Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@09:43:47 GMT

روستای دشت، يكي از مناطق ييلاقي شهرستان جاجرم

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۳۵۴۲۶

روستای دشت، يكي از مناطق ييلاقي شهرستان جاجرم

خبرگزاری شبستان: روستای دشت، يكي از مناطق خوش آب و هوا و ييلاقي شهرستان جاجرم است که اين روستا در فاصله ۱۲۷ كيلومتري شهرستان جاجرم و در قسمت شمال غربي شهرستان واقع شده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ شهرستان جاجرم در مسیر ارتباطی استان خراسان شمالی به استان سمنان واقع شده است. با ادامه مسير به سمت بجنورد و پس از 150 كيلومتر از آزادشهر به دوراهي چمن بيد می رسید پس از آن وارد جاده فرعی خواهید شد كه تا جاجرم تنها 80 كيلومتر فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان از تنوع آب و هوایی خاص برخوردار است. این تنوع در پوشش گیاهی و جانوری آن نیز به چشم می خورد این شهرستان بخشی از زیستگاه یوزپلنگ ایران محسوب شده و در آن حیوانات دیگری همچون مارال، تیهو و گربه وحشی زیست می کنند.

 

شهرستان جاجرم با بررسی های باستان شناسی به عنوان یکی از مراکز شاخص حکومتی ایران زمین در طول ادوار گذشته معرفی شده است. تپه هایی با ارزش باستانی و قدمت 12 هزار ساله همچون قم تپه، تپه پهلوان، تپه حیدران و همچنین آثار تاریخی متعدد همچون مسجد جامع، قلعه سنگی جلال الدین، باغ مزار گرمه و کاروانسراها و رباط هایی نظیر قلی، عشق و قره بیل که در مسیر جاده ابریشم احداث شده، معرف موقعیت و ویژگی خاص منطقه است.

 

از سوغات مهم اين شهرستان مي‌توان به سمنوي درق، آلو بخارا و ماست چكيده سنخواست، كلاه كركي جاجرم، جوراب و دستگش پشمي جاجرمي اشاره كرد. همچنین انواع صنایع دستی شامل سفره كردي، گليم بافي، معرق چوب، رودوزي سنتي، منبت چوب، تذهيب، نگارگري، چادرشب بافي، ساخت سازهاي سنتي و دوخت البسه محلي از دیگر سوغاتی های این شهرستان به شمار می رود.

 

*موزه گرمابه و  تاريخ شهر جاجرم:

حمام خزينه اي جاجرم از بناهاي قرون متاخر اسلامی و در بخش مرکزی شهر به فاصله 50متري قلعه قديم جاجرم و در بافت قديمي واقع شده است. مساحت این حمام 700مترمربع می باشد. غرفه هاي موجود در موزه سربينه: شامل غرفه استاد حمامي(سر حمومي)و غرفه پوشاک. گرمخانه: شامل غرفه دلاک، غرفه عطاري، غرفه شخصيت هاي جاجرم، غرفه محرم، غرفه باستان شناسي و صنايع دستي است.

 

 

*قلعه جلال الدین:

پس از طی چند کیلومتر مسافت از شهر جاجرم به شهر گرمه می رسیم. قلعه جلال الدین در شهر گرمه، بلوار امام رضا علیه السلام  واقع است. قلعه  به صورت یک شش ضلعی تقریباً منظم روی سطح ناهموار و صخره ای، تپه ای در فاصله نزدیک شهر پر اعتبار و تاریخی جاجرم  در قرون 6 و 7 هجري قمري احداث شده است. موقعيت جغرافيايي قلعه بر سر راه ارتباطي شهرها و مراکز مهم شمال شرق فلات ايران همچون نيشابور، جرجان، مرو و خوارزم اهميت راهبردي قلعه را دو چندان مي­ کرد. معرفي جلال الدين هاي شهير تاريخ ايران و پرده خواني به صورت ديجيتال در داخل برجهاي قلعه از ويژگيهاي منحصر به فرد موزه مي باشد. ساير قسمتهاي نمايشي موزه در مسيرهاي بازديد قرارگرفته که اين ويژگي، اين امکان را به بازديد کننده مي دهد که ضمن حرکت درمسير و مرتفع ترين قسمتهاي قلعه، با ويژگيهاي معماري، مصالح بکار رفته، خمره هاي تاريخي بجا مانده از دوران اوليه موجود در ميان راهروها و برجها در طبقه فوقاني از نزديک آشنا شود.

 

 

*روستاي هدف گردشگری دشت:

يكي از مناطق خوش آب و هوا و ييلاقي شهرستان جاجرم، روستاي دشت است. اين روستا در فاصله 127كيلومتري شهرستان جاجرم و در قسمت شمال غربي شهرستان واقع شده است. وجود آثار تاريخي باارزش چون قزل قلعه و سردابه هاي زيبا و همچنين ارتفاعات و كوههاي مرتفع و نيز سرچشمه هاي پر آب و درختان جنگلي مناطقي چون چشمة جنگلي ييلاق، چشمة گلزار و سرچشمة سردار از مهمترين مناطق ديدني اين روستا به شمار مي آيند.

 

 

*پناهگاه حیات وحش میاندشت:

این منطقه با حدود ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار وسعت در 10 كيلومتري شرق شهرستان جاجرم قرار گرفته است. این منطقه یکی از غنی‌ترین مناطق استپی کشور از نظر تنوع و شمار گونه‌های جانوری است. پوشش گیاهی منطقه بیشتر از گیاهان هالوفیت نظیر گز و خارشتر و ریش بز و تاغ و ‌گون است. روباه معمولی، خرگوش، آنقوت، هوبره، گوسفند وحشی، گرگ، گراز، طرلان، سارگپه پابلند، عقاب شاهی، دلیجه، انواع موش دوپا، سیاه‌گوش، گربه دشتی، گربه پالاس، پلنگ، کفتار راه‌راه، شغال، تشی، زرده‌بر و خارپشت برانت از  جانوران شاخص یا دارای جمعیت مناسب این منطقه است. 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: اسلام حمایت از کالای ایرانی نوروز ۹۷ آرامش بهاری مسافران نوروزی دولت مسلمانان خبرگزاری شبستان نوروز گردشگری شهرستان جاجرم روستای دشت جاذبه های گردشگری کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۵۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی مدارس جیرفت و قلعه گنج به دلیل هشدار قرمز هواشناسی

مدارس شهرستان‌های جیرفت و قلعه گنج واقع در جنوب استان کرمان به دلیل هشدار قرمز هواشناسی و احتمال بارش باران‌های سیل آسا در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه تعطیل اعلام شدند.

به گزارش گروه استان‌ها هبرگزاری دانشجو، مدارس شهرستان‌های جیرفت و قلعه گنج واقع در جنوب استان کرمان به دلیل هشدار قرمز هواشناسی و احتمال بارش باران‌های سیل آسا در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه این هفته تعطیل اعلام شدند.

فرماندار شهرستان جیرفت در جلسه ستاد بحران این شهرستان گفت: با توجه به اعلام هشدار سطح قرمز هواشناسی و بارندگی تمامی مدارس شهرستان جیرفت سه شنبه و چهارشنبه تعطیل است.

احمدبلندنظر افزود: با توجه به احتمال جاری شدن سیلاب در مسیل‌ها، شهروندان از اسکان و توقف و رفت و آمد در حاشیه مناطق آبگیر، بستر و حریم رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

همچنین ستاد بحران شهرستان قلعه‌گنج نیز اعلام کرد با توجه به هشدار سطح قرمز هواشناسی و بارندگی شدید همراه با تگرگ و جاری شدن سیلاب و به جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان، تمامی مدارس شهرستان قلعه‌گنج فردا و پس فردا ۲۸ و ۲۹ فروردین‌ماه تعطیل اعلام می‌شود و آموزش به‌صورت غیر حضوری ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ثبت جشنواره گیلاس در رویداد گردشگری کشور
  • قطع برق ۲۲۸ روستای سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب
  • برق برخی مناطق ۷ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • سیلاب راه ارتباطی ۳۷ روستای ریگان را مسدود کرد
  • قطعی برق برخی مناطق شهری و روستایی در ۷ شهرستان گیلان
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا
  • تیمار و رهاسازی چهار گونه جانوری در طبیعت میاندشت جاجرم
  • پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی
  • طبیعت زیبای ییلاقی ماسال در گیلان
  • تعطیلی مدارس جیرفت و قلعه گنج به دلیل هشدار قرمز هواشناسی