Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اجرایی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تدوین برنامه سال 1397 پارک علم و فناوری این دانشگاه بر پایه اقتصاد مقاومتی، عوامل و زمینه‌های موثر در تدوین این برنامه را تشریح کرد.

دکتر حمید مهدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اظهار داشت: ضرورت کارآفرینی برای تبدیل ایده و دانش به ثروت، در سند چشم‌انداز بیست‌ساله نظام و برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه همواره مورد توجه ویژه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به چالش موجود کشور در زمینه ایجاد اشتغال و کارآفرینی، حمایت از تاسیس کسب‌ و کارهای نوپا به ‌ویژه در حوزه فناوری‌های جدید، جزو اولویت‌های برنامه‌ریزی سیاست‌گذاران دولتی است. با بررسی تجربیات مشابه در کشورهای پیشرفته، محدودیت‌های موجود در مراکز رشد دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری دولتی، ضرورت ایجاد و راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری خصوصی برای تحقق اهداف ذکر شده به ویژه توسعه زیست بوم کارآفرینی و فناوری در کشور بیش از پیش می‌باشد.

وی ادامه داد: صاحبان ایده و کارآفرینان برای پرورش ایده و محصول خود به فضای فیزیکی، فکری، فرهنگی و حمایت مالی نیاز دارند تا بتوانند ایده‌های اولیه خود را به محصول قابل ارائه در بازار تبدیل کنند. در این مسیر طولانی و گاه دشوار، کارآفرینان با موانع بسیاری روبه‌رو خواهند شد. تلاش‌های مختلفی از سوی دولت به اقتضای فضای فکری حاکم بر جامعه از سال‌های گذشته تا به امروز در قالب ایجاد مراکز رشد دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری و …انجام شده و گاه نتایج بسیار خوبی نیز در برداشته است. در این بین برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور اقدام به راه‌اندازی مراکز رشد، شتابدهنده و پارک‌های علمی و فنآوری کرده‌اند که این مراکز با تاکید مسئولان کشور به سرعت در حال گسترش است.

معاون اجرای پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز با در اختیار داشتن منابع مالی و گستره جغرافیایی وسیع در سطح کشور در این مسیر گام برداشته است، هر چند که به لحاظ زمان راه‌اندازی دیرتر از برخی دانشگاه‌های معتبر کشور به این عرصه وارد شده اما به دلیل در اختیار داشتن ظرفیت‌های منحصر به فرد می‌تواند به سرعت جایگاه واقعی خود را در اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینی براساس فناوری‌های جدید به دست آورد. وجود مزیت‌های منحصر به‌فرد در دانشگاه آزاد اسلامی همچون، پراکندگی و گستردگی واحدهای دانشگاهی، تعداد قابل توجه دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی، تعدد مراکز رشد، وجود واحدهای بین‌المللی برای ورود به بازارهای جهانی، در اختیار داشتن صندوق پژوهش، فناوری و سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر غیردولتی، نبود منع همکاری برای ورود سرمایه‌گذران خصوصی با توجه به غیر‌دولتی بودن، وجود شرکت تجاری‌سازی برای همکاری با بخش خصوصی، تصمیم‌گیری سریع با توجه به چابک بودن نظام مدیریتی و ... دال بر این مدعاست.

مهدی با اشاره به برنامه پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در این زمینه گفت: در همین راستا پارک علم و فناوری هر ساله برنامه اجرایی خود را در انتهای هر سال برای سال آتی تدوین و آماده‌سازی می‌کند.

برنامه سال 97 پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به شرح زیر تدوین و آماده شده است:

عوامل و زمینه‌های موثر در تدوین برنامه سال 1397 پارک علم و فناوری دانشگاه آزاداسلامی

*سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

اجرای بنـدهای 1، 2، 3، 11، 12 ، 20 و 24 از بندهاى 24 گانه سیاسـت‌های کلی اقتصاد مقاومتـی ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر "ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی آن به ویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای تبیین و به گفتمان فراگیر و رایج ملی تبدیل شود." دانشگاه آزاد اسلامی برای برنامه‌ریزی سال 1397 پارک علم و فناوری که امروزه اصلی‌ترین بخش تولید و اشتغال در دنیا هستند، اقدام به ارائه پیشنهادهای خود کرده است.

*مسایل پیش‌روی دانشگاه آزاد اسلامی

با وجود چالش‌های اقتصاد کنونی جهانی و ملی، دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر حرکت به سوی تبدیل شدن به دانشگاه های نسل سوم و همچنین برای ایجاد ظرفیت‌های لازم برای کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای اقدام به طراحی و پیاده‌سازی مدل اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی در سال 97 کرده است که پیاده‌سازی این مدل منجر به گسترش و رونق مراکز اقتصادی دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور خواهد شد.

*طرح مطالعات مراکز تحقیقاتی برتر دنیا

از جمله عوامل موثر در تدوین طرح و برنامه پارک علم و فناوری بررسی طرح مطالعات مراکز تحقیقاتی برتر دنیا، حوزه‌های تحقیقاتی برتر، حوزه‌های پژوهشی دانشمندان برتر دنیا، حوزه‌های فعالیت صنایع و شرکت‌های برتر در سال‌های اخیر، مشاغل پردرآمد امروز و آینده و همچنین بررسی حوزه‌های پژوهشی دانشگاه‌های برتر دنیا، پژوهشکده‌های برتر کشور و تعیین ظرفیت‌های صنعتی بالقوه شهرستان‌های کشور بوده است.

*طراحی الگوی تبدیل واحدهای آموزشی به شاخه‌های کارآفرینی و رفتن به سوی دانشگاه نسل سوم از مهمترین برنامه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است.

سر فصل رویدادها

جزئیات برنامه

جذب و توسعه

افتتاح 10 پارک در سطح کشور

راه‌اندازی اکوسیتسم کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی

استقرار 80 شرکت و صاحب ایده فناور در ساختمان شماره 2 پارک

استقرار 110 شرکت و صاحب ایده فناور در ساختمان شماره 3 پارک

عقد قرارداد با شرکت‌های مستقر

راه‌اندازی سامانه ارزیابی شرکت‌ها

تدوین آیین‌نامه و بخشنامه‌های حمایتی مورد نیاز پارک و اکوسیستم

راه‌اندازی سامانه مدیریت یکپارچه پارک‌های کشور

راه‌اندازی واحد توسعه بازار بین‌المللی

تکمیل سامانه ارزیابی سطح آمادگی محصول

راه‌اندازی دفاتر TTO

طراحی الگوی مدارس مهارت‌محور برای مدارس سما

طراحی الگوی تبدیل واحدهای آموزشی به شاخه‌های کارآفرینی

طراحی یک برنامه حمایتی برای زنان کارآفرینی در اکوسیستم دانشگاه آزاد

آموزش

بومی‌سازی دانش کسب و کار (رویکردهای نوین در کارآفرینی)

تربیت نیروی کارآفرین (Mentors)

برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی کسب و کار

ارائه خدمات تجاری‌سازی

برگزاری رویداد‌های کارآفرینی در سطح استانی و ملی

ایجاد شبکه و بانک اطلاعاتی از شرکت‌های مستقر در مراکز رشد

تدوین GIS امکان‌سنجی و شناسایی توانمندی‌های بالقوه هر استان

راه‌اندازی رسانه تخصصی در زمینه اقتصاد دانش بنیان

افزایش دامنه خدمات پارک

مشارکت و حضور فعال در رویدادهای بین‌المللی

ارائه خدمات مالی

راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی

ارایه تسهیلات مالی به شرکت‌های متقاضی

راه‌اندازی شتابدهنده‌های تخصصی با مشارکت بخش خصوصی

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۶۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های تشویقی و انگیزشی برای رونق «حجاب و عفاف» در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست ستاد حجاب و عفاف با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در این نشست گفت: این دانشگاه از نظر اولیاء یک محیط امن و مطمئن است و وظیفه داریم همچنان این امنیت را ایجاد کنیم و یکی از جنبه‌های امنیت موضوع «حجاب و عفاف» است که با توجه به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

فرشید سلیمی با بیان اینکه برای تحقق موفق «حجاب و عفاف» باید خانواده‌ها، استادان، کارکنان و دانشجویان مشارکت و تعامل داشته باشند، ادامه داد: تمامی تذکرات و راهنمایی‌ها در این باره باید دوستانه و توأم باادب باشد و در صورت تکرار با فرد مورد نظر براساس قوانین و مقررات رفتار شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته گفت: فرهنگ‌سازی و برگزاری برنامه‌های تشویقی و انگیزشی درباره حجاب و عفاف در صورتی که به صورت اصولی و علمی برگزار و خروجی آن نیز پیش‌بینی شود می‌تواند مثمرثمر باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • اجرایی کردن طرح جامع جهاد علمی
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • تعاونی‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی ویژه حمایت می‌شوند
  • آغاز عملیات اجرایی انتقال آب غیرشرب به پارک علم و فناوری خراسان شمالی
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • برنامه‌های تشویقی و انگیزشی برای رونق «حجاب و عفاف» در دانشگاه‌ها
  • داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم