Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرید سوغاتی از زیباترین و کهن‌ترین رسم‌های مردم ایران است که در سفر و مسافرت‌های مختلف به ویژه ایام نوروز بازارش نیز داغ داغ است. ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ استانها آذربایجان شرقی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، آجیل تبریز برای خودش اسم و رسم دارد به طوری که سال 95 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است و تولید خشکبار و آجیل باکیفیت در این خطه از کشورمان ، تبریز را به عنوان یک شاخص در زمینه خشکبار و آجیل مطرح کرده است و طبق آمارهای موجود بیش از 500 آجیل فروشی در تبریز فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که آجیل تبریز را از سایر آجیل و خشکبار سایر مناطق کشور متمایز کرده است طعم و خاصیت و نحوه تف دادن و سلیقه خاص شاغلان در حرفه و صنعت آجیل و خشکبار تبریز است.

آذربایجانی‌ها به بهانه هر عید و جشن و سروری پای آجیل را هم به خانه‌هایشان می‌کشانند و از میهمانان خود با آجیل پذیرایی می‌کنند در چهارشنبه آخر سال نیز بنا بر سنت‌های قدیمی از آجیل مخصوص این شب به همراه هدایای دیگری برای عروس خانم‌ها فرستاده می‌شود و در تزیین این آجیل نیز هنرمندی ویژه‌ای به کار برده می‌شود.

مسافران و گردشگرانی که در طول ایام نوروز به تبریز سفر می‌کنند آجیل بسته بندی شده را نیز به عنوان مهمترین سوغاتی دیار آذربایجان به شهر خود می‌برند.

انواع آجیل تبریز

آجیل تبریز انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به آجیل سوغاتی ، آجیل چهارشنبه بازاری، آجیل عروسی و آجیل عید نوروز اشاره کرد بادام، نخود، کشمش، گردو، انواع تخمه (تخم کدو، تخم هندوانه، تخم آفتاب گردان)، فندق از جمله اجزا این آجیل‌ها هستند که همگی در آذربایجان شرقی تولید می‌شوند.

باید گفت از نظر تناسب و مخلوط چهار، پنج نوع آجیل وجود دارد آجیل اعیانی که مشتریان خاص خود را دارد شامل آجیل 4 رقم پسته ، گردو، بادام هندی و بادام کاغذی است. آجیل 5 رقم نیز شامل پسته، مغز بادام ،بادام هندی، تخمه و فندق است.

تنها جزء غیر آذربایجانی آجیل تبریز، پسته است که آن هم از مرغوب‌ترین پسته‌های ایرانی تهیه می‌شود چرا که تبریزی‌ها سعی می‌کنند تا تمامی اجزای آجیل‌هایشان از بهترین‌ها باشد تا هم چنان شهرت و اعتبار آجیل تبریز حفظ شود.

خواص آجیل

 محققان نیزمی گویند افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ که به طور مرتب مغزیجاتی مانند بادام، گردو، فندق، بادام زمینی و بادام هندی مصرف می‌کنند در معرض ریسک پایین‌تر عود سرطان و مرگ ناشی از آن هستند و یافته‌ها نشان می‌دهد افرادی که به طور مرتب حداقل هفته‌ای 25 تا 50 گرم مغزیجات آجیلی مصرف می‌کردند 42 درصد با افزایش نرخ زنده ماندن بعد از سرطان روبرو بودند که در بیماران مبتلا به مرحله 3 سرطان روده، بازگشت بیماری تا حدود نصف کاهش یافت.

تمیدایو فادلو، سرپرست تیم تحقیق از موسسه سرطان دانا-فاربر بوستون، در این باره می‌گوید: این یافته‌ها همراه با چندین مطالعه مشاهده‌ای دیگر نشان می‌دهد که گروهی از رفتارهای سالم نظیر افزایش تحرک بدنی، حفظ وزن سالم، و کاهش مصرف نوشیدنی‌های قندی و شیرین، موجب بهبود روند درمان سرطان روده می‌شود.

وی در ادامه می گوید: این نتایج بر اهمیت رژیم غذایی و فاکتورهای سبک زندگی در افزایش بقاء بعد از سرطان روده تاکید دارد و این مطالعه شامل 826 شرکت کننده بود که به طور متوسط 6.5 سال بعد از درمان با جراحی و شیمی درمانی تحت نظر بودند.

بیماران ممکن است به خاطر نگرانی از میزان چربی بالا مغزیجات آجیلی آن را مصرف نکنند، اما این مطالعات نشان می‌دهند مصرف کنندگان مغزیجات آجیلی لاغرتر هم هستند مطالعات قبلی همچنین نشان داده‌اند که مصرف این نوع مغزیجات به کاهش مقاومت انسولین هم کمک می‌کند.

به گفته محققان، این مطالعه از این فرضیه دفاع می‌کند که رفتارهای که موجب کاهش احتمال مقاومت انسولین در فرد می‌شود، نظیر خوردن مغزیجات آجیلی، موجب بهبود نتایج سرطان روده هم می‌شوند.

