Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@02:28:07 GMT

مونيخ؛ 3 روز کنفرانس 20 روز حاشيه

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۶۱۱۷

مونيخ؛ 3 روز کنفرانس 20 روز حاشيه

خبرگزاري آريا - تهران -ايرنا- پنجاه و چهارمين کنفرانس امنيتي مونيخ که به داووس امنيتي هم معروف است از مهمترين رويدادهاي بين المللي سال 1396 بود که به خاطر حواشي خاص خود، در سه هفته پس از برگزاري آن 2 بار در صدر اخبار رسانه هاي جهان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي ايرنا، اگر چه کنفرانس مونيخ 2018 بازه زماني سه روزه (29-27 بهمن 96) داشت، اما شعاع حواشي و اخبار آن نه تنها در زمان اجلاس، بلکه تا حدود 20 روز پس از آن نيز بين رسانه ها و تحليل گران جهان گسترده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترتيب و چيدمان سخنراني ها، حضور ها و عدم حضورها، برخوردها، دست دادن ها، ديدارها و گفت و گوها چه محرمانه و چه غيرمحرمانه، در لابه لاي اخبار و تصاوير بين رسانه هاي جهان و در فضاي مجازي دست به دست مي شد.
روز يکشنبه (29 بهمن) جدول سخنراني ها و پانل هاي کنفرانس خاص بود؛ «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پنجمين بار بود که در کنفرانس مونيخ سخنراني مي کرد؛ حضور و سخنراني ظريف در هر مجمع بين المللي همواره مورد توجه رسانه هاي جهان است و اين بار او قرار بود در روز سوم و آخرين روز کنفرانس سخنراني کند؛ حال آنکه اگر سخنراني ظريف طوري چيده شده باشد که ما بين سخنراني «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي و حضور «جان کري» در يک نشست تخصصي و پيش از سخنراني «عادل الجبير» وزير امور خارجه عربستان قرار گرفته شده باشد به گمان برخي از رسانه ها آن اجلاس خاص تر و داغ تر خواهد بود.
با اين حال ظريف به وجود يک طرح از پيش برنامه ريزي شده براي اين چيدمان ارزش خاصي قائل نبود، بلکه موضوع سخنراني و مطالب سخنران ها را مهم ارزيابي کرد و معتقد بود که وقتي سخنان منطقي و معقول در هر اجلاسي هر جاي دنيا مطرح شود، چينش سخنراني مهم نيست و جاي نگراني هم ندارد.
ظريف عصر همان روز (يکشنبه) در مونيخ گفت که «مهم حرفي است که يک نفر مي خواهد بزند؛ يک نفر (نتانياهو) آمد و يک نمايشي را اجرا کرد و يک نفر ديگر( الجبير) هم حرف هاي ديگري زد»؛ نمايشي که نتانياهو به راه انداخت و ادعاهايي که وزير امور خارجه عربستان مطرح کرد به قول ظريف «حباب روي آب» بود.
«کنفرانس امنيتي مونيخ محلي براي نمايش سيرک کارتوني نيست»، اين اشاره ظريف به نمايش بنيامين نتانياهو در سخنراني در کنفرانس بود که با يک تکه آهن پاره پشت تريبون ادعا مي کرد اين تکه اي از پهپاد ايراني است که توسط پدافند آنها در مرز سوريه مورد اصابت قرار گرفته است.
وزير امور خارجه در مطلع سخنراني خود با لبخندي معنا دار خطاب به حضار در سالن گفت که کنفرانس مونيخ جاي اين نمايش هاي مسخره و خنده دار نيست، بياييد به سراغ موضوع هاي مهم کنفرانس برويم همين جمله کافي بود که سناريوي نتانياهو را بي اثر کند و رسانه ها تيتر بزنند که «ظريف: امروز شاهد يک سيرک کارتوني بوديد که ارزش پاسخگويي هم ندارد»
**ماجراي سوخت گيري هواپيماي ظريف
کمتر از دو هفته بعد از برگزاري نيز کنفرانس امنيتي مونيخ مجدد به صدر اخبار جهان بازگشت؛ جايي که يک نشريه محلي مونيخ مطرح کرد که شرکت خصوصي مستقر در فرودگاه مونيخ به دليل احتمال اعمال تحريم ها از سوخت رساني به هواپيماي هيات ديپلماتيک ايراني امتناع کرده است و موضوع در رسانه هاي رسمي آلمان و سپس وزارت دفاع اين کشور اين خبر را تاييد کرد.
اما دکتر ظريف چند روز بعد در گفت وگويي موضوع را اين گونه توضيح داد که « به ‌خاطر سفر (دکتر حسن روحاني) رئيس‌جمهوري به هند و حضور من در مسکو فرصت خيلي اندکي براي حضور من در مونيخ به وجود آمده بود. براي سوخت‌گيري پرواز من، به يکي، دو شرکت مراجعه شده ‌بود که گفتند ملاحظاتي دارند. به ‌نظر من آن ملاحظات هم براساس اطلاعات غلطي بود که دريافت کرده ‌بودند؛ مثلا در اين ‌باره که هواپيماي بنده از کدام شرکت و کدام سرويس استفاده مي‌کند... بنابراين تأملاتي داشتند. ما هم فرصت نداشتيم. سفارت ما فورا به دولت آلمان مراجعه کرد و دولت آلمان تصميم گرفت ارتش وارد شود و موضوع ادامه پيدا نکند. خيلي از شرکت‌هاي نفتي گفتند اصلا با ما تماس گرفته نشد. اگر خبري را که «بي‌بي‌سي» داد ملاحظه کنيد، شرکت NOV که آنجا حضور دارد گفته اصلا با من تماس گرفته نشد. شرکت ديگري گفته ما فرمي فرستاديم و آن فرم تکميل نشد. همه اينها نشان‌دهنده اين است که فرصت ما کم بود. حتي موضوعي نبود که به بنده يا وزارت خارجه کشيده شود، همکاران ما در نمايندگي تماس گرفتند تا به‌دليل اهميتي که حضور ما در اجلاس داشت مسئله رفع شود. اجلاس امنيتي مونيخ براي دولت آلمان اين‌قدر مهم بود که براي کش‌پيدا‌نکردن موضوع تصميم گرفت ارتش آلمان وارد شود و مسئله را حل کند، ما به مونيخ پرواز مستقيم ايراني نداريم، از ‌همين ‌رو، چون خطوط تجاري ما به آنجا پرواز ندارند، ما با شرکت‌هاي سوخت‌رسان در فرودگاه مونيخ زمينه قراردادي نداريم، از سه، چهار شرکتي که آنجا بودند اصلا به دو شرکت مراجعه نشده است. موضوع فورا به ارتش آلمان منعکس شد و آنها هم به‌ دليل اهميت حضور ايران موضوع را حل کردند.»
** ديدار با جان کري محرمانه نبود
عکاسان خبري در روز سوم اجلاس (29 بهمن) منتظر بودند که ديدار و يا حتي دست دادن وزير امور خارجه ايران با جان کري همتاي او در دولت قبلي آمريکا را در يک قاب تصوير ثبت کنند؛ اما هيچ تصويري از ديدار و گفت و گوي ظريف و کري روي خروجي ها ديده نشد تا اين که (2 هفته بعد) رسانه هاي آمريکايي اعلام کردند ظريف و کري در حاشيه اجلاس مونيخ با يکديگر گفت و گو کردند و باز اجلاس مونيخ 2018 به صدر اخبار جهان بازگشت.
البته همان روز (12 اسفند) بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه پاسخ داد که «چنين ديدارهايي در چهارچوب ديپلماسي فعال و همه جانبه و بخشي از سياست ها و رايزني براي تامين حداکثري منافع ملي است» و پس از آن نيز ظريف وقتي به خانه ملت رفت به جزئيات ديدار با «جان کري» که اکنون مقامي در دولت کنوني آمريکا ندارد، اشاره کرد.
ظريف توضيح داد که «ما با آمريکايي ها ديدار محرمانه نداريم؛ الان هم ما با دولت آمريکا مذاکره اي نداريم، اما هميشه با نخبگان غيردولتي آمريکايي که مي توانند تاثيرگذار باشند، گفت و گو داشته ايم». وي همچنين افزود:« با جان کري هم در مورد سياست هاي ترامپ در خصوص برجام و واکنش مناسب در قبال اين سياست ها براي منزوي کردن ترامپ، گفت و گو کردم.»
** مونيخ 2018 ؛ بررسي آينده روابط اتحاديه اروپا، روسيه و آمريکا
اگر چه دستور کار اصلي پنجاه و چهارمين کنفرانس امنيتي مونيخ (MSC-2018) به طور خاص بر مساله آينده اتحاديه اروپا به عنوان بازيگر جهاني و همچنين روابط آن با روسيه و آمريکا، متمرکز بود؛ اما موضوعاتي مانند تهديدهاي نظم ليبرال بين المللي، مناقشه هاي متعدد در خاورميانه به خصوص روابط رو به وخامت کشورهاي عربي حوزه خليج فارس و تحولات سياسي در منطقه ساحل (آفريقا) نيز مورد بحث و بررسي گرفت.
**برنامه هاي جانبي کنفرانس امنيتي مونيخ
پايگاه اطلاع رساني کنفرانس پيش از آغاز اين گردهمايي اعلام کرد که در کنار مسائل، موضوعات مربوط به کنترل سلاح به خصوص تنش هاي مربوط به برنامه هسته اي کره شمالي از ديگر محورهاي کنفرانس سه روزه مونيخ 2018 است.
امسال نيز همانند سال هاي گذشته در حاشيه نشست بيش از يکصد برنامه جانبي برگزار شد که هدف آنها، تسهيل گفت وگو بين شرکت کنندگان و امکان ايجاد بحث و رايزني موسسات تحقيقاتي و سازمان هاي غيردولتي مردم نهاد (ان جي او- NGO) درباره مسائل مورد علاقه بود.
همچنين مي توان به ميزگردهاي ديگري که درباره امنيت فراآتلانتيک، تاثير فناوري بر ژئوپولتيک و روابط بين الملل، بازدارندگي و پاسخ هاي مناسب در حوزه امنيت سايبري هم اشاره کرد که به طور مستقيم مجريان کنفرانس امنيتي مونيخ آن را سازماندهي کرده بودند.
در کنار اين برنامه ها برخي نشست ها و گفت وگو ها را نيز سازمان هاي شريک کنفرانس امنيتي مونيخ درباره موضوعاتي از جمله مناقشه درياي جنوبي چين، معاهده نيروهاي هسته اي ميان برد، بيوتروريسم، تحرک هاي تازه در زمينه همکاري دفاعي اروپايي، سياست امنيتي در منطقه ساحل و همچنين فساد سازماندهي شده، طراحي و برگزار کردند.
بسياري از موسسات و سازمان هاي بين المللي شامل سازمان ملل متحد، برنامه جهاني غذا، آژانس توسعه آلمان GIZ، کميته بين المللي صليب سرخ، سازمان امنيت و همکاري اروپا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو)، از کنفرانس امنيتي مونيخ به عنوان فرصتي براي ميزباني جلسات بحث و گفت وگو درباره موضوعات جاري در دستور کار امنيت جهاني استفاده کردند.
در کنار اين برنامه ها که منحصرا براي شرکت کنندگان در کنفرانس امنيتي مونيخ برگزار مي شود، برنامه هايي نيز براي عموم اجرا مي شود که همه مي توانند در آنها شرکت کنند که شامل برنامه هايي درباره فناوري و موضوعات سايبري است.
** هتل بايريشرهوف مونيخ؛ هزار جلسه دو و چند چانبه در سه روز
با توجه به مذاکرات تشکيل دولت ائتلافي آلمان در برلين و به علت اين که هنوز دولت جديد آلمان تشکيل نشده بود، براي اولين بار يک هيات از دولت موقت آلمان در کنفرانس امنيتي شرکت کرد؛ «زيگمار گابريل» به نمايندگي از وزارت امور خارجه، «اورزلا فون در لاين» وزير دفاع، «توماس دماتزير» وزير کشور و «گرل مولر» وزير همکاري و توسعه اقتصادي و همچنين حدود 30 تن از نمايندگان مجلس آلمان (بوندستاگ) در نشست مونيخ حضور داشتند.
در اين دوره از کنفرانس امنيتي 2018 شهر مونيخ ميزبان مقامات عاليرتبه از سازمان هاي جهاني و بين المللي شامل: «آنتيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل، «ژان کلود يونکر» رئيس کميسيون اروپا، «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، «ينس استولتنبرگ» دبيرکل پيمان آتلانتيک شکالي (ناتو) بود.
«پترو پوروشنکو» رئيس جمهوري اوکراين، «پل کاگامه» رئيس جمهوري رواندا، «ترزا مي» نخست وزير بريتانيا و «سباستين کورتس» صدراعظم اتريش و «حيدر العبادي» نخست وزيرعراق نيز نيز جزء ميهمانان ويژه اين کنفرانس بودند.
همچنين يک هيات سياسي و پارلماني از آمريکا شامل:«جيز ماتيس» وزير دفاع ايالات متحده آمريکا، «هربرت ريموند مک مستر» مشاور امينت ملي کاخ سفيد و «جان مک کين»، «شلدون وايت هاوس» و «رابرت کورکر» از سناتورهاي کنگره آمريکا در اجلاس 2018 مونيخ شرکت کردند.
«عادل الجبير» وزير امور خارجه عربستان سعودي، «سرگئي لاوروف» و «مولود چاووش اوغلو» وزيران خارجه روسيه و ترکيه نيز از ديگر ميهمانان ويژه کنفرانس مونيخ در هتل بايريشر هوف بودند.
«روبرتا پينوتي» وزير دفاع ايتاليا، «ماريا دولورس ده کاسپدال» وزير دفاع اسپانيا و«ماريس پاين» وزير دفاع استراليا، «ماريوس بلشچاک» وزير دفاع لهستان به همراه برخي از مقامات ارشد نظامي و امنيتي کشورهاي مختلف جهان و مديران ارشد سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريکا و کشورهاي اتحاديه اروپا نيز کنفرانس 2018 حضور داشتند.
البته در کنار برخي از سران فعلي و رؤساي قبلي دولت از کشورهاي مختلف جهان، مقامات سازمان امنيت و همکاري اروپا، سازمان بهداشت جهاني و صندوق بين المللي پول، فدراسيون اتحاديه آفريقا برنامه جهاني کميته بين المللي صليب و سازمان بين المللي ديده بان حقوق بشر نيز حضور و در کنفرانس امنيتي مونيخ مشارکت داشتند.
گردهمايي سالانه مونيخ از مجموعه اي از شخصيت هاي سياسي، دفاعي – نظامي و امنيتي – اطلاعاتي از کشورهاي مختلف جهان، فضايي ايجاد مي کند تا مقامات ميهمان در حاشيه کنفرانس به صورت دو يا چندجانبه با يکديگر ديدار و گفت و گو کنند که در مجموع اين نشست ها به حدود هزار جلسه در طول مدت زمان برگزاري اين گردهمايي مي رسد.
**تاريخچه کنفرانس امنيتي مونيخ
«کنفرانس امنيتي مونيخ» (Munich Security Conference) که با مخفف (MSC ‎) در زبان بين المللي شناخته مي شود در سال 1962 توسط «ادوارد هاينريش فن کلايست اشمنتسين»، نظامي معروف آلماني بنيان گذاشته شده است.
سابقه اين کنفرانس به دوران جنگ سرد باز مي گردد و اساسا به منظور تبادل نظر ميان اعضاي اتحاديه آتلانتيک شمالي در اين شهر پايه‌گذاري شد؛ نام اين کنفرانس در ابتدا «کنفرانس مشتريان نظامي» بود که بعدها به «کنفرانس سياست امنيتي» تغيير نام داد؛ وزيران خارجه، اعضاي پارلمان، افسران عالي رتبه نظامي، انديشمندان و روزنامه‌نگاران از جمله مدعوين اين کنفرانس به شمار مي‌روند.
کنفرانس مونيخ از ابتدا به بررسي مسائلي مانند چالش‌هاي سياست‌هاي امنيتي و خارجي در روابط اروپا و آمريکا در چارچوب ناتو تمرکز داشت، اما با پايان جنگ سرد و افزايش ارتباط ميان کشورهاي مختلف و همچنين متنوع تر شدن مباحث امنيتي، ديگر کشورها از جمله کشورهاي سابق بلوک شرق نيز در مباحث آن مشارکت پيدا کردند. پس از پايان دوران جنگ سرد اين کنفرانس که به طور بي‌وقفه و سالانه ادامه داشت و فقط در دو نوبت و دو سال برگزار نشد.
در طول اين سال ها يک بار در سال 1991 در پي وقوع جنگ خليج‌فارس امکان تشکيل جلسات اين کنفرانس ميسر نشد و در سال 1997 نيز به واسطه نامشخص بودن جانشين رئيس کنفرانس، اين اجلاس به تعويق افتاد.
در کنفرانس مونيخ تصميمي اتخاذ نمي شود و صرفا اين اجلاس براي اظهار نظر، رايزني و ديدارهاي سياسي و بيشتر در زمينه «سياست‌هاي امنيت جهاني» برگزار مي شود؛ اگرچه اين کنفرانس مصوبه‌اي ندارد، اما جزء همايش هاي نادر در سيستم بين المللي است که بحث‌ها و مذاکرات رسمي و غيررسمي در آن مبناي سمت‌گيري‌هاي امنيتي و ژئوپلتيک در جهان قرار مي گيرد و حداقل در دهه اخير با تشديد بي‌ثباتي‌ها در جهان، اهميت کنفرانس مونيخ هم افزايش يافته است.
امروزه با گذشت بيش از نيم قرن، کنفرانس مونيخ به يکي از مجامع بين المللي مهم در عرصه امنيت جهاني تبديل شده و هر سال به طور ويژه به يک يا چند موضوع مهم در حوزه امنيت بين المللي مي پردازد؛ اين کنفرانس با دعوت از مقام‌هاي رسمي، کارشناسان و محققان برجسته بين‌المللي در طول جلسات خود ابعاد گوناگون مسائل امنيتي را بررسي مي‌کند.
در اين گردهمايي سالانه، سياستمداران متخصص در امور امنيتي(معمولا وزيران امور خارجه و دفاع)، نظاميان و کارشناس امور بين المللي و برخي از صاحبان صنايع تسليحاتي از کشورهاي مختلف جهان در خصوص مسائل امنيت جهاني بحث و گفت و گو مي کنند.
روند کنفرانس مونيخ در طول ادواري که برگزار شده، با تحولات و تغييراتي نيز مواجه شده است؛ به طوري که در دوران جديد اين کنفرانس که از سال 1999- سي و پنجمين دوره که تحت سرپرستي «هورست تلچيک» مشاور خارجي و امنيتي «هلموت کهل» ، صدراعظم وقت آلمان- برگزار شد، درهاي کنفرانس براي نخستين بار به روي نمايندگان کشورهاي اروپاي مرکزي و شرقي و همچنين تجار و بازرگانان گشوده شد. در ادامه از سال 2000 ميلادي تاکنون، نمايندگان عاليرتبه اي از چين، ژاپن و هند نيز به طور منظم در اين کنفرانس شرکت مي کنند.
**مخالفان کنفرانس امنيتي مونيخ
رويدادهاي بين المللي در جهان علاوه بر موافقان و مشارکت کنندگان، معمولا منتقدان يا مخالفاني هم دارد؛ و کنفرانس مونيخ نيز از اين قاعده مستثنا نيست؛ برخي مخالفان کنفرانس امنيتي مونيخ به دليل حضور مديران و نمايندگان شرکت هاي عظيم تسليحاتي در مونيخ و نيز برخي ديگر به خاطر جنبه ها و کارنامه 50 ساله اين کنفرانس به شدت انتقاد مي کنند؛ آنها معتقدند که مضمون و سمت و سوي کنفرانس، منافع غرب و شرکت هاي تسليحاتي و حاميان مالي آن را تامين مي کند و بحث هاي آن نيز به هيچ وجه در خدمت تامين صلح در جهان نيست.
لازم به ذکر است که هزينه هاي کنفرانس امنيتي مونيخ توسط وزارت دفاع آلمان و کمک هاي مالي صنايع تسليحاتي اين کشور تامين مي شود.
گروه ديگر مخالفان اين کنفرانس در آلمان مانند برخي از نهادهاي مدني و سازمان هاي غيردولتي و حتي بعضي از احزاب حاضر در پارلمان هستند و نسبت به اين موضوع انتقاد دارند که دولت آلمان، سالانه با يک بودجه چند صد ميليون يورويي در تامين مالي کنفرانس سهم مهمي دارد، اما آنها از حضور و سخنراني کارشناسان امنيتي و نظامي خود در اين نشست محروم هستند.
البته مديريت کنفرانس براي کاستن از اين فشارها و انتقادات، براي اولين بار در سال 2007 از نماينده يک سازمان غيردولتي، يعني از رئيس «سازمان ديده بان حقوق بشر» نيز، براي شرکت در آن دعوت به عمل آورد.
البته انتقاد و اعتراض به کنفرانس مونيخ معمولا در عرصه حرف باقي نمي ماند و هر سال در هفته منتهي به برگزاري آن، مونيخ شاهد تظاهرات گاه گسترده و گاه کم ابعاد گروه هاي متعددي از هواداران صلح، منتقدان جهاني شدن و احزاب چپ از طيف هاي گوناگون است.
**حضور ايران در ادوار اجلاس مونيخ / 2018؛ پنجمين حضور ظريف
نمايندگان رسمي جمهوري اسلامي ايران در اجلاس امنيتي مونيخ که سابقه اي 50 ساله دارد تا کنون سيزده بار شرکت کرده اند و «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه از سال 2014 تا 2018 ، پنج بار در اين اجلاس حضور داشته و سخنراني کرده است.
در ادوار گذشته و در اواخر دهه 80 و اوايل دهه 90 شمسي، هميشه دعوت از ايران براي حضور در کنفرانس مناقشه برانگيز بوده است، اما با تغيير رويه برگزارکنندگان کنفرانس امنيتي مونيخ مبني بر دعوت از کشورهاي ديگري فراتر از کشورهاي اروپايي و آمريکا در نشست‌هاي سالانه آن، از چندين سال قبل ايران نيز اين فرصت را يافت تا به عنوان عضوي تاثيرگذار از جامعه جهاني در اين کنفرانس شرکت کند.
اولين حضور ايران در کنفرانس امنيتي مونيخ به سي و نهمين دوره آن در سال 2003 باز مي گردد؛ در آن زمان از «سيدکمال خرازي» وزير امور خارجه وقت ايران دعوت شد تا در جلسات اين کنفرانس که مهمترين مسائل مورد توجه آن اوضاع منطقه خاورميانه و اشغال عراق توسط آمريکا بود، شرکت کند. در آن دوره «غلامعلي خوشرو» که معاون حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه بود به نمايندگي از خرازي در اجلاس حضور يافت و به ايراد سخنراني در زمينه چالش جهاني تروريسم بين‌الملل پرداخت.
سال 2005 ميلادي نيز خوشرو در اين کنفرانس شرکت کرد و در خصوص امنيت در خاورميانه و شرايط جديد در اين منطقه، برقراري نوعي موازنه ميان روند دموکراتيزه شدن و ارزش‌هاي اسلامي به عنوان تنها راه پيشرفت و ثبات در غرب آسيا سخنراني کرد.
«سيدعباس عراقچي» معاون حقوقي و بين‌الملل وقت وزارت امور خارجه در سال 2006 به عنوان سومين حضور نماينده اي از جمهوري اسلامي ايران در کنفرانس مونيخ شرکت کرد، اما وي در اين دور از کنفرانس سخنراني نکرد؛ محور اصلي کنفرانس مونيخ 2006 بر موضوع ناتو متمرکز بود.
چهارمين حضور ايران در کنفرانس امنيتي مونيخ به سال 2007 بازمي گردد و «علي لاريجاني» دبير وقت شوراي عالي امنيت ملي ايران براي حضور در چهل و سومين کنفرانس در سال 2007 راهي آلمان شد؛ لاريجاني تاکنون 2 بار در کنفرانس امنيتي مونيخ شرکت کرده است؛ وي آن زمان مسئوليت اصلي در مذاکرات هسته‌اي را بر عهده داشت.
پنجمين حضور نماينده اي از جمهوري اسلامي ايران به 2009 ميلادي برمي گردد و اين بار هم علي لاريجاني در سال 2009 براي حضور در دوره چهل و پنجم کنفرانس عازم مونيخ شد و سخنراني کرد.
در اجلاس امنيتي مونيخ سال 2009 موضوعاتي مانند خلع سلاح بين‌المللي، جلوگيري ازگسترش تسليحات هسته‌اي، آينده امنيتي افغانستان و عراق، انرژي اروپا، بحران اقتصادي و مناقشه خاورميانه نيز مورد بحث قرار گرفت.
«منوچهر متکي» وزير امور خارجه دولت نهم در سال 1388 در چهل و ششمين دوره کنفرانس( سال 2010) به عنوان ششمين حضور نماينده ايران، راهي مونيخ شد و پس از آن نيز «علي اکبر صالحي» وزير خارجه دولت دهم در چهل و هشتمين و چهل و نهمين دور کنفرانس امنيتي مونيخ ( فوريه سال هاي 2012 و 2013 - سال هاي 90 و 91) شرکت کرد و هفتمين و هشتمين حضور نماينده جمهوري اسلامي ايران را رقم زد.
نهمين حضور ايران در کنفرانس امنيتي مونيخ به حدود يک سال و نيم قبل از توافق برجام در وين پايتخت بازمي گشت، «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه در زمان دولت يازدهم در پنجاهمين کنفرانس امنيتي مونيخ (فوريه 2014 - سال 1392) شرکت کرد و در يک پنل اختصاصي با موضوع ايران در جمع مقام‌هاي بين‌المللي شرکت کننده درباره مواضع جمهوري اسلامي ايران در رابطه با تحولات منطقه‌اي و بين المللي و همچنين موضوع مربوط به مذاکرات هسته‌اي سخنراني کرد.
