Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@10:04:50 GMT

شالیکاری کلات را بیابان می‌کند

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۸۴۶۵

شالیکاری کلات را بیابان می‌کند

با توجه به کاهش میزان نزولات جوی طی چند سال اخیر و مصرف بالای آب در شالیکاری، کاشت این محصول موجب پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی شده و ادامه این روند می تواند باعث بیابانی شدن این منطقه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کلات نادر؛ در شهرستان کلات با دارا بودن حدود ۱۵۰۰ هکتار اراضی آبیزار و پنج رودخانه دائمی که باعث شده، کشاورزان به دلیل سود اقتصای روی به کشت برنج  آوردند و از آنجا که کشت برنج نیاز به آب فراوان دارد و با توجه به بحران آب و خشکسالیهای اخیر کشت این اقدام موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و تنش بین شالیکاران در فصل کشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه علی اکبرایزدی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کلات به خبرنگار ما گفت: شهرستان کلات با داشتن 10هزار هکتار اراضی آبیزار که ۱۵۰۰هکتار از این اراضی زیر کشت برنج است و با توجه به شرایط اقلیمی از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده.

رئیس جهادکشاورزی کلات اظهارکرد: با توجه به اعلام ممنوعیت کاشت برنج در کشور به جز استان های گیلان و مازندران از سوی وزارت نیرو با رایزنی های که داشتیم که فعلا چند سالی کشت برنج ادامه داشته باشد تا با ترویج کشت های کم آب بر و پرسود کشاورزان را اغنا کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه نوع  کشت جایگزینی  را دستور کار دارید، گفت: ما دربخش زراعت برنج آنچنان درآمدزایی نداریم و با مشکلاتی که روبرو هستیم به دنبال روش های جایگزین مثل احداث باغات از جمله باغات گردوی پیوندی  که 5برابر بیشتر از کشت برنج  درآمد زایی دارد، هستیم.

ایزدی در ادامه گفت: از آنجا که شالیزارهای کلات خود مالک هستند، بحث فرهنگسازی زمان‌بر است که با گفتمان مشکلات حل نمیشود مگر اینکه شیوه اجرا شده وعملی راببینند ،تا از روش های جایگزین استقبال کنند

رئیس جهاد کشاورزی کلات در رابطه با اقدامات اولیه این طرح گفت:  قدم های اولیه را از سال ۹۵ برداشته ایم و سال گذشته همایش ملی گردو را در کلات اجرا و از کشاورزان کشوری و استانی دعوت نمودیم تا تجربیاتش را دراختیار کشاورزان ما قراردهند.

 

ایزدی ادامه داد:در شهرستان کلات ۵ رودخانه دائمی آب داریم که آب این رودخانه ها در فصلهای غیر زراعی از مرز خارج میشوند، در قره تیکان و چهچه با احداث سد توانستیم بعد از سی سال کشت برنج را در روستاهای آن منطقه از پای آب سد داشته باشیم و از بیرون رفت آب جلو گیری کنیم، درلاین ، کلات ،ایدلیک و اراضی محدود به مرز که همه اراضی زیر کشت برنج هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای جلوگیری از بیرون رفت آب از مرزهای شرقی کشور آیا برنامه ای دارید، گفت:با توجه به پتانسیل شهرستان کلات  پیگیر هستیم  تا با ایجاد سایتهای مجتمع گلخانه ای ،دامداری و شیلات در نقاط صفر مرزی که اعتبارات خاص ملی را می طلبد را در دستور کار داریم ،ونقشه برداری های اولیه انجام شده است تا از بیرون رفت آب جلوگیری وهمچنین  یک اشتغال پایدار برای جوانان ایجاد کنیم.

 

امیداست دولت نیز با اجرای طرح های آبخیزداری در کنار مردم حافظ آب و خاک این منطقه خدادی باشد.

 

/انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۸۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه

حمیدرضا کریمی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه  در شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال، با تاکید بر لزوم تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در استان، گفت : باتوجه به کم شدن آب‌های سطحی و مصرف بی رویه آب‌های زیرزمینی، برخورد با چاه‌های غیرمجاز و کشت‌های آب بر باید تشدید شود. 

وی افزود: در این راستا شرکت آب منطقه‌ای باید تلاش‌های خود را جهت انسداد چاه‌های غیرمجاز تشدید کرده و انسداد چاه‌های مناطق ممنوعه و کسانی که میزان مصرف غیرمجاز بالایی دارند را در اولویت قرار دهد. 

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به پیامد‌های منفی حفرچاه‌های غیرمجاز در حوزه منابع آبی استان، نیروی انتظامی موظف به پشتیبانی قاطع از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در این حوزه است. 

وی یادآورشد: از طرفی در حال حاضر تنها درصد کمی از چاه‌های مجاز نیز دارای کنتور هستند که اکثریت آنها نیز هوشمند نیستند، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی استان براساس اولویت و تفکیک شهرستان‌ها صورت گیرد. 

به گفته این مقام قضایی، اولویت با چاه‌هایی خواهد بود که احتمال برداشت‌های غیرمجاز از سوی آنها بیشتر است. 

کریمی اشاره‌ای هم به اجرای طرح کاداستر (حدنگار) در استان داشت و ضمن ابراز رضایت از روند کلی اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در سطح استان در شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ و سال جاری، عنوان کرد: در برخی از شهرستان‌های استان اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی با کندی پیش می‌رود، لذا اجرای این طرح در این شهرستان‌ها باید به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد. 

وی بر لزوم پیشگیری از تغییرکاربری اراضی در سطح استان هم تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های خدمات رسان موظف هستند از هرگونه ارائه خدمات و برقراری انشعاب برای افرادی که تغییر کاربری غیرمجاز داشته و مجوز ساخت و ساز نگرفته اند، خودداری کنند و اگر در این زمینه اقدامی داشته باشند، پیگرد قانونی خواهد داشت. 

مدعی العموم استان اعلام کرد: دستگاه‌های مذکور باید گزارش عملکرد خود را به صورت منظم به دبیرخانه شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال در دادسرای استان ارائه کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • کشف ۲۲ تن برنج احتکار شده در خراسان جنوبی
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • افزایش ۲۰ درصدی رهاسازی آب از سد زولاچای سلماس
  • افزایش ۲۰ درصدی رها سازی آب از سد زولاچای سلماس
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران