Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@18:57:22 GMT

راوي صـــادق جـامعـه ايـرانـي

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۳۹۹۹۰

راوي صـــادق جـامعـه ايـرانـي

خبرگزاري آريا - تلويزيون جمهوري اسلامي ايران حالا در آستانه سال 97 به 40 سالگي خود وارد مي‌شود و دهه چهارم انقلاب اسلامي ايران را تجربه مي‌کند. چهار دهه تجربه براي سيماي جمهوري اسلامي ايران مصادف بوده با همه تلاش‌هايي که مديران و هنرمندان يک کشور براي ارائه استقلال و نمايش هويت ملي و بومي خود انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسانه‌ملي در اين سال‌ها چالش‌هاي سنگيني را پشت سر گذاشت و فرازوفرودهاي زيادي را طي کرد تا بتواند اطمينان مخاطبانش را جلب کند و مردم را با سرگرمي‌ها و پيام‌هاي خود پاي قاب جادويي‌اش بنشاند. دهه 60 که اوج بحران‌هاي تلويزيون در دوران جنگ بود و به‌تدريج قوانين، رويکردها و اهداف اين رسانه شکل گرفت و توانست هم‌زمان با رشد نهال انقلاب موجوديت يابد. تلويزيون در اين دوران فقط دو شبکه داشت که آن‌ها هم از ساعتي به بعد تنها برفک نشان مي‌دادند؛ اما همين دو شبکه در سال‌هاي دفاع مقدس و تلخي‌هاي جنگ توانست روحيه مردم را حفظ و حتي آنان را بيش‌ازپيش براي دفاع از ناموس و کشورشان آماده کند. با پشت سر گذاشتن هشت سال دفاع مقدس، فضاي تلويزيون هم در اين سال‌ها تغيير کرد؛ برنامه‌هاي طنز بيشتر شدند، شبکه‌ها توسعه پيدا کردند و آثار توليدشده به‌تدريج پويايي بيشتري پيدا کردند. تلويزيون در دهه‌هاي 70 و 80 بيشتر توانست وارد توليد تله‌فيلم‌ها، سريال‌ها، برنامه‌هاي ترکيبي، مسابقات مختلف و... شود و البته در اين سال‌ها در حوزه فني و تکنولوژيکي نيز زيرساخت‌هاي خود را گسترش داد. علي دارابي، که اکنون معاون امور استان‌هاي سيماست، سال‌ها در صداوسيما فعاليت داشته و در يادداشتي از ويژگي‌هاي سازمان صداوسيما در چهار دهه انقلاب نوشته است. دارابي از سال 86 تا 89 قائم مقام سازمان صداوسيما و از سال 89 تا 93 به‌عنوان معاون سيماي رسانه ملي فعاليت کرده. وي دکتراي علوم سياسي دارد. متن يادداشت اين مدير ارشد صداوسيما را درباره چهار دهه دستاوردهاي صداوسيما مي‌خوانيد.
زبان گوياي مردم
رسانه ملي به‌مثابه زبان گوياي مردمي که مليت، مهم‌ترين نقطه اشتراک و وحدت آن‌هاست، نقش مهمي در تعاملات اجتماعي، سياسي و به‌ويژه فرهنگي دارد و مي‌تواند به‌عنوان پايه و اساس شکل‌گيري تمدني فراگير از همه اقوام و خرده‌فرهنگ‌هاي ساکن در اجتماعات انساني همچون يک کشور، به بازيگري مهم تبديل شود. رسانه‌اي ملي که از بدو تأسيس با همه نقاط قوت و ضعف، سعي در ايجاد چتر رسانه‌اي گسترده براي همه ايراني‌ها داشته و در اين مسير پر افت‌وخيز، با ملايمات و ناملايمات بسيار دست‌وپنجه نرم کرده است.
هدف و مأموريت جديد
با پيروزي انقلاب به رهبري بزرگ‌مرد تاريخ ايران خميني کبير (رضوان‌الله تعالي عليه)، راديو و تلويزيون ملي ايران با عنوان جديد صداوسيماي جمهوري اسلامي، وارد فاز جديدي از تعاملات فرهنگي و اجتماعي خود با ملتي شد که به‌تازگي از يوغ استکبار داخلي و استعمار خارجي رها شده و به دنبال استقلال و آزادي در همه شؤون زندگي خود، زندگي بر اساس آموزه‌هاي ديني که يکي از ارکان آن، ارتباطات گسترده در سطح ملي و فراملي و استفاده از توليدات فرهنگي متناسب با نظامي که به پشتوانه رأي بيش از 98 درصد مردم شکل گرفت، بود.
مردمي بودن، بزرگترين مزيت
اين رسانه ملي و فراگير طي سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب دچار تحولات عميق و بنياديني شد که آن را از شکل يک سازمان صرفاً دولتي با دو شبکه تلويزيوني و چند راديو با مدت‌زمان محدود پخش برنامه، به دستگاهي فرهنگي – اجتماعي – سياسي در داخل و خارج از مرزهاي ايران تبديل کرد؛ که مهم‌ترين ويژگي آن، مردمي بودنش است، مردمي بودن ازنظر محتواي مورد نياز جامعه و خواست اکثريت مردم و توليد در راستاي ذائقه مخاطبان و هر چند در اين مسير کمبودها و نقص‌هايي ديده مي‌شود، اما روند حرکت رسانه ملي در همين راستا قابل ارزيابي است.
پوست‌انداز يک رسانه ملي
صداوسيماي جمهوري اسلامي طي نزديک به چهار دهه از پيروزي انقلاب در ابعاد کمي و کيفي، مسيري رو به تکامل را پيموده است. به عبارتي، همانقدر که از نظر فني و تکنولوژيکي شاهد پيشرفت‌هاي چشمگير در حوزه شبکه‌هاي سراسري و استاني بوده‌ايم، توليد محتوا نيز دستخوش تغييرات شگرفي شده است؛ به‌گونه‌اي که مي‌توان گفت با گذشت اين سال‌ها، رسانه ملي کاملاً پوست‌اندازي کرده و از شکل يک رسانه سنتي، به رسانه‌اي تعاملي و دو سويه بدل گشته است.
ايران زير سيگنال‌هاي صداوسيما
در بُعد فني و فيزيکي از دو جهت مي‌توان به اين منظر نگريست؛ نخست توسعه سيگنال‌رساني زميني و ماهواره‌اي به اقصي نقاط کشور، به‌طوري‌که اکثريت جمعيت شهري و روستايي ايران بتوانند بسياري از شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني را دريافت کنند. ضمن اينکه ارتقاي کيفي دريافت امواج راديويي و تلويزيوني هم در دستور کار معاونت توسعه و فناوري سازمان قرار داشته و طي دو مرحله يعني ديجيتال‌سازي که در حال حاضر به‌صورت کامل صورت گرفته و اچ دي ساختن شبکه‌ها، که در آغاز راه آن هستيم، اقدامات گسترده‌اي صورت گرفته يا در حال انجام است. اما از ديگر منظر و در کنار ارتقاي کيفي صوت و تصوير، بايد به راه‌اندازي ده‌ها شبکه راديويي و تلويزيوني هم اشاره کرد که در معاونت‌هاي صداوسيما صورت گرفته است.
رويش‌هاي جديد
به‌واقع شبکه‌هاي قرآن و معارف، مستند، ايران کالا، نمايش، پويا، نهال، ورزش، سلامت، تماشا، نسيم و افق ازجمله رويش‌هاي جديد در امر شبکه‌سازي به شمار مي‌روند که توانسته‌اند مخاطبان خاص خود را به دست آورند و محدوده انتخاب از بين دو شبکه را به شبکه‌هاي متعددي ارتقا دهند.
تحـول در بعد نرم‌افزاري
در بُعد نرم‌افزاري نيز طي سال‌هاي گذشته شاهد تحولات عميقي در رسانه ملي بوده‌ايم، به‌طوري‌که توليد و پخش بيش از هزاران فيلم تلويزيوني، رشد چند برابري توليد پويانمايي، توليد و پخش ده‌ها سريال فاخر تاريخي، راه‌اندازي صدها عنوان برنامه جديد ترکيبي و گفت‌وگومحور جريان‌ساز در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و ورزشي، توليد برنامه‌هاي متعدد در سال با موضوعيت شعر و ادبيات و پديده‌سازي موفق در برنامه‌هاي راديو با مخاطبان بالا و ثابت، بخشي از دستاوردهاي رسانه ملي طي اين سال‌ها به شمار مي‌روند.
مخاطبان بومي؛ برنامه‌هاي بومي‌تر
در اين بين اما نبايد از راه‌اندازي، توسعه و 24 ساعته شدن شبکه‌هاي استاني غافل بود، اقدامي که معاونت امور استان‌هاي سازمان صداوسيما متولي اصلي آن بوده و با همکاري ديگر معاونت‌ها، اقدام به تأسيس و پشتيباني از 70 شبکه راديويي و تلويزيوني در مراکز استان‌ها کرده است. شبکه‌هايي که برخي برنامه‌هاي آن‌ها در ساعات اوج مخاطب، داراي بيننده يا شنونده بيشتري از شبکه‌هاي سراسري در محدوده جغرافيايي پخش خود هستند؛ که اين امر گوياي موفقيت برنامه‌سازان مراکز و توجه خاص مخاطبان به فرهنگ بومي خود است.
رکوردهاي جديد رسانه‌اي
معاونت برون‌مرزي صداوسيما نيز طي اين سال‌ها اقدامات چشمگيري داشته که از آن جمله مي‌توان به راه‌اندازي شبکه‌هاي آي‌فيلم عربي و انگليسي، هيسپان‌ تي‌وي، پرس تي‌وي، الکوثر، سحر و راديوهاي آران و تالشي و تأسيس نهاد پرقدرت توليد در سراسر دنيا اشاره کرد. اين معاونت همچنين در استفاده گسترده و موفق از فناوري‌هاي جديد رسانه‌اي نيز پيشگام بوده و در کنار اين مسئله، به تعاملات دو سويه نيز توجه ويژه‌اي داشته و دارد. شاهد اين سخن بازديد ميليوني ماهانه کاربران از سايت شبکه پرس تي‌وي است که رکورد جديدي در حوزه رسانه‌اي به شمار مي‌رود. معاونت برون‌مرزي صداوسيماي جمهوري اسلامي در کنار حوزه خبر، به توليد صدها عنوان مستند برجسته نيز اهتمام ويژه‌اي داشته و در حوزه‌هاي گوناگون قرآني، معارفي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي، دست به اقدامات ابتکاري و قابل توجه زده است.
تحولات شگرف در معاونت‌‌ها
معاونت‌هاي سياسي، نظارت و برنامه‌ريزي و اداري و مالي رسانه ملي نيز در اين سال‌ها به طرز شگرفي دچار تحولات گسترده شده و فعاليت آن‌ها در اين سال‌ها، به‌شدت دگرگون شده. کارنامه عملکرد اين سه معاونت، گوياي همه اقدامات صورت گرفته هست. راه‌اندازي معاونت فضاي مجازي اقدام ديگر رسانه ملي در توسعه تعاملات فرهنگي و اجتماعي با مخاطبان و برنامه‌سازان است. در عين حال مرکز امور بين‌الملل صداوسيما نيز با توليدات در عرصه‌هاي بين‌المللي، راه‌اندازي دفاتر خارج از کشور و ارائه توليدات صداوسيما در جشنواره‌هاي بين المللي رشد قابل‌توجهي را نشان مي‌دهد.
فعاليت در حوزه موسيقي
از مهم‌ترين فعاليت‌هاي صداوسيماي جمهوري اسلامي را بايد در حوزه موسيقي دانست که متولي اصلي آن، مرکز موسيقي و سرود سازمان است؛ اين مرکز با تأسيس سامانه ديجيتال با هزاران قطعه موسيقي، آرشيوي غني براي آهنگسازان و برنامه‌سازان ايجاد کرده و حمايت‌هاي گسترده‌اي از هنرمندان و چهره‌هاي شاخص موسيقي و شعر ايران داشته است. البته ناگفته نماند که اين مرکز، با همکاري مديريت شعر و موسيقي و سرود معاونت امور استان‌ها، در معرفي چهره‌هاي جوان و هنرمند به جامعه ايران نيز نقش مهمي ايفا کرده و بسياري از آن‌ها که امروز به‌عنوان يک برند در حوزه موسيقي محسوب مي‌شوند، کار خود را با مرکز موسيقي و سرود رسانه ملي آغاز کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۹۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)

