Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@17:26:12 GMT

برگزاری مسابقه کتابخونی «آرامش بهاری» در یزد

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۱۰۱۲

به گزارش ایکنا از یزد، حجت الاسلام هادی امامی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت ایام نوروز اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی آرامش بهاری کرده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد افزود: این مسابقه در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای عموم افراد بالای ۱۲ برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: علاقمندان جهت شرکت در مسابقه آرامش بهاری می توانند با مراجعه به امامزادگان و بقاع متبرکه تحت پوشش طرح آرامش بهاری کتاب -آرامش بهاری- را دریافت و یا این کتاب را از سایت www.mfso.ir دانلود نمایند.
حجت الاسلام امامی افزود: شماره گزینه های صحیح را در قالب یک عدد ۱۴ رقمی از چپ به راست، به سامانه پیامکی ما به شماره ۳۰۰۰۱۹۶۶ ارسال فرمایید.
وی اضافه کرد: مهلت ارسال پاسخنامه حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۸ و اسامی برندگان در تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۱۰ مصادف با میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام در سایت مرکز فرهنگی پژوهشی به نشانی www.mfpo.ir و نیز سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی به نشانی www.mfso.ir اعلام خواهد شد.
منبع: اوقاف یزد

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۱۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از غذاهای ثبت ملی شده کرمانشاه بهاری است/ تدوین پرونده ۸ خوراک بهاری دیگر

ایسنا/کرمانشاه کارشناس میراث فرهنگی ناملموس میراث فرهنگی استان کرمانشاه به تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: نیمی از غذاهایی که تاکنون در استان به ثبت ملی رسیده، غذاهای بهاری هستند.

عزیز مصطفایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رونق این روزهای بازار گیاهان بهاری در کرمانشاه و با بیان اینکه در فصل بهار فرهنگ خوراک مردم کرمانشاه بیشتر به سمت گیاهان بهاری می‌رود، افزود: فرهنگ خوراک مردم این منطقه بگونه‌ای است که در فصل بهار بیشتر غذاهایی با گیاهان بهاری درست می‌کنند، تابستان را با خوراک‌هایی بدست آمده از فرآورده‌های لبنی مانند شیر، کره، ماست و دوغ سپری می‌کنند و روزگار سرد سال را نیز با ترخینه و قاورمه در خیک و... می‌گذرانند.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی کرمانشاه، ارتفاعات این استان در فصل بهار ذخیره‌گاه گیاهان خوراکی و دارویی فراوانی می‌شود، اضافه کرد: گیلاخه، گنگر، غازیاخه یا پاغازه، شنگ، کاشمه، برزا، پیچک و... از جمله گیاهان بهاری هستند که در این منطقه رشد می‌کنند و مردم با آنها خوراک‌هایی خاص و خوشمزه درست می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۶۰ نوع خوراک و غذا در کرمانشاه به ثبت ملی رسیده که حدود نیمی از آنها غذاهای بهاری مانند آش گیلاخه، کلانه پیچک، آش هاز، آش کاشمه و... هستند.

مصطفایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرونده حدود ۲۵ خوراک  دیگر کرمانشاه برای ثبت ملی شدن تدوین شده که حدود هفت تا هشت مورد از آنها مربوط به غذاهای بهاری مانند کوکو و بورانی پاغازه است.

کارشناس میراث فرهنگی ناملموس استان در ادامه با اشاره به پیشینه خوراک‌های بهاری در کرمانشاه، گفت: مردم این منطقه براساس تجارب پیشینیان خود دانش نحوه استفاده از گیاهان بهاری را بدست آورده و این دانش نسل به نسل منتقل شده است. مردم این منطقه با استفاده از میراثی که از گذشتگان به آنها رسیده و اکنون به شکل یک فرهنگ درآمده، می‌دانند که فلان گیاه بهاری را باید چگونه استفاده کنند و چه خواص درمانی نیز دارد.

مصطفایی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد هجوم غذاهای جدید و عمدتا غربی به فرهنگ خوراک مردم این منطقه بوده‌ایم و توانسته ذائقه نسل‌های جدید را به سمت خود بکشاند که پیامد این مسئله از بین رفتن دانش نحوه استفاده از گیاهان بهاری است که میراثی کهن از گذشتگان ماست.

وی اضافه کرد: از طرفی با توجه به افزایش جمعیت، ذخیره گاه گیاهان بهاری در منطقه هم در معرض انقراض قرار گرفته، لذا برای اینکه این ذخیرگاه را از دست ندهیم، برداشت از آنها باید به شکل اصولی باشد. این گیاهان را نباید از ریشه بیرون آورد تا دوباره رشد کنند.

کارشناس میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز برخی از این گیاهان بهاری همچون پیچک اهلی نشده‌اند، در صورت انقراض، دیگر آنها را نخواهیم داشت و برای همیشه به فراموشی خواهند رفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهدای ۴۵ قفسه کتاب به مدارس ۱۰ استان
  • حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران
  • آخرین تیر خلاص بر تابوت تابوی صهیونیست زده شد
  • بسیاری از مردم هر سال منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند
  • تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه
  • آیین غبار روبی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق
  • آیین غبار رویی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق
  • مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «فتح خون» برگزار می شود
  • نیمی از غذاهای ثبت ملی شده کرمانشاه بهاری است/ تدوین پرونده ۸ خوراک بهاری دیگر
  • پیام تبریک سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی