Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-29@01:14:22 GMT

باتری خودرو از طول عمر تا روشهای نگهداری

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۳۵۳۷۴

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از میزان، باتری خودرو یکی از اصلی‌ترین اجزاء خودروست. در این مطلب به بررسی انواع باتری خودرو و نیز طول عمر و روش نصب باتری خودرو اشاره می‌کنیم، باتری خودرو در بسیاری از مواقع خیلی غافلگیر کننده عمل می‌کند و باعث روشن نشدن خودرو می‌ شود، اما به راحتی و با بررسی و چکاپ ساده ماهانه می‌توانید از خرابی زودرس آن جلوگیری کنید تا متحمل هزینه زیادتر نشوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو نوع  از رایج‌ترین انواع باتری اتومبیل عبارت اند از:
باتری‌هایی که به مراقبت کم (LM =Low Maintanace) نیاز دارند یا غیر سیلد که به عنوان اسیدی نامیده می‌شوند.
باتری‌های بدون نیاز به مراقبت (FM =Free Maintanace) یا سیلد که از آن به عنوان باتری اتمی نام برده می‌شود. 

علل خرابی باتری خودرو:
باتری‌های اتومبیل به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا (high initial cranking amp) (معمولاً برای ۵ تا ۱۵ ثانیه) برای روشن کردن موتور به صورتی خاص طراحی شده اند. یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود ۱.۵ سال می‌تواند کار کند. هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف کننده‌هایی است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند؛ برای مثال در موقعی که موتور کار نمی‌کند. در مرحله بعد باتری اتومبیل، توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست، فراهم می‌کند. سن یک باتری به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق می‌افتد بستگی دارد. 
دشارژ عمیق، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می‌کنند و عاقبت رسوب تشکیل می‌شود و سبب اتصال کوتاه می‌گردد. از دیگر عوامل اصلی تخریب باتری‌ها، سولفاته شدن آنهاست. هنگامی که باتری‌ها به صورت دشارژ یا برای بیشتر از ۶ ماه انبار شوند. سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می‌کند و توانایی شارژ شدن باتری کاهش می‌یابد و یا به طور کلی از بین می‌رود و مواد فعال صفحات، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از کار خواهد افتاد. تحقیقات اخیر نشان داده در هوای گرم (بدترین محیط برای کار باتری) میانگین طول عمر یک باتری اتومبیل با کیفیت خوب به نصف کاهش می‌یابد. استارت زدن بیجا (Slow Cranking) خصوصاً در هوای سرد مشخصه خوبی است که نشان می‌دهد باتری در حال خراب شدن است و این باتری باید تست شود. دشارژ عمیق باتری‌ها معمولاً در زمان‌های نامناسب برای مثال بعد از روشن کردن خودرو توسط اتصال باتری به باتری (start jump) اتفاق می‌افتد، متآسفانه اغلب فروشنده‌های باتری، چگونگی تست یا شارژ صحیح باتری را نمی‌دانند.

روش‌های بالابردن طول عمر باتری:
بررسی سطح الکترولیت، محکم بودن سر باتری‌ها، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری‌های پیشگیرانه یک باتری لازم است. تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد، اما باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مراقبت دوره‌ای انجام شود. اگر سطح الکترولیت در باتری‌های غیر سیلد پائین است، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتری (۲ میلیمتر بالاتر از سطح صفحات) باتری را از آب مقطر پر کنید. توجه داشته باشید که بیش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نکنید. زیرا گرما سبب سرریز شدن اسید باتری و خرابی رنگ و نیز اتصالات خودرو می‌گردد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۵۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه نفت سفید برای خانوار‌های روستایی خراسان‌شمالی شارژ شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سیدرضا احمدنیا گفت: اکنون در استان هزار و ۹۱۷ خانوار روستایی و ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر از نفت سفید استفاده می‌کنند و به منظور بهره مندی ساکنان مناطق کوهستانی و غیر برخوردار از گاز طبیعی، سهمیه نفت سفید به شکل توزیع الکترونیکی در کارت بانکی شارژ شد.

وی افزود: میزان سهمیه نفت سفید ویژه فصل بهار برای خانوار‌های یک تا هفت نفره ۲۰۰ لیتر است که مهلت استفاده از سهمیه تعیین شده تا آخر خرداد ماه امسال است.

وی گفت: هر لیتر نفت سفید با نرخ هزار و ۵۰۰ ریال در میان خانوار‌های بدون گاز طبیعی استان توزیع می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی گفت: افراد برای دریافت سهمیه سوخت اعلام شده با در دست داشتن کارت بانکی به فروشندگی و یا تعاونی عرضه نفت سفید محل سکونت خود مراجعه کنند.

 ۸۶ فروشنده در خراسان شمالی نسبت به توزیع نفت سفید فعال است.

دیگر خبرها

  • تمام اقداماتی که قبل سفر با خودرو شخصی باید انجام دهید
  • هدفون جدید هواوی با قابلیت هوش‌مصنوعی‌ از راه رسید!
  • هر باک بنزین معادل قیمت 9 بار شارژ کامل خودروی برقی!
  • روش‌های راه اندازی خودرو در دمای انجماد
  • برخورد قانونی با گردانندگان ۹ صفحه اینستاگرامی هنجار شکن در سرخس
  • سهمیه نفت سفید برای خانوار‌های روستایی خراسان‌شمالی شارژ شد
  • با ۱۰۰ هزار تومان چند بار می‌توان خودروهای برقی را شارژ کرد؟
  • آموزش کالیبره کردن باتری گوشی؛ دوام شارژ موبایل خود را افزایش دهید
  • پیش از سفر‌های نوروزی چگونه خودروی خود را چک کنیم؟
  • آیا ما عمر باتری را فدای شارژ سریع در گوشی های موبایل کرده‌ایم؟