ویژه برنامه «کوی محبت» به میزبانی مهدی اعرابی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی طباخیان (کارشناس مذهبی) و حاج احمد چینی ۱۴ اردیبهشت حوالی ساعت ۲۲ تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد.

فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه که برگرفته از یک اتفاق واقعی است؛ ماجرای پرونده «مهدی» پسر آیت‌الله مشکاتیان یکی از مقامات بلندپایه‌ی قوه‌ی قضائیه است، که مرتکب قتل می‌شود و پدر، فرزند را تا چوبه دار می‌برد، اما در نهایت خانواده مقتول با دیدن این رفتار از یک مقام بلندپایه قوه قضائیه، از قصاص صرفنظر کرده و گذشت می‌کنند. این فیلم سینمایی ۱۵ اردیبهشت حوالی ساعت ۱۷:۳۰ روانه آنتن می‌شود.

انیمیشن سینمایی «پرنده طلایی» به کارگردانی مجید شاکری در مرکز پویانمائی صبا تهیه و تولید شده است، داستان «طوفان» کبوتری است که به دنبال یافتن جایی مناسب برای زندگی، پا در راهی طولانی می‌گذارد، و در این راه با خطر‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده و سرانجام خود را به دوستانش ثابت می‌کند. پرنده طلایی شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۸ صبح تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد.

پخش «سخنرانی استاد رحیم پورازغدی» جمعه ۱۴ اردیبهشت همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) با موضوع «امام صادق علیه السلام در نگاه رقیبان و دشمنان» حوالی ساعت ۱۹:۴۵ از مسجد «پردیسان» مشهد مقدس و پخش «مداحی و نوحه‌سرایی» از حاج محمدرضا طاهری و حاج سید مجید بنی فاطمه در فواصل برنامه‌ها از دیگر برنامه‌های شبکه دو سیما به مناسبت شهادت این امام همام است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • شبکه خبر 2 هک شد؟! + فیلم و واکنش صداوسیما
  • صداوسیما ادعای هک را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک رد کرد
  • ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)
  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۱۴ اردیبهشت
  • ویژه برنامه‌های شهادت امام جعفر صادق (ع) از شبکه قرآن
  • ویژه برنامه «قرار» از شبکه تهران
  • پخش ویژه برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • جبلی: باید کار‌های بیشتری در موضوع عفاف و حجاب انجام شود
  • دروغ؛ رکن اساسی رسانه روباه پیر