Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@11:29:04 GMT

شهرستانی کویری و کهن با جاذبه های طبیعی بکر

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۵۷۹۹۵

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صداو سیما،مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل گفت: وجود بیش از 120هزار هکتار جنگل های دست کاشت، رمل ها و نوار ریگ بلند، دریاچه نمک، چاله های سبز سنبک در دل کویرخشک، چاه آب شیرین دست کن و کاروانسراهای تاریخی باعث سرازیر شدن گردشگران به این شهرستان شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجید نوری به وجود کویر بکر مرنجاب این شهرستان  به عنوان دروازه کویر مرکزی ایران اشاره کردو افزود: سالانه بیش از 300هزار گردشگر از جاذبه های کویراین منطقه بازدید می کنند.
وی از آمادگی دستگاه های اجرایی شهرستان آران و بیدگل به منظور تهیه امکانات رفاهی و گردشگری برای مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: در  این ایام200 کلاس درس با ظرفیت اقامت شبانه هزار نفر و شش اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت پذیرش 300 مسافر برای اسکان مسافران در این ایام در نظر گرفته شده است.
شهر ستان آران و بیدگل در شمال استان اصفهان  واقع شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۷۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاذبه‌های طبیعی اندیکا/ از روستای «موری» تا دشت «شیمبار»

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: شهرستان اندیکا جزو شهرهای توریستی کشور و یکی از شهرهای قدیمی و بختیاری نشین استان خوزستان است. این شهرستان با قدمت چهار هزارساله خود، مهد تمدن بزرگی چون عیلام باستان بوده و به دلیل داشتن طبیعتی بکر و جذاب و دیدنی‌های تاریخی متعدد، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در کشور است.

اندیکا یکی از شهرهای توریستی و دیدنی خوزستان است که در نزدیکی مسجدسلیمان، لالی و ایذه قرار دارد و مرکز آن شهر قلعه خواجه است که تا اهواز، ۲۱۷ کیلومتر فاصله دارد؛ نام اندیکا در گذشته و در زبان بومی نیز «اندکو» بوده که در زبان لری «اندی» به معنی شگفتی و «کو» به معنی کوه است.

اندیکا دارای ۵۹۵ روستا و آبادی، ۶ دهستان و ۲۰۰ اثر تاریخی است. این شهر همچنین به دلیل آب و هوای مطبوع و طبیعت بکری که دارد، به عنوان مقصدی محبوب برای سفر و گردشگری محسوب می‌شود.

شهرستان اندیکا یکی از شهرهای توریستی استان خوزستان با آب و هوای بی‌نظیر و طبیعتی بکر و همچنین جاذبه‌های متنوع است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرد. اندیکا با جنگل‌های سرسبز و انبوه، کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانه‌ها و آبشارهای خروشان به عنوان قطب گردشگری در خوزستان شناخته می‌شود و از جمله مشهورترین جاذبه‌های طبیعی آن می‌توان به جنگل‌های بلوط، آبشارها و کوه‌های زاگرس، روستاهای بکر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

جذابیت بکر روستای موری

روستای موری یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان اندیکا است که با طبیعت سرسبز و خانه‌های سنگی روستایی در دامنه کوه، منظره بسیار تماشایی دارد. در فصل‌هایی که بارش باران در این منطقه زیاد است، در لای سنگ‌ها و صخره‌ها نیز سبزه‌ها و گیاهان نادری قابل دیدن هستند.

رودخانه و جوی آبی که از بخش پایینی این منطقه جاری می‌شود، باغ‌ها و باغچه‌های اطراف روستای موری را سیراب کرده و منظره زیبایی را به این منطقه می‌بخشد. این رودخانه پس از طی مسیری طولانی به پرتگاهی می‌رسد که پس از جاری شدن از آن، قسمتی از آبشار زیبای طوف را تشکیل می‌دهد.

آبشار طوف کما، از جمله زیباترین جاذبه‌های شهرستان اندیکا است که در بخش شمالی روستای موری واقع شده است که از ارتفاعات تاراز رشته کوه‌های زاگرس و از کوهی به نام کما سرچشمه گرفته و به سمت پایین سرازیر می‌شود.

کوچ‌نشینان بختیاری برای ییلاق و قشلاق در فصل تابستان و زمستان اغلب به مسیرهایی که آب آبشار از آنها عبور می‌کند، می‌روند چرا که منطقه اطراف آبشار طوف کما را طبیعتی بکر با پوشش گیاهی جذاب تشکیل داده است.

این منطقه علاوه بر اینکه مکان مورد علاقه گردشگران است برای اهالی منطقه نیز جذابیت بی ساری دارد و مردم بیشتر وقت خود در تابستان و ایام تعطیل را در مناطق سرسبز اطراف آبشار می‌گذرانند. از جمله درختان و پوشش گیاهی که در اطراف آبشار طوف کوما دیده می‌شود، می‌توان به درختان سر به فلک کشیده بلوط، چنار و بادام کوهی، زالزالک، انجیر وحشی، انواع قارچ و کرفس وگل‌های سنبل، شقایق، نرگس و بابونه که در فصل بهار می‌رویند، اشاره کرد.

منطقه گردشگری سوسن سرخاب به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان اندیکا شناخته می‌شود که در فاصله ۷۰ کیلومتری از آن واقع شده است. این منطقه به دلیل مناظر طبیعی چشم نواز و آب و هوای مطبوع، عنوان بهشت گمشده خوزستان را به خود اختصاص داده و در میان گردشگران و طبیعت گردان بسیار مشهور است. علاوه بر پوشش گیاهی سرسبز و درختان انبوه و سر به فلک کشیده، بخشی از این منطقه را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهند و به همین دلیل این منطقه در ماه‌های گرم سال، آب و هوای معتدل و خنکی دارد.

قدمت ۱۰ هزار ساله دشت شیمبار

در منطقه گردشگری سوسن سرخاب، همچنین چشمه‌ها و رودخانه‌های بسیاری وجود دارد که اطراف آن‌ها را باغ‌های زیبای انار، انگور، انجیر و گردو تشکیل داده‌اند. علاوه بر این باغ‌ها، جنگل‌های چنار هم بخش دیگری از زیبایی‌های این منطقه هستند.

علاوه بر شهرستان اندیکا و طبیعت سرسبز آن، کوه تاراز که به بهشت برفی خوزستان مشهور است نیز در اندیکا واقع شده است که جزو مرتفع‌ترین قله‌های این استان است. کوه تاراز در فرهنگ لری بختیاری شهرستان اندیکا بسیار اهمیت دارد و شعرهای زیادی در وصف آن سروده شده است.

دشت شیمبار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان اندیکا است که در مسیر این شهرستان به شهرکرد قرار دارد. با توجه به شواهد زمین شناختی که از این منطقه در دسترس است، دشت شیمبار تقریباً ۱۰ هزار سال قبل بر اثر لغزش زمین به وجود آمده است.

دشت شیمبار با داشتن آبشارها و چشمه‌های متعدد، به دشت آباد و سرسبزی تبدیل شده است و جنگل‌های بادام و بلوط، درختان پرتقال و انار و سیب و همچنین پوشش گیاهی منحصر به فرد، به زیبایی هرچه بیشتر این منطقه افزوده است.

سد عباسپور جزو جاذبه‌های اندیکا محسوب می‌شود، این دریاچه شامل یک جزیره کوچک به نام جزیره کوشک است که در ساخت امکانات تفریحی آن تا حد امکان سعی شده آسیبی به طبیعت این منطقه وارد نشود. از جمله امکانات تفریحی و رفاهی این منطقه می‌توان با زمین فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و سالن غذاخوری، سالن ورزشی و رستوران اشاره کرد.

کد خبر 6055870

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات ۴۸ داروخانه کاشان در تعطیلات نوروز
  • تجربه آرامشی وصف‌نشدنی با سفر به آران و بیدگل
  • کدام داروخانه‌های کاشان و آران و بیدگل در تعطیلات نوروز باز است؟ + جزئیات
  • حمله شغال به شهروندان نوش‌آبادی و مصدومیت ۱۰ نفر 
  • گازگرفتگی ۱۰ نفر توسط شغال مشکوک به هاری در نوش‌آباد + جزئیات
  • حمله شغال به ۱۰ شهروند نوش‌آبادی
  • آموزش احیای محیط زیست به شهروندان آران و بیدگلی
  • آران و بیدگل آماده استقبال از مسافران نوروزی
  • پهن شدن سفره افطاری در دبستان امام خمینی (ره) آران و بیدگل + فیلم
  • جاذبه‌های طبیعی اندیکا/ از روستای «موری» تا دشت «شیمبار»