Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@01:25:08 GMT

علائمي که خبر از تومور مغزي مي دهند

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۸۹۸۲

علائمي که خبر از تومور مغزي مي دهند

خبرگزاري آريا -

حرکت هاي بدن ما توسط بخشي از مغز کنترل مي شود که «مخچه» نام دارد. وجود تومور در اين قسمت از مغز، در روند دريافت پيام ها توسط حواس اختلال ايجاد کرده و باعث مشکلات حرکتي مي شود.
هر وقت قرار مي شود درباره علائم بيماري ها مقاله اي بنويسم، ترسي در دلم پيدا مي شود که مبادا کسي اين مطلب را بخواند و بي دليل دچار نگراني و تشويش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


راستش را بخواهيد خود من هم زماني که درباره علائم يک بيماري مطلبي مي خوانم، ابتدا در خودم دنبال آنها علائم مي گردم و گاهي نگراني وجودم را فرامي گيرد.
اما قصد ما از نوشتن اين قبيل مطالب صرفا هشدار دادن به افرادي است که اهميت چنداني به سلامتي خود نمي دهند. اين قبيل افراد برخي از علائم جدي را در خود مي بينند، اما همچنان به آنها بي اعتنايي مي کنند.
بدون شک بيماري هاي جدي مانند تومور مغزي علائمي مانند سردردهاي شديد و غيره دارند که هر فردي را به مطب پزشک مي کشاند. براي همين لازم نيست هر سردرد ساده يا حالت تهوع معمولي را حمل بر وجود تومور کنيد و دلتان شور بزند.
هدف ما اين است که تلنگري بزنيم تا نسبت به علائمي که در بدن تان مشاهده مي کنيد بي تفاوت نباشيد، چون هر نوع بيماري اگر به موقع تشخيص داده شود، شانس بيشتري براي درمان خواهد داشت.
علائم تومور مغزي زياد است، مانند سردردهاي شديد، حالت تهوع، اختلالات ديد، عدم جهت يابي درست و غيره. اين علائم بسته به نوع و منطقه اي که تومور در آن قرار دارد متفاوت هستند.
در اين مطلب شما را با علائم تومورهاي مغزي بيشتر آشنا مي کنيم و اميدواريم اين قبيل مشکلات سراغ تان نيايند.
سردردهاي شديد
متخصصان سرطان شناس بر اين باور هستند زماني که تومور در مغز رشد مي کند، در اطراف آن آب يا ادم (تورم) تشکيل مي شود. از آنجايي که جمجمه مانند يک جعبه محکم است، اين تورم به مغز فشار آورده و باعث بروز سردردهاي شديد مي شود.
معمولا اين قبيل سردردهاي شديد، صبح ها و زماني که فرد دراز کشيده است بروز مي کنند. معمولا حالت تهوع و استفراغ نيز با اين قبيل سردردها همراه است.
البته امکان دارد اين سردردها و حالت تهوع تان ناشي از استرس و فشارهاي روحي باشد. اما با مشاهده اين علائم به پزشک مراجعه کرده و دليل مشکل را بررسي کنيد.
قدرت فهم، تکلم و حتي جهت يابي در بخشي از مغز کنترل مي شود که «لوب پاريتال» ناميده مي شود. اگر تومور در اين ناحيه رشد کند، مي تواند مانع از تحليل و پردازش اطلاعات توسط حواس شود. در اين صورت امکان دارد که بيمار دچار مشکل تکلم، جهت يابي و بخصوص عدم درک درست از وقايع شود
اختلالات ديد
لوب هاي پس سري(Lob occipital) بخش هايي از مغز هستند که بينايي را کنترل مي کنند. در واقع منطقه درک بينايي هستند.
اين لوب ها در قسمت عقب جمجمه قرار دارند و تشخيص تصاوير را کنترل مي کنند. اگر تومور داخل يکي از اين لوب ها قرار داشته باشد، مي تواند باعث بروز اختلالات ديد شود.
زماني که عصب بينايي تحت تاثير قرار مي گيرد، امکان دارد بيمار دچار مشکلات بينايي شود، تا جايي که به دوبيني يا نابينايي منجر گردد.
اين مشکل به تدريج بروز مي کند و اگر خداي نکرده علائم وخيم شود، بينايي برنمي گردد. معمولا مشکلات بينايي ناشي از سکته مغزي قابل برگشت است، اما در تومورهاي پيشرفته مغزي اگر نابينايي حاصل شود، معمولا برگشتي در کار نخواهد بود.

تغييرات شخصيتي
در بدن ما هر آنچه مربوط به شخصيت انسان است، در لوب پيشاني يا فرونتال کنترل مي شود. در واقع عمل صبر، تحمل، تصميم گيري و غيره در لوب پيشاني پردازش مي شود.
زماني که توموري در اين ناحيه جا خوش مي کند، فرد رفتارهاي از هم گسيخته و ناهماهنگ از خود نشان مي دهد و حتي حافظه وي نيز دستخوش تغييرات و اختلالاتي مي شود.
امکان دارد فرد خويشتنداري خود را از دست داده و تبديل به فردي با رفتارهاي تهاجمي شود.
برخي بيماران، خط قرمزها و ممنوعيت ها و اخلاقيات را زير پا مي گذارند. حتي برخي از پزشکان شاهد اين بوده اند بيمار مبتلا به تومور مغزي، در راهروي بيمارستان ادرار کرده است.
مشکل تکلم و جهت يابي
قدرت فهم، تکلم و حتي جهت يابي در بخشي از مغز کنترل مي شود که «لوب پاريتال» ناميده مي شود. اگر تومور در اين ناحيه رشد کند، مي تواند مانع از تحليل و پردازش اطلاعات توسط حواس شود.
در اين صورت امکان دارد که بيمار دچار مشکل تکلم، جهت يابي و بخصوص عدم درک درست از وقايع شود.
اگر در خود و اطرافيان تان اين علائم را مشاهده کرديد، حتما به پزشک مراجعه کنيد تا وضعيت تان مورد بررسي قرار گيرد.
قطع قاعدگي در زنان
غده هيپوفيز واقع در مغز، ترشح برخي غدد داخلي بدن شامل غده تيروئيد، بيضه ها و تخمدان ها را تنظيم مي کند. زماني که تومور در ناحيه هيپوفيز شکل مي گيرد، مي تواند باعث کاهش ميزان اين هورمون ها شود.
اين غدد هورمون کمي ترشح مي کنند و علائم بر حسب بيماري متغير است، به عنوان مثال در خانم ها مشکل کاهش و يا حتي قطع کامل قاعدگي بروز مي کند. اگر اين مشکلات را در خودتان مشاهده کرديد، حتما به پزشک مراجعه کنيد.
مشکلات حرکت عضلاني
حرکت هاي بدن ما در بخشي از مغز کنترل مي شود که «مخچه» نام دارد. وجود تومور در اين بخش از مغز، در روند دريافت پيام ها توسط حواس اختلال ايجاد کرده و باعث مشکلات حرکتي مي شود. در اين صورت بيمار در تنظيم حرکات بدنش دچار اشکال مي شود و به اصطلاح تلوتلو مي خورد.
اگر اين علائم بعد از مدتي برطرف نشود، حتما به پزشک مراجعه کنيد تا علت اصلي آن بررسي شود.
حملات صرع
مغز از نورون ها (سلول هاي عصبي) تشکيل مي شود که پيام هايي را بين خود رد و بدل مي کنند. زماني که تومور در مغز تشکيل مي شود، اختلالاتي در عملکرد نورون ها ايجاد شده و باعث نوعي اتصال هاي کوتاه مي شود. در اين صورت امکان بروز حملات صرع وجود دارد.
اين حملات معمولا جزئي هستند به طوريکه يک تا دو دقيقه طول مي کشند، اما براي اطرافيان کاملا مشهود خواهد بود. در اين صورت هر چه سريع تر به پزشک مراجعه کنيد.
منبع:salamatnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۸۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوند اعضای بانوی مرگ مغزی بجنوردی به ۵ بیمار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ مهری فرشاد مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:  گفت: زنده یاد ام البنین حق بین، بیمار مرگ مغزی که در بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد بستری بود، پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.
وی ادامه داد: یک کلیه این بانوی مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه به مردی ۳۸ ساله ساکن نیشابور، کبد زنده یاد، به بانوی ۶۰ ساله ساکن تربت حیدریه که سال‌ها از نارسایی اعضای حیاتی در رنج بودند، اهدا و پیوند شد.
فرشاد، عنوان کرد: همچنین قرنیه‌های این مرحوم برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد. 

دیگر خبرها

  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • فهرست مراکز کاردرمانی در مشهد
  • روش جدید تراشه‌ها در مغز؛ با فکر شما اشیا هدایت می‌شوند!
  • میکرو بمب‌افکن برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد
  • پیوند اعضای بانوی مرگ مغزی بجنوردی به ۵ بیمار
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • سندروم پس از کرونا چیست؟