Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@21:25:46 GMT

روحانی: همزمان با بهار، شکوفایی روابط را شاهدیم

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۷۴۴۶

روحانی: همزمان با بهار، شکوفایی روابط را شاهدیم

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در همایش تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ، با بیان اینکه از پیشرفت و آبادانی آذربایجان و شکوفایی همکاریها با ایران خوشحالیم، گفت:در این سفر به تصمیمات راهبردی و تاریخی رسیدیم و دستاوردهای بزرگ این سفر در آینده ثمر می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از سفر به کشور آذربایجان در ایام نوروز و در آستانه میلاد حضرت علی (ع)، گفت: عشق ما به امیر المؤمنین و دیدگاه ما نسبت به نوروز در میان هر دو ملت نشان می‌دهد که مردم ایران و آذربایجان از لحاظ دینی، تاریخی، آداب و رسوم، اشتراکات فراوانی با هم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر روحانی اظهار داشت: علاقه و برادری دو ملت بزرگترین پایه دوستی و همکاری‌ها به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز و این ایام نوروز مصادف با شکوفایی روابط دو ملت است، گفت: نه تنها شهرها و استان‌های مرزی دو کشور از روابط صمیمانه خرسندند و نه تنها دو ملت از این روابط ابراز رضایت دارند، بلکه دستاوردهای روابط ایران و آذربایجان به نفع منطقه و جهان خواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دستاوردهای همکاری‌های ایران و آذربایجان برای منطقه و جهان سازنده است، گفت: روابط ایران و آذربایجان در طول سال‌های اخیر بسیار پیشرفت داشته و پیوند دو ملت و دو دولت بسیار گسترش یافته است. در این سفر نیز تصمیمات قطعی و تاریخی اتخاذ شد که ثمرات آن در سال‌های آینده برای مردم دو کشور روشن‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: روزی که بار از بندرعباس، بندر امام خمینی(ره) و بندر چابهار از طریق راه‌آهن به آستارا و از طریق آذربایجان به سمت ترکیه، روسیه، گرجستان و اروپای شرقی منتقل شود، روشن می‌شود که تصمیم دیروز، برای توسعه راه‌آهن به چه میزان در توسعه روابط مؤثر خواهد بود.

دکتر روحانی افزود: بازرگانان و کارآفرینان امروز را به خوبی می‌بینند و فردا را شاهد هستند که حمل و نقل بار سهل‌تر، سریع‌تر و امن‌تر به مقصد انجام خواهد شد.

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در رقابت جهانی پیشتاز باشیم، راه آن انتخاب مسیری کوتاه‌، سریع و ارزان برای حمل و نقل است.

دکتر روحانی دریای خزر را دریای دوستی و همکاری دانست و گفت: مطمئناً با مشارکت ایران و آذربایجان بهتر می‌توانیم از سرمایه‌های خدادادی این دریا به نفع دو ملت بهره‌برداری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه مناسبات ایران و آذربایجان وجود دارد، گفت: اراده دو دولت و نقش تصمیمات مسئولان دو کشور نشان داد که چگونه می‌توانیم از یک ظرفیت برجا مانده به خوبی بهره‌برداری کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: ایران در صورتی امنیت دارد که آذربایجان امنیت داشته باشد و آذربایجان زمانی در مسیر توسعه است که ایران در این مسیر قرار داشته باشد. زمانی دو کشور به رشد اقتصادی می رسند که در مسیر افزایش دوستی‌ها و همکاری‌ها، گام‌های مثبتی برداریم. اساسا سکونت در خانه، در گرو برادری و همکاری با همسایگان است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز تلاش مسئولان در راستای منافع دو ملت و برای تسهیل در فعالیت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است که باید از این دوستی و محبت موجود بین دو کشور بهترین محصولات را برداشت کنند.

دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت رعایت صداقت، دوستی و برادری در انجام فعالیت‌های تجاری، گفت: اگر تجار و فعالان اقتصادی در تجارت خود به فکر منافع متقابل باشند، می‌توانند تجارت خوب و سازنده‌ای را سامان دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید به دنبال روابط برد – برد باشیم، افزود: خودرویی که تولید می‌کنیم باید موجب افتخار دو کشور و رضایت استفاده‌کنندگان آن باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه در بخش انرژی فرصت‌های خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد، گفت: در سال‌های اخیر فعالیت‌های مشترکی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنایع داشته‌ایم و می‌توانیم در دیگر زمینه‌ها مانند بهداشت و درمان، داروسازی و علم و فناوری نیز همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: مهم‌تر از روابط و پروژه‌های مهمی که با مشارکت دو کشور افتتاح شده، دوستی و برادری میان دو ملت است و باید تلاش کنیم که روز به روز این احساس و برادری گسترش یافته تا در عمل ببینیم دین، ایمان و باور ما از یک منبع نشأت می‌گیرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توسعه و امنیت آذربایجان را در راستای توسعه و امنیت خود قلمداد می‌کند، گفت: باور داریم که اعضای یک خانواده در منطقه هستیم و باید از ظرفیت‌های موجود بیشترین استفاده را داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری‌های بانکی دو کشور هنوز به نطقه مطلوب نرسیده و مسئولان دو کشور باید در این راستا تلاش کنند، افزود: در زمینه تجارت نیاز به تعرفه‌ها و مکانیزم‌های جدید در راستای توسعه تجارت ترجیحی داریم که کمیسیون مشترک دو کشور باید نواقص و مشکلات در این مسیر را بررسی کرده و در مسیر حل آن تلاش کنند.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری میان دو کشور، افزود: ملت‌های ما باید به راحتی بتوانند از دیدار یکدیگر و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی دو کشور، لذت ببرند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اسلام ما اسلام رحمانی و دین ما دین رحمت است، گفت: در اسلام تهدید، ترور و زورگویی نیست و ما همان اسلامی را قبول داریم که پیامبر(ص) و ائمه(ع) آن را دنبال کردند.

دکتر روحانی افزود: خوشبختانه نظرات دو دولت درباره مسایل فرهنگی، سیاسی و موضوعات منطقه‌ای نه تنها نزدیک به هم است بلکه در بسیاری از موارد دیدگاه‌های مشابه هم داریم.

رئیس جمهور تأکید کرد: از فعالان اقتصادی دو کشور می‌خواهم تا از همه ظرفیت‌ها در تجارت و ایجاد فرصت های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استفاده کرده و در این راستا تلاش کنند.

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز در این همایش با بیان اینکه مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان در سطح بالایی قرار دارد، گفت: دو ملت‌ قرن‌های زیادی در کنار هم بوده و تاریخ و فرهنگ مشترک اساس توسعه روابط دو کشور است.

علی‌اف با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا روابط تجاری و اقتصادی فیمابین نیز متناسب با روابط سیاسی، بیش از پیش گسترش یابد، افزود: توسعه مناسبات تهران – باکو نه تنها در راستای منافع دو ملت، بلکه به نفع سایر ملت‌ها نیز خواهد بود و طرح‌هایی که به طور مشترک توسط ایران و آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد، برای دیگر کشورها نیز دارای منافع است.

رئیس جمهور آذربایجان اظهار داشت: فعالان اقتصادی باید مناسبات نزدیک‌تر و بیشتری با هم داشته باشند تا بتوانیم رقم تجارت و صادرات دو کشور را افزایش دهیم.

علی‌اف با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک و اجرای پروژه‌های مشترک مانند تولید خودرو میان دو کشور، گفت: باید در راستای توسعه طرح‌های مشترک تلاش کنیم و این مسیر تامین مطلوب منافع دو ملت خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز کریدور شمال – جنوب به واسطه تلاش‌های ایران و آذربایجان عملیاتی می‌شود، گفت: با بهره‌برداری از این کریدور وضعیت جدیدی در ترانزیت منطقه بوجود خواهد آمد.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به همکاری‌های سه جانبه و چند جانبه ایران و آذربایجان با روسیه، ترکیه و گرجستان، گفت: بسیاری از موضوعات مانند حمل و نقل، انرژی و مسایل امنیتی، سیاسی و حمایت‌های متقابل محور این روابط خواهد بود.

علی‌اف با اشاره به ضرورت همکاری‌ها در بخش انرژی، برق و گردشگری، گفت: همکاری‌های ایران و آذربایجان در دریای خزر بسیار حائز اهمیت است که در این راستا سند مهمی به امضاء روسای جمهور دو کشور رسید.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۷۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشان خورشید تابان از سوی امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار اعطا شد + عکس ها

به گزارش جماران؛ طی مراسمی در سفارت ژاپن در تهران، تسو کادا تاماکی سفیر آن کشور نشان امپراطور ژاپن را به خاطر اقدامات موثر معصومه ابتکار در عرصه بین المللی و تقویت روابط دوستی بین دو کشور اهدا کرد. 

تسو کادا تاماکی طی سخنانی در این مراسم گفت: اینجانب به معاون پیشین رئیس جمهور در امور زنان و خانواده سرکار خانم دکتر ابتکار به مناسبت دریافت نشان باشکوه پاپیونی شکل خورشید تابان تبریک می‌گویم.

وی افزود: عالیجناب امپراطور ژاپن این نشان را برای قدردانی از نقش شما در تقویت روابط دوستی بین ایران و ژاپن اعطا نموده‌اند. 

تسو کادا اظهار داشت: سرکارعالی نقش عمده‌ای در تقویت روابط دوجانبه در زمان تصدی پست‌های مختلف به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ایفا نموده‌اید و من تمایل دارم از شما به دلیل این دستاوردها تمجید و صمیمانه تشکر کنم.

معصومه ابتکار نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: پذیرش "نشان خورشید تابان" برای من افتخاری بزرگ است. از امپراطور ژاپن و همه کسانی که در این زمینه موثر بوده اند، همینطور سفارت ژاپن تشکر می کنم. 

وی همچنین از خانواده، همکاران، دوستان و مرکز صلح و محیط زیست که به نحوی در این اقدامات موثر بوده اند، تشکر کرده و تاکید کرد: دستاوردهایی که طی این سال‌ها داشتیم نتیجه کار جمعی و صبر و استقامت در برابر سختی‌ها و چالش‌ها بوده است.

معصومه ابتکار یادآور شد: امروز بیش از هر زمانی روابط دوجانبه بین کشورها با هدف مقابله با دو تهدید حیاتی که کره مسکون بشر با آنها مواجه است ضرورت دارد؛ یکی جنگ و دیگری تخریب زیست بوم.

معاون سابق رییس جمهور گفت: امروز صلح جهانی پایدار به دلیل ۲۱۰ روز جنایات و نسل کشی وحشیانه در غزه توسط اسرائیل مورد تهدید قرار گرفته و همه ارزش‌های انسانی و چارچوب‌های بین‌المللی را نقض کرده است. همچنین امروز تهدید جدی محیط زیست و طبیعت  به فجایع زیادی منتهی شده که ناشی از تغییر اقلیم، تخریب تنوع زیستی و حالا تهدیداتی مانند میکروپلاستیک‌ها است. 

وی گفت: با توجه به این تهدیدات علیه بشریت، ملت‌ها باید کنار هم قرار گیرند و با هم همکاری کنند تا بتوان با پلیدی‌ها مقابله و صلح و امنیت و همراهی با طبیعت را برای نسل های  آینده تضمین کرد.

این استاد دانشگاه هشدار داد که آینده نسل‌های آینده و میلیون‌ها کودک به خاطر ناکارآمدی و بی عملی بازیگران اصلی جهان مورد تهدید است.

وی گفت: ایران و ژاپن دارای تاریخ طولانی روابط مسالمت آمیز با یکدیگر هستند و دو سال دیگر صدمین سالگرد یک قرن همکاری دیپلماتیک میان دو ملت است که در دوران‌های سخت کنار هم ایستادند و به رغم فاصله جغرافیایی از روابط قوی دوستانه و استراتژیک در زمینه‌های مختلف بهره بردند.

ابتکار یادآور شد: طی دوران مسئولیتم به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چه در دوران رییس جمهور خاتمی و چه در دوران رئیس جمهور روحانی و همینطور در دورانی که معاون امور زنان و خانواده بودم، سعی در پیشبرد روابط بین‌المللی با مجامع بین المللی و روابط دوجانبه با کشورهای دوست مانند ژاپن داشتم و با همکارانم سعی کردیم اقدامات موثری را در زمینه چالش‌های جهانی شکل دهیم. برای مثال از سال ۱۹۹۵ با ژاپن برای مطالعات مربوط به آلودگی هوا که نهایتاً به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال ۱۳۷۹ منتهی شد، همکاری داشتیم. همچنین همکاری با شخصیت‌های مختلف ژاپن مانند وزیر محیط زیست و وزیر خارجه زمینه ساز بسیاری از تلاش های مثبت و مفید بود. 

معصومه ابتکار با اشاره به یک طرح ملی برای احیای دریاچه ارومیه که در دولت یازدهم در حال اجرا بود، گفت: در کنار این فعالیت دولت، کشور ژاپن هم در پروژه‌ای برای توان افزایی روستاییان اطراف دریاچه ارومیه در جهت اصلاح الگوی کشت و مصرف آب همکاری خوبی را انجام داد. همچنین پروژه‌هایی مانند احیای تالاب انزلی هم با همکاری ژاپن پیش رفت. 

وی با اشاره به دیدارش با مرحوم شینزو آبه نخست وزیر وقت در توکیو گفت: ایشان بر توسعه این همکاری‌ها و همچنین در زمینه مشارکت تشکل‌ها در موضوعاتی مثل زن و خانواده تاکید داشت که بعد از آن همکاری‌هایی برای تبادل تجربیات در زمینه توان افزایی اقتصادی زنان با بنیاد ساساکاوا داشتیم که در معاونت زنان و خانواده این به پژوهش مشترکی در ایران و ژاپن منتهی و نتایج آن منتشر شد. همینطور سعی کردیم همکاری بین تشکل‌ها را در سطح جامعه مدنی توسعه دهیم. 

ابتکار با تاکید بر سپاسگزاری خود از اعلام آمادگی ژاپن برای همکاری در پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه و تالاب انزلی گفت: امیدوارم این همکاری‌ها در زمینه محیط زیست تداوم یابد و همینطور قدردانی می‌کنم از کمک‌های بشردوستانه‌ای که ژاپن برای مردم غزه و بخش پناهندگان فلسطینی سازمان ملل "آنروا" انجام می دهد.

ابتکار در خاتمه اظهار امیدواری کرد که پیوندهای دوستی بین دو ملت ما رشد کند و قوی تر شود و بتوانیم به طور مشترک برای آینده ای توام با صلح و عدالت و همزیستی با طبیعت برای همه بشریت همکاری داشته باشیم. 

یادآور می شود پیش از این نیز معصومه ابتکار به دلیل فعالیت در عرصه بین المللی مورد تقدیر قرار گرفته است که مهم ترین آنها کسب عنوان قهرمان زمین ملل متحد به دلیل تلاش‌هایش در زمینه محیط زیست به عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» در سال ۲۰۰۶، جایزه بنیاد انرژی گلوب (Energy Globe) و نیز جایزه مینروا که طی مراسمی در شهرداری رم به خاطر دستاوردهای علمی و به عنوان زنی موفق در عرصه سیاسی به وی اعطاء شد.

دیگر خبرها

  • دفاع رئیس جمهور کلمبیا از قطع روابط با رژیم صهیونیستی
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • یادواره ۲۴ شهید روحانی شهرستان‌های انار و رفسنجان برگزار شد
  • انتقاد وزیر خارجه اسرائیل از رئیس‌جمهور کلمبیا
  • نشان خورشید تابان از سوی امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار اعطا شد + عکس ها
  • معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد
  • ایدکوپرس سایپا،‌ تندیس شرکت برتر ایران را از رئیس جمهور دریافت کرد
  • کلمبیا قطع کامل روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تقدیر حماس از تصمیم کلمبیا در قطع کامل روابط با رژیم صهیونیستی