Web Analytics Made Easy - Statcounter

مازندمجلس: در روزهای باقیمانده تا پایان سال 96، چهره های سیاسی روایات جالبی از آنچه که بر آنان در این 12 ماه، گذشته دارند. در این میان صادق زیباکلام یکی از بهترین گزینه هاست که اتفاقات مختلفی را تجربه کرده است. استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که کمتر ماهی است که یا خود با سخنرانی های جنجالی‌اش خبرساز می‌شود و یا تصمیمات برخی مقامات نام او را خبرساز می کند، در گفتگو با خبرآنلاین از کارهایی گفت که قرار بود امسال انجام دهد اما توفیقی در آن کسب نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او البته در بخشی از صحبت هایش جدای از اینکه از برخی اصولگرایان حلالیت می طلبد، در مورد دانشجویان خود نیز می گوید: از دانشجویان خودم هم خیلی حلالیت می خواهم. خیلی به امورات آنها نرسیدم. بخصوص دانشجویانی که با من رساله داشته اند و من راهنما و مشاورشان بوده ام. از ته دل می خواهم که حلالم کنند.
به گزارش نامه نیوز مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:
آقای زیباکلام! شما یکی از فعال ترین چهره های سیاسی و دانشگاهی کشور هستید. اگر بخواهید خودتان را قضاوت کنید مفیدترین و مهمترین کاری که در سال 96 انجام داده اید چه بود؟مهمترین اقدام من این بود که در ابتدای سال و در ظرف یکی دو ماه اول‌ همه زندگی ام را کنار گذاشتم و به فعالیت انتخاباتی پرداختم. تا اینکه مردم را برای شرکت در انتخابات دعوت کنم و از آنها بخواهم به نفع حسن روحانی رای بدهند. فکر می کنم این مورد مهمترین اقدام من در امسال بوده است. اما کار دوم و مفید من در سال 96 که با سلام و صلوات انجام شد این بود که کتاب رضاشاه را با همکاری انتظارات روزنه برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد فرستادم اما با تاسف در اسفند ماه امسال به ما گفتند که با چاپ رضاشاه موافقت نمی شود.
این دو اقداماتی بود که به میل و خواست شما انجام گرفت. کدامیک از اتفاقات حادث شده در یکسال اخیر را مهم می دانید؟در اسفندماه امسال پس از ده سال همکاری با دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات آقای ولایتی و دکتر رهبر من را کنار گذاشتند و گفتند که حضورت در این دانشگاه غیرقانونی است. البته اگر اساتید دیگری که در سایر دانشگاه ها بصورت تمام وقت مشغول به کار هستند و در دانشگاه آزاد هم مشغول تدریس هستند مشکلی نیست ولی صادق زیباکلام نمی تواند بعنوان استاد تمام وقت دانشگاه تهران، همزمان استاد نیمه وقت دانشگاه آزاد باشد. البته به این اتفاقات باید پرونده خودم در دستگاه قضایی را هم نام ببرم که جای توضیحات آن در اینجا نیست.
کار نیمه تمامی مانده که فرصتی برای پایان دادن به آن نداشته اید و آن را موکول به سال بعد کرده باشید؟
فکر می کنم مهمترین کار نصفه و نیمه من پیگیری برای گرفتن مجوز انتشار و روشن کردن تکلیف کتاب رضا شاه است. من نزدیک به 15 سال برای نوشتن این کتاب وقت گذاشتم و به صرف اجازه ندادن وزارت ارشاد نمی توانم آن را رها کنم. حال اگر وزارت ارشاد آب پاکی را روی دستم بریزد و بگوید که به هیچ وجه مجوز انتشار را صادر نمی کند آنوقت فکر می کنم که چه گلی به سرم بگیرم و آن را در کجا منتشر کنم؟
جدای از این کتاب، بقول تهرانی های قدیم یک دور تسبیح، کارهای ناتمام دارم. کتاب چرا انقلاب اسلامی آمریکا ستیز شد و همچنین وقایعی که در ابتدای انقلاب در کردستان و در دولت مرحوم بازرگان اتفاق افتاد و همچنین خاطرات سفر به کربلا در سال 91 و سفر به اقلیم کردستان در سال 92 از کارهایی است که همچنان ناتمام مانده است. در سال 92 و در پنجاه و دومین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه به اقلیم کردستان عراق به همراه چند نفر دیگری که از سوی کردهای عراقی دعوت شده بودیم رفتم و خاطرات آن را در دست تدوین دارم.
مهمترین تصمیمی که قصد انجام آن را سال 97 دارید چیست؟کار دهکده امید را همچنان به کمک استانداری کرمانشاه و بنیاد مسکن به پیش ببریم. برغم دشواری هایی که وجود دارد امیدوارم که بتوانیم. 
چقدر از عملکرد خود در این سال راضی هستید؟ اگر بخواهیم مانند یک استاد در مورد زندگی یکساله خود نظر بدهید چه نمره ای به خود می دهید؟من از نظر آکادمیک به خودم نمره قبولی نمی دهم. من باید بیش از این کار می کردم. البته شاید رد کردن خودم از باب تنبلی نبوده باشد بلکه وقت نکردم که انجام دهم. باید به دانشجویانم بیشتر توجه می کردم. البته دنبال خوشگذرانی نبودم دنبال حل مشکلات بودم. 
در پایان کسی هست که بخواهید از آنها حلالیت بطلبید؟
از خیلی ها باید حلالیت بطلبم. از بین جریانهای سیاسی از اصولگراها حلالیت می خواهم چون خیلی به آنها انتقاد و حمله کردم. از هلال احمر و ستاد بحران استان کرمانشاه هم باید حلالیت بطلبم. چون در زمان زلزله خیلی از آنها انتقاد کردم. بعدا دیدم که انتقاد کار آسانی است. من مشکلاتی را در عمل دیدم که بعد فهمیدم که آن انتقادات خیلی درست نبود.
از دانشجویان خودم هم خیلی حلالیت می خواهم. خیلی به امورات آنها نرسیدم. بخصوص دانشجویانی که با من رساله داشته اند و من راهنما و مشاورشان بوده ام. از ته دل می خواهم که حلالم کنند. 

