Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس از بیرجند، اعلام شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان "سال حمایت از کالای ایرانی" بار سنگینی را بر دوش هر ایرانی گذاشته است.

مطلبی با مضمون مافیای واردات چادر مشکی و همچنین استفاده کره‌جنوبی از شعر ایرانی برای فروش چادر مشکی! مسئله‌ای که شاید بارها و بارها در مورد آن در رسانه‌ها و از سوی فعالان صنعت نساجی مباحثی مطرح شده اما متأسفانه هنوز به سرانجامی نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اطلاع از صحت و سقم این موضوع و در جستجوی چادر مشکی تولید ایرانی به بازار بیرجند سری زدم و به این امید بودم تا این موضوع در بازار بیرجند صحت نداشته باشد.

در اولین مغازه وقتی درخواست خود برای خرید چادر ایرانی را با فروشنده مطرح کردم با پاسخ " نگرد نیست" مواجه شدم.

پارچه فروشی دیگری را نیز برای این منظور انتخاب کردم و در این مغازه نیز با جواب مشابه فروشنده قبلی مواجه شدم: "در بازار بیرجند چادر تولید ایران را پیدا نمی‌کنید و بهتر است انتخاب خود را از جنس ژاپنی خوب داشته باشید."

وی بیان کرد: اگر چادر مشکی با کیفیت ایرانی وجود داشته باشد مشتری آن را می‌خواهد اما نساج ایرانی اصلا چادر مشکی تولید نمی‌کند و اگر تولید کند نیز کیفیت آن مطلوب نیست.

یکی دیگر از پارچه‌فروشان بیرجندی گفت: طی فعالیت 8 ساله‌ام در این حرفه فروش چادر مشکی ایرانی را نداشته‌ایم چراکه اصلا وجود ندارد و اگر هم باشد تاکنون به این بازار و این منطقه از کشور نیامده است.

طالبی با بیان اینکه چادرهای رنگی اکثراً ایرانی است، گفت:برای چادر مشکی آن‌چنان که باید تبلیغ نشده و اگر بتوانیم مانند پارچه فاستونی تبلیغ آن را داشته باشیم مردم به آن اعتماد می‌کنند و مشتری راحت‌تر آن را می‌خرد.

وی خاطرنشان کرد: مشتری در مورد ایرانی بودن پارچه‌های نخی پرس‌و جو می‌کند اما در مورد چادرمشکی کم پیش می‌آید که فردی ایرانی بودن جنس را مدنظر قرار دهد.

حمایت از تولیدکننده باعث افزایش کیفیت می‌شود

این فروشنده با اشاره به اینکه کم‌کاری از سمت تولیدکننده در این خصوص  وجود دارد، گفت: اگر حمایت‌های دولت در این زمینه وجود داشته باشد تولیدکننده بهتر می‌تواند هزینه کند چراکه زیرساخت‌های تولید چادر مشکی، فراهم نیست.

بازار چادر مشکی در انحصار چشم‌بادامی‌ها

طالبی با بیان اینکه بازار چادر مشکی در انحصار کره‌، اندونزی و چین است و حتی ممکن است این چادرها با مارک ژاپن به خریدار ارائه شود چرا که ژاپن در این زمینه دارای برند جاافتاده‌تری است و تنوع زیادی در محصولات خود دارند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای تولیدکننده به قدری بر روی فروش محصولات خود کار کرده‌اند که با اینکه مسلمان نیستند اما تبلیغات حجاب را بر روی محصولات خود دارند.

حسین‌آبادی از دیگر فروشندگان نیز مانند سایر فروشندگان به نبود پارچه چادری ایرانی در بازار اشاره کرد و افزود: اگر پارچه چادری ایرانی در بازار وجود داشته باشد خیلی کم خواهد بود و حتی تنوعی نیز نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه کره، ژاپن و اندونزی بیشترین تولید چادر مشکی را دارند، گفت: این تولید در این کشورها در حالی است که در خود این کشورها استفاده از چادر به ندرت وجود دارد و یا اصلا وجود ندارد.

گران بودن مواد اولیه از مشکلات تولیدکنندگان

این فروشنده ادامه داد: گران بودن مواد اولیه و مشکلات متعددی که در عرصه تولید وجود دارد فعالیت در این عرصه را برای تولیدکننده بدون صرفه اقتصادی کرده و به همین دلیل و وجود مشکلات کارخانجات تولید در خصوص این محصول با مشکل مواجه است.

گرایش خرید کالای ایرانی در شهروندان ایجاد شده است

منجگانی یکی از شهروندان نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، گفت: گرایش به سمت خرید کالای ایرانی در شهروندان افزایش پیدا کرده است و به اعتقاد من باور لزوم استفاده از کالای ایرانی در عده زیادی از مردم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر در خرید لوازم خانگی خارجی یا ایرانی بودن کالا مطرح می‌شود، گفت: در مورد پارچه بیشتر فروشندگان از همان ابتدا تبلیغ جنس خارجی را دارند و به عنوان مثال از پارچه‌های ترک تبلیغ می‌کنند.

بانوان مطالبه وجود چادر مشکی تولید داخل را داشته باشند

این شهروند ادامه داد: عادت غلطی که در میان مردم وجود دارد این است که هر چه که در بازار باشد را با هر قیمتی را تهیه می‌کنند در حالی که اگر در خصوص چادر مشکی یک عزم ملی ایجاد شود و بانوان طالب وجود چادر مشکی تولید داخل را داشته باشند بدون شک تولید در این زمینه رونق می‌گیرد.

منجگانی خاطرنشان کرد: در هیچ کشوری به اندازه ایران مصرف چادر مشکی وجود ندارد و اگر تولید داخل وجود داشته باشد می‌توانیم در تولید پارچه در این زمینه به خودکفایی برسیم و اجازه ندهیم چینی‌هایی که حتی مفهوم واژه حجاب و چادر ما را نمی‌دانند از این عرصه و بازار کشور ما برای خود سودآوری داشته باشند.

شکوفایی تولید چادر مشکی در گرو کوتاه شدن دست واردکنندگان

وی ادامه داد: توانایی تولید اجناس ایرانی و به خصوص انواع پارچه مسئله‌ای نیست که ظرفیت آن در کشور وجود نداشته باشد و تنها اگر دست واردکنندگان در این زمینه کوتاه شود تولید در این زمینه نیز شکوفا می‌شود.

سخت بودن تشخیص اجناس ایرانی!

یکی دیگر از شهروندان نیز اظهار داشت: در زمینه خرید کالای ایرانی یکی از خلأهایی که وجود دارد این است که مردم هنوز به طور دقیق جنس ایرانی و غیرایرانی را نمی شناسند.

غلامی تصریح کرد: ایرانی و یا خارجی بودن برخی از اجناس کاملا مشخص است اما تشخیص در برخی از اجناس سخت می‌شود و تنها به صداقت فروشنده برمی‌گردد.

تبلیغ کالای خارجی در صدا و سیما ممنوع

وی با بیان اینکه به جای برندهای خارجی باید برندهای داخلی در کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: زمانی که حرکت و سمت و سوی فعالیت‌ها به سمت مصرف کالای داخلی است نباید در صدا و سیما شاهد تبلیغات خارجی باشیم و در شبکه‌های مختلف و هر چند دقیقه یک بار محصولات خارجی برای ما تبلیغ شود.

در مصرف کالاهای خارجی زیاده‌روی کرده‌ایم

این شهروند اذعان داشت: متأسفانه به قدری در مصرف کالاهای خارجی زیاده‌روی کرده‌ایم که بازار برخی اجناس که توانایی تولید آن به راحتی در کشور وجود دارد در اختیار سایر کشورها قرار گرفته است.

غلامی بیان کرد: در تمام دنیا مدل چادری را که اکثر بانوان ایرانی می‌پوشند به نام چادر ایرانی می‌شناسند اما متأسفانه جنس این چادرها اصلاً ایرانی نیست و این یک ضعف بزرگ فرهنگی است.

طبق برخی از آمار سالانه حدود 70 تا 80 میلیون متر پارچه چادر مشکی در کشور مصرف می‌شود و مصرف این میزان پارچه خروج 150 تا 200 میلیون دلار ارز را از کشور به دنبال دارد.

نبض بازار چادر مشکی در دست واردات است

 واردات از کشورهایی مانند ژاپن، کره، اندونزی، تایلند و سوئیس در حالی صورت می‌گیرد که عمده این کشورها مصرفی در این بازار ندارند اما با شناخت بازار فروش خود توانسته‌اند نبض بازار چادر مشکی را در ایران در دست بگیرند و سالانه برای کشورهای خود میلیون‌ها دلار ارزآوری را به بار بیاورند.

طبق آمار در کشور چند کارخانه تولید چادر مشکی وجود دارد و تنها در یکی از این کارخانجات خط تولید فعال است و البته با توجه مصرف بالای پارچه چادر مشکی در کشور ظرفیت‌های بسیار فراتر از این در کشور وجود دارد و با فعال شدن کارخانجات در این زمینه علاوه بر اشتغال‌زایی بسیار زیادی که ایجاد می‌شود می‌توانیم به خودکفایی در این زمینه نیز برسیم.

رتبه نخست ایران طی 50 سال گذشته در مصرف چادر مشکی نشان از این دارد که اگر حمایت کافی از تولیدکنندگان این عرصه صورت بگیرد شاهد رونق این کارخانجات خواهیم بود اما با تأسف باید گفت که گویی آنچه که این کارخانجات را به ورطه تعطیلی می‌برد واردات بیش از حد است.

