل هستی» نوشته تیمور آقامحمدی که به تازگی توسط انتشارات مهرک منتشر و روانه بازار نشر شده، فردا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در حوزه هنری رونمایی می‌شود.

این مراسم با حضور فرزانه فخریان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور کودک و نوجوان، بهزاد دانشگر مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری، تیمور آقامحمدی نویسنده اثر و جمعی از اهالی ادبیات کودک و نوجوان همراه است.

همچنین پنل تخصصی رمان نوجوان با موضوع ویژگی‌های رمان نوجوان امروز و مخاطب‌شناسی رمان نوجوان با سخنرانی عباس جهانگیریان و زهرا محسنی‌فر نیز برگزار می‌شود.

«تو خواب میکاییل هستی» داستان زندگی پسری به‌نام میکاییل است که پانزده سال سن دارد و سخت‌ترین روز زندگی‌اش را تعریف می‌کند. این رمان به دغدغه‌ها و چالش‌های نوجوان امروز می‌پردازد. نوجوانی که از شیوه زندگی محتاطانه بزرگترهای خود ناراضی است و می‌خواهد به شکلی زندگی کند که در آینده حسرت گذشته را نخورد.

برنامه مورد اشاره فردا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت از ساعت ۱۶ در حوزه هنری برگزار می‌شود.

کد خبر 6097928 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (19 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (18 اردیبهشت)
  • رمان «تو خواب میکائیل هستی» رونمایی می‌شود
  • رمان «تو خواب میکاییل هستی» رونمایی می‌شود
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (17 اردیبهشت)
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • نمی‌توانم نسبت به ظلم و نسل‌کشی در غزه بی‌تفاوت باشم
  • ۱۵ هزارکرمانی در طرح زندگی با آیه ها حافظ ۳۰ آیه‌ منتخب قرآن شدند
  • چرا ابن بابویه قمى به شیخ صدوق مشهور شد؟ + فیلم