Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@03:58:03 GMT

درخشش در بازیگری تئاتر از عروس عروسک ها تا زن اجباری

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۲۵۱۵

درخشش در بازیگری تئاتر از عروس عروسک ها تا زن اجباری

ایرنا- ارومیه- 'الهام حیدریان' بازیگری با بیش از یک دهه هنرنمایی در سریال های تلویزیونی، نمایش های صحنه ای و نمایشنامه خوانی آذربایجان غربی بوده که از نمایش ' عروس عروسک ها ' تا ' زن اجباری ' بر روی صحنه تئاتر خوش درخشیده است.

به گزارش ایرنا وقتی گوینده در آئین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر آذربایجان غربی و پس از اعلام بهترین بازیگران سوم و دوم زن نام 'حیدریان' را اعلام کرد، سالن وحدت مجتمع فرهنگی هنری ارومیه از صدای تشویق هوادارانش منفجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دوستداران این بازیگر تئاتر و تلویزیون پس از کسب رتبه سوم وی در جشنواره بیست و هشتم، این بار منتظر بودند تا تندیس بهترین بازیگر زن در دستان هنرمند محبوبشان قرار بگیرد.
الهام حیدریان که متولد 1366 در ارومیه و کاردان رشته گرافیک است در بیش از یک دهه گذشته در نمایش های صحنه ای آناتومی تنهایی، دایرگی، شب بی پایان فاخته، بگو که دوستش نداری، واهمه های هولناک و عروس باران بازی کرده و همچنین در تئاترهای 'اگر باران ببارد'، 'قطعه گمشده'، 'عروس عروسک ها'، 'باشکوه بود واقعا باشکوه بود' و 'خدای ایثار' به ایفای نقش پرداخته است.
حیدریان همچنین در تله فیلم های 'تو می مانی' و 'عروس مرزی' به هنرنمایی پرداخته و مجری مسابقه 'خوش صدا ' در ارومیه بوده است.
وی در تولید نمایش های رادیویی آذربایجان غربی از سال 1385 نیز حضور پررنگی داشته و در ساخت نماهنگ ' این قصه را پایان نیست' همکاری کرده است.
الهام حیدریان در سال 1395 برای بازی در نمایش صحنه ای ' دایرگی ' رتبه سوم بازیگری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی و در سال 1391 رتبه نخست بازیگری را در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استانی از آن خود کرد.
رتبه سوم بازیگری برای ایفای نقش در نمایش 'مبارک و باربی' در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی در سال 1392 نیز به این بانوی هنرمند رسید.
وی در سال 1393 در جشنواره نمایشنامه خوانی ' طلوع ' حوزه هنری آذربایجان غربی برای نمایشنامه خوانی ' فرار از سایه ها ' رتبه دوم کارگردانی استانی را به دست آورد.
کسب مقام اول بازیگری در دهمین جشنواره استانی بسیج هنرمندان در سال 1391، لوح تقدیر بازیگری در پنجمین جشنواره سراسری ماه در سال 1387 و مقام سوم کارگردانی و سوم بازیگری در جشنواره نمایشنامه خوانی متون صابر رضایی در سال 1395 تنها بخشی از موفقیت های این بازیگر افتخارآفرین ارومیه ای است.
کسب رتبه اول بازیگری زن برای نقش آفرینی در نمایش 'آناتومی تنهایی' به کارگردانی 'حامد محبی' در بیست و نهمین جشنواره تئاتر آذربایجان غربی در کارنامه هنری این بازیگر فعال استانی می درخشد.
گفت و گو با این بازیگر تئاتر و تلویزیون که عضو هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی بوده، مجالی برای بازتاب اندیشه های این هنرمند پرکار صحنه تئاتر و دنیای تصویر در این استان است.
سوال: وقتی اسم شما را برای گرفتن تندیس بیست و نهمین جشنواره تئاتر آذربایجان غربی بر روی سِن صدا زدند، چه حسی داشتید؟
جواب: من این جایزه را برای بازی در نمایش آناتومی تنهایی گرفتم. نقشم در این اثر کاملا متمایز از شخصیت واقعی ام بود و این دغدغه را داشتم که آیا توانسته ام به شخصیت این نمایش به صورت موفقیت آمیزی عینیت ببخشم؟ انتخابم به عنوان بهترین بازیگر مهر تائیدی بر این تلاشم شد و خیلی خوشحال شدم که این کار متفاوت در ارومیه مورد قبول قرار گرفت.
سوال: چه تکنیک هایی برای تاثیرگذاری بیشتر نقش خود در ' آناتومی تنهایی ' پیاده کردید؟
جواب: جنس بازی و تحلیل بازی که بازیگر می تواند از یک نقش در نمایش انجام بدهد، همیشه تعیین کننده است. ' آناتومی تنهایی' از دیگر کارهایم متمایز بود. در این نمایش با یک شخصیت و تیپ طرف حساب نیستیم. بلکه با یک عینیت و عنصر درون مواجه هستیم. شخصی که دچار بیماری تنهایی شده و نرینگی و مادینگی درونش با هم در چالش است. باید به این مهم، عینیت می بخشیدم. برای تاثیرگذاری بهتر در این نقش به این فکر می کردم که یک انسان در زمان تنهایی چه رفتارهایی می تواند از خود بروز دهد. شخصیت این نمایش با بیماری های روانی دست و پنجه نرم می کرد و بنابراین باید حرکت های غیرعادی و گاهی حتی خودآزاری از خود نشان می داد. در واقع نقشم در آناتومی تنهایی نمایش چالش های یک فرد در درون خود بود.
سوال: آیا بازی در نمایش های صحنه ای کمدی را نیز تجربه کرده اید؟
جواب: بله. کمدی 'مبارک و باربی' را چند سال پیش و 'زن اجباری' را در سال 1396 در دنیای تئاتر تجربه کرده ام.
سوال: آیا کارگردانی تئاتر را نیز تجربه کرده اید؟
جواب: بله. نمایش های خیابانی 'مریض' و 'دایناسورها' را در سال های گذشته کارگردانی کرده ام.
سوال: اولین نمایش صحنه ای جدی شما چه بود؟
جواب: برای نخستین بار به صورت جدی در نمایش صحنه ای 'عروس عروسک ها' به کارگردانی رسول بانگین در سال 1384 به روی صحنه رفتم.
سوال: چه سریال های شاخصی برای تلویزیون کار کرده اید؟
جواب: در سریال های دریا، 'اوجاداغلار' و 'حورمت' به کارگردان 'رامین اصغری' به ایفای نقش پرداختم؛ سریال 'بهانه ای برای بودن' را با کارگردانی بابک لطفی و سریال امداد 125 را با کارگردانی 'مجید مظفری' بازی کرده ام.
سوال: آیا تاکون تپق داشته اید؟
وی با تبسمی بر لب، جواب داد: نه. این جزو وحشتناک ترین اشتباهاتی است که آروز می کنم هیچ موقع به سرم نیاید!
سوال: تاکنون در اجرای تئاتر دیالوگی را فراموش کرده اید؟
جواب: نه چون همیشه با تئاتر زندگی کرده ام؛ با تصور خودم در آن موقعیت نقش را مال خودم کرده ام و این خصیصه باعث شده است تا دیالوگ ها را به صورت عینی و واقعی ادا کنم!
سوال: مهم ترین دغدغه شما در عالم هنر چیست؟
جواب: با وجود به اینکه کارگردانی را نیز تجربه کرده ام وقتی به بازیگری مشغولم حس رضایت بیشتری کسب می کنم. انجام تحلیل روی شخصیت هایی که قرار است آنها را بازی بکنم را خیلی دوست دارم. با تمام سعی ام به نزدیک ترین نقشی که به من سپرده شده است بازی کنم. ارتقای نام آذربایجان غربی در جشنواره های استانی، منطقه ای و سراسری مختلف اصلی ترین دغدغه ام است. با این هدف پیشنهادهای سراسری را رد می کنم و عِرق و عشق به ارومیه مرا در اینجا نگه می دارد. با جان و دل و به صورت حرفه ای به بازیگری می نگرم.
سوال: همواره گریه ساختگی و تصنعی داشته اید؟
جواب: در سریال اوجاداغلار چند سکانس پشت سرهم داشتم که در آن نقش به علت آشکار شدن چندین واقعیت زندگی ام باید می گریستم. آن چنان در نقش فرو رفته ام بودم که ناخودآگاه به گریه افتادم. واقعا همه مشکلات را با تمام وجودم لمس کردم، بی اختیار اشک در چشمانم حلقه زد.
سوال: خاطره ای از تولید سریال های تلویزیونی دارید؟
جواب: 'علی ضیایی' بازیگر نقش مقابلم در سریال دریا بود. یک روز هجده دقیقه و روز دیگر 22 دقیقه مفید از سریال را ضبط کردیم. رامین اصغری کارگردان سریال گفت که در طی 2 روز من یک قسمت از سریال را با 2 بازیگرم تولید کردم. این کلام کارگردان خیلی انرژی بخش بود و این خاطره خوب را فراموش نمی کنم.
سوال: آیا زحمت های شما نتیجه داده است؟
جواب: وقتی به عنوان یک زن به عضویت هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی درآمدم، احساس بسیار خوبی پیدا کردم. بعد از کردستان، آذربایجان غربی دومین استانی است که یک زن را از سال 1395 در جمع اعضای هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی می بیند.
سوال: مشکلات پیش روی تئاتر آذربایجان غربی چیست؟
جواب: در 2 دهه گذشته موسسه های هنرهای نمایشی در این استان وجود داشت که الان وجود ندارد و تنها مکان تمرین مجتمع فرهنگی هنری ارومیه است که همه گروه ها در آنجا تمرین می کنند. نبود مکان اجرا باعث می شود تا پسند سلیقه مردم فقط کارهای طنز باشد.
سوال: تفاوت بازی جلوی دوربین و روی سِن در چیست؟
جواب: در کارهای تراژدی مثل رئالیسم/واقع گرا/ حس خیلی مهم است. زمانی می توانم نقشی را به نحو احسن خلق کنم که خودم را در آن موقعیت واقعا قرار بدهم. در نقش های کمدی یک سری تکنیک های دیگر نیاز است. بیشتر بازی های کمدی در قالب 'تیپ' است و با درک آن نیاز به طراحی آن موقعیت در ذهن نیست. از طرفی، فرصت اشتباه در تئاتر وجود ندارد چون چند برداشت اتفاق نمی افتد و اجرا زنده است. مدیریت یک اشتباه با مهارت و تجربه در تئاتر اتفاق می افتد.
سوال: آیا تئاتر زندگی را از شما گرفته است؟
جواب: وقتی زندگی ات تئاتر باشد، این اتفاق نمی افتد! اما بدون شک به علت اجرا و ضبط های خارج از ارومیه چند جشن و مراسم مهم را از دست داده ام. شاکرم که خانواده ام طرفداران پروپا قرص من بوده و مثل کوه پشتم ایستاده اند و موانع موجود برسر راه پیشرفتم در مسیر هنر را از جلوی راهم برداشته اند. عالی ترین امتیازم این است که خانواده ام همواره با من همراه هستند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه الهام حیدریان به عنوان یکی از اعضای فعال هیات رئیسه اینن انجمن فعالیت می کند، گفت: حضور این هنرمند فعال به طرح کمبودهای حوزه بانوان در تئاتر منجر شده است.
محمد کاظمی، بازیگری تئاتر برای هنرمند بانو را به مراتب تر سخت تر دانست، افزود: حیدریان همواره با پشتکاری مثال زدنی در تمرین های نمایش ها حاضر و در تئاترهای کمدی و واقع گرا و همچنین نمایش های رادیویی توانایی خود را به منصه ظهور رسانده است.
وی ابراز امیدواری کرد این هنرمند سخت کوش و توانا با پخش سریال 'اوجا داغللار' در فروردین سال جاری به جایگاه اصلی خود در هنرهای نمایشی دست پیدا کند.
کاظمی اظهار کرد: حیدریان با نمایش آناتومی تنهایی نقش متفاوتی از خود در بیست و نهمین جشنواره تئاتر آذربایجان غربی نشان داد و به طرز شایسته ای جایزه نخست بازیگری زن را از آن خود کرد.
7129/2093
گزارشگر: توحید محمودپور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي هنرهاي نمايشي بازيگري اروميه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۲۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت گروه‌های تئاتری در دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیون آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی پروژه، ۲۲ گروه تئاتر از سراسر کشور به عنوان منتخبان دومین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیون در مجموعه برنامه «عروسک‌خونه» از کانال نهال شبکه کودک با هم به رقابت می‌پردازند. 

به روال سال گذشته مجموعه تلویزیونی «عروسک‌خونه» به تهیه‌کنندگی علی خواجه، کارگردانی عطیه ایزدخواه و با حضور مریم کاظمی و فاطمه امینی میزبان این رقابت است. مخاطبان می‌توانند برای رای دادن به این تئاترها بعد از پخش هر قسمت با مراجعه به سکوی تعاملی «شاد» به گروه مورد نظر خود رای بدهند.

مجموعه «عروسک‌خونه» هر شب به جز شب‌های قدر ساعت ۱۷ از کانال نهال شبکه کودک پخش می‌شود و زمان بازپخش این مجموعه نمایشی ساعت ۲۲ است.

اسامی تئاترها به ترتیب پخش برنامه بدین شرح است:
۱. کی بود کی بود من نبودم
۲. هاجر عروسی داره
۳.کفشدوزک بداخلاق
۴. خورشید خانم کجایی
۵. مترسک و آدم برفی
۶. مورچه‌های بامزه (۲)
۷. دو دریچه
۸. خانواده من (قهر و آشتی)
۹. بی‌بی نبات و قندک
۱۰. راز پیشونی سفید
۱۱. خرگوشک و رودخانه
۱۲. آش شله قلمکار
۱۳. کوچولو و هپلی‌ها
۱۴. کی از همه پر زورتره
۱۵. سرزمین شادیها
۱۶. دروغ دروغ میاره
۱۷. رنگ مهربانی
۱۸. شازده کوچولو
۱۹. پهلوون کچل
۲۰. امانت فروشی آمیرزا
۲۱. جادوی مهربانی
۲۲. آدمهای بافرهنگ

مجموعه «عروسک‌خونه» به همت مرکز سیمرغ صدا و سیما تولید شده‌است.

دیگر خبرها

  • مهدی فتحی؛ بازیگری هزار نقش که با «عمروعاص» ماندگار شد
  • آغاز فصل دوم جشنواره عروسک‌خونه
  • سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ نمایش روی صحنه تئاتر رفت
  • یک گزارش رسمی از تئاتر در سال ۱۴۰۲
  • جشنواره شبستان دین و هنر را به هم نزدیک می‌کند
  • ۸ اثر در جشنواره تئاتر کودک و نمایش عروسکی رضوی
  • «اسب قاتلین» به تهران می‌آید/ اجرا در بهار ۱۴۰۳
  • لحظه سخت «نادیا مراد» در جشنواره تئاتر شبستان
  • رقابت گروه‌های تئاتری در دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیون آغاز شد/ رونمایی از تیزر «عروسک‌خونه»
  • رقابت گروه‌های تئاتری در دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیون آغاز شد