Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، آستان امامزاده داود (ع) در شهرستان زیرکوه، بخش زهان، روستای کلاته مزار واقع شده و ارتفاع تقریبی مزار بقعه نسبت به روستاهای مجاور حدود 300 متر است که به دلیل همین ارتفاع زیاد از چشم انداز جغرافیایی بسیار زیبایی برخوردار است.
امامزاده داود (ع) از جمله مزارهاي معتبر در شهرستان زیرکوه است كه با اسامي مختلف در متون تاريخي از آن ذكر شده است، اين امامزاده به نام هاي مزار فوداب، مزار شيرگ ، مزار امامزاده داود، مزار شاه سليمان رضا، شاهزاده داود و سلطان حسين مشهور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آنجایی كه تاكنون هيچ گونه تحقيق مستند بر كتب انساب در خصوص اين امامزاده صورت نگرفته در زمان‌هاي مختلف به اسامي گوناگون شهرت داشته، تنها منبعي كه مورد استناد تمامي نوشته ها و اقوال قرار گرفته، كتاب بهارستان مرحوم آيتي است.


مشخصات بنای امامزاده
بنای قبلی امامزاده به شكل مربع بود كه روي آن گنبدي ساده و بدون تزئين 17 متر طول و 7 متر پهنا داشت، مزار داراي دو درب ورودي در جهات شرقي و غربي بود.
عمده مصالح ساختمان از سنگ لاشه و نوعي ملات ساروج بود و در قسمت شمالي مزار تعدادي زائرسرا با مصالح سنگ و خشت برای استراحت زوار ساخته شده بود..
در كنار درب شرقي حوضي جهت ذخيره آب بود كه بيشتر به عنوان انبار استفاده مي‌شد، در وسط مقبره ضريح فلزي امامزاده قرار داشت كه نذورات زائرين در داخل آن نگهداري مي‌شد، اين مجموعه در زلزله 1376 كاملاً تخريب شد. و در حال حاضر بنايي زیبا بر فرازکوه فداب با منظره‌ای دلگشا ایجاد شده است.
به هنگام بازسازي بعد از زلزله در حين عمليات تسطيح، جنازه‌اي نسبتاً سالم از بين ديوار ساختمان قبلي پيدا كه سبب حيرت همگان شد كه تاريخ دفن يا هويت جنازه مشخص نشده است.
امامزاده داود(ع) به دليل قرار گرفتن در مسير جاده ارتباطي قاين، بيرجند و مجاورت با چندين روستا در اكثر ايام سال پذيراي زائرين است.
این بقعه متبرکه در روزهای پنج شنبه و جمعه بيشترين زائر را دارد كه عمدتاً از روستاها بنمرود، افين، شيرگ، كلاته مزار، زهان، پردان، پايهان، فخران، سرودان، سارجين، درخش و آسيابان و اطراف بيرجند به اين مكان براي زيارت مشرف مي‌شوند.


امامزاده داود(ع)، ملجا عزاداران اهل بیت(ع)
در ايام خاصي از سال همچون تاسوعا، عاشورا، بيست و يكم ماه مبارك رمضان، و بيست و هشت صفر، هيئت‌هاي عزاداري در محل امامزاده به عزاداري مي‌پردازند كه گاهي جمعيت به پنج هزار نفر مي‌رسد.
در قسمت شمالی و در دامنه کوه، هفت اطاق و یک مسجد برای زوار احداث شده و نیز در سمت جنوب یک آشپزخانه و سرویس بهداشتی وجود دارد که مورد استفاده زائرین قرار می‌گیرد.


گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۵۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت

امتداد - شرایط کنونی و اقدامات بانک مرکزی حاکی از آن است که همچنان باید امید زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار و آرامش بازار ارز داشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روز‌های آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

این فعال اقتصادی به اقدامات و تدابیر ویژه بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون با مدیریت منطقی و اصولی بانک مرکزی شاهد بودیم که موج‌های متعدد هیجانی در بازار ارز بعد از مدت کوتاهی فروکش کرده و بازار به ثبات و آرامش رسیده است. در واقع اگر اجازه دهند بانک مرکزی برنامه‌ها و اهداف خود را با استقلال و اختیارات کافی تدون و اجرایی کند، شک نکنید قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد بود. در نتیجه باید فرصت دهند بانک مرکزی کار خود را انجام داده و هیچ سازمان و نهاد و ارگان دیگری در کارش دخالت نکند.

احتشام با تاکید بر تداوم ثبات و آرامش بازار ارز و تاثیر مثبت آن بر روند تولید و تجارت کشور گفت: بی‌تردید مردم و تمامی فعالان تجاری و اقتصادی کشور به دنبال ثبات و پیش‌بینی پذیر شدن بازار هستند و تنها گروهی که خواهان اختلال در بازار است، دلالان و سودجویانی هستند که از این شرایط سود می‌برند. در نتیجه امیدوارم شرایط کنونی همچنان تداوم یابد تا قیمت ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا به نطقه ثبات و نرخ متعادل خود برسد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • امنیت شغلی کارگران سبب آرامش جامعه می‌شود
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر