Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این بخش از بررسی ادوار جام جهانی با یکی از جذاب‌ترین دوره‌های این رقابت‌ها آشنا می‌شویم.

هشتمین دوره جام جهانی از ۱۱ تا ۳۰ جولای ۱۹۶۶ به میزبانی هفت شهر انگلیس برگزار شد.

ومبلی و وایت سیتی لندن، ویلا پارک بیرمنگام، گودیسون پارک لیورپول، اولدترافورد منچستر، هیلزبورو شفیلد، راکر پارک ساندرلند و آیرسام پارک میدلزبورو، هشت ورزشگاهی بودند که جام جهانی ۱۹۶۶ در آن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۶ تیم آفریقایى در اعتراض به قانون جدید فیفا مبنی بر اینکه برنده دیدارهاى مقدماتى قاره آفریقا درصورت برتری مقابل نماینده آسیا یا اقیانوسیه به جام جهانی راه می‌یابد، جام جهانی ۱۹۶۶ را تحریم کردند. آن‌ها اعتقاد داشتند رقابت در قاره خودشان براى صعود به جام جهانى کافى است.

فیفا تصمیم گرفت ۱۰ تیم از اروپا، یک تیم از آسیا و یک تیم از آمریکاى شمالى و مرکزى در جام جهانى حضور یابند.

در نهایت تیم‌های راه یافته به جام جهانی انگلیس به گروه‌های زیر تقسیم شدند.

گروه اول

انگلیس- اروگوئه- مکزیک- فرانسه

گروه دوم

المان غربی- آرژانتین- اسپانیا- سوئیس

گروه سوم

پرتغال- مجارستان- برزیل- بلغارستان

گروه چهارم

شوروی- کره شمالی- ایتالیا- شیلی

دیدار افتتاحیه جام جهانی ۱۱ جولای ۱۹۶۶ بین انگلیس و اروگوئه با قضاوت استوان ژولت مجارستانی در حضور ۸۷۱۴۸ تماشاگر ورزشگاه ویمبلی برگزار شد و با تساوی بدون گل پایان یافت.

در نهایت پس از برگزاری دیدار‌های مرحله گروهی تیم‌های انگلیس، اروگوئه، آلمان غربی، آرژانتین، پرتغال، مجارستان، شوروی و کره شمالی راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند که در این دور این نتایج حاصل شد.

انگلیس یک - آرژانتین صفر

پرتغال ۵ - کره شمالی ۳

آلمان غربی ۴- اروگوئه صفر

شوروی ۲- مجارستان یک

در مرحله نیمه نهایی ابتدا انگلیس ۲ بر یک پرتغال را شکست داد و برای اولین و آخرین بار راهی فینال جام جهانی شد. بابی چارلتون (۲ گل) برای سه شیر‌ها و اوزه بیو برای پرتغال در آن دیدار گلزنی کردند.

در دومین‌بازی این مرحله هم آلمان غربی با نتیجه ۲ بر یک شوروی را شکست داد. هلموت هالر و فرانتس بکن باوئر برای ژرمن‌ها و ادوارد مالوفیف برای تزار‌ها گل زدند.

در دیدار رده بندی پرتغال ۲ بر یک شوروی را از پیش رو برداشت تا بهترین رتبه تاریخش در ادوار جام جهانی را کسب کند. اوزه بیو و آنتونیو تورس برای سلسائو و ادوارد مالوفیف برای روسیه گلزنی کردند تا شاگردان اتو گلوریا در سکوی سوم جام جهانی بایستند.

۳۰ جولای ۱۹۶۶ انگلیس و آلمان در یکی از جذاب‌ترین فینال‌های تاریخ جام جهانی با حضور ۹۶۹۲۴ تماشاگر ورزشگاه ومبلی با قضاوت گاتفرد دینست سوئیسی به مصاف هم رفتند.

۱۲ دقیقه پس از نواخته شدن سوت داور، هلموت هالر دروازه میزبان را باز کرد تا ورزشگاه ومبلی وادار به سکوت شود، اما در دقیقه‌ی ۱۸ جف هرست کار را به تساوی کشاند. بازی در نیمه دوم متعادل پیش می‌رفت که گل مارتین پیترز در دقیقه ۷۸ میزبان را از آلمان‌ها پیش انداخت تا ویمبلی غرق در شادی شود. البته گل دقیقه ۹۰ مارک وبر آب سردی بر پیکره طرفداران انگلیس ریخت و بازی را به وقت اضافی رساند.

در دقیقه ۱۰۱ مسابقه ضربه‌ی جف هرست به زیر تیرک افقی دروازه آلمان اصابت کرد و صحنه‌ای مشکوک به وقوع پیوست با این حال توفیق بهرام اف، کمک‌داور اهل شوروی پس از کمی مکث اعلام گل کرد. این گل هنوز هم پس از سال‌ها با انتقاد فوتبالدوستان آلمانی مواجه می‌شود. در ادامه تیم ملی آلمان که به شدت از نظر روحی افت کرده بود گل چهارم را نیز از سوی جف هورست دریافت کرد تا انگلستان میزبان، برای اولین و آخرین بار قهرمان جام جهانی شود.

از عجیب‌ترین نکات این‌دوره از رقابت‌ها حذف برزیل و ایتالیا در همان مرحله گروهی و صعود کره شمالی، طوفان‌زرد آسیا به مرحله یک چهارم نهایی بود.

جف هورست، بابی مور، اوزه بیو، فرانتس بکن باوئر و بابی چارلتون را می‌توان به عنوان ستارگان این رقابت‌ها نام برد. اوزه بیو پرتغالی با ۹ گل، آقای گل رقابت‌ها شد و فرانتس بکن باوئر آلمانی هم به عنوان برترین بازیکن جوان جام انتخاب شد.

انگلستان چهار ماه پیش از قهرمانى، کاپ جام جهانى را گم کرد، اما سگى به نام "پیکلس" یک هفته بعد از ربوده شدن جام ژول ریمه هنگام نمایش آن در لندن، آن را دفن شده زیر بوته اى در جنوب این شهر پیدا کرد.

در گروه سوم مجارستان با پیروزى ۳ بر یک برابر برزیل، به ۱۳ مسابقه شکست ناپذیرى این تیم پایان داد. در این مسابقه غیبت په له مصدوم احساس مى شد.

کره شمالى اولین گل جام جهانى خود را با زدن گل تساوى برابر شیلى توسط "سئونگ ژین" ثبت کرد.

"آنتونیو کاراباخال" دروازه بان مطرح مکزیک پس از تساوى بدون گل برابر اروگوئه با جام جهانى خداحافظى کرد. او در ۳۷ سالگى، پنجمین حضور خود در جام جهانى را تجربه مى کرد.

در گروه چهارم کره شمالى با پیروزى یک بر صفر برابر ایتالیا شگفتى آفرید. ایتالیا حذف شد و کره شمالى به عنوان نخستین تیم آسیایى به مرحله یک چهارم نهایى راه یافت. کره شمالى، پرتغال را نیز با گل دقیقه نخست "پاک سئونگ ژین" شوکه کرد. این تیم سپس سه بر صفر جلو افتاد، اما اوزه بیو چهار گل زد تا پرتغال در نهایت پنج بر سه به پیروزى برسد.

در ۳۲ بازی جام جهانی ۱۹۶۶، ۸۹ گل به ثمر رسید تا میانگین ۲/۷۸ گل در هر بازی ثبت شود. یک میلیون و ۵۶۳ هزار و ۱۳۵ نفر هم بازی‌های جام هشتم‌را در ورزشگاه تماشا کردند تا میانگین ۴۸۸۴۸ تماشاگر در هر بازی به ثبت برسد.

پرتغال با ۱۷ گل زده برترین خط حمله جام‌را تصاحب کرد. انگلستان هم با ۳ گل خورده در ۶ بازی، برترین خط دفاعی جام هشتم‌را در اختیار گرفت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار ورزشی جام جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۵۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدافع رم سکته را رد کرد و به تمرینات برگشت

به گزارش "ورزش سه"، ایوان اندیکا، مدافع تیم رم از امروز در تمرینات رم شرکت کرد. این خبر خوبی برای دانیله ده‌روسی است که می‌تواند برای آخرین هفته‌های فصل روی اندیکا حساب کند.

مدافع ساحل عاجی امروز در حالی به تمرینات گروهی بازگشت که جالوروسی‌ها تمرینات آماده سازی خود برای بازی آینده مقابل ناپولی را آغاز کرده‌اند.

یک روز پس از شکست اودینزه، اندیکا در تمرینات گروهی برنامه آماده‌سازی خود را از سر گرفت. این اولین جلسه تمرینی او پس از اتفاق ترسناک 14 آوریل بود.

او در دقیقه 70 بازی مقابل اودینزه در ورزشگاه داچیا آرنا دچار حمله قلبی شد و به سرعت راهی بیمارستان شد. اندیکا یک روز در بیمارستان بستری بود و با بررسی آزمایشات دقیق، مشخص شد مشکل خاصی وجود ندارد و مرخص شد.

با این حال که اندیکا بدون مشکل در تمریناتش را آغاز کرده، انتظار نمی‌رود این بازیکن در ترکیب رم برای بازی یکشنبه حضور داشته باشد.

دیگر خبرها

  • کلمن تورپن، داور جدال حساس بایرن مونیخ و رئال مادرید
  • ۲۴ تیم جام‌جهانی فوتسال مشخص شدند/ ایران در سید یک قرار گرفت
  • نتایج روز سوم از دور برگشت مرحله گروهی لیگ بسکتبال امید
  • بازی شش امتیازی نماینده قم در لیگ دسته اول فوتسال
  • برندکاپ فینالیست‌های خود را شناخت
  • حذف زودهنگام دختر شمشیرباز ایران از انتخابی المپیک
  • بازگشت ایوان اندیکا به تمرینات گروهی رم
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • تیم «کشاورز قم» به مرحله دوم لیگ بسکتبال امید‌های کشور راه یافت
  • مدافع رم سکته را رد کرد و به تمرینات برگشت