Web Analytics Made Easy - Statcounter

حضرت عیسی بن احمد(ع) از امامزادگان مدفون در همدان است که بنا بر شجره‌نامه موجود در بقعه متبرکه‌اش، نسب آن به امام جواد(ع) می‌رسد، اما این بنا باوجود قدمت تاریخی به دلیل قرار گرفتن در حصار کوچه‌ها و خانه‌ها در غربت واقع شده است. ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱ استانها همدان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، بقعه متبرکه امام‌زاده عیسی بن احمد(ع) در یکی از محله‌های قدیمی همدان به نام "پای مصلی" و کمی پایین‌تر از محله "حاجی" واقع شده و دارای معماری زیبا و چشم‌نوازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرا رسیدن 9 رجب میلاد امام جواد(ع)، بهانه‌ای شد تا به معرفی این امام‌زاده بزرگوار که متأسفانه به دلیل واقع شدن در کوچه از نظر دورمانده و برخی از مردم هنوز از وجود چنین زیارتگاهی خبر ندارند، بپردازیم تا گامی هرچند کوچک در معرفی مکان‌های مذهبی همدان برداشته شود.

در بین مردم به ویژه اهالی محله "پای مصلی" دارای احترام و منزلت دینی و مذهبی فراوانی است و اهالی و خادمان امام‌زاده از وقوع معجزه‌ای در سال 1329 هجری، خورشیدی خبر می‌دهند.

این بقعه در انتهای خیابان شهدا و نزدیک مسجد حضرت زهرا(س) واقع شده و بناى آن در دوره شاه تهماسب اول صفوى (984-930 هجرى، قمری) ساخته شده است.

بقعه آن کم ارتفاع و کوچک و چهارطاقى است و مدخل ورودى‌ آن راهرویى کوچک است که در دو سوى آن دو اتاقک کوچک هشتى مانند ساخته شده که محل خادم و کفشدار مقبره است. طرف راست داخل حرم، هشت ضلعى است که طول قسمت وسط آن هشت متر است و به همین اندازه نیز عرض دارد. در این هشت ضلعى، طاق‌نماهاى جناغى معمولى ساخته شده‌اند.

داخل حرم، ‌عاری از هرنوع تزئینات گچبرى و کتیبه است و یک سره از آجر ساده است که اندودى از گچ ساده روى آن را فرا گرفته و به رنگ سبز تزئین شده است

بنابر شجره‌نامه موجود دربقعه و نظر مرحوم عندلیب همدانی، پژوهشگر معاصر، نسب این امام‌زاده شریف چنین گفته شده است: " عیسی بن احمد بن موسی بن احمد بن محمد الاعرج بن احمد بن موسی المبرقع بن امام محمدالجواد(ع)".

هرچند این امام‌زاده به "اهل بن علی(ع)" از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) نیز معروف است، اما بنابر شواهد موجود، "اهل بن علی(ع)" صاحب مزار کنار ضریح و از بزرگان و سادا همدان بوده که بر روی سنگ قبر مرمرین آن پس بعد از آیه‌الکرسی و تصلیه ائمه(ع) به خط ثلث نوشته شده است:‌ "هذا القبر المرحوم المغفور الشهید السید، مفخر النجار خادم الحرمین الشریفین حاجی شاه ملا به تاریخ سنه 1032 ه‍.ق".

در پای آن گور، سنگ قبر دیگری از مرمر، اما کوچک‌تر دیده می‌شود که بر آن چنین نوشته شده است: «شاه ملا ابن سلطان علی» متوفی ربیع الثانی 1032 ه‍.ق و بنا بر نظر کارشناسان می‌توان گفت هر دو سنگ قبر مزبور اهل بن علی(ع) است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گردشگری امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است و همدان باوجود قدمت دیرینه و برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی هر سال پذیرای گردشگران بسیاری است.

از طرف دیگر وجود بقعه متبرکه امامزادگان بزرگوار در جای جای استان نشان از اهمیت خطه داشته و شایسته است که دستگاه‌های مربوطه مانند اوقاف و میراث فرهنگی با اهتمام بیشتری برای معرفی این مکان‌ها و رونق گردشگری مذهبی اقدام کنند.

گزارش از سمیه مظاهری

انتهای پیام/ ع

R41405/P1494/S6,75/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۱۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان کرمان گفت: کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است و ۴ شهید گمنام در استان تشییع و تدفین می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سرهنگ محمود مهدوی‌فرد عصر امروز در جلسه مشترک شورای هماهنگی دفاع مقدس و شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمان که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار و محمدرضا پورابراهیمی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در محل سالن پیامبراعظم (ص) استانداری برگزار شد با بیان اینکه مجموعه خاطرات عزیز در حوزه دفاع مقدس تولید شده است، اظهار داشت: از سه آزاده کرمانی خاطراتی ضبط شده که به صورت قطعات کوتاه تهیه و در قالب‌های مختلف منتشر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان منزل پدری شهید سلیمانی به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شده است، گفت: آثار زیادی در استان کرمان در حوزه دفاع مقدس وجود دارد که ارزش ثبت ملی دارد و باید پیگیری شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه چهل و دومین سالگرد آزادسازی خرمشهر در پیش است، افزود: امسال بزرگداشت فتح خرمشهر با شعار "در راه فتح قله‌ای" برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان فرماندهی انتظامی استان کرمان میزبان برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان است، ادامه داد: برنامه‌هایی در این زمینه دیده شده که متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

مهدوی‌فرد با بیان اینکه 322 پیکر شهید گمنام در سطح استان کرمان وجود دارد و میزبان پیکر مطهر این شهدا هستیم، گفت: 231 درخواست از مجموعه‌های مختلف از جمله روستاها برای تدفین شهدای گمنام در استان کرمان داریم.

وی با اشاره به اینکه 145 حرم و یادمان شهدای گمنام در سطح استان کرمان داریم که 23 یادمان در دانشگاه‌ها قرار دارد، افزود: 94 یادمان در مجموعه شهری داریم که 241 شهید گمنام در آنها قرار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه 14 شهید گمنام نیز در مجموعه‌های نظامی قرار دارند که یادمان آنها تکمیل شده است، ادامه داد: از مجموعه درخواست‌ها 43 مکان که در سال جاری به تهران ارسال شده است 23 مورد در اولویت اول و 20 مورد در اولویت دوم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در ایام شهادت امام صادق(ع) کرمان میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است، گفت: با سه مکان موافقت نهایی شده است و در این ایام سه شهید گمنام در سطح استان کرمان تشییع و تدفین می‌شود که کرمان روستای کوهپایه، رفسنجان و سیرجان میزبان پیکر مطهر شهدا هستند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • استخراج ۱۸۳ هزار بشکه نفت در بهمئی/ سد آبریز آرزویی بر دل مردم
  • تعاملات تجاری همدان با حضور در اکسپو افزایش یافت
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی