Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران گفت: در سال ۹۶ تعداد ۲۰ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشت.

علی عباسی مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان گفت: در سال گذشته (۹۶) تعداد ۲۰ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران  افزود: از این تعداد ۱۴ مرد و ما بقی زن هستند.

عباسی گفت: بر اساس این گزارش شهرستان‌های نکا با ۵ و بهشهر با ۴ مورد بیشترین و شهر‌های چالوس، رامسر و جویبار هر کدام با یک مورد کمترین فوتی را داشتند.

وی تصریح کرد: بهمن با ۵، فروردین و اسفند هر کدام با ۴ مورد بیشترین مورد فوتی در آن به ثبت رسید.

این مقام مسئول توصیه‌های لازم برای جلوگیری از مسمومیت را به شرح زیر اعلام کرد؛

چگونه از مسموميت با اين گاز پيشگيري كنيم؟
1. آگاه باشيد كه هر وسيله گرمازاي سوختني كه به نحوي با سوخت هاي فسيلي (نفت، گاز، ذغال سنگ) كار كند به صورت بالقوه مي تواند سبب توليد گاز مونوكسيد كربن شود.
2. از بخاري هاي مستعمل و فرسوده بدون دودكش يا داراي دودكش نامناسب و غير استاندارد استفاده نكنيد.
3. توجه داشته باشيد،‌ استفاده از بخاري هاي بدون دودكش به هيچ وجه از توليد گاز مونوكسيد كربن جلوگيري نمي كند.
4. هرگز در فضاي بسته و محدود كه تهويه كافي و مناسب ندارد (نظير اتاق ، گاراژ و ...) آتش روشن نكنيد.
5. هرگز در فضاي بسته گاراژ موتور اتومبيل را روشن نگذاريد.
6. قبل از راه اندازي وسايل گرمايشي، از سلامت مسير دودكش ساختمان و بدون ترك و نشتي بودن آن اطمينان حاصل نموده و از اتصال مناسب و صحيح لوله بخاري و آبگرمكن به دودكش ديواري اطمينان حاصل نماييد.
7. تمام دودكش ها بايد وسيله انتهايي ضد باد(كلاهك) مناسب داشته باشد.
8. در محيط هاي شغلي و منازل كه در آنها از كوره و مشعل استفاده مي شود از سلامت دستگاه و سيستم تخليه دود اطمينان حاصل نماييد.
9. هر وسيله گازسوز بايد داراي يک دودکش مستقل و منتهي به فضاي بيرون باشد و لذا به کارگيري آب گرمکن هاي ديواري در فضاهاي بسته يا مکان هاي فاقد جريان هوا مجاز نيست.
10. شيب لوله هاي افقي درداخل واحدها بايد مثبت و روبه بالا وارتفاع عمودي لوله دربيرون حداقل سه برابر طول افقي آن باشد.
11. توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن كردن وسيله گرمايشي به اطمينان شما از تخليه گاز كمك خواهد كرد. اگر لوله دودکش بخاري شما سرد است دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق وگازهاي سمي ازدودکش است در اين صورت بايد ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتي از در يا پنجره تهويه در محيط ايجاد نماييد.
12. ضمن ايجاد تهويه مناسب جهت آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نيز روشن کردن شعله‌هاي اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محيط داخل خانه جداً خودداري نماييد.
13. اگر فضاي منزل خود را با شوفاژ و سيستم حرارت مرکزي گرم مي کنيد درز بندي و بستن منافذ درها و پنجره ها به منظور جلوگيري از اتلاف حرارتي بلاملانع مي باشد اما درصورتي که از بخاري هاي گازسوز به منظور گرمايش محيط استفاده مي کنيد حتماً مختصري تهويه از طريق در يا پنجره در فضا ايجاد نماييد و از درز بندي و بستن کامل منافذ خودداري کنيد.
14. در صورت احساس علايم سردرد و سرگيجه و تهوع در مكاني كه احتمال وقوع مسموميت وجود دارد فوراً آن مكان را ترك نموده و به فضاي آزاد پناه ببريد و در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنيد.
15- در صورت تداوم علايم فوق براي چند روز متوالي احتمال مسموميت خفيف با اين گاز وجود دارد كه بهتر است در اين مورد با پزشك خود مشورت كنيد.
در برخورد با موارد مسموميت با گاز مونوكسيد كربن چه بايد كرد؟
1. در صورت مواجهه با مصدومان، سريعاً آن ها را از محيط خارج كنيد.
2. پس از خارج ساختن مصدوم از محيط آلوده فوراً با اورژانس تماس بگيريد.
علائم حياتي مصدومان را کنترل کنيد و از باز بودن راه هاي هوايي مصدوم اطمينان حاصل نماييد.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۰۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش محیط زیست مازندران در تعطیلات نوروز

دکتر عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در جلسه هماهنگی ایام نوروز، گفت: محیط بانان مازندران در ایام تعطیلات نوروز به صورت شبانه‌روزی در مناطق تحت مدیریت و پاسگاه‌های محیط بانی سراسر استان حضور دارند و از طبیعت و حیات وحش استان حفاظت خواهند کرد.

او با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروز نیز پایش واحد‌های صنعتی، معدنی و خدماتی ادامه خواهد داشت، افزود: کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان‌ها فعالیت واحد‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی را در این ایام پایش خواهند کرد.

کاویان ضمن خیرمقدم به مسافرین نوروزی و تقدیر از همراهی عموم مردم بویژه دوستداران محیط زیست در حفاظت و صیانت از طبیعت، گفت: انتظار داریم مسافرین نوروزی ضمن حفظ محیط زیست از هر اقدامی که سبب تخریب محیط زیست شود خودداری نمایند.

او افزود: شماره تلفن‌های ۱۵۴۰ و ۱۵-۳۳۳۵۸۸۱۳-۰۱۱ با داخلی ۱۰۱ بصورت شبانه روزی در خدمت هموطنان عزیز بوده و مردم شریف استان و مسافرین نوروزی در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه محیط زیست، می‌توانند مراتب را جهت پیگیری و اقدامات لازم، به همکاران اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد در برنامه باشد/ اقدامات پیشگیری در حوزه اعتیاد تقویت شود
  • گازگرفتگی ۱۰ نفر توسط شغال مشکوک به هاری در نوش‌آباد + جزئیات
  • انتصاب ارشدِ محیط بانان مازندران
  • استنشاق گاز در پی نقص لوله بخاری جان ۲ جوان را گرفت
  • آماده باش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳
  • آماده باش محیط زیست مازندران در تعطیلات نوروز
  • مراکز صنعتی و معدنی مازندران در نوروز پایش می شوند
  • استشمام دود خالص با مازوت‌سوزی در شرق مازندران
  • دستگیری ۳۰ متخلف شکار و صید در مازندران
  • آماده باش ۸۰ اکیپ نوروزی راهداری در استان اردبیل