Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون) رضا اردکانیان، با اشاره به اینکه این وزارتخانه مسئول آب، برق، جمع آوری و تصفیه فاضلاب و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است، عنوان کرد: این مجموعه در سال گذشته دو هزار و 100 مگاوات نیروگاه و ظرفیت جدید را وارد مدار کرده است که هزار و 700 مگاوات آن در نیمه دوم سال گذشته و مربوط به دوران فعالیت دولت دوازدهم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور (خورشیدی و بادی) در سال گذشته به 527 رسیده است، ادامه داد: در تلاشیم تا در سال جدید نیز این مسیر را به خوبی ادامه دهیم براین اساس درصددیم تا پایان سال 97 عدد یاد شده را به هزار مگاوات و تا پایان سال 98 آن را به چهارهزار مگاوات برسانیم.
اردکانیان با بیان اینکه در سال گذشته بخش خصوصی و دولتی حدود 12 هزار میلیارد تومان در بخش برق سرمایه گذاری است، تصریح کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته در سالی که گذشت یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق کشور افزوده شده است که این روند در مقایسه با سال 95 رشد سه درصدی داشته است و این مهم موجب شده تا مشترکان برق کشور امروز به مرز 35 میلیون برسد.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه تلفات شبکه برق کشور در سال گذشته کاهش یک درصدی داشته است، بیان کرد: تا چندسال پیش تلفات شبکه برق در حدود 14 درصد بود ولی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و سرمایه‌ گذاری‌های خوبی که در این بخش صورت گرفته این رقم امروزه مطابق با برنامه ششم توسعه به 10.7 درصد رسیده است و مطابق برنامه دولت تلاش خواهیم کرد تا این روند کاهش تلفات همچنان ادامه پیدا کند تا با این روند صرفه جویی مناسب در بخش انرژی داشته باشیم.
وی یادآور شد: در سال گذشته همچنین با کمک موثر وزارت نفت مصرف گاز در نیروگاه‌ها 14 درصد افزایش پیدا کرد و در پی آن آلودگی‌ های ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی بسیار کمتر شده است.

57 هزار روستای کشور از نعمت برق برخوردار هستند

اردکانیان با تاکید بر اینکه در سال گذشته 272 روستا از نعمت برق برخودار شده‌اند، اظهار کرد: براساس برآورد صورت گرفته هم اکنون 57 هزار و 665 روستای کشور از این نعمت برخوردار هستند.
وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف انرژی کشور در سال گذشته 7.7 درصد رشد داشته است، اضافه کرد: در بخش نیروی انسانی نیز تعداد پرسنل فعال ما در بخش برق رشدی نداشته و با همان تعداد موجود توانسته‌ایم خدمات پایداری را در این بخش به هموطنان خود ارائه کنیم.
وی به فعالیت‌های صورت گرفته وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 99.5 درصد مردم شهرها به سامانه‌های مدرن انتقال و توزیع دسترسی دارند و در روستاها هم 92 درصد مشترکان به آب دسترسی دارند. همچنین در سالی که گذشت هزار و 540 روستا با جمعیت یک میلیون و 100 هزار نفر از آب شرب سالم بهره‌مند شدند.
اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله مدیریت منابع آبی اشاره کرد و گفت: اگر ما به چگونگی مصرف منابع زیست محیطی به ویژه آب نپردازیم مطمئنا هرگونه تامین آب جدید دچار بد مصرفی خواهد شد.
وزیر نیرو افزود: ما در عین حالی که تمامی راه‌های تامین جدید آب را مطالعه خواهیم کرد و در پی باروری‌ سازی ابرها، شیرین سازی آب دریاها، مطالعه استفاده از آب‌های ژرف و نیز پیگیری انتقال آب بین‌ حوضه‌ای با رعایت ملاحضات زیست محیطی خواهیم بود و این روند نباید به قیمتی باشد که ما را از بد مصرفی که گرفتار آن هستیم غافل کند. اگر ما به این مهم توجه نکنیم مسلما تامین آب‌های جدید پس از مدتی ما را گرفتار پیچیدگی‌های جدیدی خواهد کرد چرا که ما زمان را برای اصلاح نوع مصرف از دست داده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های پیش روی این وزارتخانه در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال 97 سه هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر وارد مدار خواهد شد که پیش از نیمه تیر ماه هزار و 500 مگاوات از این نیروگاه‌های جدید وارد مدار می‌شود.
اردکانیان یادآور شد: هم اکنون 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور داریم که طبق برنامه ریزی صورت گرفته این عدد را تا پایان سال 97 به هزار مگاوات و تا پایان سال 98 آن را به چهارهزار مگاوات خواهیم رساند.
وزیر نیرو تاکید کرد: در بخش آب و فاضلاب نیز با توجه به فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 40 طرح بزرگ آبفا در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید که از بین این طرح‌ها 26 تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت روزانه 483 هزار مترمکعب و 12 تصفیه‌خانه آب با ظرفیت بیش از یک میلیون مترمکعب خواهد بود.

بهره‌برداری از 13 سد جدید در سال جاری

وی اضافه کرد: همچنین در سال جدید 13 سد با ظرفیت 800 میلیون مترمکعب به همراه دو سامانه نمک‌زدایی با ظرفیت 29 هزار و 500 مترمکعب به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین کنتورهای هوشمند را هم برای پرمصرف‌ها توسعه خواهیم داد. این کنتورها نقش مهمی در مدیریت مصرف دارند.
اردکانیان در ادامه سخنان خود به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اشاره کرد و افزود: پس از این سعی خواهیم کرد به جای استفاده از عنوان مقابله با خشکسالی، مفهومی با عنوان سازگاری با کم آبی را وارد ادبیات این بخش و برنامه‌های مرتبط با آن کنیم. این مهم یک تغییر رویکرد جدی است به این معنا که ما بپذیریم که کم آبی همزاد با اقلیم ماست.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اگر تاکنون وزیر نیرو در یک سوی میز به عنوان تامین و تخصیص کننده آب می‌نشست و در سوی مقابل آن وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مصرف کننده اصلی آب قرار می‌گرفت ولی پس از این باید با این تلقی که مسئله آب موضوع یک موضوع واحد است و بایستی وزارتخانه‌هایی نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، کشور و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست همگی در یک سوی میز بنشیند و مقابل ما مسئله آب قرار بگیرد. یعنی ما می‌پذیریم در عمل که مسئله آب واحد است و نباید آن را تقسیم کنیم. باید بدانیم که با تقسیم کردن آب مسئله را ساده نمی‌کنیم بلکه زمان را برای حل مسئله از دست می‌دهیم.
وی یادآور شد: در نخستین جلسه این کارگروه ملی مشکلات استان اصفهان و شرق زاینده‌رود مورد بررسی قرار گرفت و طرح‌های بسیار خوبی با هدایت استانداری تدوین و مورد تصویب قرار گرفت که براساس مقرر شده است تا معیشت و مشکلات کشاورزان این منطقه به شکل دائم حل و فصل شود.
اردکانیان تاکید کرد: این طرح‌ها شامل حرکت از کشت‌های سنتی به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و سازگار با کم آبی، تصفیه پساب و استفاده از آن، سامان‌دهی رودخانه زاینده‌رود و مشارکت فعال صنایع پر آب‌بر اصفهان در تامین منابع مالی طرح‌ها بوده است که در سال 97 با مشارکت دستگاه‌های اجرایی این طرح‌ها آغاز می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۵۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است

مصطفی رجبی مشهدی در گردهمایی مدیران دفاتر حقوقی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیرو به ناترازی صنعت برق در ٣ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق اشاره کرد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخشهای تولید، انتقال و توزیع برق را تحت تاثیر قرار داده است.

وی رشد شتابان مصرف (٥.٧ درصد در سال گذشته) را از دیگر چالش‌های صنعت برق عنوان کرد که با توجه به رشد یک تا ٢ درصدی مصرف در کشورهای توسعه یافته، نیازمند تدبیر است.

به گفته سخنگوی صنعت برق، بخشی از رشد مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نوظهوری مانند ماینرهای غیرمجاز یا استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.

مدیرعامل توانیر در ادامه از کاهش فعالیت تولیدکنندگان مجاز رمز ارز از حدود ۳۵۰ مگاوات به کمتر از ۵۰ مگاوات خبر داد که به دلیل عدم بازدارندگی، راهکارهای قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز است. وی در همین زمینه گفت: تاکنون ٨۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

رجبی مشهدی ٣٢ هزار مگاوات مصرف برق سامانه های‌سرمایشی در کشور را معادل کل مصرف برق کشور مصر با ١٢۰ میلیون نفر جمعیت ذکر کرد که نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدر رفت برق در این حوزه حاکم نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل که طی مذاکره با صداوسیما حاصل شده و ٨۰ درصد مناطق کشور را شامل می‌شود، تاکید کرد: توان صنعت برق در این عرصه به ابزارهای فنی و اجرایی محدود می شود و بدون بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حقوقی، امکان جلوگیری از مصارف بی‌رویه یا اجرای طرح‌هایی مانند توسعه خطوط برق وجود ندارد، بنابراین درخواست دارم واحدهای حقوقی صنعت برق وارد میدان شوند و کارشناسان این حوزه در تمامی موضوعات مبتلا به صنعت برق ورود کنند.

رجبی مشهدی مستندسازی اقدامات را از ملزومات کار در بخش حقوقی عنوان کرد که باید طی زمان بندی مشخص، مستندسازی اراضی و اسناد صنعت برق به انجام برسد.

بازنگری در قراردادها با توجه به نقش برجسته بخش خصوصی در فعالیت‌های صنعت برق، تعامل با مراکز قضایی و انتظامی و تبادل تجارب دفترهای حقوقی با یکدیگر از دیگر نکات مورد تاکید مدیرعامل توانیر در این نشست بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • جوابیه روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز در خصوص آتش سوزی ترانس برق
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری
  • کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور
  • معاون وزیر نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • امسال خاموشی نداریم | ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برق صحت ندارد
  • امسال خاموشی نداریم
  • دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم