Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: نفس ولادت حضرت جواد(ع) زمینه سازی برای دفاع از مهدویت است. چرا که اولین امام خردسال در تاریخ اسلام حضرت جواد(ع) بودند که در حقیقت زمینه را برای پذیرش مسئله امامت حضرت ولیعصر (عج)‌ در خردسالی را فراهم کردند.

حجت الاسلام محمد رضا فوادیان، کارشناس مباحث مهدوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در رابطه با روشنگری ها و محافظت های حضرت جوادالائمه علیه السلام از باورداشت مهدویت، گفت: نفس ولادت حضرت جواد علیه السلام زمینه سازی برای دفاع از باور مهدویت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که اولین امام خردسال در تاریخ اسلام حضرت جواد علیه السلام بودند که در حقیقت زمینه را برای پذیرش مسئله امامت در سن خرسالی و امامت حضرت ولیعصر (عج)‌ در سن پنج سالگی فراهم کردند.  

 

وی افزود: امام مهدی علیه السلام در پنج سالگی به امامت رسیدند، اما پذیرش این موضوع برای شیعیان آن زمان چندان سخت نبود چرا؟ چون پیش از ایشان نیز امام هادی و امام جواد علیهما السلام در خردسالی و طفولیت به امامت رسیده بودند. از زمان امام جواد علیه السلام تا زمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز فاصله زمانی ای قریب به 70 یا 60 و اندی سال است که هر چه بیشتر به زمان امامت حضرت مهدی علیه السلام نزدیک می شویم، روش اهل بیت علیهم السلام برای معرفی امام غایب (عج)‌ کمی متغییر و متفاوت می شود. به عنوان مثال احادیثی که از حضرت جوادالائمه علیه السلام به ما رسیده اگر چه به لحاظ تعداد بسیار کم است و شاید تعداد آنها در منابع مکتوب و معتبر ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد اما مطالب بسیار ارزشمند و مبنایی را طرح کرده اند.

 

این کارشناس مباحث مهدوی با اشاره به احادیث خاص حضرت امام جوادعلیه السلام در رابطه با مهدویت، اظهار کرد: در احادیث امام جواد علیه السلام در رابطه با تولد و غیبت امام مهدی علیه السلام و وظایف منتظران و مطالب کلیدی مهدویت، موضوعاتی بیان شده است. امام جواد(ع) در سال 195 در مدینه به دنیا آمدند و در سال 203 در سن خردسالی به امامت رسیدند و همین مسئله اولین تجربه ی امامت امامی خردسال برای شیعه است و وقتی 60 سال بعد امام مهدی علیه السلام در سن پنج سالگی به امامت می رسند زمینه ها و بسترهای این امامت در خردسالی در گذشته و در زمان امام جواد (ع) شکل گرفته است.

 

بنابر گفته این استاد حوزوی تولد امام جواد(ع) از این جهت برای ما مهم است که امام (ع) در اواخر عمر بابرکت امام رضا علیه السلام به دنیا آمدند. یعنی بیش از 40 سال از عمر حضرت ثامن الائمه (ع) می گذشت که حضرت جواد (ع) متولد شدند و اصولا مولودی مانند امام جواد(ع) پرخیر و برکت برای شیعه نبود چون چشم شیعه به یادگار امام هشتم (ع) که ادامه امامت است روشن شد.

 

حجت الاسلام فوادیان ابراز کرد: 17 سال از عمر گرانمایه حضرت جواد (ع) به امامت سپری شد و در سال 220 هجری به شهادت رسیدند. اما روایات امام جواد (ع) در عرصه مهدویت بسیار کم است و دلیل این مسئله قابل تامل است. چون خفقان در این دوران بسیار شدید است و شیعیان نمی توانند به راحتی در این جامعه ملتهب زمان امام جواد (ع) زندگی کنند. حتی کار به جایی می رسد که جناب عبدالعظیم الحسنی(ع) که چشم و چراغ مردم ایران زمین است و خدمت امام جواد (ع) رسیده است اما زیاد از مسئله مهدویت مطلع نیست.

 

وی تاکید کرد: حضرت جواد (ع) با این وجود برخی مسایل را مطرح می کنند که محورهای سخنان امام (ع) در عرصه مهدویت در چند نکته خلاصه می شود نخست؛ تولد امام مهدی (ع) که حضرت (ع)‌ در این رابطه فرموده اند: «ولادت امام مهدی (ع) بر مردم مخفی است.» شاید در ابتدا بیان این مسئله چندان مهم به نظر نرسد. اما بیان این موضوع مهم است چرا؟ چون اگر در طول تاریخ عده ای ادعا کنند که مهدی هستند، اما ولادت آنها برای مردم آشکار باشد پس نمی توانند مهدی موعود (وعده داده شده) باشند و امام جواد (ع) از این طریق راه را بر مدعیان بسته اند.

 

حجت الاسلام فوادیان گفت: اهمیت دوم بیان این ماجرا آنجا است که مردم عصر غیبت صغری، مطلع باشند که ولادت امام غایب (عج) مخفی است و این سبب حیرت برای آنها می شود. یعنی امام جواد (ع) آفات و آسیب هایی را که در دوران آغاز امامت حضرت مهدی (عج) مطرح است از قبل گوشزد می کنند که مواظب باشید و وقتی گفتند او امام است نگویید که او چه زمان متولد شد؟

 

وی یا اشاره به ویژگی های خاص حضرت حجت (عج) در میان ائمه (ع) تاکید کرد: یکی از ویژگی های منحصربفرد ایشان در میان ائمه (ع) ولادت مخفیانه ی امام مهدی علیه السلام است چون ولادت سایر ائمه (ع) ظاهر و آشکاربوده است. در رابطه با نام و نسب حضرت نیز از جواد الائمه علیه السلام روایاتی داریم. البته از همه معصومین در این رابطه روایت نقل شده اما امام جواد در رابطه با نسب ایشان فرموده اند: «او فرزند سوم من است.» یعنی اشاره مستقیم دارند و فرمودند:«امام مهدی (ع) منتظر و قائم است. نامش را به صورت آشکارا نبرید چرا که همنام پیامبر (ص)‌ است.»

 

فوادیان یادآور شد: ما در رابطه با نهی از تسمیه (نام خاص ایشان را بردن) در روایات داریم که نباید نام خاص حضرت حجت (عج) را بیان کرد و حضرت جواد علیه السلام در این باره از ما خواسته اند که مستقیما نام حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را نبریم. هر چند این مسئله امروز یک مسئله فقهی است و منتظران می توانند از مراجع خود استفتاء کنند و نظر مراجع نیز مختلف است.

 

وی در ادامه یادآور شد: حضرت جوادالائمه (ع) درباره دو لقب از القاب امام مهدی (عج) نیز نظر دارند. یعنی «قائم» و «منتظر»؛ از ایشان سوال کردند که چرا فرزند شما را «قائم» می نامند؟ فرمودند: «چون قیام می کند بعد از آن که مردم یادش را فراموش کرده اند.» و سوال کردند که چرا«منتظر» خوانده می شود؟ امام جواد (ع)‌ فرمودند: «چون در زمان غیبت او عده ای مسلمان خالص انتظار فرجش را می کشند.»

 

این کارشناس دینی ادر پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: محور دیگر احادیث امام جواد (ع) درباره مهدویت، مسئله غیبت است. این موضوع بسیار شایع بوده و برخی از فرقه ها نیز ادعای غیبت پیشوایان خود را داشته اند. «اسماعیل بن مهران» در همین رابطه ماجرایی از امام جواد علیه السلام نقل می کند که: نخستین بار که حضرت (ع) از مدینه بیرون می رفتند، خدمتش عرض کردم: یابن رسول الله (ص)! من برای شما نگران هستم برای امر امامت شما نگران هستم. آن حضرت (ع) لبخندی زدند و فرمودند: «آن غیبتی که تو از آن بیم داری برای ما نیست.» یعنی امام (ع)‌ هم به پیروان خود گوشزد می کنند که به هرحال امر غیبت برای شیعه رخ می دهد و هم یادآور می شوند که این موضوع نه درباره ایشان بلکه درباره فرزندشان رخ خواهد داد.    

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: اسلام حمایت از کالای ایرانی نوروز ۹۷ مسلمانان جاذبه های گردشگری آرامش بهاری گردشگری مسافران نوروزی نوروز شیراز امام جواد ع سبک زندگی اسلامی مهدویت کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۶۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

زی‌سان: امروزسه‌شنبه چهارم اردیبهشت است. روز سه شنبه طبق روایات متعلق است به حضرت امام سجادعلیه السلام و امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

امروز روز خوب و مبارکی است و برای امور زیر خوب است: 

مسافرت.

شراکت و امور شراکتی.

امور زراعی و کشاورزی.

تجارت و داد و ستد.

بنایی عمارت؛ و خرید دکان و ملک خوب است. 

ولی ازدواج خیر ندارد.

 بیمار امروز زود خوب شود.

احکام نجوم

 امروز تا ظهر قمر در برج سنبله و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:

ارسال کالا‌های تجاری به مشتری.

خرید باغ و زمین زراعی.

خرید منزل و آپارتمان.

امور زراعی و کشاورزی.

قباله و قولنامه نوشتن؛ و آغاز بنایی و خشت بنا نهادن نیک است.

ولی برای ازدواج؛ و شروع معالجه مناسب نیست.

نوشتن ادعیه احراز و نماز حرز و بستن آن خوب است. 

مسافرت

 مسافرت خوب است. 

مباشرت شبِ چهارشنبه

مباشرت و عروسی مکروه است.

اصلاح سر و صورت

اصلاح سر و صورت طبق روایات، اصلاح مو (سروصورت) در این روز از ماه قمری، باعث غم و اندوه می‌شود.

حجامت خون دادن قصد و زالو انداختن

خون دادن یا حجامت در این روز از ماه قمری، باعث قوت بدن می‌شود.

 ناخن گرفتن

 سه شنبه برای گرفتن ناخن، روز مناسبی نیست و در روایتی گوید باید بر هلاکت خود بترسد.

دوخت و دوز

 سه شنبه برای بریدن، و دوختن لباس نو روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید (به روایتی آن لباس یا در آتش میسوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد) (خرید لباس اشکال ندارد) (کسانی که شغلشان خیاطی است میتوانند در روز‌های خوب بُرش بزنند و در روز‌های دیگر ان را تکمیل کنند)

وقت استخاره در روز سه‌شنبه

وقت استخاره در روز سه شنبه: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تاعشای آخر (وقت خوابیدن)

تعبیر خواب 

تعبیر خوابی که شب چهارشنبه دیده شود طبق ایه‌ی ۱۹ سوره مبارکه مریم علیها السلام است.

قال انما انا رسول ربک لاهب لک غلاما... 

و از معنای آن استفاده می‌شود که فرستاده‌ای از جانب فرد بزرگی نزد خواب بیننده بیاید و خبر‌های دلپسند و خاطر خواه به او برسد و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید.

ذکر روز سه‌شنبه

یا ارحم الراحمین ۱۰۰ مرتبه

ذکر بعد از نماز صبح ۹۰۳ مرتبه یاقابض که موجب رسیدن به آرزو‌ها میگردد.

روز سه شنبه طبق روایات متعلق است به حضرت امام سجادعلیه السلام و امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

tags # تقویم نجومی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