Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-03-28@10:05:18 GMT

سفر به نوش آباد؛ تجربه تماشای یک شهر زیرزمینی

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۷۲۷۱

صراط: شهر زیبای نوش آباد واقع در استان اصفهان، از جاذبه های گردشگری همچون پل اسحاق آباد، قلعه خشتی فرزین، بقعه رقیه بانو، آب انبار چاله سی مرکزی، دربریگ، زیارتگاه فیض آباد و شهر زیرزمینی «اویی» برخوردار است که هر یک از آنها چشم گردشگران خیره می سازد.
مرحوم دهخدا، نوش آباد را از ریشه «انوشه» به معنی «بی‌زوال» و «جاویدان» و «بی‌مرگ» دانسته و از آن به عنوان جایی که خوش و خرم است و روان جاویدی دارد، یاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا، بافت تاریخی نوش آباد که عناصر ارزشمندی از معماری دوران اولیه اسلامی تا پهلوی را در بر دارد به عنوان یکی از بافت های فرهنگی ـ تاریخی کشور انتخاب شده است.
نوش آباد دارای پنج محله با نام های درب ریگ، توی ده، بالاده، شیخ آباد، جویباره و دو زیر محله به نام های ورقاده و ولی دایه است که هر یک دارای ویژگی های اجتماعی مستقل و در عین حال وابسته به یکدیگر هستند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته، نوش آباد به دلیل ویژگی های ممتاز از جمله جاذبه های تاریخی داخل بافت به ویژه شهر زیر زمینی و آثار فاخر دوران سلجوقی، صفوی و قاجاری در کنار ویژگیهای فرهنگی و آئینی دارای ظرفیت های گردشگری فراوانی است.
بافت تاریخی نوش آباد بافتی منسجم، فعال و پویا است. هر چند که بخش مهمی از عناصر آن در چند دهه اخیر تخریب شده اما هنوز انسجام خود را به عنوان بخش اصلی و مهم شهر حفظ کرده است.
پنج مرکز محله نوش آباد که معمولاً از عناصری مانند میدان، حسینیه، مسجد و بازارچه تشکیل شده اند مبتنی بر ساختارهای دوران صفوی و قاجاری است، گرچه برخی از این ساختارها تا دوره سلجوقی نیز استمرار می یابد.
در محدوده شهر نوش آباد بیش از یکصد اثر با ارزش تاریخی وجود دارد که تا کنون بیش از 20 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده و به همین تعداد در حال طی مراحل برای ثبت است.

** فرهنگ و آئین ها
همسان با سابقه کهن تاریخی نوش آباد، آئین ها و سنت های دینی و فرهنگی این شهر نیز از دیرینگی و غنای فرهنگی آن خبر می دهد.
در واقع میراث معنوی که در بر دارنده باورها و عقاید، داستان ها و اشعار عامیانه، ضرب المثل ها و کنایات غنی است که شیرینی خاصی به لهجه نوش آبادی می دهد.
آداب و سنن مربوط به تولد، عروسی و مرگ، در کنار آئین های چون «هوربابایی» که در نیمه ماه رمضان انجام شده و حال و هوای خاصی به شهر می بخشد، رسم چشم چینی که شبیه به مراسم قاشق زنی است که در شهر های دیگر نیز سابقه دارد، آئین ها و مراسم مربوط به نذورات که به طور عمده شامل آش ها و سفره های نذری است که در آن انواع غذاهای محلی به چشم می خورد.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۷۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در ایام نوروز، بالغ بر ۳ میلیون نفر تا دیروز از اماکن، موزه‌ها، محوطه های تاریخی و پایگاه های میراث فرهنگی بازدید داشتند که رقم بسیار مهمی است.

وی افزود: در این زمینه استان فارس با حدود ۷۴۰ هزار نفر بازدید مقام اول را دارد و پس از آن اصفهان و تهران بالاترین میزان بازدید را داشته‌اند.

کد خبر: 1225427 برچسب‌ها میراث فرهنگی و گردشگری

دیگر خبرها

  • مثل 38 میلیون نفر دلِ تماشای پنالتی را نداشتی لوا!‏
  • ضرغامی: بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • ضرغامی: بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی تاکنون بازدید کردند
  • ۴۰ هزار گردشگر از آثار تاریخی نوش آباد دیدن کردند
  • صعود خونین تیم‌ملی با برد تاریخی در عشق‌آباد! / فرار سه امتیازی از چمن مصنوعی و بازی خشن ترکمن‌ها
  • ۱۱۳ هزار نفر به تماشای فیلم‌های نوروزی در سینماهای خراسان رضوی نشستند
  • کاروانسرای‌ جهانی تاج‌آباد میزبان نوروزگاه شد
  • دنباله‌روی از الگو‌های حکمرانی غربی نتیجه فاصله‌گیری از قرآن است
  • تجربه؛ ضیافت هنر و ادبیات / پربار، خواندنی و کاربردی
  • تصاویر| موزه خودرو‌های تاریخی ایران