Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@20:16:17 GMT

بقعه خیوی نگین انگشتر بناهای تاریخی گیلان

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۷۰۸۵

بقعه خیوی نگین انگشتر بناهای تاریخی گیلان

خبرگزاری شبستان: بقعه شیخ محمود خیوی نگین انگشتر بناهای تاریخی گیلان از مهمترین ساختمان‌های باستانی دوره اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، بقعه شیخ محمود خیوی در پنج کیلومتری غرب شهر مرزی آستارا در روستای لمیر محله بخش مرکزی این شهرستان و در میان گورستان و محیطی جنگلی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شیخ محمود خیوی پیری عابد و زاهد بوده که در قرن هشتم قمری زندگی می‌کرده و طبق منابع تاریخی از اهالی خیا( مشکین شهر امروزی) بوده و یا حداقل مدتی در آنجا سکونت داشته است.

 

این بقعه( که به پیر عابد معروف هست) به علت محترم بودن و مهم بودن شخصیت مدفون در آن به لحاظ دینی و مذهبی، اهالی منطقه با دفن اجساد مردگان و حتی افراد مهم دینی دیگر، اینجا را به یک قبرستان مهم و تاریخی تبدیل کرده‌اند.

 

دکتر ستوده در کتاب « از آستارا تا استرآباد » این بقعه را جزو عجایب هفت گانه گیلان به حساب آورده و نوشته: « این بنا  نگین انگشتر بناهای تاریخی گیلان است .»

 

این بقعه که نامش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده سقف آن طاق مدور با نقوش قدیمی و دود گرفته و بام آن گنبد کوتاهی است که چندان مشخص نیست و داخل بنا سه سنگ قبر است که سنگ قبر شیخ به ابعاد ۲۱ *۷۰ و بلندی ۳۵ سانتی متر در وسط قرار گرفته که ترکیب آن از سنگ قبر دیگر زیباتر است و دو قبر طرفین قبر شیخ احتمالا قبور نزدیکان و جانشینان او است، بالای قبر شیخ سنگی مکتوب به صورت عمودی تعبیه شده که مضمون فارسی عبارت زیر نوشته شده است.

 

این مزار شیخ محمود خیوی فرزند شیخ هدایت خیوی است، وی شیخی است عالم و عامل و فاضل و کامل و عابدیست زاهد، تاج ملت و دین است تاریخ وفات این شیخ سال ۷۳۲ هجری قمری است.»

 

این بقعه ۲۸ متر مربع مربع مساحت دارد و در سال ۱۳۵۲ پس از ثبت این بقعه زیبا و باستانی و زیارتی به شماره ۹۵۱ در فهرست آثار ملی ایران، بخش هایی که بر اثر بلایای طبیعی و سودجویی قاچاقچیان عتیقه تخریب شده بود، مرمت شد.

 

در محوطه این بقعه تاریخی سنگ قبرهای متعددی که اغلب منقوش و دارای نوشته و مربوط به دوره های مختلف تاریخی هستند، وجود دارد.

 

بقعه شیخ محمود خیوی که یکی از بهترین و مهم ترین ساختمان‌های هنری و تقریبا باستانی دوره اسلامی است، مصالحی که در ساختمان این بنا به کار رفته در استحکام و قدمت باستانی بودن آن نقش بسیار مهمی را ایفا کرده که با توجه به منابع تاریخی قریب ۷۰۰ سال عمر دارد مسلما در یک محیطی جنگلی و در شرایط نامساعد آب و هوایی تحمل خوبی را از خود نشان داده است.

 

گفتنی است، این مکان که ظرفیت بالقوه ای برای تبدیل شدن به سایت موزه تخصصی سنگ قبور اسلامی را دارد، قرار بود با جمع آوری سنگ قبرهای تاریخی دوره های اسلامی از نقاط مختلف استان گیلان به سایت موزه قبور اسلامی گیلان تبدیل شود.

پایان پیام/163

منبع: شبستان

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی اسلام نوروز ۹۷ جاذبه های گردشگری مسلمانان آرامش بهاری گردشگری مسافران نوروزی نوروز دولت نگین انگشتر بناهای تاریخی بقعه شیخ محمود خیوی گیلان کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۷۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دریافت انگشتر رهبر انقلاب توسط یک کارگر

یک کارگر با طرح درخواستی مبتکرانه موفق به دریافت انگشتر رهبر انقلاب شد.

به گزارش ایسنا، صبح چهارشنبه در جریان دیدار هزاران نفر از کارگران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از کارگران در اقدامی مبتکرانه برای دریافت انگشتر رهبر انقلاب بر روی چفیه‌ای نوشت : (انگشتر آقا» و آن را حین بیانات رهبر انقلاب بالای سر خود گرفته بود.

رهبر انقلاب در واکنش به اقدام این کارگر در انتهای بانات خود گفتند: آن آقایی که یک چفیه بلند کرده و روی آن نوشته انگشتر، آن آقا اگر انگشتر میخواهد بیاید...

این روایت را در ادامه ببینید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • ماجرای دریافت انگشتر رهبر انقلاب توسط یک کارگر
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند (عکس)
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • برگزاری مزایده بناهای تاریخی استان مرکزی در نیمه نخست سال جاری