Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@06:34:42 GMT

سوغات رضوی، هدیه نوروزی زائران امام رضا (ع)

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۲۶۸۸

سوغات رضوی، هدیه نوروزی زائران امام رضا (ع)

به گزارش ایرنا، نبات و آب نبات، زرشک و زعفران، شکلات و شیرینی، صنایع دستی، آجیل و خشکبار، تسبیح و جانماز، کیف و کفش چرم، انواع نمادهای هنری از حضرت امام رضا (ع)، فردوسی و نادرشاه از جمله سوغات مشهد است که در اطراف حرم مطهر رضوی و بازارهای کوچک و بزرگ مجاور حرم مطهر به فروش می رسد.
وجود بیش از هفت میلیون زائر نوروزی در مشهد و تمایل عمده زائران برای گرفتن سوغات به عنوان یادگاری از شهر امام رضا (ع)، برای بسیاری از تجار وسوسه انگیز است تا اجناس غیرمشهدی و اغلب نامرغوب یا قاچاق را به اسم سوغات مشهد در بازارهای این شهر به فروش برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تحقیقات انجام شده گویای هزینه بسیار زائران مشهدالرضا (ع) در بخش سوغات است به طوری که براساس یک تحقیق انجام شده در سال 86، میانگین هزینه خرید سوغات توسط هر خانوار زائر در مشهد 103 هزار و 276 ریال است.
تحقیق مزبور نشان می دهد بیشترین خرید زائران در گروه های سنی21 تا 30 سال و 41 تا 60 سال در بخش خرید سوغات بوده که با فرض افزایش توان خرید و آثار تورمی در نرخ اقلام موجود در بازار و خرید زائران غیرایرانی، هم اکنون ارزش بازار سوغات مشهد 37 هزار میلیارد ریال است.
این رقم باعث شده دیگر کشورها نیز به این بازار دست برده و اقدام به تولید اجناس نامرغوب مشابه سوغات مشهد نمایند و با فروش آنها به قیمت کمتر به اعتبار، اشتغال و مزیت های بخش تولید در این بخش ضربه وارد کنند.
به همین منظور دست اندرکاران برای نجات بازار سوغات مشهد از دست فرصت طلبان، از یک سال قبل شروع به ساماندهی این بخش نمودند که آثار اقدامات آنان نوروز امسال در اقصی نقاط شهر مشهد هویداست.

*بیش از 70 درصد بازار سوغات خراسان رضوی در اختیار کالاهای خارجی است
استاندار خراسان رضوی در این باره گفت: حجم گردش مالی بازار سوغات این استان 37 هزار میلیارد ریال است که بیش از 70 درصد آن در اختیار کالاهای خارجی فاقد کیفیت مطلوب است.
علیرضا رشیدیان افزود: اگر به درستی از این ظرفیت بهره گرفته شود و در اختیار تولید کنندگان استان قرار گیرد، علاوه بر ایجاد اشتغال موجب می شود بسیاری از تولید کنندگان از بحران اقتصادی و رکود خارج شوند.
وی اظهار کرد: سوغات و صنایع دستی داخلی باید جایگزین کالاهای بی کیفیت خارجی شود زیرا حمایت از کالای ایرانی موجب کاهش سهم کالای خارجی از بازار سوغات می گردد.
وی با بیان اینکه هم اکنون تناسبی بین سهم ایران از بازار صنایع دستی دنیا با ظرفیت ها و داشته های این کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به بازار خوب بین المللی در این حوزه باید توجه جدی به حوزه صنایع دستی و توانمندی های مناطق مختلف بویژه روستاها شود.
رشیدیان افزود: ایام نوروز و حضور مسافران نوروزی در مشهد، فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر مردم با سوغات کشور است و در این راستا برنامه ریزی گسترده ای با همکاری و مشارکت سایر استان ها در حوزه سوغات و صنایع دستی انجام شده که اجرای برخی از برنامه ها در این استان آغاز شده است.

*برنامه های حمایت از سوغات مشهد
مدیر کل دفتر هماهنگی امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: حمایت از سوغات رضوی با این هدف انجام گرفته که هر زائر زمانی که سوغات می خرد، با دیدن آن فضای مشهد برایش تداعی شود.
سید حمید موسوی افزود: هدف دیگر از عرضه سوغات رضوی، حفظ شرایط اقتصادی و درآمد مشهد از محل فروش سوغات، حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان این بخش و تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر 'حمایت از کالای ایرانی' است.
وی اظهار کرد: مشهدالرضا (ع) باید یک نماد مشخص برای سوغات در اختیار گیرد تا هم یادبودی از مشهد و حضرت امام رضا (ع) و هم تلفیقی از سنت، مذهب و فرهنگ این شهر باشد.
وی گفت: به همین منظور کارگروهی با عنوان کارگروه 'سوغات رضوی' در دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تشکیل شده است تا اهداف حمایتی از سوغات مشهد را محقق سازد.
موسوی افزود: یکی از مهمترین مشکلات فروشندگان سوغات در مشهد بویژه کالاهای فرهنگی و صنایع دستی، عدم شناخت کافی مردم و زائرین از محصولات تولیدکنندگان سوغات مشهد است.
وی اظهار کرد: تولیدکنندگان سوغات مشهد به خاطر نبود خریدار مجبور به توقف تولید خود می شوند و کالاهای فراوان خارجی و ارزان در بازار جایی برای معرفی و عرضه تولیدات آنان باقی نمی گذارد.
وی گفت: هدف حمایت از سوغات مشهد این است که زائران با تولیدات واقعی و سوغات این شهر آشنا شوند و این تولیدات خریدار پیدا کند لذا کارگروه تشکیل شده در استانداری تلاش کرد حلقه واسطه بین تولیدکننده و خریدار باشد و محلی را برای معرفی این سوغات بوجود آورد.
موسوی افزود: در این راستا اواخر سال گذشته همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، نمایشگاه توانمندی های بانوان استان با همکاری شورای مشارکت بانوان مجمع خیرین سلامت در خیابان احمدآباد مشهد برپا شد که جنبه معرفی دستاوردهای بانوان در حوزه پوشاک، صنایع دستی و محصولات غذایی به عنوان سوغات مشهد را داشت.
وی اظهار کرد: در این نمایشگاه تلاش شد تولیدکنندگان با معرفی محصولات خود به تدریج به بازاریابی برای آنها بپردازند و بتوانند هزینه های جانبی را تامین کنند.
وی گفت: نوروز امسال نیز نمایشگاه 'نوروزگاه ایرانیان' در مشهد با هدف حمایت از تولیدکنندگان خرد و سوغات با محوریت عرضه و معرفی سوغات، هدایا، جاذبه های گردشگری و صنایع دستی در محل نمایشگاه بین المللی مشهد مدت یک هفته برپا شد.
وی افزود: نوروز هر سال مشهد مقدس میزبان خیل زائران از اقصی نقاط کشور است و این زمان بهترین فرصت برای تولیدکنندگان صنایع دستی و سوغات می باشد تا تولیدات خود را در فضایی مناسب و با قیمت مطلوب به زائران عرضه کنند و نمایشگاه نوروزگاه ایرانیان این فرصت را در اختیار تولیدکنندگان قرار داد.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: برای امسال نیز به منظور حمایت از تولیدکنندگان سوغات، برگزاری دست کم یک نمایشگاه سوغات پیش بینی شده است.
وی گفت: برپایی این نمایشگاه ها آنقدر ادامه پیدا می کند تا به نقطه مشترک در تعریف سوغات و حمایت از تولیدکنندگان سوغات دست یابیم و از کارهای پراکنده دستگاه های اجرایی در این زمینه جلوگیری شود.
وی افزود: تلاش می کنیم در حوزه سوغات مشهد به یک برند یا نشان تجاری دست پیدا کنیم و در این راستا از مواد غذایی مانند خشکبار و آجیل مشهد گرفته تا سنگهای قیمتی، فیروزه و جواهرات، آثار هنری، ظروف و صنایع دستی برندسازی و به عنوان سوغات حمایت می کنیم.
موسوی اظهار کرد: این تلاش تا جایی ادامه پیدا می کند که منجر به رونق اقتصادی برای بخش سوغات شود و کالاهای خارجی مشابه در بازار سوغات مشهد به تدریج از رده خارج گردد.

*معرفی و تجاری سازی سوغات مشهد
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: تمایل ایرانیان به خرید سوغات از مشهد فرصتی ایجاد کرده که حتی کشورهایی مانند چین به این بازار چشم دوخته و اقدام به تولید سوغات مشهد از قبیل جانماز و چادر نماز، مهر و تسبیح، انگشتر و حتی نمادهای فرهنگی مانند مجسمه فردوسی و نادرشاه کرده اند.
علی باخرد افزود: حضور هفت میلیون زائر طی ایام نوروز در مشهد همچنین فرصت خوبی برای فروش کالاهای خارجی و قاچاق ایجاد کرده است.
وی اظهار کرد: حدود 2 سال است که مبارزه به سوغات قاچاق در بازار خراسان رضوی بویژه مشهد مقدس آغاز شده و به توفیقات خوبی در این زمینه به ویژه در بخش کیف و کفش دست یافته ایم.
وی گفت: با هدف حمایت از سوغات، معرفی و تجاری سازی سوغات در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته است.
باخرد افزود: معرفی سوغات اصیل در قالب برگزاری نمایشگاه ها در حال انجام است و تجاری سازی سوغات از طریق تولید انبوه آن در واحدهای تولیدی بزرگ با نشان تجاری انجام می گیرد.
وی مشکل تولیدکنندگان صنایع دستی و سوغات را هزینه های بسیار برای اجاره مکان فروش محصولات دانست و اظهار کرد: در این زمینه باید شهرداری و اصناف با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، وارد عمل شوند و محلی را با قیمت کمتر یا رایگان در اختیار این نوع فروشندگان قرار دهند.
وی گفت: ایجاد فروشگاه های ویژه سوغات رضوی پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) کار بسیار پسندیده ای است تا کالاهای مرتبط با قیمت مناسب در دسترس گردشگران قرار گیرد.
باخرد افزود: توسعه مکان های ویژه عرضه سوغات پیرامون حرم مطهر رضوی، کار ضروری است که به حمایت از سوغات مشهد و کوتاه کردن دست فرصت طلبان از بازار میلیاردی سوغات این شهر می انجامد.

*پروژه سوغات فرهنگی رضوی
مدیر مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: سوغات می تواند مصداق بومی برای صنایع فرهنگی در ایران بویژه شهر مشهد باشد، از این رو با هدف کمک به تعمیق مفهوم زیارت مدل سوغات فرهنگی زائر رضوی در قالب طرح توسعه کمی و کیفی زیارت توسط این نهاد طراحی و تدوین شده است.
علیرضا جاوید عربشاهی افزود: ادویه هفت قلم، زعفران و زرشک، انواع خشکبار و شیرینی جات در زمره سوغاتی های خوراکی و انگشتر و زیورآلات فیروزه و عقیق، پرچم های مذهبی، جام چهل کلید، عبای روحانی و نمازی، خلعت آخرت، عطریات، سجاده، جانماز و مهر و تسبیح و صنایع دستی از سوغاتی های غیرخوراکی مشهد به شمار می روند.
وی اظهار کرد: مطالعات انجام شده نشان می دهد کمبود اطلاع از جانمایی بازارها در سطح شهر، نرخ گذاری نامناسب کالا، بی ثباتی قیمت ها، حمایت ناکافی از صنایع دستی در مشهد و کمبود مجتمع های ارائه انواع سوغات، عمده مشکلات خرید سوغات هستند.
وی گفت: مطالعه سوغات فرهنگی رضوی بخشی از طرح مطالعاتی بود که در سال 1390 توسط پارک علم و فناوری انجام و راهبردها و راهکارهایی برای سوغات زائر در آن گنجانده شد.

* فروشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی
مدیرعامل موسسه انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: فروشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی سال گذشته همزمان با سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در نزدیک بارگاه امام هشتم (ع) دایر شد.
حسین سعیدی افزود: این فروشگاه با مساحت بیش از سه هزار مترمربع در 30 غرفه به عرضه انواع سوغات فرهنگی در بخش ‌های مختلف شامل کتاب، محتوای دیجیتال، آرایه، وسایل عبادی، دیداری - شنیداری، لوازم کاربردی، سرگرمی و پوشاک می پردازد.
وی اظهار کرد: راه‌ اندازی فروشگاه بزرگ رضوی بستری برای عرضه محصولات تولیدی بیش از هزار و 200 تولید کننده داخلی را فراهم کرده و برای 25 نفر اشتغال مستقیم ایجاد نموده و کسب و کار بیش از 100 کارگاه تولیدی در سراسر کشور را نیز رونق داده است.
وی گفت: پنج هزار عنوان کالای فرهنگی در این فروشگاه عرضه می شود و غرفه ها با قیمت اندک به صاحبان کسب و کار اجاره داده می شود تا به نیت واقف در این زمینه عمل شود.
سعیدی اظهار امیدواری کرد نتیجه این اقدامات افزایش سهم کالاهای ایرانی در سبد سوغات زائران و گردشگران باشد.
7489 / 6053
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امام رضا چین سازمان صنعت معدن و تجارت سوغات موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

بی‌راه نیست که بگوییم نیت دست خالی نرفتن زائران از حرم سلطان خراسان سبب شد که خادمان رضوی در این سال‌ها با نوشیدنی دلچسبی در صحن‌ها از زائران پذیرایی کنند. حتماً شما هم وقتی خسته از کارهای روزانه یا تحمل رنج سفر، دو رکعت نماز زیارت خوانده‌اید و بعد از خواندن زیارت‌نامه‌ای سبکبال شده‌اید، دوست دارید گلویی تازه کنید و چه نوشیدنی بهتر از یک استکان چای داغ و خوش عطر آن هم با میزبانی بهترین بندگان خدا. حتی اگر اهل چای هم نباشید، شک نداریم که پاهایتان برای نوشیدن جرعه‌ای از خوان رحمت رضوی سست می‌شود. چای‌هایی که تهیه آن مثل گرفتن غذای حضرتی نیاز به طی مقدماتی ندارد. فقط کافی است چند دقیقه‌ای در کنار خیمه‌های سفید رنگ گوشه دنج یکی از صحن‌های کوثر، غدیر، باغ رضوان یا امام حسن مجتبی(ع) در چهار گوشه حرم مطهر، منتظر بمانید تا نوبت به شما شود و آرامش را سر بکشید.

این چایخانه‌ها روزانه پذیرای حضور زائران زیادی از شهرهای دور و نزدیک و همچنین مجاوران حضرت امام رضا(ع) هستند. در ادامه ویدیویی از حضور نجم‌الدین شریعتی مجری خوب یکی از برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون «سمت خدا» را می‌بینیم که مشغول ریختن چای و پذیرایی از زائران است.

زهره هاشمی

دیگر خبرها

  • پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی
  • تصاویری از حضور مجری سرشناس در چایخانه حرم امام رضا(ع) و خدمتگزاری به زائران
  • حمایت ۵ میلیارد تومانی از تولیدات رضوی هنرمندان
  • بنگاه داری بانکها از آفات بزرگ مسکن کشور است
  • آیت‌الله علم‌الهدی:بنگاه‌داری ‎بانکها آفت بزرگ بازارمسکن است
  • نخستین پرواز زائران عمره خراسانی از فرودگاه مشهد
  • نخستین پرواز زائران عمره از فرودگاه مشهد انجام شد
  • آغاز اعزام زائران عمره خراسانی از فرودگاه مشهد پس از ۹ سال وقفه
  • نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، هدیه و سوغات در گله‌دار
  • سرلشکری که هدیه ۳ میلیون تومانی شاه را رد کرد