Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه- ایرنا- آداب و رسوم متنوع را در هر گوشه ای از ایران چهار فصل می شود دید که در کمتر جای دنیا نمونه آن وجود دارد، آدابی بکر و منحصر به فرد که هر یک از آنها پر از جذابیت است و در این میان غذا متنوع ترین و پرجاذبه ترین است.

تنوع غذایی در میان اقوام و فرهنگ های مردمان ایران زمین ناشی از تمدن کهن این سرزمین است، غذاهایی که برگرفته از موقعیت جغرافیایی هر منطقه خاص و منحصر به فرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنجایی که کوه فراوان است، غذاها بر پایه گیاهان خوراکی درست می شود و مردمان نزدیک دریا نیز به تبع از آبزیان و ماهی غذای خود را تهیه می کنند.
در بهار که فصل رویش طبیعت و سر برآوردن گیاهان خوراکی است در مناطق غرب ایران و در دامنه های زاگرس انواع گیاهان خوراکی به بازار می آید و اغلب غذاهای این فصل در سه ماه فصل بهار بر پایه این گیاهان تهیه می شود.
در روزهای نوروز که مردم به رسم دیرینه به گردش و تفریح می روند، سیاه چادرهایی در گوشه گوشه کشور برپا شده که محلی برای عرضه انواع نان، غذا، سوغات و صنایع دستی است.
غرفه هایی که غذا عرضه می کنند بازدید کننده بیشتری دارند و تنوع غذایی و بوی گیاهان خوراکی بازدیدکنندگان را به سمت خود جلب می کنند.
در مناطق کُردنشین ایران نیز مانند سایر مناطق کشورمان مردم به تبع موقعیت جغرافیایی که ساکن دامنه های زاگرس هستند از گیاهان خوراکی در پخت غذاهای محلی استفاده می کنند که تنوع در پخت و عطر، طعم و بوی این غذاها لذتش را چند برابر می کند.
در کنار غذا، از گیاهان خوراکی برای تهیه دم نوش نیز استفاده می شود که در آرام کردن اعصاب و روان تاثیرگذار است.
کُردها در فصل بهار از گیاهان خوراکی و فرآورده های لبنی؛ کلانه، آش دوغ و انواع کلوچه های محلی تهیه می کنند.
کلانه اگرچه بیشتر به عنوان یک نوع نان شناخته شده است اما در واقع یک وعده غذایی کامل است و می توان از آن به عنوان قدیمی ترین غذای آماده (فست فوت) در جهان نام برد که برخلاف فست فودهای رایج علاوه بر خوشمزگی از سلامت غذایی و غنی بودن از انواع ویتامین ها و فواید بهداشتی برخوردار است.
کلانه در زمره سالم ترین غذاها قرار دارد که در بسیاری از مناطق کُردستان پخته می شود و همراه با دوغ محلی از طعم و مزه خوبی برخوردار است.
برای پخت کلانه در خمیر آن از آرد گندم و با نوعی گیاه کوهی به نام پیچک در فصل بهار و در سایر فصول با پیازچه پر می کنند و سپس بر روی ساج پخته و با کره یا روغن حیوانی چرب می کنند و همراه با دوغ و ماست محلی میل می کنند.
کلوچه محلی که با آرد و روغن حیوانی درست می شود از دیگر پیش غذاهای مناطق کُردنشین است که خوشمزه و سالم و پرطرفدار است.
خورشت خلال نیز غذای مخصوص کرمانشاه است که با خلال بادام و زرشک پخته می شود و طعم لذیذی هم دارد.
این تنوع در غذا ظرفیت بسیار خوبی برای تقویت گردشگری غذایی است که می توان از آن به عنوان یکی از جاذبه های صنعت توریسم از آن استفاده کرد.
برندهای غذایی امروز در دنیا با استقبال بسیار خوبی روبرو شده اند و جزو صنایع سودآور با چرخه اقتصادی بالا است که می شود از غذاهای اصیل ایرانی برندسازی کرد و آن را معرفی کرد.
به دلیل ورود غذاهای فست فودی و تغییر ذائقه مردم، کمتر کسی سراغ غذاهای محلی می رود که شاید یکی از دلایل آن عرضه نشدن آن در طول سال باشد.
اگرچه در روزهای نوروز و در مناسبت های خاص مانند برپایی نمایشگاه ها شاهد عرضه این غذاها هستیم اما اگر در طول سال مکان هایی در سطح شهرها و روستاها به عرضه این غذاها بپردازند، مردم نیز به مصرف آن روی می آورند.
از آنجایی که در پخت غذاهای محلی از مواد ارگانیگ مانند گیاهان خوراکی کوهی و محصولات دامی بومی استفاده می شود، این غذاها از درجه سلامت بالایی برخوردار است و سلامتی جسم و روح و روان را تامین می کند.
با همت دستگاه های ذیربط از جمله میراث فرهنگی در سال های اخیر در قالب برپایی نمایشگاه ها و غرفه های عرضه غذا، مردم به سمت مصرف بسیاری از غذاها و دسرهای بومی و محلی روی آورده و نسل جدید نیز با این غذاها آشنا شده اند.
گردشگری یکی از محورهای توسعه مناطق کُردنشین ایران است که می توان با تقویت زیرساخت های آن به ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، رونق اقتصادی و افزایش سطح درآمد مردم کمک کرد.
3033/8066
*خبرنگار ایرنا در کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نوروز97 گردشگري غذايي توريسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۹۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری