Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ این سازمان در دو سال اخیر با الکترونیکی شدن و تجهیز گمرکات به سامانه های هوشمند که با تجهیز گمرکات به دستگاههای کنترلی ایکس ری ، سازماندهی حرفه ای تیم سمگا در کنار آموزش تخصصی نیروی انسانی ، اصلاح مقررات و قوانین در مسیر جدیدی از مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کالا قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از مهم ترین ماموریت های این سازمان به عنوان دروازه تجارت خارجی، مقابله با هر گونه قاچاق از جمله قاچاق مواد مخدر است. گمرک ایران به لحاظ مصمم بودن در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کشفیات آن تا آنجا پیش رفت که توانست در سال 2017 میلادی از سوی سازمان جهانی گمرک رتبه اول را در کشفیات مواد مخدر از آن خود کند.
کشفیات متعدد از سوی ماموران حرفه ای گمرکات کشور در طول یک سال اخیر نشان میدهد، قاچاقچیان برای خنثی کردن رصد ماموران گمرک از راههای مختلفی برای انتقال مواد استفاده می کنند و دائما درحال تغییر این روشها هستند.
از جاسازی در بخش های غیرقابل دسترسی در کامیون گرفته، تا لباس و تشک همراه نوزاد، بسته های بستی،صنایع دستی،آجیل و خشکبارو... که هیچکدام از تیررس ماموران گمرک و تجهیزات کنترلی این سازمان در امان نماندند.
اگر چه رقم بزرگ 100 به تنهایی می تواند نشان دهنده هدف جدی این سازمان در کشفیات مواد مخدر باشد،اما نگاهی به جزییات کشف مواد نشان می دهد، تلاش گمرک ایران وضع بازار این مواد را نیز دگرگون کرده است.
بذرشاهدانه یکی از مهم ترین و و شایدکشف آن یکی از دشوارترین عملیات کشف برای ماموران گمرک باشد.
سال 96 کشفیات این بذر 23 کیلو و 881 کیلو گرم بوده که نسبت به سال قبل 18 درصد رشد داشته است.
این بذر معمولا در بسته های 5 تا 10 دانه ای اغلب از کشورهای مختلف به ایران می آید و قاچاقچیان بیشتر از روش پستی برای انتقال این بذر استفاده می کنند.
کشف این بذر از مهم ترین کشفیات گمرک ایران است و بیش از 250 پرونده به قاچاق این نوع مواد مخدر مربوط می شود.
از دیگر کشفیات قابل توجه و تاثیر گذار در منطقه، کشف 45 تن و 469 کیلو گرم اسیدانیدریک استیک نوعی پیش ساز مواد مخدر صنعتی است که نسبت به سال گذشته نزدیک به 400 درصد رشد را نشان می دهد.
این اسید ماده اصلی تولید هروئین است و 3 لیتر ازآن برای تولید یک کیلو گرم هروئین کفایت میکند. یک حساب ساده نشان میدهد کشفیات صورت گرفته از سوی گمرک ایران در طول یک سال اخیر، مانع ازتولید چه مقادیر قابل توجهی هروئین شده است، اقدامی که قیمت این اسید را در ایران و افغانستان به 300 تا 1500 دلار رساند، درحالی که ارزش قانونی آن تنها 10 دلار است.
توزیع غیر قانونی قاچاق کلیات مشخصی ندارد و برآوردی است.
به نظر می رسد اقدامات گمرک بر تولید و شاید جابه جایی هروئین ازطریق ایران نیز تاثیر گذاشته باشد ، زیرا گزارش های گمرک نشان می دهد،پارسال 170 کیلو و 904 گرم هروئین کشف شده است.
روانگردان های جدید که به NPS مشهور بوده،از شگردهای اخیر سوداگران مواد مخدر است و اغلب به صورت پستی به ایران وارد می شود.
گمرک ایران توانست در طول یک سال گذشته 1370 گرم از این روانگردان های کشف کند. Npsها بسیار خطرناکتر از دیگر مواد مخدر هستند. کشف این روانگردان ها نیز از مهم ترین کشفیات مواد مخدر از سوی گمرک در سال گذشته بود.
همچنین در یک سال گذشته 30تن اسیدهیدروکلریک و اسیدسولفوریک که هر دو پیش ساز مخدر های صنعتی هستند ، کشف شد، که نسبت به سال گذشته 500 درصد رشد نشان می دهد.
[In reply to گمرک نیوز]

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۸۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

به گزارش خبرنگار مهر، سینا بنی اسد، صبح جمعه در تشریح جزئیات این خبر به خبرنگاران گفت: پس از انجام یکسری اقدامات فنی و اطلاعاتی مشخص شد یک شبکه توزیع مواد مخدر صنعتی به سرکردگی یک زن و شوهر اقدام به تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه می‌نمایند.

وی با بیان اینکه بلافاصله دستورات قضائی لازم جهت دستگیری اعضای این باند صادر گردید افزود: سرانجام در یک عملیات هماهنگ، نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان پس از اخذ دستورات قضائی با ورود به کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در حاشیه شهر ماهان، موفق به کشف و ضبط بیش از کشف ۳۶ کیلو مواد مخدر شامل شیشه، هروئین و بیش از ۵۰ کیلوگرم پیش سازهای مواد مخدر صنعتی از سوداگران مرگ شدند.

بنی اسد، ارزش ریالی مواد مخدر کشف شده در این عملیات را بیش از ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این رابطه یک واحد منزل مسکونی پلمب و دو متهم بازداشت و دستورات قضائی لازم جهت دستگیری سایر اعضای این باند که شناسایی شده‌اند صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات‌های سنگینی در انتظار سوداگران مرگ وجود دارد، گفت: عزم دستگاه قضائی در برخورد با سوداگران مرگ مرتبط با مواد مخدر جدی است و به تولیدکنندگان و فروشندگان مواد مخدر هشدار می‌دهیم که هیچ گونه اغماضی در برخورد با این جرایم وجود ندارد.

دادستان شهر ماهان با اشاره به اینکه با همکاری مردم و سایر نهادهای مسئول، تلاش برای پاکسازی جامعه از آلودگی مواد مخدر دوچندان خواهد شد افزود: از تمامی شهروندان می‌خواهیم که در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مشکوک، بدون تردید موضوع را با پلیس در میان بگذارند.

کد خبر 6088926

دیگر خبرها

  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون