Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: حاکمیت در تحقق دولت مهدوی؛ نقش بسزا و مهمی خواهد داشت. امام خمینی(ره) فرمودند: در مسیر تحقق آرمانشهر مهدوی، فقط خودسازی کافی نیست و می بایست بر جامعه سازی و دیگران سازی نیز، توجه و ممارست داشت.

به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان: بررسی و تبیین مختصات فرهنگی و بایسته های اجتماعی عصر غیبت و همچنین تحلیل شاخصه های مهم برای ورود به عصر ظهور و نیز تشریح چگونگی عملکرد جامعه منتظر در این پروسه، مقؤلاتی بودند که ما را بر آن داشتند تا گفت وگویی با حجت الاسلام جواد اکبری، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور، ترتیب دهیم که مشروح بخش نخست آن، در ادامه از نظرتان می گذرد:

 

مختصات و چارچوب فرهنگی جامعه منتظر چگونه تبیین می شود؟ در دوران انفجار فتنه های آخرالزمانی، چگونه می بایست در مسیر تحقق دولت مهدوی قرار گرفت؟

 

یکی از معضلات عمده جهان اسلام در دوران کنونی، بحث عدم آگاهی و شناخت و یا به تعبیری جهالت نسبت به موضوعات مهم و اساسی اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این معنا در تعابیر دینی به عدم معرفت و شناخت معنا شده است. در عصرغیبت، مهمترین وظیفه جامعه منتظر، شناخت پیدا کردن نسبت به امام موعود(عج) و حجت حق خداوندی، در زمین است. اگر انسان منتظر بتواند این مفهوم را به طور متقن پیگیری نماید، امید است که بتوان نسبت به او، امید صلاح و بهبود داشت. از نبی مکرم اسلام(ص) در همین زمینه مروی است که فرمودند:«مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة»؛ این روایت «متفق علیه» که تمامی فرق اسلامی آن را قبول دارند، به صراحت بحث شناخت و آگاهی انسان را نسبت به امام زمانش تبیین می نماید.

 

متأسفانه ابتدایی ترین موضوع در باب شناخت که مورد توجه قرار می گیرد، بحث شناخت ظاهری است که می بایست بیان کرد منظور اصلی از شناخت؛ شناسایی رفتاری و کرداری و عملکردی است. در ادعیه معروف اسلامی تصریح شده است که:«اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ و اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ و اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ» یعنی خداوندا؛ ابتدا توفیق شناخت خود و سپس نبی مکرم خود(ص) و سپس امام و خلیفه به حق خود را به ما عطا فرما. در واقع حضور و بقای دین به شناخت امام وحجت خدا(ع) وابسته است.

 

شرط دوم در رسیدن به جامعه آرمانی مهدوی بعد از معرفت، موضوع تبعیت و پیروی نمودن از مسلک و رفتار امام معصوم(ع) است. آراستگی به خوبیها و دور بودن از بدی ها و پلشتی ها، از مهمترین شاخصه های دولت کریمه مهدوی است. از امام عصر(ارواحنا له الفداء) مروی است که ایشان فرموده اند: «دریافت بدی و نادرستی از شیعیان؛ ما را آزرده و پریشان می نماید». توده های مردم در مواجهه با افراد متدین و دیندار، در ابتدای امر به رفتار و منش آنها توجه دارند و اگر خدای ناکرده رفتار آنها، با موازین اسلامی و ارزشی، هماهنگی نداشته باشد، نه تنها به چارچوب اعتقادی جامعه صدمه وارد کرده اند؛ بلکه باعث بی احترامی به اصول و قواعد دینی نیز می گردند که این رویه به طور قطع، قلب نازنین امام عصر(عج) را به در خواهد آورد.

 

بعد از مراحل شناخت و تبعیت در مسیر تحقق آرمانشهر مهدوی، موضوع مهم، بحث ارتباط با ولایت و التزام به مبانی ولایی است. از لسان قرآن کریم مروی است که می فرماید:«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌»؛ امام صادق(ع) در معنا و تفسیر این آیه شریفه فرموده اند:«اصبرو؛ مراد صبر کردن بر انجام فرایض است و صابرو؛ یعنی اینکه در مقابل دشمنان صبور و بردبار باشید و رابطو؛ یعنی ارتباط گیری به امام و معصوم(ع) زمان»؛ لذا اگر می خواهیم با امام عصر(عج) پیوند داشته باشیم، شرط واجب، داشتن عمل و پیروی و متابعت از ایشان است.

 

مسئولیت ها و وظایف در این پروسه چگونه تعریف می شوند؟

 

بعد از مقدماتی که بیان شد؛ مهمترین مسئولیت جامعه منتظر در مسیر تحقق دولت کریمه مهدوی، موضوع آمادگی و بالندگی جامعه است. ما می بایست پیوسته به این نکته اهتمام داشته باشیم که هر لحظه، امکان ظهور حجت خدا(عج) وجود دارد و ما نمی توانیم نسبت به این مهم، بی تفاوت باشیم. آمادگی و صحت روح و ایمان از بایسته های جامعه منتظر است. این مهم؛ بارها و بارها از لسان قرآن کریم و ائمه هدی(ع) تبیین شده است.

در باب آمادگی و توانمندی قرآن کریم می فرماید:«وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم»؛ یعنی؛ نیرومندی و بالندگی؛ مهمترین شاخصه، در رسیدن به اهداف و نیّات شما خواهد بود. رابطه با فقها و ولی فقیه در عصر غیبت؛ مهمترین شاخصه جامعه دینی و اسلامی است. در روایات منقول است که فرمودند: «در عصر غیبت برای رسیدن به محتوای دین و شریعت؛ به علما و فقهای دین مراجعه کنید.»؛ ارتباط صحیح با مراجع و فقهای دینی؛ قطعاً بسیار از گژی ها و پلشتی ها را از جامعه منتظر، در مسیر رسیدن به آرمانشهر مهدوی، خواهد زدود.

 

تشکیل حکومت دینی را در مسیر تحقق دولت مهدوی چگونه تبیین می فرمایید؟

 

در قسمت مقامات اجرایی و مقدمه سازی برای عصر ظهور، گاهی اینگونه برداشت می شود که می بایست رفتار و کردار و گفتار صحیح و اسلامی داشت؛ اما؛ نسبت به حاکمیت و حکومت، هیچ مسئولیت و وظیفه ای، متوجه مردم و مؤمنان نیست. می بایست بیان کرد تمامی مطالب بیان شده، محتاج یک ضمانت اجرایی است و این ضمانت اجرایی؛ نیازمند تشکیل حکومت دینی و پیاده سازی چارچوب دینی در فضا و اتمسفر جامعه است. این همان مفهومی بود که امام راحل(ره) در ابتدای نهضت اسلامی و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی؛ مد نظر داشتند. ایشان بیان می داشتند که حاکمیت در تحقق دولت مهدوی؛ نقش بسزا و مهمی خواهد داشت. امام خمینی(ره) می فرمودند: در مسیر تحقق آرمانشهر مهدوی، فقط خود سازی کافی نیست و می بایست بر جامعه سازی و دیگران سازی نیز، توجه و ممارست داشت. اگر در جامعه ای موانعی برای اجرای فرامین الهی و پیاده سازی حدود الهی وجود داشته باشد، می بایست بیان کرد که آن جامعه در تضاد با باور و اعتقاد مهدوی قرار دارد.

 

ادامه دارد... .

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی نوروز ۹۷ جاذبه های گردشگری گردشگری مسافران نوروزی آرامش بهاری نوروز اسلام شیراز گیلان فرهنگ انتظار انتظار فرج مهدویت کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۵۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است

معاون علمی رئیس جمهور معتقد است "مالکیت فکری" برای عدالت ضروری است. این نظام مالکیت فکری به پدیدآورندگان فناوری حق می‌دهد تا از دستاوردهای خود سود ببرند و در عین حال، دیگران نیز می‌توانند از این دستاوردها استفاده کنند. - اخبار اجتماعی -

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم پیرامون موضوع مالکیت فکری در ایران، به نقش دوگانه‌ فناوری در تشدید یا کاهش شکاف‌های طبقاتی  اشاره کرد و گفت: فناوری، همچون تیغی دو لبه، می‌تواند شکاف‌های طبقاتی را عمیق‌تر کند و یا در جهت عدالت و توسعه‌ آن به کار گرفته شود.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه، دسترسی به منابع علمی را به عنوان نمونه‌ای از این دوگانگی مطرح کرد و تصریح کرد: پیش از ظهور اینترنت، دسترسی به منابع علمی نظیر کتاب‌ها، مقالات و ... محدود به قشر خاصی از جامعه بود. این امر به دلیل هزینه‌ بالا و نیاز به ارتباطات و مجوزهای خاص، مانع از بهره‌مندی بسیاری از افراد از این منابع ارزشمند می‌شد اما امروز به واسطه فن‌آوری اینترنت، دسترسی همه مردم و فرصت دسترسی همه مردم برای رسیدن به یک اطلاعات، تقریباً فراهم است.

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ما عدالت را ترویج فرصت‌های برابر برای تمام افراد جامعه در جهت کسب و کار و خلق ارزش می‌دانیم؛ اگر بتوانیم در هر زمینه‌ای فرصت‌های برابر را برای افراد فراهم کنیم، آنگاه می‌توانیم مدعی داشتن جامعه‌ای عدالت‌محور باشیم.

.

وی ادامه داد: هر فرد با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای خود می‌تواند از این فرصت‌های برابر بهره‌مند شود. اینترنت نمونه بارز و زمینه‌ای عمومی برای بهره‌مندی یکسان همه افراد از فرصت‌ها است.

فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی پیش‌شرط اجرایی شدن "قانون مالکیت فکری" است

دهقانی اظهار کرد: در مقابل، همین فناوری اگر به مثابه ابزاری برای انحصار و سلطه به کار گرفته شود، می‌تواند به ابزار سیطره و قدرت تبدیل شود. بدین معنا که عده‌ای خاص در یک جامعه یا جامعه جهانی که از این ابزار برخوردار باشند، می‌توانند نسبت به سایرین برتری یافته و این امر مغایر با عدالت است.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به تمایز علم و فناوری، بر لزوم حمایت از حقوق پدیدآورندگان فناوری تأکید کرد. 

وی بیان کرد: ایجاد نظام مالکیت فکری کارآمد و تشویق فناوران به ثبت و عرضه دستاوردهای خود در قالب نظام‌مند و عادلانه، دو مزیت کلیدی دارد: فایده اول این است که ارزش‌های پدیدآورندگان یک اثر حفظ می‌شود و فایده دوم این است که جامعه مخاطب آن و جامعه یک کشور می‌تواند فرصت‌های خوبی برای دسترسی به آنچه که دیگران بدست آوردند داشته باشد.

دهقان بر اهمیت برقراری یک نظام مالکیت فکری عادلانه تأکید کرد و گفت: چنین سیستمی می‌تواند مشوقی برای پدیدآورندگان، به‌ویژه در حوزه فناوری، باشد تا در چارچوب این نظام فعالیت کنند. این امر نه تنها به حفظ ارزش‌ها و قدردانی از تلاش‌ها منجر می‌شود، بلکه زمینه را برای به اشتراک‌گذاری عادلانه این دستاوردها با سایر جوامع در یک نظام ارزشی عادلانه فراهم می‌کند.

معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نظام مالکیت فکری بستری را فراهم می‌کند که 10 جامعه با یکدیگر همکاری کنند، دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند و از طریق یک سیستم ارزش‌گذاری عادلانه، از نوآوری‌ها و اختراعات یکدیگر بهره‌مند شوند.

دهقانی با تأکید بر اهمیت شکل‌گیری مباحث مالکیت فکری در کشور، خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی کل اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان شد.

وی تأکید کرد: این شرکت‌ها باید با سازوکارها و دستورالعمل‌های مربوطه آشنا شده و از آنها در جهت حفظ منافع خود استفاده کنند.

وی همچنین حضور فعال در نشست‌ها و مباحث تخصصی را برای ارائه نظرات و دیدگاه‌ها و در نهایت، شکل‌گیری نظامی پخته‌تر، کامل‌تر و بی‌نقص‌تر در حوزه مالکیت فکری را ضروری دانست.

دهقانی گفت: از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه توسعه فن‌آوری دعوت می‌کنم که دراین نشست شرکت کنند و نظرات و نکات خود را مطرح کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)