Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@23:32:37 GMT

اثری باستانی در دل دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۰۴۷۵

اثری باستانی در دل دریاچه ارومیه

اثر باستانی قالا داشی یا قلعه کاظم داشی یکی از مکان های دیدنی و تاریخی دریاچه ارومیه می باشد که بیشتر شبیه به جزیره سنگی در 65 کیلومتری شمال شرقی ارومیه و ۱٫۵ کیلومتری روستای گورچین واقع شده است.

به گزارش ایسنا، قلعه کاظم داشی قدیمی ترین آثار تاریخی این منطقه متعلق به دوران ایلخانی است که بنا به روایات مورخین اسلامی، "هلاکو خان" خزاین نفیس خود را در این قلعه پنهان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قلعه در جنگ جهانی اول به مدت ۹ سال پناهگاه "کاظم نامی" از اهالی قوشچی و یاران وی بوده است. در این قلعه به دستور کاظم خان ساختمان ۲ طبقه ای نیز بنا شده که زمانی مورد استفاده خود و خانواده اش بوده است.

کاظم خان قوشچی در کشاکش جنگ جهانی دوم و حمله روس به این مناطق و نیز حمله و غارت‌های شورشیان کرد اهالی روستاهای اطراف از جمله گورچین قلعه-قالقاچی- بویداش (نجف آباد)- قره باغ- قوشچی - باری و... را در این جزیره سنگی کوه مانند پناه داده و حفظ کرده‌است.

سنگ کاظم خان یا قیرخلار (محل سکونت چهل نفر) صخره‌ای سنگی است که بیش از ۳۵ متر ارتفاع دارد. دورتا دور این سنگ را با بریدن بدنه آن به شکل راهی در آوردهاند که عرض آن ۶۰ متر و طولش در حدود ۵۰۰ متر است. تنها راه دستیابی به بالای سنگ، همین راه است.

 عرض این معبر به سمت فوقانی آن کاسته می شود، به طوری که در بالای سنگ به ۶ متر کاهش می یابد.بخش قلعه بر فراز کوهی مخروطی شکل ناقصی استوار است که در ۲ کیلومتری سمت جنوب غربی و نزدیک ساحل دریاچه ارومیه، مشرف به جلگه ای خرم و سبز واقع شده است.

در نزدیکی قلعه نهری جریان دارد که پلی هم بر روی آن احداث شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۰۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی نیسان در قلعه گنج با یک کشته و یک مصدوم

واژگونی نیسان در شهرستان قلعه گنج استان کرمان منجر به فوت یک نفر و مصدوم شدن یک نفر دیگر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی هلال‌احمر، ساعت ۱۲ و هشت دقیقه امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ واژگونی یک دستگاه خودروی نیسان در کیلومتر پنج محور قلعه گنج - چاه دادخدا منجر به فوت و مصدومیت دو نفر شد.

بنا به این گزارش، در پی این حادثه بلافاصله یک تیم امداد و نجات به محل اعزام شدند و فرد فوت شده نیز پس از اقدامات رهاسازی تحویل عوامل مربوطه شد.

کد خبر 749748

دیگر خبرها

  • دریاچه «کیو» خرم‌آباد در یک روز بارانی
  • مسدود شدن جاده خوسف - معدن قلعه زری
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • دیدار استاندار با خانواده معزز شهدای حادثه تروریستی سیب و سوران در حوزه سیستان
  • تساوی تراکتور و استقلال درنیمه اول/نمایشی که اثری از فوتبال نداشت
  • انتشار نماهنگ زیبای نامه‌ای برای تو +فیلم
  • (ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان
  • واژگونی نیسان در قلعه گنج با یک کشته و یک مصدوم
  • گم‌شدن دخترک کلاله‌ای/جستجو در روز سوم، اثری از «یسنا» نشد