Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز علی درویشی گفت: شهرستان شوش در استان خوزستان از قدیمی ترین سکونتگاه‌ های جهان با قدمتی ۹ هزارساله است شهری که از ۷ هزار سال پیش از میلاد تا دوران سلجوقیان در آن زندگی و پویایی جاری بوده است و از آن دوران تا دوره قاجاریه خالی از سکنه شد. محوطه گسترده و عظیم به جا مانده از تاریخ مردم باستان توسط باستان شناسان در دوران قاجاریه باردیگر نامی جهانی یافت و آرام آرام در این زمان بود که بومیان جویای کار از دیگر شهرها به این محوطه باستانی مهاجرت و در حاشیه آن خانه سازی کردند تا به عنوان کارگر هیات باستان شناسی را همراهی و شوش جدیدی را پایه گذاری کنند تا امروزه گردشگران و مسافرانی از سراسر جهان به بازدید این کهن شهر مذهبی و باستانی سفر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود : در این راستا انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش مانند سالهای گذشته و همسو با ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان و با همکاری پایگاه جهانی شوش و اداره میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان برنامه های خود راجهت اطلاع رسانی و پذیرایی از میهمانان نوروزی در نوروز ۱۳۹۷ به اجرا می رساند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان شوش اعلام کرد: حدود30 نفر از اعضای این انجمن در قالب راهنمایان گردشگری در محوطه های تحت پوشش شهرستان مانند کاخ آپادانا ، قلعه باستانی ، موزه شوش و کاخ اردشیر (شائور) مستقر شده اند که علاقه مندانه و به صورت افتخاری بدون هیچ چشمداشتی گردشگران نوروزی را راهنمایی و با تاریخ و تمدن شوش و ایران آشنا می کنند.

درویشی افزود: از دیگر اقداماتی که این انجمن به مانند سال های گذشته در محوطه جهانی شوش انجام می دهد توزیع بروشور و برگه های نظر سنجی در بین مسافران است.

وی تاکید کرد: نوروز امسال تمام کوشش انجمن برآن بوده در فضایی فرهنگی و تاریخی بدور از هر گونه تنش با ساماندهی و برنامه ریزی های دقیق مسئولان شهری و پایگاه میراث جهانی شوش و اداره میراث فرهنگی از ازدحام بی رویه جمعیت در کنارغرفه های در ورودی محوطه جهانی شوش جلوگیری شود تا بدین جهت در حفظ و حراست هرچه بیشتر محوطه های باستانی اهتمام ورزیده شده و در فضایی آرام تر مسافران از این محوطه ها بازدید به عمل آورند.

درویشی با اشاره به فعالیت های پایگاه شوش حین و پس از ثبت جهانی در شوش ، ساماندهی و ثبت اشیا بدست آمده از کاوش هیات های باستان شناسی ساماندهی و ثبت آجرنوشته های بدست آمده از کاوش های شوش و چغازنبیل، ساماندهی موزه باستان شناسی شوش، مرمت و خوانا سازی پلان معماری ترانشه شهر شاهی(شهر پانزدهم)، مرمت و خوانا سازی پلان معماری کاخ آپادانا، مرمت و خوانا سازی پلان معماری کاخ اردشیر دوم(کاخ شائور)، مرمت و استحکام بخشی قلعه باستان باستان شناسی شوش، آشنایی دانش آموزان و کودکان با صنایع دستی و تاریخ شوش، برگزاری مراسمات فرهنگی ، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیا، تجهیز و راه اندازی سالن اطلاع رسانی، جنب موزه باستان شناسی شوش ،ساماندهی مسیر بازدید از محوطه باستانی شوش ،تهیه و نصب تابلوهای اطلاع رسانی در سطح محوطه، تجهیز و راه اندازی اتاق کتیبه ها، جنب قلعه باستان شناسی شوش(گاراژ گیرشمن) را از جمله اقدامات موثر و مفید در جهت ایجادمرمت و حفاظت آثار تاریخی ،فرهنگ سازی و ایجاد فضای موثر و مطلوب جهت بازدید مسافران برشمرد.

700

شوش شوش دانیال دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان شوش علی درویشی سفرهای نوروزی بازدید از شوش

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۷۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از ایکوموس خارج نشده است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اخبار کذبی مبنی بر خروج ایران از شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) منتشر شده که صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سی‌ام فروردین روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی است که این روز را به فعالان فرهنگی تبریک می‌گویم؛ روز گذشته جلسه کارشناسی خوبی در این زمینه برگزار شد و از هنرمندان، نخبگان و فعالان این حوزه تقدیر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه اخبار کذبی مبنی بر خروج ایران از ایکوموس (شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی) منتشر شد که این خبر صحت ندارد، افزود: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی گسترده‌تر از قبل ادامه دارد و این حوزه ماهیتی غیر دولتی دارد و از سال‌ها قبل به دلیل ماهیت غیردولتی پرداخت حق عضویت آن‌ها توسط افراد حقیقی صورت گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی با اشاره به اینکه سیاست وزارت میراث فرهنگی هدایت مردم به سمت گردشگاه‌های رسمی است، بیان کرد: خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به ترتیب بیشترین اقامت رسمی را در سال گذشته داشته‌اند.

ضرغامی تصریح کرد: از نظر اقامت در اقامتگاه‌های غیر رسمی استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و بوشهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۷۶۴ چادر عشایری داشتیم که بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: چادرهای عشایری هم سوغات و خوراکی‌های سنتی را ارائه کردند و هم فرهنگ ناملموس را ارائه می‌کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اضافه کرد: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس از نظر اقامت در چادرهای عشایری در رتبه بالاتر قرار داشتند؛ روستای سهیلی در قشم اولین مقام در اقامت مردم داشته است، همچنین جواهرده رامسر در جایگاه بعدی قرار دارد.

ضرغامی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش یافته است این در حالی است که هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است؛ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران خارجی به ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر یعنی بیش از ۵۰.۸ درصد افزایش یافته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 745384

دیگر خبرها

  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است
  • ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» خارج نشده است
  • ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم
  • ایران از ایکوموس خارج نشده است
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی البرز روز ۳۰ فروردین رایگان است
  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست
  • بازدید از بناها و محوطه‌های تاریخی البرز ۳۰ فروردین رایگان است
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل