Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-16@13:30:42 GMT

بازخوانی یک مقاله به بهانه حملات تکراری به احمد توکلی

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۳۵۳۶۵

بازخوانی یک مقاله به بهانه حملات تکراری به احمد توکلی

در حاشیه موج رسانه ای سنگین بزرگ ترین سوءاستفاده مالی تاریخ ایران در این روز ها، یک سایت خبری با شعار حمایت از دولت اسلامی در راستای تهدید قبلی رسانه های دولتی مبنی بر افشای اسناد علیه منتقدان دولت، اقدام به انتشار اسناد و مدارکی کرده تا به زعم خود با این افشاگری مدرک تحصیلی و اعتبار علمی احمد توکلی نماینده شاخص اصولگرا و رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی را زیر سوال ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این موضوع تازگی ندارد و همه این به اصطلاح اسناد و ادع اها، دو- سه سال پیش،، همزمان با اوج گیری داستان در سایت های طرفدار دولت ،« خانه فاطمی » مرحوم کردان و آقای رحیمی در ارائه مدرک جعلی دکترا و افشای پرونده منتشر شده بود. تکرار آن اقدامات نشان داد که باید صریح و شفاف پاسخگوی این تهمت ها و تخریب ها بود تا حداقل ذهن مخاطبان منصف و بی طرف که با هجمه این ادع اها مواجه می شوند دچار ابهام نگردد .


حال اتهامات این سایت به احمد توکلی چیست؟ این سایت با چه ادعاها و اسنادی خواسته حیثیت قانونی و اعتبارعلمی احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را تخریب کند؟


کل ماجرا از این قرار است که طبق اسناد ادعایی این سایت احمد توکلی بدون داشتن شرایط قانونی و بدون اخذ مدرک کار شناسی ارشد، مدرک دکترای خود را از یک دانشگاه در کشور انگلستان اخذ کرده و در کنار این کار غیرقانونی از هزینه ارزی همراهی همه اعضای خانواده ۸ نفره خود بر خلاف قانون بهره برده است، درصورتیکه نمی توانسته ازاین حقوق استفاده کند.


این سایت با استناد به اسناد و مدارک دیگری مدعی است که احمد توکلی با علم به غیرقانونی بودن تحصیل درمقطع بالا تر و علی رغم تذکر مسئولان وقت وزارت علوم به تحصیل ادامه داده و حتی برای فرار از مواخذه وزارت علوم بودن مدرک دکترای خود را پذیرفته است . « معادل » نقطه پایانی این تخریب اعتبار تکراری و البته مهم ترین سند مورد اشاره هم پذیرش غیرقانونی عضویت هیئت علمی احمد توکلی در سال ۸۳ توسط وزارت علوم است که به قول نویسندگان این سایت حتی مشروط به پذیرش مدرک دکترای وی در سال ۸۲ شده است .


اگر به گوشه سمت راست قسمت بالایی این سند دقت کنید، کاملا مشخص است که این نامه متعلق به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد است. درصورتیکه آقای احمد توکلی در سال ۷۷ و پس از ارائه سمینار درحضور ۱۴ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و رای موافق همه ۱۴ عضو به عضویت آزمایشی این هیئت علمی درآمده و درسال ۸۱ هم به حالت رسمی-آزمایشی ارتقا یافته است. بنابراین با توجه به مشغله سیاسی و کاری و هم چنین عضویت در هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در هیچ سالی تقاضای عضویت در هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد را نداشته است .


همه این ها به زبان ساده یعنی، در خوش بینانه ترین حالت اگر نگوئیم سند تقلبی است، باید گفت نامه مذکور متعلق به فرد محترم دیگری به نام احمد توکلی است، نه احمد توکلی نماینده مجلس و منتقد شاخص دولت!         

                                                                                                 


سند دیگری که طبق آن سایت تخریب گر، مدعی است توکلی بر خلاف قانون هر ۷ فرزند خود را با خود راهی انگلستان کرده نیز یکی دیگر از مهم ترین اسناد و قابل توجه ترین اتهاماتی است که به آقای توکلی زده شده است .


در این نامه که در آن هیچ اشاره ای به همراهی فرزندان در سفر مشخصی نشده و هیچ گزارشی هم از این موضوع درآن نیست، تنها نام فرزندان توکلی در بخشی که مشخصات فرزندان خواسته شده، ذکر شده است.


نامه ای که به وضوح به خط و امضای فرد دیگری است و احتمالا توسط کارمندی در وزارت علوم پر شده است.از دیگر سو اگر حتی با تساهل بپذیریم که توکلی درخواست صدور ارز برای فرزندان خود کرده است، وقتی در نامه بعدی، وزارت علوم (سند دیگری که در این سایت منتشر شده) اعلام می کند که امکان واریز ارز به دلایل قانونی میسرنیست، باز هم شخص نیست که از نظر افشاگران محترم چه تخلفی از توکلی سر زده است. نه سفری برای فرزندان صورت گرفته و نه ارزی واریز شده است .


و اما سند بعدی که طبق آن توکلی به دروغگویی در داشتن مدرک فوق لیسانس شده نیز سند مهمی در سیرتخریب های این به اصطلاح افشاگری است. در این سند اینطور به خواننده القا می شود که توکلی با این ادعای دروغ کار خود را در گرفتن مدرک دکترا و عضویت هیئت علمی به سامان رسانده است .


سندی که مشابه سند قبلی نه به خط توکلی است و نه به امضای وی رسیده است. با این تفاوت که در پای این سندهم موجود است تا دیگر نیازی به تشخیص دست خط هم « تکمیل کننده فرم » حتی نام و نام خانوادگی و امضای نباشد

.
یعنی پرکردن یک فرم در یکی از بخش های وزارت علوم توسط کارمندان آن وزارتخانه –که به صورت طبیعی دارای اشتباهاتی مانند همه اسناد و مکتوبات اداری دیگر است- مساوی با ادعای دروغ توکلی مبنی بر داشتن مدرک فوق لیسانس تلقی شده است.


ادعایی که سایت تخریب کننده در تناقضی آشکار در سند بعدی به خط احمد توکلی آن را تکذیب می کند. توکلی دراین نامه از وزیر وقت علوم خواسته تا در مقطع کار شناسی ارشد در یکی از کشورهای صاحب اعتبار علمی ادامه تحصیل بدهد. یعنی طبق ادعای این سایت احمد توکلی ابتدا از وزیر علوم خواسته تا با ادامه تحصیل وی در مقطع کار شناسی ارشد موافقت کند و سپس در طی مراحل اداری همین درخواست، خود مدعی داشتن مدرک کار شناسی ارشد شده است.


تا اینجای کار تکلیف چند ادعای سایت تخریب گر علیه احمد توکلی برای خواننده با انصاف مشخص شد:


۱- عضویت در هیئت علمی بدون داشتن صلاحیت های علمی در سال ۸۲
۲- همراه بردن هر ۷ فرزند به انگلستان و دریافت ارز دولتی برای همه فرزندان
۳- ادعای دروغ توکلی در دارا بودن مدرک فوق لیسانس
اما تهمت مهم دیگری که این سایت به احمد توکلی می زند، روش دریافت مدرک دکترا و غیر معتبر بدون آن به دلیل عدم گذراندن مقطع کار شناسی ارشد است.


نکته ای که توکلی چند سال قبل آن را شرح داده بود. گرچه برای کسانی که با نظام آموزشی تحصیلات تکمیلی کشورهای انگلیسی زبانی چون انگلستان آشنا هستند، اساساً تحصیل در مقطع دکترا بدون داشتن فوق لیسانس اساسا ابهام و سوالی ندارد. دانشگاه های انگلیس پس از شرح شرایط پذیرش، معمولا بخشی تحت عنوان دارند که برای صاحبان تجربه های قابل توجه مانند مدیران عامل شرکت ها یا «Special Offers پیشنهاد های ویژه »بنگاه ها یا صاحب منصبان اداری یا سیاسی یا موارد ویژه دیگر در رشته مرتبط پذیرش های خاص می دهند. آقای توکلی نیز با سابقه وزارت اقتصادی (کار و امور اجتماعی) و با سابقه روزنامه نگاری و به دلیل داشتن بیش از ۳۰۰مقاله رسانه ای تقاضای ادامه تحصیل مستقیم دکتری کرد که به شرط شرکت در دو درس فوق لیسانس، دانشگاه ناتینگهام با آن موافقت کرد. دانشگاه گلاسکو نیز با وضعیت مشابه همین پذیرش را به وی داد.
با این حال یکبار دیگر برای تخریب کنندگان و اقناع کسانی که در این زمینه دچار ابهام شده اند، بخشی از توضیحات توکلی را در این باره که در پاسخ کاربران الف، یکی دو سال پیش داده است در زیر می آوریم:


