توصیه پیمان قاسمخانی به پیمان ۱۸ ساله: کلا با این صداوسیما کار نکن
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۳۲۳۳۹
فرهنگ > تلویزیون - پیمان قاسمخانی اگر فرصت داشت به گذشته بازگردد به پیمان ۱۸ ساله توصیه میکرد که با صداوسیما همکاری نکند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیمان قاسمخانی از مشهورترین کمدینویسان ایران است و در معدود دفعاتی که جلوی دوربین رفته، با استقبال مخاطبان روبهرو شده. حرفهای او درباره کمدیهای ایرانی، بهترین فیلمنامههایش و البته توصیههایش به پیمان ۱۸ ساله در ویژهنامه نوروزی بیقانون منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دستمزد پیمان قاسمخانی به عنوان یک بازیگر بیشتر است یا به عنوان یک فیلمنامهنویس؟ آیا این نسبت دستمزد را منصفانه میدانید؟
دستمزد آخرین پیشنهاد بازی که به من شد به شکل کاملا مشخصی بیشتر از دستمزد معمول فیلمنامهنویسیام بود. در مقایسه بین بازیگری و فیلمنامهنویسی واقعا دستمزد فیلمنامهنویسی خندهدار است. به هر حال بازیگری در این مملکت طرفداران زیادی دارد.
یک پروژه را از ایده تا نهایی شدن چطور پیش میبرید؟
گاهی وقتها ممکن است نوشتن با محوریت یک کاراکتر شروع شود و قصه حول او ادامه پیدا کند و شاخ و برگ بگیرد و خط داستان در بیاید. مثل کاراکتر تداعی در دختری با کفشهای کتانی که شخصیت داستان را پیش میبرد؛ و گاهی یک خط داستانی را پیدا میکنم که حس میکنم بستر لازم را برای تبدیل شدن به کمدی خوب دارد.
مشکل فیلمهای کمدی ایرانی چیست؟
واقعا کمدیهای ایرانی زیادی ندیدهام. آنهایی که دوستشان داشتهام مثل «دایره زنگی» و «اجارهنشینها» به کنار. خیلی از کمدیهایی که دیدهام مشکلشان در کمبود موقعیتهای کمدی و گیر کردن در خلق موقعیت کمدی و گاهی دیالوگ بوده است. گاهی حس میکنم بعضی کمدیهای امروز به درد ۲۰ سال پیش میخورند. امروز که مخاطبان ما جوانان هستند، طبیعتا حس طنزشان مثل ۱۰ سال پیش یا حتی ۵ سال پیش هم نیست. حس طنز و سلیقه کمدی مردم بالاتر رفته و کمدیهای کهنه و دم دستی را دیگر برنمیتابند و ما هم باید مطابق با این سلیقه روز جلو برویم.
بهترین فیلمنامههایی که نوشتید، کدامند؟
«طبقه حساس» و «نقاب» را بیشتر از بقیه دوست داشتم. البته این مربوط به فیلمنامههایی است که دوست داشتم. یعنی صرفا خود فیلمنامه را و کاری به ساخت آن ندارم.
بین فیلمنامهنویسی و بازیگری کدام را انتخاب میکنید؟
من علاقهای به بازیگری ندارم و وقتی فیلمنامه مینویسم، هیچگاه خودم را جای شخصیتهایی که طراحی میکنم نگذاشتهام. «سن پطرزبورگ» هم که پیش آمد و نتیجه خوبی هم داشت واقعا انتخاب خودم نبود.
در سیتکامهای جهانی خالق حرف اول را میزند. خالق به عنوان یک نویسنده و ایدهپرداز سریال را طراحی میکند و سایر نویسندگان را مدیریت میکند. برخلاف ایران که در سریالها کارگردان سالاری است، کارگردان نقش چندانی در سریال ندارد و ممکن است پنج قسمت پشت سر هم سریال «فرندز» پنج کارگردان متفاوت داشته باشد. چرا نمیشود این سیستم را در ایران پیاده کرد؟
برای این سوال پاسخ خاصی ندارم. اینجا سیستم از اول همین بوده و کارگردان سالاری وجود داشته. من فکر میکنم سهم خودم را در خلق یک اثر داشتهام. این با هم تفاوت دارند. برخی کارگردانها فقط میتوانند به عنوان یک تکنسین عمل کنند اما برخی دیگر فیلم را از فیلمنامه فراتر میبرند و نقش تالیفی دارند. مثلا در «شبهای برره» ساختن دنیای سریال دست من بود اما آن فضاسازی ابزورد صرفا در نوشتههای من نبود. مهران مدیری فضای جنونآمیزتری نسبت به متن ساخت که به ما هم در نوشتن کد داد و در همان فضا و مسیر جلو رفتیم. با کارگردان مولف کار کردن امتیازهای خودش را دارد. در این نوع از همکاری اگر دنیای ما به هم نزدیک باشد کار هر دوی ما را جلوتر میبرد.
اگر الان روبروی پیمان ۱۸ ساله بنشینید، به او چه میگویید و چه توصیههایی میکنید؟
برای پیمان ۱۸ ساله که بیشتر توصیههای غیرسینمایی دارم. اما توصیههای سینماییام برایش این است که بیشتر کار کند و تنبل نباشد و یادش باشد که تا به خودش بیاید میبیند که ۵۰ ساله شده. این را هم بهش میگویم که کلا برای این صدا و سیما کار نکند.
57241
کلید واژهها : کارگردانان سینمای ایران - سینمای ایران - نویسنده -
منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران سینمای ایران نویسنده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۲۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
آفتابنیوز :
«پیمان جبلی» رئیس سازمان صدا و سیما درباره آخرین وضعیت سریالهای الف ویژه اظهار داشت: دو مجموعه تلویزیونی «الف ویژه» فاخر سلمان فارسی و موسی (ع) در دست تولید است؛ هر دو مجموعه نمایشی با برنامه ریزی منظم، مراحل مختلف آنها در حال پیشرفت است.
وی افزود: فناوری تولید مجموعه موسی (ع) با سریال سلمان فارسی و همه مجموعههای نمایشی که تا کنون تولید شده، متفاوت است و بر اساس تولید مجازی یا همان Visual Production در دست ساخت است که تجهیزات قابل توجهی را باید تأمین کنیم که به تدریج در حال تأمین است.
رئیس سازمان صداوسیما گفت: امیدواریم امسال دو مجموعه تلویزیونی موسی (ع) و سلمان فارسی بر اساس زیرساختها و تجهیزات تولید مجازی در تراز روز دنیا برخوردار خواهند شوند؛ به نظر میرسد تولید مجموعههای فاخر الف ویژه اگر بخواهد با شکل فعلی ادامه یابد؛ هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ زمان تولید چندان به صرفه نباشد؛ لذا ما توسعه فناوری جدید «تولید مجازی» را هدف قرار داده ایم.
وی ادامه داد: در حال حاضر فصل یک سریال سلمان فارسی در خاک ایران از سال گذشته شروع شده و با همان برنامه ریزی که پیش بینی شده در حال پیشروی است در هفتههای آتی شاهد حضور مجدد عوامل و بازیگران و برنامه سازی در شهرک غزالی صداوسیما خواهیم بود.
به گفته رئیس سازمان صداوسیما، سریال سلمان فارسی در ۳ فصل ساخته میشود فصل دوم آن که مربوط به بیزانس بوده، به اتمام رسیده و در حال حاضر فصل ایران در حال تصویربرداری است و فصل پایانی هم که مربوط به بخش حجاز است، بعد از اینکه فصل ایران به مراحل وسط یا پایانی برسد، مراحل پیش تولید فصل حجاز را هم آغاز میکنیم.
جبلی درباره لوکیشن تصویربرداری سلمان فاسی یادآور شد: عموما لوکیشنهایی که برای فصل بیزانس طراحی شد، در مجموعه شهرک سینمایی غزالی سازمان صداوسیما ساخته شد و یک ساخت و سازهای ماندگاری است که برای همه مجموعههای تلویزیونی یا سینمایی قابل استفاده است.
صداوسیما سریالهای نمایش خانگی تراز را خریداری میکند
وی در پاسخ به پرسشی درباره خریداری سریالهای نمایش خانگی از سوی صداوسیما و پخش در شبکههای سیما اظهار کرد: اگر در تولید مجموعههای نمایشی با ضوابط سازمان صداوسیما و هماهنگی بین تهیه کننده و مجموعه صداوسیما، برای شبکه نمایش خانگی برنامهای تولید شود، هم حمایت میکنیم و هم خریداری کنیم، اما فعلا به مورد مشخصی نمیتوانم اشاره کنم.
رئیس سازمان صداوسیما درباره ساخت فصول بعدی سریالهای پرمخاطب سیما بیان کرد: اساسا یکی پایههای اساسی طرح تحول صداوسیما، فصل دوم سازی است به این معنا که اگر مجموعههایی به هر دلیلی توفیقاتی داشتند، آن سریالها به عنوان ارزش و ویژند صداوسیما مورد بهره برداری قرار میگیرند و فصول بعدی آنها تلاش میشود ساخته شود؛ البته در هر موضوعی فصلهای جدید باید با موضوعات متنوع و کیفیت بالاتر و بهتر ساخته شود تا به آن برند لطمه وارد نشود.
وی ادامه داد: عملکرد صداوسیما در دو سه سال اخیر نشان میدهد از برندهای مهم حمایت کرده و برای ساخت فصلهای بعدی آنها اقدام کرده است مثلا زیرخاکی و «نون خ» بخشی از آنهاست؛ درباره ساخت فصول بعدی پایتخت هم قبلا توضیح داده ام؛ بنابراین سیاست مذکور ادامه مییابد و هر مجموعهای که موفق بوده، مطمئن باشید ساخت فصول بعدی آنها در دستور کار است.
منبع: خبرگزاری ایرنا