شهر فرنگ، از همه رنگ/گرد فراموشی بر هویت اصیل تاریخی
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۳۴۸۳۳
تبریز - نصب المانهای نامرتبط با فرهنگ ایرانی و اسلامی، همزمان با حضور گردشگران نوروزی در تبریز، موجب اعتراض شهروندان شده و بسیاری معتقدند «بدون این المانها تبریز سنگینتر جلوه میکند».
خبرگزاری مهر، گروه استانها – بهنام عبداللهی: با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی و بهار طبیعت و مسافرت، نمادها یا «المان»هایی در نقاط مختلف تبریز مقابل چشمان شهروندان و مسافران سبز شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سگهای کارتونی از المانهایی بودند که بیشترین بار انتقادها را از سوی مردم بر دوش داشتند. این المانهای طرح سگ به بهانه نام گرفتن سال ۹۷ به «سال سگ» در سطح شهر نصب شدهاند. با جستجوی عنوان «cartoon dog» در گوگل، طرحهایی که در سطح تبریز به کار برده شدهاند نمایان میشوند. یکی از شهروندان تبریزی در فضای مجازی در واکنش به این طرح نوشته است: «اگر اینها نباشند سنگینتریم.»
«این المانها باید در شهر بازی، مهد کودک یا جاهای مورد بازدید کودکان نصب شوند؛ نه سطح شهر.»همینطور طرح نوارهای کاستی که در شهر نصب شده است، با نارضایتی شهروندان مواجه شد. یکی از شهروندان تبریزی در واکنش به این طرح و طرحهای مشابه به خبرنگار مهر گفت: «این المانها باید در شهر بازی، مهد کودک یا جاهای مورد بازدید کودکان نصب شوند؛ نه سطح شهر.»
المان آدمهایی که میدوند اما یک پایشان ناقص است، عمو نوروزی که ریش بابانوئل را دارد، ماهی که روسری به سر کرده است و... از طرحهای دیگری هستند که در ایام تعطیلات نوروزی در معرض دید مسافران قرار گرفتهاند. این درحالی است که بسیاری از مسئولان نوروز ۹۷ را دروازه ورود به رویداد «تبریز۲۰۱۸» عنوان میکردند؛ رویدادی که در آن تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است.
المان مهم است؛ ذوق و سلیقه مهمتر
حسین سلیمانزاده، شهروند فعال و دغدغهمند در حوزه گردشگری به خبرنگار مهر گفته نصب المان در هر شهری جزو نیازهای مهم است اما از طرفی دیگر باید در انتخاب و پیادهکردن این طرحها سلیقه و ذوق به خرج داده شود.
او گفت: «فقط یک مقایسه کوچک با المانهای شهرهای دیگر ایران مثل مشهد و شیراز میتواند تفاوت المانها را به وضوح نشان دهد.»
المان کفش چرم و فرش تبریز در نزدیکی پل قاری، جزو المانهایی هستند که تا حدودی مورد قبول افکار عمومی قرار گرفتهاند اما سلیمانزاده حتی از آن المانها هم ابراز نارضایتی کرد و گفت: «المان کفش را نصب کردهاند اما از یک رنگ ساده برای پاهای آن، دریغ کردهاند».
«طرح این المانها را باید افراد متخصص و صاحب ایده و فکر ارائه داده و اجرا میکردند و طرحهای حاضر تنها کپی و پیست شدهاند و هیچ تناسبی با نوروز یا فرهنگ ما ندارند.»بیشتر مکانهای تاریخی و گردشگرپذیر تبریز در آستانه نوروز امسال، آماده میزبانی از مسافران نبودند، به طوری که در روزهای پایانی سال ۹۶، کفسازی محوطه مقبرهالشعرا انجام گرفت؛ و بسیاری بر این عقیدهاند مسئولان برای آنکه «دلنگرانی» خود را برای توسعه گردشگری و آمادگیشان را برای نوروز نشان دهند، «با عجله» اقدام به نصب این المانها کردهاند.
سونیا اندیش، عضو شورای شهر تبریز، یکی از منتقدان سرسخت این المانهاست. او در گفتگو با خبرنگار مهر از نامرتبط بودن این المانها به فرهنگ شهر و شهروندان سخن گفت.
او گفت: «طرح این المانها را باید افراد متخصص و صاحب ایده و فکر ارائه داده و اجرا میکردند و طرحهای حاضر تنها کپی و پیست شدهاند و هیچ تناسبی با نوروز یا فرهنگ ما ندارند.»
وقتی «خدمات شهری» به فکر «زیباسازی» میافتد
اندیش نداشتن متولی خاص برای چنین کارهایی را از جمله موضوعات مشکلساز دانست: «وقتی خدمات شهری دست به نصب چنین المانهایی در سطح شهر میزند؛ ما نمیدانیم که این وسط وظیفه زیباسازی چیست!»
او با اوضاع پیش آمده شهر را آماده میزبانی از گردشگران ندانست؛ اوضاعی که مسئولان برای نشان دادن آمادگیشان در استقبال از مسافران پیش آوردهاند.
از دیگر ایرادهایی که کاربران فضای مجازی برای این المانها برشمردند، تقلید از المانهای چند سال پیش شهرهایی همچون مشهد بود.
«شهر پر شده است از بابانوئل و سگهای والت دیسنی؛ دریغ از حمایت از طرح و فکر تازه.»صابر بقال اصغری، هنرمند صاحب سبک هنرهای تجسمی در واکنش به این المانها نوشت: «مسئولین محترم هرسال چندبار میروید مشهد کاش آثار نصب شده در مشهد را هم ببینید و اینقدر با تقلید با آبروی شهر بازی نکنید.»
او در یادداشت کوتاه خود ضمن ضعیف دانستن تمام المانهای تقلیدی در سطح شهر تبریز، اظهار کرده: «حتی ماهی قرمز هم جزو فرهنگ ما نیست و از چین وارد شده که حالا در میدان اصلی شهر نقش بسته است.»
بقال اصغری از فقدان المانهای تکمچی، فرش، کاراکتر عاشیق و... سخن گفته و نوشته: «شهر پر شده است از بابانوئل و سگهای والت دیسنی؛ دریغ از حمایت از طرح و فکر تازه.»
المانها، نقشههای مصور برای شناخت شهر
بهرنگ مجیدی، معمار و مدرس دانشگاه در مقالهای با عنوان مفهوم و کارکردهای المانهای شهری، نوشته است: «المانها پس از خودنمایی در سطح شهر افراد را به گونهای جذب خود مینمایند و ذهنشان را درگیر خود میکنند که تا مدتها در آن منطقه از شهر به صورت سمبلیک مشخصهای برای شناخت شهر در منطقه مورد نظر میشوند».
او در بخشی از مقاله خود نوشته است: «نماد در شناخت منطقه اهمیت دارد و چه بسا برگرفته از اتفاق یا تاریخچهای خاص در محل مورد نظر باشد و به نکتهای خاص در آن محل اشاره کند و با تاریخچهای عجین باشد، به گونهای که یکی از اهداف المانها میتواند اطلاعرسانی و معرفی منطقهای خاص به لحاظ تاریخی – جغرافیایی – فرهنگی و ویژگیهای خاص مردم آن منطقه بوده و یا به اتفاق یا رویداد خاصی در منطقه مزبور اشاره کند که همه اینها در برقراری ارتباط بهتر مخاطبین و کسانی که به محل رفت و آمد دارند با منطقه مورد نظر موثر است».
در مقاله مجیدی میخوانیم: «ویژگی دیگر اینگونه نمادها ایجاد یک فضای زیبا و یک اتمسفر هنری در سطح شهرها میباشد که قسمتهای مختلف شهرها را از حالت یکنواختی و تکراری شدن خارج مینماید، به هر بخش از شهر یک هویت و ویژگی خاص میبخشد و در کالبد شهر روح زندگی میدمد و مهمتر از همه اینها به محیطهای شهری مقیاس زیستی و انسانی میبخشد».
این المانها در تبریز، «قطب پنهان مجسمهسازی» نصب شدهاند
هرچند به عقیده این معمار و مدرس دانشگاه، المان شهری با مجسمه تفاوت دارد، اما شاید اینکه تبریز را «قطب پنهان مجسمهسازی» میدانند، دلیلی باشد برای اینکه نصب المانهای جدید شهری، موجبات حذف این صفت را از کوچه پس کوچههای شهر فراهم نکنند.
منبع: مهر
کلیدواژه: تبریز تبریز ۲۰۱۸ شهرداری تبریز مجسمه مسافران نوروزی نوروز 97 مجله ایران مهر نوروز بوشهر نوروز 97 گردشگری مسافران نوروزی سانحه تصادف گرگان اردوهای راهیان نور خرم آباد راهیان نور 97 شهرکرد مشهد خطبه های نماز جمعه کرمانشاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۴۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جعفر صادق(ع) ترویجدهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: امام جعفر صادق(ع) در تبیین مفاهیم قرآنی و دینی شیعه نقش بسزایی داشته و از زمان امامت امام جعفر صادق(ع) شاهد فرهنگ اصیل شیعه هستیم.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی واعظ موسوی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: یکی از تفاوتهای امام صادق(ع) با اهل بیت(ع) و ائمه به دوران زندگی ایشان باز می گردد، دوران زندگی این حضرت مصادف با اوج نهضت عباسی و از طرفی دیگر دوران اضمحلال حکومت بنیامیه بود.
وی افزود: درگیری میان حکومت بنیامیه و بنیعباس باعث شد تا فرصتی برای امام به وجود بیاید و بتواند از این فرصت برای تبلیغ دین استفاده کنند؛ در واقع امام صادق(ع) در این دوران به نهضتی فرهنگی پرداختند و شاگردان زیادی را تربیت کردند و به تبلیغ و تبیین مفاهیم دینی و علمی پرداختند.
این کارشناس مذهبی در خصوص اینکه پیروان امام جعفر صادق(ع) را شیعه جعفری مینامند بیان کرد: امام صادق(ع) موفق شد تا اسلام ناب بی پالایش را معرفی کند و این نوع اسلام را به شاگردان بزرگ خود همچون هشام بن الملک و امثال دیگر آموزش دهد، از آنجایی که اسلام واقعی توسط امام جعفر صادق(ع) تبیین شد به پیروان شیعه اثنی عشری شیعه جعفری میگویند.
موسوی ادامه داد: امام جعفر صادق(ع) در تبیین مفاهیم قرآنی و دینی شیعه نفش بسزایی داشتند و امام مفاهیم دینی و علمی را به بهترین وجه برای بشریت تبیین و ترویج میکردند و شاهد فرهنگ اصیل شیعه از زمان امامت امام جعفر صادق(ع) به بعد هستیم.
وی گفت: اسلامی که امام جعفرصادق(ع) از نگاه تشیع به بشریت معرفی کرد هیچ نوع افراط و تفریطی نداشت، تمام خوبیها در این اسلام جمع شده است و امام توانستند بستهای آموزشی از نگاه خودشان را ارائه کنند.
این کارشناس مذهبی در خصوص شاگردان تربیت یافته مکتب امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: شاگردان امام جعفر صادق(ع) در طبقات مختلف دستهبندی میشوند. یکی از رشتههای مختلف که ایشان شاگردان زیادی را در این حوزه تربیت کردند کلام است که به معنای دفاع از حقایق شیعه است و در چهارچوب اصول و قواعد از مبانی شیعه دفاع میشود.
موسوی اضافه کرد: امام صادق(ع) شاگردان مطرح و زیادی داشتند از جمله آنها هشام بن الملک است که فردی خلاق و نوآور و مبتکر بود و نقل شده که در یکی از مناظراتی که با یکی از مراجعین داشتند به خوبی توانستند از اعتقادات و مفاهیم شیعی دفاع کنند و زمانی که امام از این کار مطلع شدند به هشام بن الملک گفتند چطور این کار را انجام دادی و بر مخالفین ما غالب شدید در حالیکه من هنوز چیزی به شما آموزش ندادم و ایشان به امام عرض کردند که من الهامی از سخنان شما گرفتم و همان را با ابتکار وخلاقیت خود انجام دادم.
وی خاطرنشان کرد: شاگردان تربیت یافته مکتب امام صادق(ع) افرادی خلاق و نوآور هستند و با توجه به قصه و روایاتی که نقل شده، میتوان فهمید که شاگردان ایشان از علم و خلاقیت بالایی برخوردار بودند در حالیکه امروزه نظام درسی ما از بین برنده خلاقیت و نوآوری است.
این کارشناس مذهبی با توجه به اینکه امام شاگردان زیادی داشتند و تعداد آنها مشخص نیست، بیان کرد: تعداد شاگردان امام جعفر صادق(ع) بالا بوده و کسی نمیتواند بگوید که این تعداد را سرشماری کرده است، هدف از این صحبت این است که امام از فرصتی که در اختیار داشته به درستی استفاده کرده و شاگردان زیاد و سرشناسی تربیت کرده است.
انتهای پیام