Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و ترکمنستان ضمن تبریک ایام عید نوروز به عنوان جشنی مشترک میان مردم دو کشور، به روابط تاریخی، فرهنگی و همکاری های سنتی اقتصادی میان ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: امروز موظفیم تا از تمامی توانمندی‌ها و ظرفیت ‌های موجود در راستای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها و روابط تهران-عشق‌آباد استفاده و بهره‌برداری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور با اشاره به همکاری‌های ایران و ترکمنستان در بخش های مختلف بویژه انرژی، ترانزیت و حمل و نقل، اظهار داشت: آغاز عملیات اجرایی خط سوم انتقال برق از ایران به ترکمنستان، همکاری های جدید در حوزه نفت و گاز دریای خزر و ارائه تسهیلات در راستای توسعه حمل و نقل میان دو کشور می تواند گامی نوین در مناسبات اقتصادی میان ایران و ترکمنستان باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه شرکت‌های راهسازی ایرانی آماده ارائه خدمات و انجام پروژه‌ها در ترکمنستان هستند، گفت: مقرر شد با رفع مشکلات مربوط به قطعات، بزودی شاهد صادرات اتوبوس از ایران به ترکمنستان باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت برقراری روابط نزدیک میان استان‌های مرزی ایران با همسایگان خود در ترکمنستان، اظهار داشت: ایران و‌ ترکمنستان اشتراکات فرهنگی و تاریخی فراوانی دارند که با استفاده از آن باید مناسبات فی مابین در بخش های مختلف از جمله علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و گردشگری را بیش از پیش گسترش دهیم.

دکتر روحانی توسعه مراودات دو ملت را حائز اهمیت برشمرد و با اشاره به ضرورت ارائه تسهیلات برای گسترش گردشگری میان دو کشور از جمله برقراری پرواز مستقیم تهران-عشق‌آباد، گفت: بازگشایی پل جدید سرخس و همکاری در زمینه توسعه راه آهن در این امر موثر خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ترکمنستان هم می توانند در پروژه‌های مختلف ایران حضور داشته باشند، اظهار امیدواری کرد این سفر گام جدیدی در توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه دو کشور باشد.

دکتر روحانی تاکید کرد: دوستی، حسن همجواری و توسعه روابط برادرانه با ترکمنستان برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از سفر دکتر روحانی به عشق آباد در ایام نوروز به عنوان جشن صلح و‌محبت، گفت: روابط ایران و ترکمنستان در طول سالیان متمادی همواره برادرانه و دوستانه بوده و امروز مناسبات تهران-عشق‌آباد در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی در سطح بالایی قرار دارد.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه ایران و ترکمنستان در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در زمینه صلح و توسعه جهانی دیدگاه‌های مشترکی دارند، افزود: روابط دو کشور در سازمان‌های بین المللی مانند سازمان همکاری‌های اسلامی و همکاری اقتصادی مثبت و‌سازنده بوده و ما همواره قدردان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

بردی محمد‌اف توسعه همکاری‌ها و روابط دو‌کشور در زمینه امنیت انرژی، مبارزه با مواد مخدر و موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را حائز اهمیت دانست و گفت: در همکاری های اقتصادی باید تنوع در مکانیزم های روابط را دنبال کرده و از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای توسعه روابط در بخش ‌های مختلف حمل و نقل، کشاورزی و انرژی استفاده کنیم.

وی خزر را دریای صلح و ‌امنیت دانست و اظهار داشت: همکاری ایران و ترکمنستان در ساحل و آبهای خزر و در مناطق ویژه اقتصادی باید بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین بر ضرورت توسعه روابط و‌همکاری‌های دو‌کشور در بخش های مختلف اقتصادی، تجاری و بازرگانی، علمی و آموزشی، بهداشت، ورزش و گردشگری تاکید کرد.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال اسلامی ایران ایران ترکمنستان حسن روحانی عشق موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۱۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در دیدار با عبدالله جوپ، وزیر امور خارجه کشور مالی در خصوص آخرین وضعیت روند توسعه و گسترش روابط بین تهران و باماکو گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از سفرش  به مالی و مذاکرات و توافق‌های صورت گرفته تاکید کرد ما از  پیشرفت روابط مثبت بین دو کشور خرسندیم.

وی با اشاره به نگاه ویژه مقامات عالی کشورمان‌ به توسعه همکاری با آفریقا و کمک به خودکفایی کشورهای آفریقایی در برخی عرصه‌ها بر آمادگی کشورمان برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک همکاری‌ها و توسعه روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه مالی نیز با اشاره به موضع کشورش در ابراز همبستگی با کشورمان در پی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق  تاکید کرد: این اقدام تروریستی علیه کشور برادر و دوست ایران را محکوم و واکنش خوب و به جا و روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم.

وی بر تعهد، جدیت و اقدامات عملی مالی برای توسعه و تقویت روابط دو کشور تاکید کرد.

عبدالله جوپ برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران و دومین نشست ایران و آفریقا را تبریک گفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است