می گویند، معمولا ۴ ساله و شامل By Course دوره دکتری در الگوی آمریکایی (مانند دانشگاه های ایران)، که به آن »حدود ۲ سال کلاس با امتحان جامع است بعددوران تدوین رساله که سهمی از ارزش فارغ التحصیلی را دارد، آغازاست و گذراندن By Research می شود که آن هم معمولا ۲ سالی طول می کشد. الگوی انگلیسی، از اول پژوهشی دروس پیش نیاز اجباری نیست. اساتید ذیربط دانشکده پس از ارزیابی مدارک تحصیلی و علمی داوطلب، به ویژه طرح تز وی و قبول آن ها، با دانشجوی داوطلب دوره دکتری مصاحبه علمی می کنند. موضوع مصاحبه عمدتا طرح تز است تا اطمنان کنند که دانشجوی داوطلب دوره دکتری می داند چه می خواهد بکند. بعد در باره پذیرش یا رد درخواست تصمیم می گیرند. البته ممکن است دانشجو با نظر استاد راهنما ملزم شود چند واحد درسی را بگذراند یادر حوزه های مشخصی مطالعه و مقاله علمی ارایه کند. ۹ ماه تا ۱۲ ماه بعد از شروع کار، یک سمینار اجباری باید ارائه درجه ای علمی بین کار شناسی ارشد و دکتری که در ،Master of Philosohy) Mphil شود. چند ماه بعد نیز امتحان نظام آموزش عالی از نوع انگلستان مرسوم است) اجباری است. این امتحان که شفاهی و با حضور استادان راهنما ولی بدون هیچگونه دخالت آن ها، برگزار می شود، سه نتیجه احتمالی دارد: ردی، که دانشجو از تحقیق و ادامه تحصیل باز می ماند؛ تائید در حد ام فیل، که پس از تکمیل رساله و دفاع از آن همین درجه را به وی می دهند وفارغ التحصیل می شود؛ یا ارتقاء به دوره دکتری و ادامه تحقیق. وقتی تحقیق پایان یافت، پس از تکمیل رساله ودفاع از تز کار تحصیل می تواند پایان یابد. البته در جلسه دفاع استادان راهنما حق حضور ندارند و تنها یک ممتحن از دانشکده و یک ممتحن از دانشگاهی دیگر در جلسه حاضرند. در این جا نیز سه نتیجه رد، تائید با اصلاحات کلی تزکه مجددا باید ممتحنان راضی شوند، و قبول با اصلاحات جزئی که تنها جلب رضایت ممتحن داخلی کافی است.


تز دوره دکتری بنده در دانشگاه ناتینگهام، تورم در اقتصاد ایران بود و برای گذراندن آن دو کلاس کلان پیشرفته وسری های زمانی (کلاس اخیر با پروفسور نیوبلد متخصص برجسته این رشته) را گذراندم و یک مقاله علمی و دوسمینار علمی ارائه کردم و پس از ۱۴ ماه ام فیل را با موفقیت گذراندم و برای دوره دکتری مجاز به ادامه تحقیق شدم.


سه سال پس از آغاز تحقیق امتحان دفاع از تز را با اصلاحات جزئی به پایان بردم، الحمدلله. قابل ذکر است که دوره به اتمام +B تحصیل من که سه سال و سه ماه بود که سه ماه اول آن به طی دوره کلاس زبان گذشت که با درجه یک ترم کمتر از متوسط دانشکده بود شهریه این ترم به وزارت علوم بازگردانده شد PhD رسید. چون مدت سه ساله و طبق ضوابط آن روز وزارت علوم نیمی از آن به عنوان پاداش به من داده شد. این را هم بگویم که دانشگاه ناتینگهام .« در بدو ورود من درجه ۴ بود که در همان سال اول به درجه پنج ارتقاء یافت یعنی درجه یک در نظام ما سوابق تحصیلی و علمی توکلی نیز باعث ناخشنودی بدخواهان است. وی در سال ۱۳۴۸ پس از اخذ دیپلم از دبیرستان خوارزمی تهران بلافاصله در رشته برق و الکترونیک دانشگاه پهلوی سابق، که از رشته های سرآمد بود قبول شد ولی به دلیل فعالیت های سیاسی و تحمل بیش از چهار سال حبس در رژیم ستمشاهی تحصیلش نیمه کاره ماند. پس از انقلاب در سال ۱۳۶۸ مجددا ادامه تحصیل داد ولی این بار در رشته اقتصاد. درباره این دوره مطالبی را ازقول استادان و مسئولان دانشگاه شهید بهشتی می آورم که دو سه سال قبل در گفتگو با یکی از سایت های حامی دولت بیان کرده اند.


گفتگو در این خصوص با پورکاظمی از آن جنبه اهمیت دارد که وی ۲۵ سال است معاون آموزشی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و ۲۰ سال عضو کمیته موارد خاص وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری است و بر همین اساس هم او در کمیته موارد خاص وزارت علوم، درخواست و مدرک پیش از انقلاب توکلی را بررسی کرده است .پور کاظمی پیش از این  معاون فنی پژوهشی سازمان سنجش کشور نیز بوده است.


پورکاظمی که استاد ریاضی در دانشکده اقتصاد شهید بهشتی است و کتابهای او در این زمینه مورد تدریس سایربنده به دلیل دقت بالایی که باید داشته باشم به » : اساتید سایر دانشگاههاست از شاگردش احمد توکلی می گوید:
 به خوبی یادم است که ریز پرونده توکلی را خواندم و درست یادم هست که کارنامه و وضعیت تحصیلی اش در دانشگاه
شیراز به خوبی نشان می داد که دانشجوی ممتاز و سخت کوشی در رشته برق بوده است. در عین حال بعد از سال هافعالیت سیاسی و اجرایی درس خود را خوب می خواند و همواره داوطلب حل تمرین های سخت و دشوار ریاضی بود.


البته این فقط محدود به درس بنده نبود و با جرات می گویم در تمامی درس ها استادان از سطح بالای علمی او به خوبی یاد می کردند. حتی اساتیدی بودند که می دانستیم با عقاید سیاسی توکلی فاصله داشتند اما او را دانشجویی «. ممتاز ذکر می کردند.
معاون آموزشی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به درخواست مجدد توکلی بعد از فارغ التحصیلی ازدانشگاه ناتینگهام انگلیس می گوید: در آن سال دکتر احمد توکلی درخواستش مبنی بر عضویت در هیات علمی د وزارت علوم ارایه کرد.

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۵۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش توئیتر سایت رهبری به آغاز حملات پهپادی ایران علیه اسرائیل

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، درحالی که خبرها حاکی از آغاز حملات ایران به مواضع اسرائیل است، حساب توییتری منتسب به دفتر رهبر انقلاب همزمان با آغاز حملات به اسرائیل، فیلمی از بیانات مقام معظم رهبری را منتشر کرد و نوشت: رژیم خبیث تنبیه خواهد شد.

رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر، با اشاره به حمله رژیم ددمنش به کنسولگری ایران در دمشق تاکید کردند: «در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور، حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود و رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد.»

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894733

دیگر خبرها

  • دی‌ داس علیه اینترنت | حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
  • جریان جهانی بی‌اعتبار شدن مدارک دانشگاهی/ استخدام در تسلا هم مدرک نیاز ندارد
  • چگونه یک بک لینک قوی کسب بکنیم؟
  • لیورپول و فرمول تکراری: باخت در هفته‌های پایانی!
  • برگزاری ایده‌بازار حوزه ژنتیک در دانشگاه شهید بهشتی/مهلت ارسال ایده‌ها
  • بیانیه دانشگاه علمی کاربردی در حمایت از حملات به سرزمین‌های اشغالی
  • بیانیه دانشگاه جامع علمی کاربردی در حمایت از حملات دلاور مردان سپاه پاسداران به سرزمین های اشغالی
  • کمک دوستان و دعای خیر پدر و مادر!
  • الجزیره به نقل از منابع صهیونیستی برخی از اهداف مدنظر در حملات ایران را مشخص کرد
  • واکنش توئیتر سایت رهبری به آغاز حملات پهپادی ایران علیه اسرائیل