Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@02:08:04 GMT

شیوع آفت پروانه دم قهوه ای در جنگل های خلخال

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۷۱۸۹

شیوع آفت پروانه دم قهوه ای در جنگل های خلخال

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عباس جعفرزاده ، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال افزود: کار مبارزه با این آفت که از پاییز سال گذشته آغاز شده است امسال نیز با مساعد شدن وضعیت جوی با همکاری تشکل های مردمی و غیردولتی خلخال تا ریشه کنی کامل آن از جنگل ها و باغ های آلوده ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مبارزه بیولوژیکی و استفاده از هرگونه سموم شیمیایی برای مقابله با این نوع آفت جنگلی از سوی سازمان جنگل های کشور ممنوع اعلام شده است، تنها راه مبارزه و جلوگیری از گسترش آن مکانیکی و بریدن شاخه های آلوده و سوزاندن آنهاست که این کار نیز زمان بر و نیازمند نیروی انسانی بیشتر می باشد.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال تصریح کرد: در بهار و تابستان سال گذشته 20 درصد از مناطق آلوده به آفت پروانه دم قهوه ای شامل بیش از 77 هکتار از جنگل های خلخال واقع در مناطق جنگلی اندبیل ، خوجین و اوجغاز و نیز بخشی از باغ های میوه این شهرستان با استفاده از روش های مکانیکی پاکسازی شد.

جعفرزاده با بیان اینکه بهترین زمان مبارزه با معدوم سازی این آفت قبل از بیرون آمدن لاروها از داخل پوشش تنیده شده شاخه درختان جنگل های آلوده منطقه است افزود: با مساعد شدن وضعیت جوی هوا از اول امسال مبارزه با این آفت و ریشه کنی کامل آن از جنگل های آلوده آغاز شده و تا اواخر نیمه اول اردیبهشت ادامه خواهد یافت.

وی گفت: با توجه به واقع شدن 85 درصد از جنگل های استان اردبیل در این شهرستان و وجود جنگل درختان قد کوتاه با گونه های نادر جنگلی مبارزه با آفت پروانه دم قهوه ای برگ خوار درختان جنگلی بلوط ضروری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال کاهش بارندگی ، کاهش میزان رطوبت و ادامه روند خشکسالی همراه با افزایش دمای بی سابقه در خلخال را از جمله عوامل شیوع آفت پروانه برگ خوار در مناطق جنگلی ذکر کرد.

انتهای پیام/ع

استفاده از سموم شیمیایی برای مقابله با آفت جنگلی

 

 


منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سموم شیمیایی آفت جنگلی خشکسالی افزایش دما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۷۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سخنگوی سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به شیوع تب کریمه کنگو در فصل گرما، افراد از خرید دام کنار جاده که هیچ نظارتی بر آن نیست، خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: ۵۷ مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور

امین اسدی افزود: براساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت چهار نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه یک نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

او از کاهش ۵۰ درصدی تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو خبر داد و افزود: با توجه به شیوع تب کریمه کنگو در فصل گرما، کاهش تعداد مبتلایان نشان دهنده هشدارهای به موقع سازمان دامپزشکی به دامداران است.

اسدی ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد کنه ها در فصل گرما به دامداران توصیه می شود که نسبت به سم پاشی اسطبل ها اقدام کنند و همواره از دست زدن و له کردن کنه ها با دست اجتناب کنند.

سخنگوی سازمان دامپزشکی با تاکید بر جدی گرفتن هشدارهای دامپزشکی در خصوص شیوع تب کریمه کنگو افزود: به افراد توصیه می شود که از خوردن جگر و گوشت خام و نیم پخته خودداری کنند چراکه این ویروس مقاوم به حرارت نیست و با پختن به طور کامل از بین می رود.

او با تاکید بر اجتناب افراد از خرید دام کنار جاده گفت: با توجه به آنکه نظارت بهداشتی بر روی این دام ها نیست، از این رو به افراد توصیه می شود که از خرید دام و گوشت کنار جاده بواسطه آنکه تب کریمه کنگو بیماری مشترک دام و انسان است، به جد اجتناب کنند.

اسدی گفت: افراد در کشتارگاه ها نسبت به رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی اقدام کنند به طوریکه هنگام کشتار حتما از کلاه، دستکش و ماسک و عینک استفاده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1228868 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ۱۳ هزار نفر در شهرستان خلخال تحت پوشش تامین اجتماعی