Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- نشریه آمریکایی نشنال اینترست نوشت: ظهور داعش و چندین سال خشونت در عراق و سوریه به دلیل حضور نیروهای ایالات متحده و پیمانکاران امنیتی وابسته به این کشور به ویژه بلک واتر است و حتی حضور کنونی روسیه در خاورمیانه هم می تواند پیامد حمله آمریکا به عراق باشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، 'توماس برونئا' استاد برجسته دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی ایالات متحده و 'دنیل استراب' از اعضای ارشد 'موسسه امنیتی نیو امریکا' در مقاله ای با عنوان 'پیمانکاران امنیت در خاورمیانه؛ نخست آمریکا و حال روسیه' نوشتند: خبرهای فراوانی مبنی بر کشته شدن پیمانکاران امنیتی روسی در سوریه به گوش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایان ذکر است این پیمانکاران پس از نیروهای امنیتی ایالات متحده که سال 2009 شمارشان به بیش از25000 نفر در عراق رسید، وارد منطقه شده اند. تفاوت این دو در مکانیسم پاسخگویی آنهاست؛ در ایالات متحده زمانی که سربازان حاضر در منطقه مرتکب نقض فرمان و یا حقوق بین الملل شوند، دولت باید پاسخگوی اعمالشان باشد.
بدترین شرکت امنیتی خصوصی، 'بلک واتر' بود که توسط 'اریک پرنس' تاسیس شد و اخیرا نیز ادعا کرده می تواند با آخرین شرکت خود، Frontier Services Group برنده جنگ در افغانستان شود.
در ادامه گزارش آمده است که بلک واتر نماینده تمام تصمیم های اشتباهی بود که در جنگ عراق توسط ایالات متحده رخ داد (2003-2011). در آن دوره زمانی، برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده، شمار پیمانکاران خصوصی منتفع برابر با نیروهای ارتش آمریکا بود.
'رابرت گیتس' وزیر دفاع وقت آمریکا آن زمان از اصطلاح 'خواهی نخواهی' برای توصیف رشد چشمگیر استفاده از پیمانکاران خصوصی استفاده کرد. شرکت بلک واتر متعلق به اریک پرنس آن زمان (2007) مشکوک به استفاده از موقعیت و شلیک های تصادفی، (صاحب) قراردادهایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار و افزایش تهاجم نیروها شد.
چهار کارمند بلک واتر نیز مسئول قتل عام 17 غیرنظامی عراقی در 'میدان النسور' بغداد در سال 2007 بودند. تاخیر در آوردن آنها به دادگاه در ایالات متحده موجب خشم فراوان عراقی ها شد و زمینه را برای خشم بنیادگرایان اسلامی فراهم کرد.
نشنال اینترست در ادامه نوشته است: بسیاری ظهور داعش و بیش از سه سال خشونت شدید در عراق و سوریه را به حضور نیروهای ایالات متحده و پیمانکاران امنیتی وابسته به آن در سال 2011 مربوط می دانند. به طور قطع حضور کنونی روسیه در خاورمیانه نیز می تواند پیامد حمله ایالات متحده به عراق و حضور گسترده پیمانکاران امنیتی این کشور باشد.
دلایل متعدد مبهمی برای حضور پیمانکاران وجود دارد. در حالی که حضور پیمانکاران ایالات متحده در عراق صرفا به منظور جنگیدن نبود، بر خلاف آن روس ها در سوریه به شدت مسلح هستند و در پاسخ به تهدیدهای احتمالی وارد نبرد می شوند.
دلایل فراوانی برای استفاده از پیمانکاران در شرایط جنگی وجود دارد. در حالی که شمار نیروهای نظامی ارتش به خوبی مشخص است، تعداد نیروهای پیمانکار مشخص نیست و آنها می توانند نیروهای اضافی را که مورد تأیید قرار نگرفته اند و مرگشان توجه کمتری جلب می کند نیز بکار گیرند. به عبارت دیگر وضعیت قانونی پیمانکاران بسیار مبهم است، زیرا قوانین بین المللی در این مورد بسیار ضعیف بوده و قوانین ملی هم در مورد آنها اعمال نمی شود.
در مورد نیروهای پیمانکاری بلک واتر نیز وضعیت به همین شیوه بود و فراهم آوردن چنین نیروهایی سودهای گزافی داشت.
گذشته از همه این موارد، تفاوت اصلی بین تجربه ایالات متحده در عراق و افغانستان و استفاده روسیه از نیروهای پیمانکاری خصوصی در خاورمیانه، این است هنگامی که سوء استفاده نیروهای بلک واتر یا سایر ارائه دهندگان پیمانکاران امنیتی مشخص می شود، راه چاره ای برای این امر وجود دارد.
نشریه آمریکایی افزوده است: امروزه پایگاه های قانونی، دکترین، مؤسسات و آموزش هایی برای استفاده از پیمانکاران خصوصی امنیتی در شرایط جنگی به وجود آمده است، اما بعید است در روسیه چنین چیزی وجود داشته باشد. در واقع باید انتظار داشته باشیم در آینده شاهد افزایش استفاده این کشور از پیمانکاران نظامی خصوصی در جنگ باشیم.
نشریه نشنال اینترست در طول تقریبا سه دهه فعالیت، کار خود را با تمرکز بر سیاست خارجی شروع کرد. این نشریه توسط 'ایروینگ کریستول' و 'اوون هریس' تأسیس شد و با متفکران و دولتمردانی همچون 'دیسرائیل'، 'بیسمارک' و 'هنری کیسینجر' ارتباط دارد.
گرچه سیاست های بین المللی در چند دهه گذشته تغییر قابل توجهی تغییر کرده، اما اساسنامه این نشریه همچنان بدون تغییر باقی مانده و تمرکز خود را بر روی سیاست خارجی در راستای منافع ملی آمریکا قرار داده است.
اروپام***7276 ** 1516**1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي پيمانكاران امنيتي روسيه آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۰۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به قطر: اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند، آن‌ها را بیرون کنید

یک مقام آمریکایی گفته است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این پیام را به نخست وزیر قطر داده است که اگر حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفت، آن‌ها را بیرون کنند. این موضوع می‌تواند نشان دهنده بی‌صبری واشنگتن برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی از نوار غزه باشد.

به گزارش یورونیوز، روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس گزارش داد که ایالات متحده به قطر گفته است که اگر حماس به عدم پذیرش پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل و رد پیشنهاد‌های معامله گروگان‌ها ادامه دهد، قطر باید رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

به گفته این مقام، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این پیام را در ماه آوریل به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر گفته است.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز روز شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) به نقل از یک منبع آگاه نوشت: قطر آماده پذیرش درخواست ایالات متحده برای اخراج رهبران حماس از دوحه است و پیش‌بینی می‌کند که این درخواست به زودی انجام شود.

به نظر می‌رسد که مذاکرات آتش‌بس بین حماس و اسرائیل در این روز‌ها به نقطه حساسی می‌رسد؛ ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سازمان سیا) روز جمعه وارد قاهره شد و هیات حماس نیز قرار است اواخر روز شنبه برسد.

همه منتظر پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد تبادل گروگان‌ها هستند، متن این پیشنهاد توسط میانجیگران مصری، قطری و آمریکایی تدوین شده و اسرائیل نیز آن را تایید کرده است.

ایالات متحده حماس را به دلیل امتناع از پذیرش پیشنهادات قبلی مقصر دانسته و می‌گوید حماس تنها مانع توافق آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی در ازای یک آتش‌بس فوری حداقل شش هفته‌ای است.

این منبع آگاه اشاره می‌کند که اگر گروه حماس آخرین پیشنهاد آتش‌بسی که مطرح شده را نپذیرد، ممکن است درخواست آمریکا از دوحه برای اخراج رهبران حماس مطرح شود.

یک مقام اسرائیلی می‌گوید انتظار نمی‌رود حماس این پیشنهاد را به طور کامل رد کند، بلکه با اصلاحات پیشنهادی خود بازخواهد گشت.

این منبع می‌گوید، اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد صبر واشنگتن رو به اتمام است، هر چیزی غیر از پاسخ مثبت به توافق روی میز ممکن است کافی باشد تا ایالات متحده را وادار کند تا رسما از قطر بخواهد رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز به طور جداگانه‌ای روز جمعه گزارش داد که اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داده تا توافق برای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد در غیر این صورت حمله خود به رفح را آغاز خواهد کرد.

گزارش این روزنامه آمریکایی مشخص نمی‌کند که این ضرب الاجل چه زمانی به این گروه فلسطینی داده شده، اما به نقل از مقام‌های مصری نقل شده که حماس تا جمعه آینده فرصت خواهد داشت که با این توافق موافقت کند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ماه‌هاست که تهدید می‌کند حمله به رفح را که آوارگان فلسطینی در آنجا پناه گرفته‌اند عملی خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر بار‌ها تکرار کرده که حمله زمینی این کشور به جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه به زودی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • اینجا «ایالات متحده اسرائیل» است!
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • آمریکا به قطر: اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند، آن‌ها را بیرون کنید
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • بلینکن: کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، سرمایه‌گذاری در آمریکا است
  • روسیه: اکثر حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود