Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@03:34:31 GMT

دومین بنای خشتی جهان در قرق گردشگران نوروزی

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۴۲۶۲

دومین بنای خشتی جهان در قرق گردشگران نوروزی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در جنوب غربی شهر کرمان و ۱۰۰ کیلومتری مسیر کرمان ـ جیرفت منطقه ای خوش آب و هوا به اسم راین وجود دارد، شهری با درختان تنومند که نشان از منطقه ای آباد و سرسبز از گذشته تا به امروز است، در گوشه ای از این شهر زیبا، نمادی است که راینی ها به آن افتخار می کنند و خبر از اصالت و تاریخی بودن شهرشان را می دهد،  بنایی به نام ارگ راین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارگ راین در جنوب غربی شهر کنونی راین در استان کرمان قرار دارد، این بنای خشتی تا حدودی به ارگ تاریخی بم شبیه‌است و بر بالای تپه‌ای قرار دارد.

محسن روحی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: بعد از ارگ بم، ارگ راین دومین بنای خشتی جهان و افتخار دیگری از میراث ماندگار گذشتگان است که تاریخ بلندش دست کمی از ارگ بم ندارد.

وی افزود: این ارگ با بیش از 22 هزار متر مربع مساحت، تقریبا مربعی شکل است و چندین و چند برج آن را به احاطه خود درآورده اند، برج هایی با ظاهر جادویی و اسرار آمیز که دقیقا همان شکلی هستند که از دیدن برج های قلعه و ارگ انتظار دارید.

روحی با اشاره به اینکه این منطقه از قدیمی ترین نواحی ایران است که روزگاری ساسانیان در آن زندگی می کردند و به دلیل موقعیت مناسب مکانی اش محلی برای داد و ستد و ساخت ابزارهای جنگی بوده است بیان کرد: چیزی که این قلعه را تا این حد زیبا و دوست داشتنی کرده، این است که برای ساخت تمامی بخش های آن از خشت استفاده شده و هیچ چیز دیگری به جز خشت را در معماری آن نمی بینید.

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: برای پیدا کردن ورودی ارگ باید به بخش شرقی آن بروید، در اینجا سردری بزرگ و با عظمت شما را به سمت محوطه داخلی آن می برد.

وی با اشاره به اینکه این ارگ هم مثل همه ارگ های دیگر از دو بخش مخصوص عامه نشین و اعیان نشین تشکیل شده است، تصریح کرد: پا به داخل ارگ که بگذارید مکان هایی مثل بازار، زورخانه و اصطبل های زمستانی و تابستانی نظرتان را جلب می کند.

روحی یادآور شد: در نزدیکی در ورودی، بخش نگهبانی و دیده بانی قرار دارد که روزگاری نگهبانان در آنجا ساعت ها دیده بانی می کردند و حرکت هر جنبده ای که به طرف ارگ می آمد را زیر نظر داشتند.

وی با اعلام اینکه  قسمت نگهبانی از جذاب ترین بخش های ارگ است، بیان داشت: نکته جالبش این است که در زمان جنگ از این قسمت بر روی نیروهای دشمن آتش و یا آب جوش می ریختند تا آن ها را فراری دهند.

 روحی با اشاره به اینکه در قسمت ورودی ارگ، بخش هایی به چشم می خورد که سال ها آهنگران و چاقوسازان در آنجا ابزارهای فلزی درست می کردند، گفت:  تا همین ۱۵۰ سال قبل افرادی در این ارگ سکونت می کردند .

 

وی افزود: ارگ راین از گزند حوادث طبیعی و انسانی در امان نبوده و بارها آسیب هایی به آن وارد شده اما با مرمت ها و بازسازی هایی که روی آن انجام شده شکوه دیدنی خود را همچنان حفظ کرده است.

انتهای پیام/ب

شکوه دیدنی ارگ راین در روزهای بهار

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی ارگ راین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۴۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان با اشاره به افزایش بازدید گردشگران از باغ فین گفت: ۵۵ هزار نفر در دو روز پنج‌شنبه و جمعه از مجموعه جهانی باغ فین بازدید کردند.

احمد دانائی‌نیا افزود: خانه تاریخی بروجردی با بیش از ۹ هزار نفر و محوطه باستانی سیلک با بیش از ۳ هزار نفر در رتبه‌های بعدی این آمار قرار دارند.

وی گفت: جاذبه‌های تاریخی منطقه فرهنگی کاشان همه ساله با آغاز فصل بهار و موسم گل و گلاب در شهرستان کاشان در هم می‌آمیزد و به تناوب تا اواخر خردادماه در بیشتر نقاط شهرستان کاشان پذیرای خیل عزیمی از گردشگران می‌شود.
باغ فین کاشان پانزدهم آذر سال ۱۳۱۴ خورشیدی با شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت و در زمستان ۱۳۸۹ به همراه چند باغ ایرانی دیگر، به ثبت جهانی رسید.

دیگر خبرها

  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس
  • شمار قربانیان سیل در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت
  • شمار قربانیان سیل مهیب در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت
  • دستگیری عاملان تیراندازی در علی آباد کتول
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • عبور از رودخانه با مخاطرات فراوان
  • جاری شدن سیل در روستای نوروزی خوشاب 
  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی