Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهمترین اخبار سازمان حفاظت محیط زیست در آبان ماه 96 را در این بسته خبری بخوانید.

 

افزایش دما عامل اصلی سفیدشدگی مرجان های خلیج فارس

داود میرشکار مدیرکل زیست بوم دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سفیدشدگی آب سنگی های مرجانی در خلیج فارس اظهار داشت: این فرآیند با افزایش درجه هوای کره زمین وهمچنین افزایش درجه حرارت دریاها رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متاسفانه در فصل تابستان زمانی که درجه حرارت افزایش می یابد شاهد سفید شدگی مرجان های خلیج فارس می شویم که امسال نیز در تمامی مناطق جنوب کشور دیده شده است.

دریاچه ارومیه ۹۰ درصد آب خود را از دست داده است

مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست  با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه خوب نیست. این دریاچه زمانی ۳۲میلیارد متر مکعب آب داشت، اما اکنون از حجم آب آن کاسته شده و در وضعیت فعلی حدود ۱/۵ میلیارد مترمکعب آب دارد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در سال آبی 95-96 و تأثیر آن بر خشکی دریاچه ارومیه افزود: در سال آبی 95-96 نوسانات اقلیمی دریاچه ارومیه زمانی اثرات خود را به صورت وسیع نشان داد که بارندگی کاهش یافت. عمق دریاچه به علت کم شدن با یک بارندگی پر آب شده و این موضوع در فصل خشک بیشتر نمایان می‌شود، در نتیجه کاهش آب دریاچه در فصل خشک یک امر طبیعی است.

سوخت استاندارد مولفه هوای پاک است/ انجام نمونه برداری هفتگی از جایگا‌ه‌های سوخت

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهرها و نمونه برداری از سوخت‌ها اظهار کرد: سوخت پاک، یکی از مولفه‌های هوای پاک است. ما برای نمونه‌برداری از جایگاه‌های توزیع سوخت در کلانشهرها به صورت فصلی به پمپ بنزین‌ها مراجعه کردیم که از دو هفته گذشته با دستور عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست این نمونه برداری‌ها به صورت هفتگی انجام می‌شود.

وی افزود: کیفیت سوخت در برخی شهرها همچون شیراز و اصفهان از حد استاندارد بالاتر رفته است، اما میزان کیفیت سوخت طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ پایین آمده است.

سیاست های اصلی محیط زیست در 4 سال آینده ابلاغ شد

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخشنامه ای خطاب به معاونان و مدیران ستادی و استانی، چهار سیاست اصلی سازمان حفاظت محیط زیست را در چهار سال فعالیت دولت دوازدهم ابلاغ کرد.

در بخشنامه عیسی کلانتری آمده است که پیرو تصمیم های اتخاذ شده در جلسه روز شنبه 6 آبان ماه با رئیس جمهور ، مقرر شد اهمیت و حفظ محیط زیست در کانون توجه و برنامه ها قرار گیرد و بر چهار سیاست اصلی محیط زیست در چهار سال آتی تاکید شد.

مجوزی برای احداث اتوبان شهید شوشتری در پارک سرخه حصار صادر نشده است

کیومرث کلانتری مدیر کل محیط زیست استان تهران اظهار کرد: تا این لحظه سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوزی برای احداث اتوبان شهید شوشتری و عبور آن از منطقه حفاظت شده سرخه حصار صادر نکرده است .

وی با اشاره به صحبت هایی که در شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص انجام شده بود، گفت: گزینه های ارائه شده از سوی مشاوران و اعضای شورای اسلامی شهرتهران برای احداث این اتوبان تا این لحظه مورد موافقت سازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفته است.

هزینه شکار حیات وحش ایران از سوی اتباع بیگانه کاهش نمی یابد

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخواست ابطال آیین نامه افزایش هزینه شکار حیات وحش ایران به وسیله اتباع بیگانه را رد کرد.

هیأت عمومی این دیوان در نشست امروز با رد درخواست ابطال دستورالعمل شماره 242962/48313 مورخ 91/12/8 معاون رئیس جمهور مانع از کاهش هزینه شکار توسط اتباع بیگانه در قلمرو کشورمان شد.

شیوه‌های غیرقانونی شکار، حیات پرندگان مهاجر را به خطر انداخته است

علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: سازمان محیط زیست در 6 ماهه دوم هر سال دستور العمل صید پرندگان مهاجر و بومی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و آن را به اداره کل محیط زیست استان‌ها ارسال می‌کند.

وی افزود: با توجه به مکاتبات انجام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور با سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور و مشکلات ناشی از آن و اینکه سازمان محیط زیست تاکنون برای صید و شکار پرندگان مهاجر دستورالعملی را ارائه نکرده است، هر گونه صید و شکار پرندگان مهاجر در سطح کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۱۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: پس از سال‌ها دوندگی، سازمان حفاظت محیط زیست بالاخره توانست مجوز ورود ۱۰۰ دستگاه خودرو را آن هم با عبور از هفت خوان بروکراسی طی کند. این در حالی است که حفاظت از مرغوب‌ترین زیستگاه‌های کشور، اگر مهمتر از حفاظت جان و مال شهروندان نباشد، کمتر نیست. ناوگان موتوری- خودرویی سازمان به قدری فرسوده است که سازمان عملا در بسیاری از موارد، آفتابه خرج لحیم می‌کند تا بتواند از این ناوگان برای گشت‌زنی در مناطق استفاده کند.

بررسی‌های یگان حفاظت محیط زیست، در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ نشان داد که نیمی از ناوگان موتوری و خودرویی سازمان فرسوده شده و به مرحله نوسازی (اسقاطی) رسیده‌اند. در آن زمان مصوبه‌ایی دولتی به همه سازمان‌های دولتی ابلاغ شده بود که هر گونه تجهیزاتی که در داخل تولید و یا مونتاژ می‌شود و در واقع نمونه ایرانی دارد، نباید از خارج کشور وارد شود این در حالی است که به اعتقاد محیطبانان مسیر تردد ناوگان موتوری- خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست با سایر یگان‌ها و دوایر دولتی فرق می‌کند؛ تفاوت بسیاری است بین تردد روی جاده‌های آسفالته با مسیرهای سنگلاخی در دل طبیعت. این تجهیزات جدا از «تجهیزات انفرادی محیطبانان» است که شامل اقلام مصرفی (جیره غذایی، البسه، کوله پشتی، کفش و ...) و اقلام غیرمصرفی (دوربین، شوکر، دستبند، بی‌سیم، اسلحه، باتوم و ... ) می‌شود. در مورد تجهیزات جمعی محیطبان‌ها با منوچهر فلاحی، ارشد محیط دار یگان حفاظت محیط زیست به گفت و گو نشسته‌ایم.

چرا خودروی عملیاتی محیطبان با سایر ارگان‌ها باید فرق کند؟

اگر یک خودروی سواری سازمانی، به طور متوسط ۶ سال بتواند بدون زمین‌گیر شدن در تعمیرگاه بر روی جاده‌های آسفالته تردد کند، یک خودروی متعلق به یگان حفاظت محیط زیست به مراتب در زمان کمتری کارش به تعمیرگاه خواهد کشید. چرا که یگان حفاظت محیط زیست دائم در حال پایش مناطق و یا تعقیب و گریز با متخلفان در جاده‌های خاکی، کوهستانی و پرسنگلاخ و ... هستند، تجهیزات موتوری محیطبانان نیز دائما در حال تردد در بی‌راهه‌ها است. ناوگان خودرویی و موتوری یگان حفاظت در هیچ سالی، همزمان با افزایش مناطق تحت پوشش سازمان افزایش و یا ارتقاء نیافته است. این را بگذارید کنار این مسئله که سازمان به طور ذاتی موظف به افزایش مناطق حفاظت شده و مناطق پشتیبان است.

کیفیت ناوگان موتوری و خودرویی یگان حفاظت چگونه است؟

کیفیت خودروهای یگان حفاظت مطلوب نیست. چند سال پیش پس از ارزیابی وضعیت ناوگان موتوری- خودرویی کشور، تفاهمنامه سه‌جانبه‌ایی با همکاری وزارت دفاع منعقد کردیم که بر اساس آن این وزارتخانه ناوگان موتوری سازمان را با وارد کردن موتورسیکلت هوندا CRM ژاپن نوسازی کند. با به نتیجه نرسیدن برجام، تشدید تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار، این بخش ناکام ماند. در مورد ناوگان خودرویی نیز که ۵۰ درصد آن کاملا فرسوده و اسقاطی بود، قرار شد صرفا با بضاعت شرکت‌های داخلی این بخش بازسازی شود. نهایتا ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت مونتاژ شده از برندهای داخلی خریداری شد. برخی از خودروهایی که در اختیار سازمان گذاشته شده به گونه‌ای بوده که به سر سال نرسیده سر از تعمیرگاه درآوردند.

در روزهای اخیر ۲۵ خودرو تویوتا هایلوکس ۲۰۲۳ بین استان‌ها توزیع شد. نیاز محیطبانان به ناوگان جدید چه تعداد است و چرا اصرار به کیفیت به روز و بالا دارید؟

نیاز کشور برای نوسازی ناوگان خودرویی یگان حفاظت محیط زیست ۱۰۰۰ دستگاه است. در دو سال گذشته دولت را متقاعد کردیم که این خودروها نه تنها کارآمد نیستند، بلکه صرفه اقتصادی ندارند و باعث هدررفت بیت المال می‌شوند. مصوبه هیات وزیران، کمیسیون‌های تخصصی، معافیت مالیاتی و گمرکی را برای ورود ۱۰۰ دستگاه خودرو خارجی به سازمان حفاظت محیط زیست داده شد؛ خودروهایی که تجربه همه استان ها نشان داده بود این خودرو تا ۱۰ سال فقط آب، روغن و بنزین نیاز دارد. میزان مصرف سوخت این خودروها نیز به مراتب کمتر است. خودروهای سازمان در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر مصرف می‌کنند در حالی که خودروهای جدید ۷ لیتر مصرف می‌کنند. در روزهای اخیر ۲۵ خودرو از آنها بین استان‌ها توزیع شد. البته استان‌ها هم به فراخور بودجه‌ها و پروژه‌ای خود می‌توانند خودروی خارجی بیشتری تهیه کنند. این خودروها فارغ از کاهش مصرف سوخت کارایی بالایی در منطقه عملیاتی دارند.

به جز خودرو و موتور سازمان برای تجهیز محیط‌بانان به چه تکنولوژی‌های به روزتر دیگری نیاز دارد؟

علاوه بر ناوگان موتوری که ابزار دست محیطبان است و تاثیر صددرصدی بر روی عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست دارد، محیطبانان نیاز به ابزارهای به روزتری دارند تا هرجا تخریب، تصرف، آتش سوزی عمدی، شکار غیرمجازی رخ می‌دهد بدون کمترین تعارض به آن را رسیدگی کنند. هم اکنون به صورت موردی در ۱۰ استان مثل گلستان، قزوین، آذربایجان غربی، مازندران از پهپاد برای رصد، سرشماری حیات وحش و پایش مناطق استفاده می‌شود. در عین حال ذکر این نکته ضروری است که توسعه تکنولوژی در بین محیط‌بانان نیازمند آموزش آنهاست. پهپادها قابلیت‌های زیادی غیر از آنچه گفته شد دارند؛ یعنی می‌توان از انها حتی برای اطفاء حریق، امداد و نجات کوهنوردان و گردشگران و ... استفاده کرد در نتیجه سرمایه‌گذاری در این بخش باید همراه با آموزش باشد. نیروهایی که در یگان حفاظت به کار مشغول هستند عمدتا مدرک تحصیلی دیپلم دارند و برای تربیت کاربر پهپاد نیاز به کسانی است که تطابق پذیری بالاتری برای استفاده از تکنولوژی دارند. ریاست سازمان نیز به دنبال ارتقاء ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی با مدارک کارشناسی و فنی برای مشاغلی مثل کارشناس پهپاد، آموزش جامعه محلی و ... است. علاوه بر این در ۱۸ استان تجهیزات نوین بی‌سیم به روزرسانی شده است و از آنالوگ به دیجیتال ارتقاء یافته است. بی‌سیم‌های دیجیتال به لحاظ حجم و اندازه به مراتب کوچکتر است. توانایی انتقال تصویر را هم دارد، می‌توان از آن به عنوان موبایل هم استفاده کرد، نقاط کور را پوشش می‌دهد، نحوه پایش و خط سیر محیطبانها را رصد می‌کند.

آیا در تجهیزات انفرادی هم به روز شده‌اید؟

تجهیزات انفرادی هر ساله تمدید می‌شوند امسال ۵۰۰ دوربین دو چشمی و هزار کیسه خواب نیز بین محیط‌بانان استان‌ها توزیع شد. ولی بیشترین نیاز یگان حفاظت حذف بروکراسی در دولت برای تهیه تجهیزات جمعی محیطبانان است. ما ترجیح می‌دهیم یک کالای خوب و با کیفیت را برای طولانی مدت در اختیار محیط‌بانان قرار دهیم تا اینکه نسخه ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر آن را خریداری کنیم. این هدر رفت سرمایه ملی است.

کد خبر 846771 برچسب‌ها محیط‌بان خودرو - ایرانی سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است