Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، آستانه مبارکه بی‌بی زینب خاتون(س) مشهور به مزار کاهی در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند در خراسان‌جنوبی و در بخش مود شهرستان سربیشه، در منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده است.
بر اساس شواهد، بانو بی‌بی زینب خاتون(س)، دختر امام موسی کاظم‌(ع) است که درگذر از روستای کاهین، دار فانی را وداع گفته و بر سر تپه‌ای مدفون شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی‌بن محمد یاسری در تاریخ قهستان می‌نویسد: دیگر سیده زنان خاندان سِتر علیا و مهد عظمی، سلاله باغ مرتضوی به سببی از اسباب، گذرشان بر قریه کاهین از قرای نهار جان افتاد و به‌واسطه عارضه‌ای که بر آن بزرگوار روی داد، در آن محل دار فانی را وداع فرمود.
محرمانش به امر تجهیز و تکفین پرداخته و وی را بر سرپشته‌ای در صدف خاک مدفون ساختند و قبه‌ای بر سر تربت او بر ساختند.
از آنجایی که این آستانه مبارکه در ارتفاعات روستای کاهین منطقه‌ای ییلاقی با زمستانی سرد و تابستانی بسیار مطبوع و خوش آب و هوا قرار دارد و از فضای سبز بسیار زیبا و آبی شیرین و گوارا برخوردار است که این امر موجب جذب زائران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف استان و کشور به این منطقه شده است به‌گونه‌ای که سالانه حدود ۱۵۰ هزار زائر و مشتاق به زیارت خاندان اهل بیت(ع) برای زیارت به این مکان مشرف می‌شوند.
به خاطر وجود آب گوارا و مهمان‌سراهایی که در محوطه این مزار و در باغ‌های سرسبز این روستا وجود دارد، مردمی که به این منطقه می‌آیند، به‌طور موقت در این منطقه سکنی گزیده و به زیارت و سیاحت می‌پردازند.
جاده ارتباطی به آستانه مبارکه بی‌بی زینب خاتون(س) از مرکز شهر به روستای کاهین، آسفالته است و امکانات و تسهیلات تفریحی و رفاهی، گردشگری و امکان حمل و نقل مناسب به این روستا و همچنین موقعیت خوب مکانی باعث شده که همواره از اقصی نقاط استان مورد استقبال قرار بگیرد.


مشخصات ساختمانی بارگاه
بارگاه مبارکه بی‌بی زینب خاتون(س) در زمینی به مساحت حدود ۲۰ هکتار قرار گرفته و ضریح مطهر این بقعه متبرکه مطلا بوده و با طرح ضریح مطهر امام رضا(ع) در سال ۱۳۸۳ ساخته و نصب شده است، در قسمت بالایی ضریح اسما‌ متبرک خداوند بر روی صفحه‌های مطلا حکاکی شده و به شکل زیبایی در چهار طرف ضریح نمایان است، در حاشیه بالایی ضریح آیاتی از سوره مبارکه انسان حک شده است.
بقعه متبرکه، در مرکز دایره‌ای قرار گرفته که با ستون‌های اطراف خود محصور شده و کف ساختمان با سنگ مرمر سنگفرش شده است.
عقیده و اعتقاد مردم به این بارگاه مقدس به حدی است که برای تمامی امور از جمله شفا یافتن بیماران و نیز مشکلات مالی در این بقعه نذر و نیاز می‌کنند و حاجات خود را از این طریق از درگاه خداوند می‌طلبند، در صحن این بقعه محل مشخصی برای نذورات خاص مردم وجود دارد.
به این ترتیب که غرفه‌هایی در‌نظر گرفته شده برای خواباندن گوسفندهای نظری و این نذر در این منطقه به این صورت مرسوم است که هر کس حاجتی دارد، گوسفندی را جهت قربانی کردن به این مکان آورده و در یکی از این غرفه‌ها بر روی زمین می‌خوابانند و عقیده بر این است که چنانچه حیوان بر روی زمین بماند و بر‌نخیزد آن گوسفند به‌عنوان نذر پذیرفته شده است.
نذر و توسل در بارگاه بی‌بی زینب خاتون(س)
عده زیادی همواره برای برپایی نماز حاجت و و توسل به آستان پروردگار در این مزار متبرکه حضور می‌یابند و امید راسخی به برآورده‌ شدن حاجات خود دارند. برخی از زائران به خاطر شهرت فراوانی که این مزار در اطراف و اکناف دارد حتی از استان‌های مجاور مانند سیستان و بلوچستان نیز به آن مراجعه می‌کنند.
نذورات غیر نقدی شامل طلا و یا زمین‌هایی که مردم جهت فروش به تولیت بقعه واگذار می‌کنند، می باشد و نیز برخی موارد شامل هدیه گوسفند در ایام محرم برای اطعام عمومی مردم و یا انجام خدمات برخی از کارگران ساختمانی که به جای نذورات خود اوقاتی را به کار در مزار و مکان زیارتگاه درجهت ساخت و ساز اختصاص می‌دهند. در طول سال نیز، علاوه بر زیارت زائران از این مزار متبرک، کلیه مراسم مذهبی و آئینی، ازجمله اعیاد، ولادت و وفات ائمه اطهار و معصومین(ع)، برگزاری عزاداری‌های ایام محرم و صفر، اعیاد ماه شعبان و مراسم ماه مبارک رمضان با شکوه خاصی برگزار می‌شود.
انتهای پیام

 

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۵۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرم امام رضا (ع) در سوگ‌ شهادت امام صادق (ع) سیاهپوش شد

به گزارش آستان نیوز، در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت ششمین امام معصوم، حضرت امام جعفر صادق (ع)، حرم مطهر امام رضا (ع) غرق در ماتم و عزا شد. به همین مناسبت، آیین‌های عزاداری و سوگواری در این بارگاه ملکوتی با حضور خیل زائران و مجاوران برگزار می‌شود.
 

سیاه‌پوش شدن حرم مطهر

همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع)، گنبد و ضریح حرم مطهر امام رضا (ع) نیز سیاهپوش شد. پرچم گنبد و پوش ضریح به رنگ سیاه درآمد و کتیبه‌های مشکی رنگ حاوی عبارت‌هایی در سوگ شهادت آن حضرت در صحن‌های مختلف حرم نصب شد. در این راستا، کتیبه‌های مشکی رنگی با عباراتی مانند "یا صادق آل محمد (ص)"،در صحن‌های مختلف حرم مطهر نصب شده است. 
 

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • پیک موتوری برقی در راه بازار تهران
  • گردشگران ناپدید شده در ارتفاعات نوشهر تحویل خانواده‌هایشان شدند
  • تلاش ۴ ساعته نجاتگران هلال احمر برای یافتن مفقودی در دره انبی، روستای انبی ارومیه 
  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن نجات یافتند
  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات شهرستان داورزن نجات یافتند
  • اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد برگزار شد
  • حرم امام رضا (ع) در سوگ‌ شهادت امام صادق (ع) سیاهپوش شد
  • وقوع سیل در روستای انگشتجان تسوج شهر شبستر
  • وقوع سیل در انگشتجان تسوج