منبع: مازند مجلس

کلیدواژه: دانشگاه حلالیت خواهم البته سیاسی استاد مهمترین امسال زیباکلام وزارت انتقاد دانشجویان دنبال اتفاقات گذاشتم رضاشاه ارشاد کردستان پایان اقدام گفتند زندگی همکاری ابتدای ناتمام اقلیم همچنان کرمانشاه بطلبم خاطرات همچنین مشغول مانده انتشار انقلاب دیگری نرسیدم بگیرم دانشجویانم بیشتر تهران موافقت روحانی اصولگرایان خوشگذرانی نبودم قبولی خبرساز گفتگو رساله راهنما مشاورشان حلالم دانشجویانی بخصوص کارهایی اینکه امورات بخواهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۵۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری

اشکان ممبینی، کارشناس رسانه با بیان لزوم ارتقای کیفیت تولیدات رسانه ملی برای ترویج فرزندآوری گفت: تسهیلات ویژه‌ای برای مسکن، ازدواج و فرزندآوری مصوب شده است، ولی بیشتر مردم از آن بی‌اطلاع هستند، از این رو باید اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها و مسئولان انجام شود.

به گزارش ایسنا، له نفل از «راهبرد معاصر»؛ سی ام اردیبهشت سال ۱۳۹۳ و طبق بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی جمعیت را به رؤسای قوای سه گانه و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. با ابلاغ این ۱۴ بند، دستگاه های مختلف موظف به بکارگیری سیاست ها در تدوین برنامه ششم توسعه و اجرای آن شده اند تا چشم انداز رشد جمعیت کشور به همراه کیفیت و سلامت جامعه تضمین شود.

ایشان در سال ۱۴۰۱ در پیامی با تشکر از فعالان دلسوز حوزه جمعیت، تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و چاره‌جویی برای نجات کشور از آینده‌ هولناک پیری جمعیت را سیاستی حیاتی و از ضروری‌ترین فرائض دانستند و تأکید فرمودند: این سیاستی حیاتی برای آینده‌ بلندمدت کشور عزیز ماست. کاوش‌های صادقانه‌ علمی نشان داده است این سیاست را می‌توان با پرهیز از همه‌ آسیب‌های محتمل یا موهوم پیش برد و آینده‌ کشور را از آن بهره‌مند ساخت. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیگر فرمایشات خود تصریح کردند: غربی‌ها با افزایش عدد مسلمان‌ها مخالفند، با افزایش عدد ملتی که جوان‌هایش می‌توانند در عرصه ظاهر بشوند و کشور را به اوج برسانند، معلوم است مخالفند. ما نباید کار را به‌گونه‌ای پیش ببریم که مقصود آن‌ها عملی بشود؛ باید به‌گونه‌ای حرکت کنید که مقاصد اسلامی حفظ شود.

اشکان ممبینی، کارشناس رسانه درباره لزوم اتخاذ تدابیر ویژه برای افزایش و جوان سازی جمعیت کشور که یکی از مهم ترین تکالیف مشخص شده از سوی آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)، مقام معظم رهبری بر دوش مسئولان است، به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: در مقطعی شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» اثر بالایی در اذهان عمومی گذاشت و اکنون با توجه به اقتضائات و به صدا درآمدن زنگ خطر پیری جمعیت، باید شعار مناسبی جایگزین شود. 

وی شعار «فرزند بیشتر، زندگی شادتر» را به عنوان جایگزین «فرزند کمتر، زندگی بهتر» مطرح کرد و افزود: ضرورت دارد با پیوست های رسانه ای، تبلیغاتی و اجتماعی در راستای نهادینه سازی فرزندآوری در جامعه اقدام کرد. باید با اهتمام و جدیت ویژه ای وارد عمل شد و اهداف مدنظر جوانی جمعیت را در قالب قرارگاهی با سرعت بیشتر دنبال کرد.

کارشناس رسانه با تأکید بر لزوم ارتقای کیفیت تولیدات رسانه ملی برای ترویج فرزندآوری، عنوان کرد: باید ساختارهای فکری جامعه بر مبنای «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» و ترویج و ترسیم مزایای زندگی در خانواده های پرجمعیت تغییر یابد. در کنار بسترسازی فرهنگی باید تدابیر لازم برای حمایت های اقتصادی از خانواده های دارای چند فرزند در دستور کار قرار گیرد و روند اجرای مصوبات و قوانین حمایتی نظارت و ارزیابی شود

ممبینی گفت: در دولت سیزدهم تسهیلات ویژه ای برای مسکن، ازدواج و فرزندآوری مصوب شده است، ولی بیشتر مردم از آن بی اطلاع هستند، از این رو باید اطلاع رسانی از سوی رسانه ها و مسئولان انجام شود. 

وی تأکید کرد: وزارت ورزش و جوانان در تعامل با بانک مرکزی و نهادهای ذی‌ربط با توجه به اهمیت موضوع نسبت به هماهنگی و صدور مجوز اعطای تسهیلات برای ازدواج و فرزندآوری اقدام کرده است. تسهیل اخذ وام برای تأمین مسکن جوانان نیز طی ابلاغ به بانک ها انجام شده است. 

کارشناس رسانه با بیان اینکه برنامه ریزی برای ازدواج آسان جوانان دغدغه مهمی به شمار می رود و باید متولیان امر و خیرین نسبت به اطلاع رسانی از بسته های تشویقی و حمایتی اقدام کنند، عنوان کرد: به نظر می آید باید در قالب طرحی، مدیران دستگاه ها به دیدار خانواده های دارای فرزندان چندقلو بروند و با تبلیغات رسانه‌ای لزوم حمایت های لازم از آنها به جامعه منتقل شود. 

ممبینی گفت: ضرورت دارد با بهره گیری از ظرفیت دانشگاهیان و نخبگان در قالب طرح، مقاله، پایان نامه و... در زمینه حمایت از جوانی جمعیت کمک گرفت و حتی در ابعاد ملی طرح هایی با قابلیت اجرا ارائه کرد. 

وی افزود: طرح‌هایی همچون راه اندازی مهدهای کودک در دستگاه های مختلف با هدف ایجاد آرامش خاطر برای مادران شاغل در راستای ارائه خدمات مطلوب به مردم باید مدنظر قرار گیرد. در این رابطه شهرداری ها می توانند با امکانات خود نسبت به راه اندازی مهدهای کودک اقدام و دستگاه های اجرایی طبق قانون مکان مورد نظر را پیش بینی یا هزینه های مصوب را تقبل کنند.

کارشناس رسانه با بیان نقش سایر ارگان ها در این زمینه تأکید کرد: در قانون وظایف بانک ها و مصوبات حمایتی مشخص است، از این رو بانک های دولتی و خصوصی باید پویاتر باشند و در راستای تسهیل مسیر اخذ تسهیلات همراه تر عمل کنند. سخت گیری های بی مورد بانک ها تمرد از قانون است و برخورد جدی قانونی را به وسیله مراجع ذی صلاح می طلبد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کتاب رضای انقلاب به بازار نشر راه یافت
  • رژیم صهیونیستی به دنبال فشار نظامی بر مذاکرات است
  • تکلیف سردار آزمون با رم مشخص شد
  • قیمت گندم مشخص شد
  • زائری از پرو
  • می‌ترسم جنگ تمام شود و این زندگی ادامه داشته باشد!
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!
  • با این ۸ روش طول عمرتان بیشتر می‌شود
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری