Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، کشاورزی و باغداری از آن دسته شغل هایی است که شاید بخاطر سختی های آن جوان ها کمتر به آن رغبت نشان دهند و شاید از نظر خیلی ها سوددهی نداشته باشد، اما جالب است بدانید اگر راه و روش این کار را بلد باشید می توانید از این شغل پول خوبی کسب کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزی گلخانه ای یکی از روش های کشاورزی است که اگر حرفه ای عمل کنید درآمد خوبی کسب می کنید.

گلخانه یا گیاه خانه محلی برای کشت گیاهان است

گلخانه یا گیاه خانه محلی برای کشت گیاهان است که به وسیله پوشش های شفاف پوشیده شده است. پوشش گلخانه باعث ایجاد اثر گلخانه ای و محبوس شدن انرژی خورشیدی درون گلخانه می گردد. گلخانه به فضای محدودی اطلاق می شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در طی فصول مختلف یک سال داشته باشد. هر یک از گیاهان برای داشتن رشد مطلوب نیاز به شرایط خاصی از نظر شدت نور، دمای روزانه، دمای شبانه، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک دارند.
گلخانه ها از نظر اندازه متغیر هستند و گیاهان را از سرمای بیش از حد زمستان یا از گرمای بیش از حد تابستان حفظ می کنند.

برای تولید و پرورش گیاهان با کیفیت بالا به گلخانه ای مناسب نیاز داریم

برای تولید و پرورش گیاهان با کیفیت بالا و در تمام طول سال نیازمند شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت زا از جمله طوفان، باد، سرما و یخبندان به ساختمانی به نام گلخانه نیازمند هستیم.
فقدان مدیریت صحیح در احداث گلخانه، انتخاب مکان، نوع گلخانه و پوشش آن باعث عدم بهره وری مناسب از سرمایه و امکانات خواهد شد.


شبنم های نشسته بر چترهای پلاستیکی بر سر گیاهانی که الگوی کشت گلخانه دار سمنانی شده است.
 کرم الدین سه ساله به کشت گلخانه ای روی آورده است. او با استفاده از علم روز و ایده های خلاقانه مصرف آب و انرژی را کاهش و تولید محصول را افزایش داده است.

کرم الدین کارآفرین در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنانگفت: من در این گلخانه کشت کاهو، کلم، کرفس و سبزی انجام می دهم.

وی افزود: به علت کمبود آب روش کشت را عوض کردم و به کشت آلوئه ورا با رویکردی جدید پرداختم.
این کارآفرین گفت: الآن حدود 3 هزار متر گلخانه سرپوشیده دارم که آب باران را برای آبیاری این گلخانه در استخرها ذخیره می کنم.

کرم الدین تصریح کرد: در گلخانه ما 5 نفر مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: من در گلخانه از هیچ نوع کود شیمیایی و سم آفت کش استفاده نمی کنم بلکه از ورنی کمپوس و شیرابه آن استفاده می کنم.
این کارآفرین با اشاره به کشت گیاه آلوئه ورا به روش جدیدی گفت: من با روپوش کردن پلاستیکی روی سقف گلخانه مصرف سوخت را 10 برابر کاهش دادم و یک باران مصنوعی ایجاد کردم که روزی 300 الی 400 لیتر آب جمع می شود و از آن آب برای آبیاری قطره ای گیاهان گلخانه استفاده می کنم.

گیاه آلوئه ورا در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد


فاطمه سعیدی کارشناس مسئول گلخانه های استان سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنانگفت: گیاه آلوئه ورا می تواند محدودیتهای آبی، خاکی و شرایط اقلیمی سخت را به خوبی تحمل کند.

وی اظهار داشت: ورنی کمپوس بسیار غنی و دارای عناصر مورد نیاز گیاه هست که بعد از تبدیل از کود آن در خاک و از شیرابه آن در آبیاری استفاده می کنند.

یکی از کارکنان گفت: من بیشتر به گل ها رسیدگی می کنم و کار تکثیر گل ها را انجام می دهم.
یکی دیگر از کارکنان گفت: من از ساعت 7 صبح تا 3 بعداز ظهر در این گلخانه مشغول به کار هستم ور روزی 20 کیلو سبزی می چینم.

تولید محصول در گلخانه ها 10 برابر بیشتر از برداشت های غیر گلخانه ای است

مهدی فراییان مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: در استان سمنان 8 مجتمع گلخانه ای وجود دارد و تولید محصول در گلخانه ها 10 برابر بیشتر از برداشتهای غیر گلخانه ای است.
وی اظهار داشت: از لحاظ تولیدات گلخانه ای که بتواند بازار صادراتی را پوشش دهد با مشکل مواجه هستیم.


در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه های استان سمنان 965 هزار متر مربع و برداشت سالانه 19 هزار تن است که 210 نفر در کشت گلخانه ای مشغول به کار هستند که برای هزار نفر کارآفرینی کرده اند.در استان کم آبی مثل سمنان تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های گلخانه ای از ضروریات بخش کشاورزی است.

گزارش از سمانه قربانی
انتهای پیام / ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی تسهیلات نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۲۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 بارش باران در استان سمنان تداوم خواهد داشت

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که سامانه کم فشار بارشی که از روز چهارشنبه هفته قبل وارد استان سمنان شده کماکان در اقصی نقاط این استان باقی خواهد ماند و در نتیجه امروز و فردا شاهد تداوم بارش‌ها خواهیم بود.

آسمان اغلب نقاط استان سمنان طی سه روز آتی ابری، همراه با افزایش ابر، وزش باد، تداوم بارش‌ها به خصوص در نیمه شمالی به صورت رگبار پراکنده خواهد بود و شاهد مه آلودگی و کاهش دید افقی در جاده‌ها نیز هستیم.

بیشینه و کمینه دمای هوای مرکز استان سمنان برای امروز ۲۷ و ۱۳ درجه بالای صفر اعلام شده است آسمان کاملاً ابری است و این شرایط طی روزهای شنبه و یکشنبه و بخش‌هایی از دوشنبه نیز تداوم خواهد داشت برای مرکز استان بارش رگبار و رعد و برق پیش بینی شده است.

در شاهرود نیز شاهد بارش باران هستیم شب گذشته نیز بارش باران در اقصی نقاط این شهرستان طراوت خاصی به هوا بخشید. بیشینه و کمینه دمای هوا ۲۰ و ۹ درجه بالای صفر است و از یکشنبه کم کم از میزان ابرها کاسته خواهد شد. برای امروز در شهرستان شاهرود ادامه بارش‌ها پیش بینی شده است بارش باران به خصوص در نیمه شمالی این شهرستان پدیده غالب جوی است.

در دامغان نیز شاهد استمرار بارش‌ها خواهیم بود دو روز است که در این شهرستان باران به صورت رگبار پراکنده می‌بارد و کم کم از روز یکشنبه شاهد باز شدن آسمان و خروج سامانه کم فشار بارشی خواهیم بود. وزش باد دیگر پدیده غالب جوی برای مرکز دیار صد دروازه است. آسمان در میامی ابری است بیشینه و کمینه دمای هوا بدون تغییر نسبت به دیروز ۲۳ و ۱۵ درجه بالای صفر است.

کم کم از فردا شاهد کاهش ابرها در میامی هستیم و سامانه کم فشار بارشی روز دوشنبه به صورت کامل این منطقه را ترک خواهد کرد. در مهدیشهر شرایط مشابه با مرکز استان است. آسمان کاملاً ابری است و رگبار پراکنده، وزش باد و همچنین افزایش ابر برای امروز و فردا پیش بینی شده است.

مه آلودگی سبب کاهش دید افقی به خصوص در اوقات صبحگاهی شده و پلیس راه توصیه کرده که رانندگان کمال احتیاط را داشته باشند. برای گرمسار نیز بعد از یک روز پر بارش، تداوم ابرناکی هوا، رگبار پراکنده و وزش باد پیش بینی شده است.

بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان ۲۸ و ۱۶ درجه بالای صفر است و کم کم از روز یکشنبه شاهد کاهش میزان ابرها خواهیم بود.

در نهایت باید گفت سامانه کم فشار بارشی که از روز چهارشنبه هفته قبل در استان سمنان استقرار دارد امروز و فردا نیز در اقصی نقاط استان فعالیت داشته و در نتیحه شاهد بارش باران به صورت رگبار و رعد و برق خواهیم بود. کم کم از روز دوشنبه از میزان ابرها در استان کاسته می‌شود.

کد خبر 6095989

دیگر خبرها

  • ساخت نوع جدیدی از مواد متخلخل که می‌توانند گازهای گلخانه‌ای را ذخیره کنند
  • گیاهان مفید برای رشد و تقویت مو‌های نازک
  • تاش رکورد دار بارندگی در استان سمنان+ فیلم
  • ساخت آشپزخانه‌ به سبک مجلات دکوراسیون با هوش مصنوعی!
  • ۳۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در سمنان ایجاد می‌شود
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی
  • تاش رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • ثبت بیشترین بارندگی در روستای تاش شاهرود
  •  بارش باران در استان سمنان تداوم خواهد داشت
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