ثبت ملی آجیل تبریز

مرتضی آبدار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز با بیان آثار اقتصادی ثبت آثار در فهرست ناملموس اظهار داشت: برای ایجاد یک برند، معرفی و ارتقای گستره پوشش مؤلفه‌های مهمی به حساب می‌آیند و ثبت ملی اثر در این راستا نقش مهمی دارد.

وی افزود: مورد ثبت شده را به نوعی انحصاری به یک منطقه خاص جغرافیایی نسبت می‌دهد و با توجه به فراگیر بودن و جنبه عمومی این آثار، معرفی آن ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و زمانی می‌توان گفت در گردشگری شاهد پیشرفت هستیم که اثرات اقتصادی آن را در جامعه ببینیم و تبریز 2018 فرصتی طلایی برای گردشگری استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با تاکید بر تبلیغات بیشتر در عرصه گردشگری خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم با ایجاد و تقویت برندهای خاص نام تبریز را در عرصه‌های گوناگون بیشتر از پیش بر سر زبان‌ها بیاندازیم.

آبدار با تقدیر از اتحادیه آجیل و خشکبار در راستای ثبت آجیل ابراز کرد: تمام مجموعه‌های دیگر نیز که شاخصی در عرصه ملی دارند باید در این زمینه پیشقدم شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم حمایت صاحبان صنایع و صنف‌ها از صنایع دستی تصریح کرد: اگر بتوانیم در بسته بندی‌های آجیل از صنایع دستی استفاده کنیم، هم در معرفی صنایع دستی موفق خواهیم بود و هم با ترویج فروش آن از هنرمندان حمایت می‌شود.

فعالیت 500 آجیل فروش در تبریز

محمدحسین علیزاده هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان این‌که حوزه آجیل و خشکبار بیشترین اشتغالزایی را پس از صنعت نفت به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از 500 آجیل فروش در تبریز مشغول فعالیت هستند، که برای بیش از 2 هزار نفر اشتغالزایی شده است.

وی با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی از لحاظ تولید آجیل و خشکبار رتبه نخست را کسب کرده است، افزود: همین امر در ثبت ملی شدن آجیل و خشکبار تبریز بسیار مؤثر واقع شده و خشکبار و آجیل تبریز که دارای کیفیت مرغوبی است این خطه شهر را به‌عنوان یک شاخص در زمینه خشکبار و آجیل مطرح کرده است.

معاون اتحادیه آجیل و خشکبار تبریز خاطر نشان کرد: با توجه به قرار گرفتن استان به خصوص تبریز در جاده ترانزیتی ابریشم از دیر باز این خطه مورد استقبال تجار کشورهای خارجی در این حوزه قرار گرفته است که این امر به نوبه خود امتیاز بسیار مناسبی در ثبت آجیل تبریز در فهرست آثار ملی محسوب می‌شود.

علیزاده در پایان با اشاره به رشد منفی صادرات صنعت آجیل و خشکبار، خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که اخیراً تولید بادام و گردو در استان کاهش یافته، صادرات چندانی در این زمینه انجام نشده است.

انتهای پیام/ ع

R7887/P1494/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۸۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام ۸۰۰۰ شهروند تبریزی در سامانه جمع‌آوری پسماند بهروب

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز از ثبت‌نام ۸۰۰۰ نفر از شهروندان تبریزی در سامانه جمع‌آوری هوشمند پسماند بهروب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، حبیبه هراتی صبح امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیستم جمع آوری هوشمند پسماند خشک فعالیت خوبی داشته و پس از کلان‌شهر مشهد، فعال‌ترین شهر در این حوزه تبریز است.

وی افزود: ثبت‌نام هشت هزار نفر در طول سه ماه گذشته در سامانه بهروب آمار خوبی است، اما کافی نیست و باید تلاش بیشتری در این حوزه انجام داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با اشاره به زیرساخت‌های تفکیک از مبدا پسماند شهری، خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌ای با ۶۰۰ مدرسه در نقاط مختلف شهر برای استفاده از بهروب منعقد کرده و مقرر شد پسماند مدارس ۳۰ درصد بالاتر از قیمت پایه خریداری شود.

هراتی ادامه داد: ۳۰ درصد عوارض شهروندی کسانی که با سازمان مدیریت پسماند همکاری می‌کنند دریافت نمی‌شود.

کد خبر 747434

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • ثبت‌نام ۸۰۰۰ شهروند تبریزی در سامانه جمع‌آوری پسماند بهروب
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • مسیرگشایی خیابان انقلاب تبریز جزو پروژه‌های شاخص کشور اعلام شد
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • تجهیز ۲۸ بخشداری آذربایجان‌شرقی به فیبرنوری
  • برگزاری مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای در تبریز
  • ضرورت اصلاح مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام تبریز