Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@21:27:20 GMT

بازدید ۷ هزار نفر از مقبره الشعرای تبریز

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۸۳۵۸

بازدید ۷ هزار نفر از مقبره الشعرای تبریز

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، محمد محمدپور اظهار داشت: ٦ هزار و ٨٢٧ نفر در این مدت از مقبره‌الشعرا بازدید کردند که بیشترین بازدید مربوط به سوم فردین ماه با ٢ هزار و ٧٤٣ نفر بازدیدکننده است.

وی با اشاره به آمادگی ٥٦ امامزاده در استان برای پذیرایی و ارائه خدمات به زائران ادامه داد: همچنین ٤٩ مسجد در تبریز و ٦١ مسجد در شهرستان‌ها آماده ارائه خدمات به نمازگزاران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدپور اظهار کرد: ٥٧ نمازخانه در پارک‌ها و اماکن گردشگری نیز فعال است و همچنین برای اولین بار ١٣٠ کانون فرهنگی و هنری و کتابخانه مساجد در ایام نوروز برای ارائه خدمات فرهنگی به مسافران اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی درباره فعالیت سینماهای استان در تعطیلات نوروز گفت: فیلم‌های مختلف در ٧ نوبت در سینماها در حال اکران است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: همچنین برای سفره‌خانه‌های معرفی شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مجوز اجرای موسیقی زنده صادر شده است.

وی اظهار کرد: مقبره‌الشعرا، خانه پروین، موزه کاریکاتور و بهتونی از جمله اماکن فرهنگی مورد توجه گردشگران در طول تعطیلات نوروزی است.

براساس این گزارش یکی از معروف ترین محلات تاریخی تبریز، محله سرخاب است که بنای مقبره‌الشعرا (آرامگاه شاعران) یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز در این محل واقع شده‌ است.

کوی سرخاب به دلیل انتساب به شاعران نامی، ارج و قرب بسیاری در بین مردم داشته است به طوری که زندگی در آن و حتی دفن شدن در این کوی معروف، آرزوی بسیاری از بزرگان محسوب می‌شد.

 بنای مقبره‌الشعرا هم‌ اکنون در پیرامون تکیه حیدر در تقاطع خیابان‌‌های ثقه‌الاسلام و عارف شهر تبریز واقع شده‌ است و در ضلع شرقی بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی قرار دارد.

این بنای تاریخی در گذشته با اسامی حظیره‌الشعرا، حظیره‌القضاه، قبرستان سرخاب نیز نامیده می‌شد اما متاسفانه گذشت روزگاران و مهم‌‌تر از آن حوادث طبیعی چون سیل و زلزله، شکل ظاهری آن را از بین برده است.

آرامگاه شاعران تبریز، مکانی است که تعداد زیادی از مشاهیر علم و فرهنگ و ادب ایران زمین در آن مدفوناند.

قدیمی‌‌ترین کتبی که نام مقبره‌الشعرای تبریز را به صراحت نوشته است، تاریخ گزیده و  نزهه‌القلوب حمدالله مستوفی است که در سال‌های ٧٣٠ و ٧٤٠ هجری قمری تالیف شده است.

  نام مقبره‌الشعرا سرخاب پس از دفن شدن شاعران معروف قرن ششم مانند خاقانی و ظهیر و شاعرانی که بعد از آنها در آنجا دفن شدند در کتب تاریخ و تذکره آمده و رفته رفته معروفیت یافته است.

خاقانی و ابوالعلا و فلکی از شروان و گنجه، ظهیر فاریابی و شاهپور نیشابوری از خراسان به تبریز آمدند و در این شهر ساکن  شدند و پس از مرگ، یکایک آنان در حظیره مخصوصی دفن شدند که  این حظیره را در تاریخ و تذکره ها به عنوان مقبره‌الشعرا یاد کرده‌اند، شاعران  دیگری نیز از عهد ایلخانیان تا ایلکانیان و دوره آق قویونلو در تبریز بودند و یا از نقاط دیگر به تبریز آمده و در این شهر فوت کردند که  غالبا در همین حظیره و در جوار خاقانی مدفون شدند.

طباطبایی صاحب کتاب اولاد اطهار که در سال ١٢٩٤ هجری قمری تالیف شده ، نوشته است که به علت زلزله‌های بسیار مخصوصا زلزله سال ١١٩٣ و بعد  از آن در سال ١١٩٤ آثاری از آن به جای نمانده است.

نام ظاهری مقبره‌الشعرا که اثری از وجود خارجی آن نبود، جرقه‌ای برای ساخت بنای یادبود این شاعران و عارفان نامی بود.

  این مجموعه فرهنگی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی پذیرای میهمانان و گردشگران از داخل و خارج کشور است.

از معروف‌ترین آرمیدگان در مقبره‌الشعرا می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:اسدی طوسی، خاقانی شروانی، ذوالفقار شروانی، سید محمدحسین شهریار، عزیز خان مکری، شاهپور نیشابوری، شکیبی تبریزی، شمس‌ الدین سجاسی، ظهیر فاریابی، قطران تبریزی، لسانی شیرازی، مانی شیرازی، مجیرالدین بیلقانی، مغربی تبریزی، همام تبریزی، اشهر سبزواری، بابا مزید، بابا حسن، عبدالرحیم آبادی، نظام‌الدین یحیی‌الغوری، حسن بلغاری، سلطان پیرباب، معین‌الدین صفار، کمال‌لدین عبدالقادر نخجوانی، بهاءالدین خاکی، ضیاء‌الدین بزرگ، ابوالعلاء فلکی، عصار تبریزی، انوری ابیوردی، شیخ محمد خیابانی، ثقه‌الاسلام تبریزی، امیه بن عمر و بن عمیه، محمدجعفر کبودر آهنگی قره‌گوزلو (مجذوب علیشاه همدانی)، هفت خواهران، امیر عبدالغفار، میرزا شفیع مستوفی، حارث بن امیه، امام طالحه، پیر محمد، حافظ حسین زال، عبدالرحیم خلوتی، درویش سراج الدین قاسم، اکمل الدین مظفر بزازی، مجدالدین صنع‌لله کوزه کنانی، نجم‌الدین سمساری، برهان‌الدین واعظ هروی، قاضی مجدالدین محمد انصاری، خواجه عبدالرحیم اژآبادی، شمس‌الدین محمد خطاط، شیخ اسحاق مراغی، صلاح‌المله والدین حسن نخجوانی ثم البلغاری، سید جلال‌الدین مهدی نقیب تبریزی حسنی، شیخ نورالدین بیمارستانی، تاج‌الدین منشاوی، فخرالدین احمد اره‌گر، پیر عمادالدین، اخی خیرالدین، غیاث‌الدین محمد، پیر لیفی، پیر سلیمانشاه جوهری، ابی حامد افضل‌الدین محمد بن اسعد بن‌الفقیه محمد التبریزی المحدث، حافظ حسن کمانکش، بهاءالدین محمد خاکی، پیر محمد، پیر رازیار، پیر قندیلی، پیر ترک، بابا اسماعیل، بابا احمد قمچی باف، مولانا محمود اژآبادی، شرف‌الدین نوری، طارمی، نصرالله طبیب، سلطان دده علی، دکتر مهدی روشن ضمیر، دکتر محمود پدیده، استاد جواد آذر، استاد میرزا طاهر خوشنویس تبریزی، محمود ملماسی، سید یوسف نجمی و استاد علی حریرچی.

البته طرح بازآفرینی و احیای مجموعه تاریخی مقبره‌‌الشعرا، با زیربنای ۱۱هزار مترمربع، از مهم‌ترین اقدامات شهرداری‌ تبریز در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

تالارها، گذرگاه‌ها، نظرگاه، قدمگاه، نگارخانه و سالن‌های زیبا و مجهز، بخش‌های خدماتی، رفاهی و جنبی از جمله محورهای اجرایی این طرح است.

این بنای تاریخی امسال در رویداد تبریز ۲۰۱۸ پذیرای گردشگران و میهمانان نوروزی از سراسر جهان و کشورمان است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی سیل فرهنگ و ارشاد اسلامی گورستان موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۸۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه تند ضرغامی به برخورد آمران حجاب

ضرغامی با انتشار عکسی از علی مطهری در کنار مادرش، به سالگرد شهید مطهری واکنش نشان داد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره سالگرد شهادت شهید مطهری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

‏سالگرد مطهری به سکوت گذشت

‏مطهری اثر خنثی ندارد، همه‌اش نیاز روز است.

‏به همین دلیل دائما درحال مطالعه و تحقیق بود، تا حرف سبک نزند، می‌گفت اساس دین «محبت» است.

‏ «هل الدین الاالحب».

‏امروز برخی آمران جز «هل الدین الاالبغض» نمیشناسند!

‏گسل، عمیق است.

دیگر خبرها

  • ضرغامی: امروز برخی آمران جز «هل الدین الاالبغض» نمی‌شناسند
  • جیغ و شیون شهروندان تبریزی برای غرق خودروهایشان در سیل! | فیلم
  • کنایه تند ضرغامی به برخورد آمران حجاب
  • راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت سرانجام فاش شد
  • واکنش میرجلال‌ الدین کزازی به فیلم «مست عشق»
  • افشای راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت
  • فهرست نامزدهای اصولگرا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • سرزمین محبوب من ؛ محمد نوری
  • راهیابی دختران تبریزی به جام جهانی رباتیک هلند
  • افشای اسرار گورهای تاریخی (+عکس)