سودآوری واردات این محصول به اندازه‌ای است که انگار ایستادن در برابر این مافیای واردکننده سخت به نظر می‌رسد و یا تاکنون عزم و اراده‌ای نتوانسته در برابر این واردکنندگان بایستد.

برای کشوری با ظرفیت‌های بالای نیروی انسانی، سرمایه‌های طبیعی و همچنین وجود بازار خوب فروش، پسندیده نیست که کالایی که همه ظرفیت‌های تولید آن در داخل وجود دارد از کشورهایی وارد شود که حتی فلسفه وجودی این حجاب را نمی‌دانند و حل این مسئله نیز تنها تغییر فرهنگ مردم در خرید کالای ایرانی و از آن مهم‌تر تغییر نگاه مسؤولین در حمایت‌ از کالای ایرانی را می‌طلبد.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۸۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا

سیدمجتبی قدمگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری ششمین دوره برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ (یکی از مهمترین رویدادهای تجاری برای معرفی توانمندی های صادراتی) اظهار کرد: آن چیزی که ما در سال های گذشته تاکنون شاهد بودیم این است که سال به سال بر رونق و پویایی این نمایشگاه در حال افزوده شدن است و این موضوع نشانگر این است که نمایشگاه اکسپو در سطح بین الملل دیده می شود.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی یکی از موضوعات مدنظر و مورد تاکید مقامات و مسولان کشور را رونق شرکت های مبتنی بر دانش، عنوان کرد و گفت: نگاه کشور و حاکمیت این است که با فعال کردن و رشد اقتصاد دانش بنیان، نتیجتا رشد اقتصادی سریع تر و موثری نسبت به شرایطی که صرفا خام فروشی کنیم، خواهیم داشت.

قدمگاهی با اشاره به حضور فعال شرکت های دانش بنیان برای نمایش توانمندی های صادراتی خود در اکسپو ۲۰۲۴ گفت: امسال برای اولین بار شرکت های دانش بنیان در سالن ۳۷A که مرکز دائمی نمایشگاه دانش بنیان است، استقرار دارند و عموم مردم می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند. سال‌های گذشته صرفا مقامات و هیات های تجاری امکان بازدید داشتند اما امسال ورود برای عموم آزاد است.

حضور ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در اکسپو ۲۰۲۴/عرضه ۱۵۰۰ دستاورد فناوران ایرانی

وی ضمن اعلام اینکه در سالن ۳۷A نمایشگاه بین المللی به طور مجزا ۷۰۰ شرکت دانش بنیان به نمایش ۱۵۰۰ محصول و دستاورد فناورانه و نواورانه خود می پردازند، خاطرنشان کرد: البته برخی دیگر از شرکت های دانش بنیان در سایر سالن های نمایشگاه حضور دارند ولی آمار دقیقی از این شرکت ها نداریم.حضور فعال دانش بنیان ها در این نمایشگاه نشان می دهد چه ظرفیت خوبی در اکوسیستم دانش بنیان داریم.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی ادامه داد: اکسپو ۲۰۲۴ از روز شنبه ۸ رادیبهشت ماه آغاز شده و تاکنون هیات های خارجی و مقامات بلندپایه کشورها از دستاوردهای دانش بنیان های ایرانی بازدید کرده اند که از جمله می‌توان به بازدید رییس اتاق تجارت روسیه، معاون وزیر صنعت ازبکستان، وزیر تجارت عمان، وزیر صنعت فناوری های پیشرفته امارات، رییس اتاق بازرگانی ترکیه و سفرای کشورهای اروگوئه، ونزوئلا و ازبکستان اشاره کرد.

پیش بینی درباره سهم ۲۰ درصدی از قراردادهای صادراتی اکسپو ۲۰۲۴

قدمگاهی ضمن اعلام اینکه سال گذشته در مجموع در نمایشگاه اکسپو ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد منعقد شد، گفت: امسال پیش بینی می شود یک میلیارد دلار قرارداد در این نمایشگاه منعقد شود و ما امیدواریم که سهم دانش بنیان ها از قراردادها بیش از ۲۰ درصد یعنی ۲۵۰ میلیون دلار باشد.

صادرات ۲/۵ میلیارد دلاری دانش بنیان ها در ۱۴۰۲

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی گمرک یک رشد قابل توجهی در صادرات دانش بنیان ها اتفاق افتاده است به طوری که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲/۵ میلیارد دلار صادرات دانش بنیان داشتیم که البته این رقم را کمتر از چیزی که گمرگ گفته است، اعلام می کنم چرا که تعدادی از این ها را در رصدخانه مهاجرت صادرات دانش بنیان را پایش و حذف می کنیم تا به آمار خالصی از صادرات دست یابیم.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی با بیان اینکه به همت سازمان توسعه تجارت برای بازدید از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ بیش از ۲ هزار مهمان خارجی که همه بازرگان و تاجر هستند وارد ایران و مستقر شده اند، گفت: این تجار در واقع سفیر معرفی دستاوردها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود هستند و قطعا این ۲ هزار نفر سال بعد ۶ هزار نفر را با خودشان خواهند آورد و این تصاعد را در سال های بعد خواهیم داشت کما اینکه سال گذشته حدود هزار مهمان داشتیم و امسال دو برابر شد.

کدام محصولات دانش بنیان ایرانی بیشتر صادر می‌شود؟

قدمگاهی در پاسخ به این سوال که کدام محصولات و دستاوردهای دانش بنیان های ایرانی صادرات بیشتری دارند؟ گفت: محصولات صنایع شیمیایی و پلیمری به لحاظ عددی بیشترین سهم را در صادرات دارند اما اعتقاد داریم این اعداد نیستند که برای ما آورده دارند، چرا در محصولات شیمیایی و پلیمری مواد را می فروشیم و هرچقدر هم فناوری به آن افزوده باشیم و محصول مبتنی بر دانش تولید کرده باشیم، نهایتا قیمت اصلی کالا را ماده اولیه آن که از منابع کشور تهیه شده، شکل می دهد و ما در حقیقت منابع می دهیم و در ازای آن پول می گیریم. در برخی محصولات تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و صنعتی مواد و مصالحی که صرف شده، آنچنان عددی ندارد ولی قیمت و ارزش افزوده این محصولات بسیار بالاتر است و ما در در واقع فکر، دانش، طراحی و مهندسی را می فروشیم و در این شرایط ضریب بازدهی بسیار بیشتری در دراز مدت برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

۱۶ کشور هدف صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی

وی ضمن اشاره به اینکه ما در سامان همکاری های علمی و فناورانه بین المللی بنا داریم در یک سری بازارها عمیق تر شویم چرا که در گذشته همه دنیا را به یک شکل نگاه می کردیم و منابعمان به عبارتی در برخی کشورها هدر می رفت، تصریح کرد: ۱۶ کشور به عنوان هدف اصلی صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی انتخاب کردیم که ۴ کشور همسایه یعنی ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان در اولویت قرار دارند و سعی داریم با یک جهت دهی مناسب، شرکت های دانش بنیان با بازار کشورهای هدف تعاملات بیشتری داشته باشند.

بازرگانان عراق و ترکیه تسلط خوبی بر بازار دانش بنیان‌ها دارند

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی ادامه داد: در حال حاضر بازرگانان عراق و ترکیه به طور مستمر در ایران رفت و آمد دارند و بعضا اطلاعاتشان درباره شرکت های دانش بنیان ایرانی از بازرگانان ایرانی بیشتر است و کاملا به این بازار مسلط هستند و لذا ما به عنوان دولت خیلی نیازی نیست روی این کشورها انرژی بگذاریم اگرچه همکاری با این کشورها نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد. پاکستان، هندوستان، ویتنام، ازبکستان، عمان، اندونزی، برزیل، ونزوئلا و ... از دیگر مقاصد صادراتی دانش بنیان ها به شمار می رود تعامل بیشتر با آن ها در دستور کار قرار دارد.

صادرات تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی ایرانی به آمریکا و کشورهای اروپایی

قدمگاهی همچنین درباره صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به کشورهای اروپایی و همکاری با آن ها نیز توضیح داد و گفت: تجارت با اروپا به لحاظ فنی و هم به لحاظ تجاری و شرایط تحریمی برای ما متفاوت است. همکاری با کشورهایی که در اتحادیه اروپا هستند، سختی کار بیشتری برای ما دارد اگرچه شدنی است و شرکت های داریم که محصولات خود را به ایالات متحده آمریکا هم صادرات کردند به طور مثال شرکت هایی داریم که توانسته اند تجهیزات آزمایشگاهی به آمریکا و تجهیزات پزشکی به کشورهای اروپایی بفروشند منتها اگر قرار باشد سرمایه گذاری آنچنانی در این مسیر داشته باشیم، بازدهی که از ارتباط و تعامل با کشورهایی مثل هندوستان یا پاکستان داریم، در ارتباط با کشورهای اروپایی نخواهیم داشت و لذا موظفیم منابعمان را آنجایی هزینه کنیم که بازدهی بیشتری برایمان داشته باشد.

کد خبر 6092782 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • درآمد ترید در فارکس چقدر است؟
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • تولید چادر‌های امدادی متناسب با فصل و اقلیم از سوی هلال احمر
  • انحصار فروش بلیت های قطار در اختیار ۳ اپلیکیشن؛ تمام آژانس های مسافرتی بیکار می شوند؟
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست