Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@04:27:31 GMT

مسجد جامع ورامین بی نظیر در ایران و همتا در مصر

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۷۵۸۳

مسجد جامع ورامین بی نظیر در ایران و همتا در مصر

به گزارش خبرگزاری برنا از استان تهران ، ساخت مسجد جامع ورامین در زمان سلطنت سلطان محمد خدا بنده آغاز شد و در عهد فرزند و جانشین وی سلطان ابوسعید بهادرخان به سال 722 هجری قمری به پایان رسید که کتیبه سر در این مسجد و کتیبه زیر گنبد سال 726 هجری قمری را نشان می دهد.

این مسجد نه تنها از لحاظ ساختمان عظیم و گنبد عالی آجری دارای مقاومت و منزلت صنعتی مهمی است بلکه به واسطه داشتن تزئینات فراوان، کاشی کاری های معرق، گچبری ها و کتیبه های تاریخی و نیز انواع خطوط مختلف از آثار مهم هنری ایران بشمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکیب هنر کاشی کاری، گچبری، آجرکاری، خوشنویسی و خطوط این مسجد در کمتر بنای تاریخی کشور به چشم می خورد.

مدخل اصلی مسجد جامع در ضلع شمالی است که تشکیل ایوان را می دهد و سر در آن می باشد که به دلیل از بین رفتن قسمت زیادی از کاشی های معرق و فیروزه آن، سر در مسجد قابل خواندن نمی باشد.

ارتفاع گنبد 23/5 متر، قطر داخلی گنبد 10/5 متر و ارتفاع طاق سفلای گنبد تا کف صحن

17/25 متر می باشد.

در زیر گنبد، محراب مسجد قرار دارد که در زمان تعمیر مسجد ساخته شده و این محراب با محراب های گنبد علویان در همدان و مدرسه حیدریه قزوین همتراز است .

طرح های تزئینی محراب مشتمل بر گل و کاشی کاری اسلیمی و ریزه کاری بسیار عالی و زیبا است.

در سر ورودی مسجد دو قالب آجرکاری وجود دارد که کلمه الله، محمد و علی را در حالتی سه بعدی نمایش می دهد.

جهت تامین نور و تهویه هوای مسجد در ایوان غربی مسجد 10 پنجره، در ایوان شرقی 11 پنجره و در زیر ساختمان گنبد 10 پنجره و در هشت ضلعی زیر گنبد نیز 8 پنجره تعبیه شده است .

تنها مکانی که از نور مصنوعی استفاده شده است، راه پله های مسجد است که نور ان با استفاده از شمع و چراغ پیه سوز تامین می شده است.

کاشی کاری های مسجد جامع ورامین یکی از بی نظیر ترین هنر معماری اسلامی است به طوری که رنگهای آبی، فیروزه ای، بنفش یا ارغوانی و سفید پس از گذشت هفت قرن هیچ تاثیری در رنگ و جلای آنها به وجود نیامده است .

مسجد جامع ورامین پانزدهم دی ماه یک هزار و 310 به شماره 176 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

 

عکاس: رضا دهقان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران مدرسه مصر معماری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۷۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز

هر اسکناس دلار آمریکا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش قیمت نسبت به نرخ آخرین معامله کاری قبل، به ۴۴ هزار و ۴۳۷ تومان رسید.

به گزارش مشرق، در معاملات امروز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به نرخ آخرین معامله کاری گذشته، به‌نرخ ۴۴ هزار و ۴۳۷ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۴۹۱ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به نرخ آخرین معامله کاری گذشته، ۴۷ هزار و ۸۴۴ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۴ هزار و ۶۷۲ تومان رسیده است.

اسکناس درهم امارات نیز ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله این ارز نیز ۱۱ هزار و ۲۹۷ تومان است.‌

دیگر خبرها

  • ضرب الاجل وزارت صمت به ایران خودرو و سایپا
  • یک کشف علمی از جنس اشعار «خیام»؛ فسیل انسان در حمّام خانۀ شما! (+عکس)
  • (تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری
  • ورامین از سیاسی کاری و جناح بازی خسته است/عقب ماندگی راجبران کنیم
  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • گروه‌بندی دور چهارم مرحله گروهی لیگ بسکتبال ملی ایران
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد