حضور خانوادگی در مساجد نباید تنها معطوف به مناسبتهای خاص شود
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۵۳۸۷
خبرگزاری شبستان: یک کارشناس در حوزه دین با اشاره به اینکه هر فرد مسلمانی باید بداند که برای رشد اجتماعی و تربیت فرزندانش نیازمند ارتباط و استحکام پیوند با مساجد است، اظهار کرد: حضور خانوادگی در مساجد نباید تنها معطوف به مناسبت های خاص شود.
به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد را میتوان اصیلترین پایگاه در نظام اسلامی دانست و از سوی دیگر خانواده، نخستین و مهمترین جامعهای است که شخصیت فرد در آن شکل میگیرد و رشد و نمو پیدا میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرکز رسیدگی به امور مساجد، رویکرد برنامه های سال 97 را با عنوان« مسجد و خانواده» نامگذاری کرد تا از این طریق گامی در جهت استحکام پیوند خانواده ها با مساجد بردارد، در همین زمینه با حجت الاسلام محمد یاوری، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
حجت الاسلام محمد یاوری در گفت و گو با خبرنگار ما بر لزوم استحکام پیوند خانواده ها با مساجد تاکید کرد و گفت: جایگاه مساجد از صدر اسلام تاکنون همواره، ارزشمند بوده است، به گونه ای که در روایات اسلامی هم پیرامون، اهمیت حضور در خانه های خدا توصیه های بسیاری شده است.
این کارشناس حوزه دین با اشاره به جایگاه اثرگذار مساجد در صدر اسلام اظهار کرد: این مرکز عبادی در زمان امیر المومنین علی(ع)، مرکز آموزش، بحث و مناظره علمی میان مردم بود و جلسات روشنگری در مساجد برپا می شد، امروز هم ما به عنوان شیعه امیر المومنین علی(ع) برنامه های فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و اجتماعی جامعه را باید در مساجد دنبال کنیم، چرا که پیوند با مسجد یعنی پیوند با نماز و جماعتی از مومنین که به سمت خدا در حال حرکت هستند.
وی با اشاره به اینکه مسجد در عصر ظهور هم، مقر حکومت حضرت مهدی(عج) است، بیان کرد: با نگاه به سیر حکومت حضرت مهدی(عج) می بینیم که مبدا، سیر و انتهای حکومت حضرت از کعبه، مسجد النبی و مسجد کوفه است و این پیوند عمیق و وسیع با مساجد در ما و در جامعه ما نیز باید شکل گیرد و خانواده ها با مساجد ارتباط مستمری برقرار کنند.
یاوری با اشاره به اینکه در قرآن کریم و آموزهای دینی ما بر ارتباط همیشگی انسانها با خداوند تأکید بسیاری شده است، اظهار کرد: خانه های خدا، بهترین مکان برای استحکام پیوند خانواده ها با یکدیگر هستند، این حضور خانوادگی در مساجد نباید تنها معطوف به مناسبت های خاص شود، زیرا در صورتی که حضور در مساجد در سبد خانواده ها قرار گیرد، حضور دائمی برای فرزندان هم همیشگی می شود.
وی ادامه داد: جایگاه رشد دین در مساجد است، بنابراین هر فرد مسلمانی باید بداند که برای رشد اجتماعی، تربیت فرزند و ارتباط اجتماعی به مسجد نیاز دارد و مدیران دینی نسبت به سرمایه گذاری در مساجد اهتمام داشته باشند.
این کارشناس در حوزه دین با اشاره به جایگاه مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی اظهار کرد: مساجد، بهترین بهترین بستر حل مشکلات و آسیب های اجتماعی باشد همچنین ارتباط مسجد و متولیان آن با خانواده ها در هر محل و نظارت و سرکشی های مستمر با آنها می تواند از ایجاد آسیب های اجتماعی جلوگیری کند.
پایان پیام/40منبع: شبستان
کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی جاذبه های گردشگری اسلام نوروز ۹۷ مسلمانان گردشگری شیراز گیلان دولت شهرستان جاجرم مسجد و خانواده مساجد خانواده کلیدواژگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۵۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تخریب گسترده مساجد غزه، گواه جنگ دینی اسرائیل علیه اسلام + عکس
به نقل از مرکز اطلاعرسانی فلسطین، نزدیک به دویست روز از نسلکشی اسرائیل در نوار غزه میگذرد. در این نسلکشی که بیش از شش ماه است ادامه دارد، اشغالگران از ارتکاب انواع فجایع دریغ نکردهاند. تا به امروز نزدیک به ۳۴۰۰۰ غیر نظامی از جمله ۱۴۰۰۰ کودک و ۱۰۰۰۰ زن را کشته و بیش از ۷۷۰۰۰ نفر را مجروح کرده و باعث آوارگی نزدیک به ۹۰ درصد از مردم غزه شده است.
خسارات این جنگ به هزاران شهید و ویرانی هزاران خانه محدود نشد، بلکه مساجد و عبادتگاهها نیز در مرکز حملات صهیونیستها قرار داشتند.
بر اساس گزارش دفتر رسانههای دولتی در غزه، اشغالگران ۲۳۳ مسجد را به طور کامل و ۳۰۱ مسجد را به طور جزئی ویران کردند. آنها همچنین ۳ کلیسا را هدف قرار دادند و آنها را به کلی ویران کردند.
در شانزدهم آوریل هواپیماهای رژیم به مسجد شهدای الفاخوره در غرب اردوگاه جبالیا یورش بردند و این حمله منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد. دفاع غیرنظامی غزه در آن زمان اعلام کرد که نیروهای آن در تلاشند تا اجساد شهدا را از زیر آوار بیرون بیاورند.
در همان روز، هواپیماهای اشغالگر به مسجدی در محله البروک در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه حمله کردند و بمباران منجر به ویرانی همه جانبه این مکان شد. امام جماعت مسجد در مصاحبهای با خبرنگار مرکز اطلاعرسانی فلسطین تصریح کرد: اسرائیل این مسجد را بدون هیچ توجیهی تخریب کرد؛ این مسجد تنها محل عبادت است و تخریب آن منجر به تخریب گسترده خانههای اطراف شد.
وی با تأکید بر اینکه مردم شهر خود را با وجود نسلکشی ترک نخواهند کرد، تأکید کرد: به سختی میتوان یک روز از این نسلکشی را شاهد بود که مساجد سهمی در تخریب و بمباران صهیونیستها در سراسر نوار غزه نداشته باشند.
جنگ دینی علیه مسلمانانابوعبیده، سخنگوی گردانهای القسام سه ماه قبل در سخنانی به هدف قرار دادن عمدی مساجد توسط اشغالگران اشاره کرد. وی گفت آنها بیشتر مساجد را ویران کردند و این امر باعث توقف پخش اذان شد که نشانه ورود به وقت نماز است.
ابوعبیده گفت: ما وظیفه جهادی و دینی خود میدانیم که به دو میلیارد مسلمان جهان اطلاع دهیم که دشمن صهیونیستی در عرض صد روز بیشتر مساجد نوار غزه را ویران کرد؛ مساجد را هتک حرمت کرد؛ آنها را سوزاند و یا با بولدوزر تخریب کرد. آنها همزمان با تخریب مساجد با هجوم گروههای دینی صهیونیستی به مسجدالاقصی یک جنگ تمام عیار دینی به راه انداختند.
تخریب مسجد بزرگ العمری در مرکز شهر غزه در دسامبر گذشته توسط صهیونیستها که یکی از قدیمیترین و معتبرترین مساجد تاریخی است نمونه دیگری از این جنایات است. وزارت گردشگری و آثار باستانی غزه در آن زمان توضیح داد که اشغالگران اسرائیل تخریب مسجد العمری در نوار غزه را به عنوان بخشی از طرح محو و نابودی میراث ملی فلسطین مرتکب شدند.
این وزارتخانه در بیانیهای افزود: این تخریب حمله مستقیم به میراث فرهنگی فلسطین است و ناقض کلیه معاهدات و موافقتنامههای بینالمللی از جمله کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه، کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ و کنوانسیونهای یونسکو در مورد حفاظت از آثار فرهنگی است.
این وزارتخانه تأکید کرد که تخریب مسجد العمری که مساحت صحن آن ۱۱۹۰ متر مربع است، جنایت علیه میراث فرهنگی است، زیرا این مسجد یکی از مهمترین اماکن باستانی و مذهبی در نوار غزه محسوب میشود و تاریخ آن به صدها سال قبل میرسد. این مکان در قرن پنچ میلادی یک صومعه بیزانسی بود و سپس به یک مسجد تبدیل شد.
این وزارتخانه افزود: این جنایت علاوه بر جنایات دیگری است که رژیم صهیونیستی در تجاوزات خود به فلسطینیان در نوار غزه انجام داده است.
قتل عام در مساجداسرائیل زمانی که مساجد خالی از نمازگزار است حمله نمیکند. هواپیماهای رژیم صهیونیستی معمولاً در هنگام نماز، مساجد را بر سر نمازگزاران تخریب میکنند که این امر در مناطق مختلف نوار غزه منجر به شهادت صدها نمازگزار شده است.
منیر ابوالعطا (۶۵ ساله) میگوید که هواپیماهای اسرائیل چهاردهم اکتبر گذشته بلافاصله پس از پایان نماز مغرب به مسجد السلام در دیرالبلح حمله کردند. او توضیح داد که کمی قبل از حمله از مسجد خارج شد، اما دو پسرش، علی و مصطفی، در زمان بمباران در مسجد بودند که منجر به شهادت آنها به همراه ۲۵ نمازگزار دیگر شد.
وی با اشاره به اینکه مسجد بالای سر نمازگزاران بهطور کامل تخریب شد و روند خارج کردن پیکرهای شهدا روزها به طول انجامید، گفت: پیکر فرزندانم را با فاصله چند روز پیدا کردیم و به خاک سپردیم.
محمد الرنتیسی نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی میگوید صلیبیون مساجد زیادی را ویران کردند، همانطور که انگلیسیها مساجد زیادی را در هند ویران کردند، اما تخریب ۵۳۳ مسجد در بخش کوچکی مانند نوار غزه در تاریخ حملات به مساجد در طول جنگها یا درگیریهای مسلحانه بیسابقه است. این چیزی است که تأیید میکند که این یک فرآیند سیستماتیک است که از عزم صهیونیستها ناشی میشود.
وی در مقالهای تأکید کرد که تخریب مساجد با روند نسلکشی که اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری به آن متهم شد نیز مرتبط است؛ در نسل کشی مسلمانان بوسنی نیز مساجد به طور گسترده تخریب شدند.
الرنتیسی توضیح داد شکی نیست که اشغالگران اسرائیل به اهمیت مسجد و جایگاه آن در زندگی فلسطینیها پی بردهاند و این بخشی جداییناپذیر از هویت آنهاست، زیرا در آن نماز میخوانند و در آنجا هویت مبارز فلسطینی ساخته میشود و حافظان کتاب خدا از زن و مرد قرآن میخوانند. آنها در مساجد صبر، استقامت و نفی بیعدالتی را فرا میگیرند و به همین دلیل است که اشغالگران تصمیم گرفتند مساجدی را که محل پرورش ارزشها و ارادهها میدانند، هدف قرار دهند.
صدای اذان بالاتر از غرزش جنگندههااحمد منصور، روزنامهنگار شبکه الجزیره قطر در پستی در حساب کاربری خود این سؤال را مطرح کرد: وقتی اسرائیل به صورت عمدی مساجد را مستقیماً هدف قرر میدهد آیا نباید مطمئن شد که این یک جنگ دینی علیه اسلام و مسلمانان است؟
خبرنگار مرکز اطلاعرسانی فلسطین در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه پس از عقبنشینی ارتش اشغالگر از این منطقه پس از بیش از ۴ ماه حمله همه جانبه زمینی، تأکید کرد که اشغالگران هیچ مسجدی را بدون تخریب رها نکرده است.
وی با بیان اینکه تمامی مساجد به طور کامل یا جزئی تخریب شده و برای عبادت مناسب نیستند، خاطرنشان کرد: شهروندان بر روی خرابههای مساجد ویران شده خود نماز میخوانند و صدای اذان را از صدای هواپیماهای اسرائیلی بالاتر میبرند.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)