سیروس مقدم: تا وقـتی مردم بخـواهند پایتخـت میسازم
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۳۳۰۶۵
مردم هر نوروز به انتظار تماشای سریال «پایتخت» مینشینند، سریالی که زوج هما و نقی باعث میشود که دل خیلی از زن و شوهرها غنج برود که این زوج با همه مشکلاتشان باز هم همدیگر را دوست داشته باشند.
به گزارش مشرق، این خانواده به همراه نسرین، خواهر نقی و ارسطو امسال هم با اتفاقات پیشبینی نشدهای مواجه میشوند که قرار است نوروز ۹۷ مردم را با خود همراه کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید:
«پایتخت ۵» ۱۸ قسمتی شد/ توضیح درباره یک ممیزییکی از جذابیتهای خانواده «پایتخت» دو شخصیت اصلی آن یعنی نقی و هما و ارتباط محبتآمیزی است که بین این زوج دیده میشود یا ربطهای که بین نقی و پدرش بابا پنجعلی وجود دارد؛ روابطی که قرار نیست کلیشه باشد و مخاطب به راحتی آنها را میپذیرد. چطور به این شخصیتپردازی رسیدید؟
شما نمیتوانید فردی را پیدا کنید که در زندگی خود ناموفق باشد و بعد بتواند چنین رابطه موفقی را بنویسد. من، خشایار الوند، محسن تنابنده و... روابط حسی و عاطفی خوبی با والدینمان داشتهایم. حسی که به پدر و مادر و همسر در این سریال میبینید پیشازاین توسط خود ما تجربه شده و به همین دلیل اینقدر خوب در سریال نمایش داده میشود.
زیرا کسی که عشق را نشناسد، نمیتواند آن را تصویر کند. عشقی که بین نقی و پدرش هست بین خود محسن تنابنده و پدرش نیز وجود داشت. پدر آقای تنابنده فوت کرده است، اما شما نمیدانید در دورانی که بیمار بود او چگونه مثل پروانه دور پدرش میگشت. رابطه هما و نقی هم از این قاعده خارج نیست. ما به زوجی نیاز داشتیم که در آن زن صبورتر، آرامتر و با برنامهریزی بیشتری نسبت به خانواده و معضلات پیرامونش نگاه کند و از سوی دیگر نقی مردی باشد که اگرچه بهشدت خانوادهاش را دوست دارد و زحمتکش و غیرتی است، اما خودخواهیهایی دارد.
قرار بود وقتی این زوج کنار هم قرار میگیرند ضمن اینکه خصوصیات خوب و بدشان در کنار هم بارز میشود و نوعی کمدی ایجاد شود، نکات آموزشی و تربیتی هم داشته باشد. در اوج ناراحتیها و دلخوریها زن آخر شب غذا درست میکند یا نقی برای دوپینگ کشتیاش با همسرش چای میخورد و دوباره شارژ میشود.
پس علت استقبال مخاطبان، باید همین خانوادهمحوری باشد؟
خلأ این ارتباط گرم بین زن و شوهرها در جامعه حس میشود و به همین دلیل با خود فکر میکنند ای کاش این ارتباط بین همه زوجها و والدین وجود میداشت.
در قصه «پایتخت ۵» ظاهراً سراغ داعش هم رفتهاید...
ما سراغ داعش نرفتیم داعش سراغ ما آمد (میخندد) و اتفاقاتی رخ میدهد که باید در سریال ببینید. داستان ناخواسته به اتفاقاتی میکشد که خانواده از آن سر درمیآورد. مثلاینکه شما وارد قایقی شوید که ناخواسته به سمت پاناما میرود و این میان مجبور هستید خودتان را نجات دهید وگرنه در پاناما غرق میشوید.
فکر میکنم فصل پنج سریال جذابیتهای زیادی داشته باشد، اما آیا نگرانی هم دارید که این فصل علی رغم تلاشهایتان دیده نشود یا بازخورد لازم را نگیرد؟
هر اثر هنری مثل هندوانه در بسته است که تا زمانی که روی آنتن نرود نمیتوانید متوجه بازخورد و چگونگی آن شوید. این بازتابها خیلی هم به شرایط جامعه و اوضاعواحوال کشور بستگی دارد، یعنی اگر مردم حال خوشی داشته باشند بازتاب خوبی هم خواهد داشت و اگر شرایط چندان مساعدی نباشد، این بازخوردها افت خواهد داشت. بااینحال ما مجموعهای از جذابیتها را در «پایتخت» کنار هم چیدهایم. شما در این سریال برای اولین بار با صحنهها و دکورها و موقعیتهایی روبهرو میشوید که نهتنها در سینما و تلویزیون ایران، که به نظر من در دنیا هم کمتر تجربه شده است.موقعیتهایی که ایجاد شده و تصاویری که خلق شده، کمتر دیده شده است و شما هیچ فیلم و سریالی را نمیبینید که یک ساعت در بالنی در آسمان با ۱۰ پرسوناژ دچار حادثه شود، در طوفان گیر کند و... محال است جز «جادوگر شهر از» و سایر انیمیشنها این تصاویر را در کنار هم دیده باشید. به همین دلیل دیدن این صحنهها برای مخاطب جذاب است و موقعیتهای جدیدی دارد.