راه‌حل‌هاي بحران سوريه، موضوع برنامه هسته‌اي ايران، تنش ميان ژاپن و چين و امنيت سايبري، از موضوعات اصلي دستور کار پنجاهمين کنفرانس امنيتي مونيخ بود.
ظريف در پنجاهمين و يکمين دوره کنفرانس مونيخ که (فوريه 2015- بهمن ماه1393) نيز به عنوان دهمين حضور نماينده جمهوري اسلامي ايران شرکت کرد؛ در اين دور از سفر هم «سيدعباس عراقچي» و «مجيد تخت روانچي»، معاونان وقت وزير امور خارجه و «حميد بعيدي نژاد» رئيس تيم کارشناسي هيأت مذاکره کننده به همراه کارشناسان و حقوقدانان تيم هسته اي به آلمان سفر کرده بودند.
در آن دوره براي اولين بار، گزارش سالانه اي درباره تحولات امنيتي يکسال گذشته جهان تحت عنوان «نظم در حال فروپاشي؛ محافظان مردد» قبل از برگزاري کنفرانس منتشر شد که به موضوعاتي مانند بحران اوکراين، نزاع و واگرايي در خاورميانه و ظهور پديده هاي تروريستي جديد مثل داعش قواعد فعلي نظام بين الملل هم مي پرداخت.
پنجاه و دومين نشست امنيتي مونيخ (فوريه 2016- سال 1394) برگزار شد و ظريف در آن اجلاس نيز شرکت کرد؛ اين يازدهمين حضور نماينده ايران دراجلاس مونيخ بود؛ اجلاس پنجاه و دوم مونيخ چند ماه پس از نشست خارجي اجلاس مونيخ در تهران، در آلمان برگزار شد.
از سال 2015 که برنامه جامع هسته اي بين ايران و گروه 1+5 منعقد و امضاء شد، برجام به عنوان يک توافق بين المللي موفق و الگوي راهکار ديپلماسي براي برون رفت از بحران ها و تضادها ميان دولت ها يکي از مباحث و محورهاي کنفرانس امنيتي مونيخ نيز بوده والبته از آن پس به موضوع پرونده هسته اي ايران به عنوان يک بحران يا چالش پرداخته نمي شود.
ظريف همچنين به عنوان دوازدهمين حضور ايران در پنجاه و سومين دوره کنفرانس مونيخ (فوريه 2017 - اسفند سال 1395) نيز شرکت و سخنراني کرد. اين چهارمين حضور«محمدجواد ظريف» در کنفرانس امنيتي مونيخ که در آلمان برگزار مي شد، بود.
ظريف در اجلاس سال گذشته (2017) جهان را در وضعيت دوران انتقالي در نظم جهاني پساغربي تحليل کرد و از آثار آن در غرب آسيا سخن گفت؛ وزير امور خارجه در اجلاس سال گذشته تاکيد کرد که «در شرايط کنوني جهان نيازمند فوري به تحول ادراکي در رهبران جهان و متناسب با واقعيات در حال گذار هستيم؛ واقعياتي که رويکردهاي مبتني بر حاصل جمع صفر را به چالش کشيده؛ گرايش هاي تفوق طلبانه منطقه اي و جهاني را ناموفق ساخته؛ و قالب بندي هاي ساختگي و «واقعيت هاي جايگزي» را بي اثر کرده است.»
**کنفرانس امنيتي مونيخ در تهران در سال 1394
کنفرانس امنيتي مونيخ علاوه بر اجلاس سالانه در شهر مونيخ آلمان، جلساتي نيز به طور مرتب درباره موضوعات مهم منطقه اي و بين المللي در مناطق مختلف جهان برگزار و نتايج آن را منتشر مي کند.
نشست هاي خارجي اجلاس امنيتي مونيخ پيش از اين در سال هاي 2009 و 2013 در واشنگتن ، 2010 در مسکو ، 2011 در پکن، 2013 در دوحه ، 2014 در دهلي نو و 2015 نيز در وين برگزار شده است.
تهران در ( اکتبر2015 - مهرماه 1394) يعني پاييز همان سالي که برجام ميان ايران و گروه 1+5 به امضاء رسيده و اجراي آن نيز آغاز شد، ميزبان يکي از نشست هاي خارجي کنفرانس امنيتي مونيخ بود، اين نشست با حضور وزيران امور خارجه ايران، آلمان و چند کشور منطقه اي و همچنين کارشناسان و شخصيت هاي تاثير گذار برگزار شد.
اجلاس تهران دومين اجلاس امنيتي مونيخ در سال 2015 بود و در آن به موضوعاتي مانند بحران سوريه، نقش منطقه اي و جهاني ايران پس از برجام آثار توافق هسته اي ايران در سياست هاي انرژي و اقتصادي و ساختار امنيتي در خاور نزديک و ميانه پرداخته شد.
تهران در سال 2015 ( مهرماه 1394) يعني پاييز همان سالي که برجام ميان ايران و گروه 1+5 به امضاء رسيد، ميزبان يکي از نشست هاي خارجي کنفرانس امنيتي مونيخ بود؛ فرانک والتر اشتاين‌ماير وزير امور خارجه آلمان براي حضور در اين نشست به تهران آمد.
** کنفرانس امنيت مونيخ؛ داووس امنيتي جهان
در حال حاضر کنفرانس مونيخ يکي از مهمترين مجامع بين‌المللي در حوزه امنيتي است و به لحاظ سطح کمي و کيفي شرکت کنندگان و بازتاب‌هاي آن مشابه نشست اقتصاد جهاني است و به همين دليل به «داووس امنيتي» نيز معروف است.
کمتر نشست بين‌المللي مانند کنفرانس مونيخ را مي‌توان نام برد که شمار زيادي از رهبران سياسي و نظامي و مقام هاي امنيتي کشورهاي جهان به صورت همزمان در زماني محدود و در محيطي به نسبت کوچک گرد هم بيايند و مذاکرات گاه فشرده‌ و پيچيده را دنبال کنند؛ مذاکراتي که معمولا مقدمه تصميم‌هاي مهم بين‌الملي درعرصه امنيتي، نظامي و ژئوپلتيک در جهان است.
سيام**3070**1597
خبرنگار: داود نخ کوب نياسر
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۶۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالاتر از لالیگا؛ صعود سری آ به رتبه دوم رنکینگ یوفا

پیروزی فیورنتینا مقابل بروخه در لیگ کنفرانس اروپا و تساوی آتالانتا مقابل مارسی در لیگ اروپا سرانجام جایگاه سری آ در رنکینگ یوفا را ارتقا داد.

در پایان دور رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا در فصل ۲۰۲۳/۲۴، جدیدترین رنکینگ لیگ ها از سوی یوفا اعلام شد. با توجه به عملکرد 5 ساله تیم های هر کشور در مسابقات اروپایی، رنکینگ لیگ های داخلی مشخص می شود.

بعد از سال ها، سری آ در جمع دو لیگ برتر رنکینگ یوفا قرار گرفت و لالیگا به رتبه سوم سقوط کرد. لیگ برتر انگلیس همچنان با اختلاف در صدر رنکینگ بهترین لیگ های اروپا قرار دارد اما لالیگا در ادامه روند نزولی خود به  رتبه سوم سقوط کرد و رتبه دوم را به سری آ تحویل داد. در ابتدای فصل آینده و با حذف امتیازات فصل ۲۰۱۹/۲۰، سری آ بازهم اختلاف خود با لالیگا را افزایش خواهد داد.

جدول رنکینگ لیگ های اروپایی بر اساس سیستم امتیازدهی یوفا

 

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • دعوای جالب چهره امنیتی با مدافع زاکانی بر سر قرارداد جنجالی +تصویر
  • هنرنمایی‌هایی دانچیچ و اروینگ برای دالاس
  • آذری‌جهرمی پاسخ مالک شریعتی را داد
  • اخراج سرمربی و کادر فنی تیم بسکتبال لیکرز
  • آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند
  • جنگ برای حضور در سوپرکاپ؛ ترکیب احتمالی اشتوتگارت و بایرن مونیخ
  • ارائه ۲۰۰ مقاله در کنفرانس بین المللی برق به میزبانی زنجان
  • بالاتر از لالیگا؛ صعود سری آ به رتبه دوم رنکینگ یوفا
  • زبان آلمانی و انگلیسی مانع حضور زیدان در بایرن شد!
  • هدف آمریکا از ساخت اسکله غزه چیست؟ / نگرانی از پروژه امنیتی جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی در قالب «مهاجرت داوطلبانه» +عکس و فیلم