بخش بالن تا چه حد واقعی و تا چه حد براساس جلوههای ویژه بصری پیش میرود؟
بخش جلوههای بصری کار از بخش واقعی آن برایمان سختتر بود، چون باید خیلی موقعیتها را بازسازی میکردیم و ۶ ماه است که مسئول این بخش در حال کار است.
شما در این سالها سریالهای متفاوتی داشتید، از «پلیس جوان» گرفته تا سریالهایی که در همین گفتگو از آنها نام برده شد تا آثاری مثل «روز حسرت». این سوژهها را چگونه انتخاب میکنید؟
هیچگاه سوژهای را که یک بار روی آن کار کردهام دوباره سراغش نمیروم و به همین دلیل تنوع ژانر و موضوع در کارهای من زیاد است و از سریال پلیسی تا فانتزی و ماورایی در کارنامهام دیده میشود. من خود را در انتخاب قصههایم محدود میکنم و به این فکر میکنم که قصه مورد نظرم چه دردی را از روزگار من دوا میکند. سعی میکنم قصهای بسازم که به روزگار جامعهام نزدیک باشد و حداقل یکی از دردهای جامعهام را در قصهام مطرح کنم. همچنین همیشه در انتخاب قصههایم دقت میکنم که با نویسندههایی کار کنم که سلیقههای مختلف داشته باشند.
بعد از «پایتخت» چه خواهید کرد؟
سریال «هنگام بیداری» را داریم که حدود یک سال هم هست درگیر آن هستیم و من خیلی دوستش دارم. ژانر این کار هم در سریالهای من تکرار نشده است. «هنگام بیداری» یک سریال تاریخی است که در مقطع جنگ جهانی اول رخ میدهد و لوکیشن آن در بوشهر است و هیچ ارتباطی با سریالهایی که تاکنون ساختهام ندارد. هماکنون هم مشغول مسائل مختلف این سریال هستیم و کار را بهنوعی پیش میبریم تا سال دیگر بتوانیم فیلمبرداری آن را شروع کنیم.
چقدر در فیلمنامه و ساخت دکورها پیش رفتهاید؟
حدود ۲۰ قسمت از فیلمنامه به نگارش درآمده، لباسهای شخصیتها دوخته و بخشی از دکورها هم ساخته شده. ما در حال پیشتولید اولیه سریال هستیم و در سال ۹۷ هم پیشتولید جدی کار را شروع میکنیم.
سریال در چه شهرهایی تصویربرداری میشود؟
احتمالاً بخش عمده کار در شیراز و بوشهر تصویربرداری و بخشی هم در شهرک دفاع مقدس ساخته میشود.
با توجه به اینکه سریالهای مختلفی در موضوعات متعدد میسازید چقدر باید مطالعه داشته باشید و چقدر شبکههای اجتماعی را برای با خبر شدن از وقایع و اتفاقات جامعه مرور میکنید؟
من شبکههای اجتماعی و فضای مجازی مرتبط با تلفن همراه را بسیار کم پیگیری میکنم اما هرروز یکی، دو روزنامه میخوانم و حداقل ۴۰ تا ۵۰ کتاب در منزل جلوی من باز است که همینالان از تحقیقات آنها برای سریال «هنگام بیداری» استفاده میکنم.
چرا فضای مجازی را چندان پیگیری نمیکنید؟
ذهنم را مغشوش میکند و از طرفی شایعات را دامن می زند. به نظر من تا اخبار موثق نباشد، شنیدنش دردی را دوا نمیکند و فقط باعث میشود که ذهن شما مغشوشتر شود.
آیا این فصل از «پایتخت» آخرین فصل آن است و این کتاب را ببندید؟
از کجا میدانید که میخواهیم آن را ببندیم؟ ما تا زمانی که مردم دوست داشته باشند سریال «پایتخت» را میسازیم و وقتی مردم بگویند سریال به تکرار رسیده است دیگر روی آن کار نمیکنیم. اگر نوعی نیازسنجی از طرف مدیران سازمان باشد که مردم همچنان «پایتخت» را دوست دارند ما هم آن را میسازیم.
منبع:جام جم
منبع: تسنیم ارسال به تلگراممنبع: مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۳۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مجلس، مقدمترین لبه تماس حاکمیت با مردم است/ توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
صداوسیما میزبان جمعی از منتخبان مجلس شورای اسلامیبود که ساعاتی را در بخشهای مختلف سازمان صداوسیما گذراندند و در خاتمه این بازدید، در نشستی با رئیس سازمان صداوسیما دغدغهها و دیدگاههایشان را پیرامون رسانه ملی بیان کردند.
پیمان جبلی در جریان این نشست، با اشاره بدانکه دوران جدید رسانه در سپهر جهانی عصر رقابت و خارج شدن از تکصدایی رسانههای رسمی است، گفت: دوره مدیریتی اخیر رسانه ملی کارش را با اتکا به سندی تحولی آغاز کرد که مورد تقدیر، تحسین و تأیید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.
وی افزود: برمبنای این سند، با رهبری و مردم در راستای دو سرفصل اساسی «هویتمحوری» و «عدالتگستری» برای رسیدن به پیشرفت عهد بستهایم و تحول برای رسیدن به این اهداف کلان را در سه حوزه «محتوا»، «رویکرد» و «سازوکار» تعریف کردهایم.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در ایام برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، صداوسیما با به دست گرفتن ابتکار عمل، ۲۰۰ کانال انتخاباتی را برای تبلیغات نامزدهای مجلس اختصاص داد که در همه اقصانقاط کشور بهدور از ریختوپاشهای رایج تبلیغات، در فضایی عادلانه و آرام برنامههای خودشان را اعلام کنند، اظهار کرد: این یک اتفاق نیست، بلکه برپایه عمل به سند تحول و توجه به سرفصل عدالتگستری انجام و پایههای آن از ابتدای دوره تحول نهاده شد.
جبلی در ادامه، تحقق سیاستهای دیگری در رسانه ملی، ازجمله توجه به مناطق مختلف کشور را در قالب نمایش راهپیمایی تراکتوری ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ از یک روستا، به دست گرفتن روایت اول در وقایعی، چون بحران آب اصفهان و نمایش دستاوردها و پیشرفتهای اقصانقاط کشور از دریچه شبکه خبر٢ نتیجه تلاش و پایبندی به سند تحول دانست و گفت: در همین حال است که نماد خلاقیت و ابتکار در برنامهسازیها میشود برنامه «محفل» که با نوآوری تحسینبرانگیزی، معارف قرآنی، دینی و اعتقادی را در قالبی جذاب ارائه داده و به پرمخاطبترین برنامه مناسبتی تبدیل شده است.
وی از تلاش برای دیده شدن هویت ایرانی و فرهنگی در قالب اقوام، لهجهها، زبانها و پارهفرهنگها در قاب رسانه نیز سخن به میان آورد و گفت: در فصل پنجم مجموعه نمایشی «نونخ» دو هویت در جنوب شرق و غرب یعنی هویت کردی و بلوچی را به یکدیگر گره زدیم که امری هدفمند است و برنامهسازان ما را به لزوم تولید کارهای جذاب براساس هویت و عدالت توجه میدهد.
رئیس سازمان صداوسیما متذکر شد: هویت ایرانی، هویت تهرانی نیست و هویت تهرانی هم فقط از میدان ونک بهبالا نیست. تمرکز ما بر ساخت مجموعههای نمایشی استانی بهجای تولید در پایتخت است و در این دوره، استانها نقش پررنگی در مجموعههای نمایشی خواهند داشت.
جبلی با اشاره به کمرنگ بودن تولیدات استانی روی آنتن شبکههای ملی در گذشته گفت: عمدتاً نگاه به استانها در آنتن ملی، گردشگرانه بود؛ درحالیکه هرکدام از استانها دارای تاریخ، فرهنگ، تمدن، ادبیات و قهرمانان ملیاند که باید به آنها توجه کنیم.
وی تمرکز ویژه بر عدالتگستری را که مصداق بدیهی آن توجه به همه مناطق است، در اولویت دانست و اظهار کرد: در همین راستا ۱۰ ساعت از آنتن ملی را به برنامههای منتخب شبکههای استانی اختصاص دادیم.
رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از سخنانش ضمن بیان این نکته مهم که بههیچعنوان نگاه تشریفاتی به مجلس شورای اسلامی نداریم، این نهاد را مقدمترین لبه تماس حاکمیت با مردم دانست و گفت: مجلس مصداق و نماد جمهوریت نظام و نهادی افتخارآمیز است و همین امر، مسئولیت ما را در برابر نهاد مهم مجلس که خانه مردم است، بسیار سنگین میکند.
جبلی ادامه داد: در این دوره مدیریتی، رسانه ملی برای نخستین بار پخش زنده مذاکرات مجلس را از تلویزیون آغاز کردیم. بهدرستی اعتقاد داریم که باید وظایف و خدمات مجلس بیان شود که در همین راستا بیش از ۲۰۰ گزارش با نام «تصویب شد» تهیه و پخش کردیم که به تبیین خدمات مجلس از اول انقلاب تاکنون اختصاص داشت.
وی به تحول در معاونت سیاسی برمبنای سندمحوری و تشکیل بیش از ۴۰ گروه تخصصی در خبرگزاری صداوسیما اشاره کرد و گفت: بسیاری از قوانین برزمینمانده در دورههای قبلی مجلس، در دستورکار قرارگرفت که آزادسازی سواحل، صدور مجوز کسبوکارها و... ازآنجمله است و همین مسیر را دنبال خواهیم کرد.
سیدتقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی نیز به بازدید چندساعته گروهی از نمایندگان منتخب مردم در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و آشنایی آنها با بخشها و ظرفیتهای مختلف سازمان گفت: مدیران صداوسیمای استانها نیز برنامهریزی لازم را برای حضور منتخبان مردم در شبکههای خود انجام خواهند داد. این حضور و توجه، نویدبخش ارتباط وثیقتر مجلس و سازمان صداوسیما در دوره دوازدهم است.
دغدغهها و انتظارات منتخبان مجلس دوازدهمدر ادامه، مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده منتخب مردم لنگرود در مجلس دوازدهم نیز از ابتکار عمل رسانه ملی در راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی در دور اول انتخابات و ترتیب دادن مناظره میان نامزدها قدردانی کرد و گفت: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است. صداوسیما باید در این زمینه مطالبه داشته باشد. صداوسیما حلقه واسط حاکمیت و مردم است و باید توجه داشت اگر واقعیات را نگوییم دشمنان نظام علیه نظام تبلیغ و آسیب وارد میکنند.
رمضان رحیمی، نماینده فلاورجان اصفهان، با بیان اینکه ماهیت صداوسیما ماهیت ملی است و انتفاعش باید به توده مردم برسد، گفت: لازم است به مقوله سلامت مردم بیش از پیش توجه شود و در پرداختن به موضوعات در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نگاه عدالتطلبانه وجود داشته باشد.
حمیدرضا عزیزی فارسانی، منتخب مردم شهرستانهای اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس دوازدهم با بیان اینکه نگاه نمایندگان مجلس دوازدهم حمایت از سازمان صداوسیما بهعنوان رسانه ملی و هویتساز است، گفت: باور داریم بهطور قطعی، رسانه ملی در بازگشت بخشی از فرهنگ و هویت ازدسترفته ما که از تبلیغات سوء دشمن ناشی میشود، مؤثر است.
عبدالوحید فیاضی، منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که رسانه ملی باید هم زبان حاکمیت و هم مردم باشد و بهرهگیری از منابع سرشار هنرمندان متنوع و متکثر در سطح کشور نیز ضروری است. همچنین صداوسیما باید جایگاه و دستاوردهای مجلس شورای اسلامی را هرچه بیشتر معرفی کند.
محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس دوازدهم هم بااشاره به رقبای داخلی و خارجی صداوسیما، برضرورت بهرهگیری از نگاه نوآورانه در تولیدات رسانه ملی بهمنظور افزایش و ماندگاری مخاطبان تأکید کرد.
محمد نصیری، نماینده منتخب مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس دوازدهم نیز راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی و مناظرههای میان نامزدها را اقدامی خوب توصیف کرد و گفت: صداوسیما در سطح جامعه اثرگذار است. شایسته است در سال جهش تولید، اقدامات زیربنایی و فرهنگساز بیشتری در این راستا در رسانه ملی انجام شود.
فرامرز شهسواری، منتخب مردم هشترود و چاراویماق در مجلس دوازدهم با بیان اینکه درصد مشارکت مردم این شهرستان ۷۶ درصد بوده است، گفت: مردم روستایی ما با مشکل و محدودیت دریافت سیگنال روبهرو هستند که شایسته است با تلاش همکاران صداوسیما برطرف و سیگنالدهی توسعه یابد. در تولید برنامه و خبر نیز باید از ظرفیت منطقه استفاده شود.
نمایندگان متتخب مجلس دوازدهم در برنامهای که به همت معاونت حقوقی و امور مجلس ترتیب داده شده بود بازدیدی شش ساعته در روز یازدهم اردیبهشت ماه از بخشهای مختلف سازمان صداوسیما در حوزههای فنی، سیاسی، پخش رادیو و سیما داشتند و با حضور در ساختمان ۹ دی، دیتاسنتر، خبرگزاری صداوسیما و استودیوهای تپه صبا در جریان فعالیتها و اقدامات واحدهای مختلف قرار گرفتند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون