Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشاورزان ورزنه ای با نگاهی منتظر و دستانی گرم به استقبال استاندار اصفهان می روند و مهم ترین مطالبه خود را احیای زاینده رود و دریافت حقابه قانونی خود می دانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  اصفهان شرق از اصفهان، مردم شرق اصفهان که بیشتر با شغل کشاورزی شناخته می‌شوند چندین سال است بعد از خشکسالی‌های اخیر و خشکی زاینده‌رود دچار مشکلات زیادی شده‌اند و روز به روز به مشکلاتشان اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزان شرق اصفهانی حق‌آبه حق قانونی خود را مطالبه می‌کنند حقی که از‌ ان‌ها گرفته شده است و اکنون با دلایلی چون خشکسالی به ان‌ها داده نمی‌شود.

امروز کسی نمی تواند بگوید از خواسته های به حق کشاورزان اطلاعی ندارد زیرا اخبار تجمع و اعتراض کشاورزان شرق اصفهان همه کشور را در برگرفت و بحران خشکسالی شرق اصفهان و ریزگردهای گاوخونی، روزگاری همه را به کام خود فرو خواهد برد پس به جاست تا همه بدور از مسائل جناحی برای حل این مساله تلاش کنند.

با پیگیری استاندار اصفهان، کمک معیشتی به کشاورزان پرداخت شد که عده ای آن را صدقه خواندند و برخی دیگر از کشاورزان که صبوری را پیشه کارشان کرده اند، ضمن تشکر از مسئولان بابت پیگری های صورت گرفته؛ مطالبه خود را حقابه و پرداخت حق نکشت واقعی عنوان کردند.

کشاورزان شرق اصفهان با تجربه ای که در سال های قبل به دست آورده اند، زمانی که حس کرده اند صدایشان به گوش مسئولان نمی رسد، دست به تجمع و قرار دادن تراکتورها در قسمت های ورودی شهرهای شرقی اصفهان می زنند و این چنین آواز نداشته های خود را به گوش مسئولان استان و کشور می رسانند.

تجمع کشاورزان ورزنه ای، دوماه به طول انجامید تا اینکه مسئولان بدانند، مردمان با نجابت شرق اصفهان حقابه قانونی را طلب کرده و خواستار حضور مسئولان به جمعشان هستند.

کشاورزان ورزنه مدت هاست منتظر حضور استاندار اصفهان هستند و بارها از تریبون رسانه، این خواسته را مطرح کرده بودند.

فردا مصادف با نهم فرودین 97، اولین حضور دکتر مهرعلیزاده استاندار اصفهان به شرق اصفهان است تا از نزدیک با کشاورزان هم کلام شوند و مطالبه این قشر زحمت کش را به صورت مستقیم از خودشان بشنوند.

صالحی یکی از کشاورزان شهر ورزنه به خبرنگار ما گفت: بیش از 18 سال وعده شنیدیم و هر سال میزان ورودی آب زاینده رود به زمین کشت ما کم شد تا اینکه ته کشید و حدود دو سال است که دیگر صدای آبی بر زراعت ورزنه جاری نشده است.

وی با اظهار امیدواری از حضور استاندار به ورزنه اظهار کرد: اگر حق کشاورزان که حقابه قانونی شان است، داده شود نیازی به حضور دوماهه کشاورزان با تراکتورها در ورودی شهر ورزنه نیست ولی چه کنیم که برای رساندن صدای خود چاره ای جز این کار نداریم ولی امروز با شنیدن خبر حضور استاندار، بارقه امید در بین کشاورزان کمی رنگ گرفته و امیدوار به پیگیری مسئولان تا حصول نتیجه هستند.

این کشاورز جوان ورزنه ای افزود: اینکه برای ارامش کشاورزان وعده هایی نظیر راه اندازی بهشت آباد و تونل دوم را بدهند کاری درست نیست زیرا کشاورز امروز با مشکل روبه روست و تحقق طرح ها به چند سال دیگر می رسد؛ پس در نتیجه وعده هایی به ما بدهند که به زودی گوشه ای از زندگی کشاورز را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: اگر آب نیست برای همه نباید باشد و مسئولان باید به این امر رسیدگی کنند که چرا در نقطه ای از کشور با آب زاینده رود صنعت راه بیندازند و در این نقطه کشاورز به نان شبش محتاج باشد.

صالحی به نمایندگی از دیگر کشاورزان تاکید کرد: بارها از پیگیری استاندار اصفهان به دلیل پرداخت کمک معیشتی تشکر کرده ایم ولی این مبالغ برای کشاورزان صدقه ای بیش نیست و قطعا کشاورزان مستحق صدقه نیستند زیرا روزگاری بیشترین زکات از شرق اصفهان پرداخت می شد و امروز کشاورزان منتظر وعده اخیر استاندار اصفهان که واریز حق نکشت واقعی است، هستند.

یکی دیگر از کشاورزان که پدر شهید بود، گفت: بارها مسئولان به ورزنه آمده اند ولی هیچ اثر قابل توجهی را شاهد نبوده ایم ولی امیدواریم با ذکر خیری که از استاندار فعلی شنیده ایم، شاهد پیگیری بیشتر تا حصول نتیجه ای مطلوب برای کشاورزان باشیم.

وی ضمن اشاره به بیکاری جوانان ورزنه ای خاطرنشان کرد: جوانان کشاورز، امروز بیکار شده اند و این در حالی است که کسی غیر خودشان خشکسالی را نمی بیند زیرا وام کشاورزی شان که سرجای خودش هست و جایی هم در بیمه بیکاری ندارند و از مسئولان می خواهیم به این وضع رسیدگی کنند.

به گزارش اصفهان شرق، کشاورزان صحبت های بسیاری داشتند که همه آن مطالب، بارها از طریق رسانه بیان شده بود و امروز نیز اصلی ترین دغدغه خود را حقابه و احیای زاینده رود عنوان کردند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۸۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود

حمید قلی پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان خنداب گفت: ۱۳ هزار هکتار باغ در این شهرستان وجود دارد که ۷۲۰۰ هکتار آن تاکستان انگور است.

مدیر جهاد کشاورزی خنداب گفت: با توجه به ظرفیت بالای تولید انگور در این شهرستان، کارگاه‌های آموزشی در طول سال به منظور افزایش دانش کشاورزان، ارزآوری برای کشور و شهرستان و افزایش میزان تولید محصولات باغی به فراخور زمان برگزار می‌شود.

قلی پور افزود: اواخر سال گذشته، نخستین همایش تخصصی انگور با حضور یک پژوهشگر برتر متخصص حوزه انگور کشور و عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در غالب کارگاه، به صورت تئوری و عملی با حضور باغداران در روستای ای جان برگزار شد که خوشبختانه بازخورد قابل قبولی به همراه داشت.

وی با اشاره به محتویات آموزشی این همایش گفت: اصول تغذیه، اصول کود دهی، فرم دهی، مبارزه با هرس و ایجاد باغات داربستی بخشی از موارد آموزشی این کارگاه بود.

۱۳ هزار تن گندم مازاد تولید شد

مدیر جهاد کشاورزی خنداب تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲، نزدیک به ۱۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، تولید شد که توسط مراکز خرید این شهرستان خریداری شد و خوشبختانه رکورد خوبی در حوزه تولید محصولات زارعی (گندم) بود.

قلی پور با اشاره به کشت پاییزه در شهرستان خنداب گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، به میزان ۳ هزار تن گندم آبی، ۵۷۰۰ هکتار گندم دیم، ۳ هزار هکتار جوآبی و نزدیک به ۹۰ هکتار کلزا کشت شد.

وی با بیان اینکه شهرستان خنداب در حوزه کشاورزی جایگاه ویژه ای دارد، گفت: در صورت نبود بلایای طبیعی سالیانه به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ هزارتن کشمش برداشت می‌شود و این میزان تولید شهرستان خنداب را در سطح کشور حائز رتبه کرده است.

فعالیت ۲ مرکز فعال صنایع تبدیلی در خنداب

مدیر جهاد کشاورزی خنداب در خصوص مراکز صنایع تولیدی در این شهرستان گفت: در سطح شهرستان خنداب ۲ مرکز فعال صنایع تبدیلی با ظرفیت ۷ هزار تن مستقر است اما تولید محصول در این شهرستان، بیش از ظرفیت این صنایع تبدیلی است که در این راستا یک واحد صنایع تبدیلی در روستای آغداش در حال ساخت است.

قلی پور ادامه داد: ۲ واحد صنایع تبدیلی نیمه کاره نیز در حال ساخت است که امید می‌رود از محل تبصره ماده ۱۸ که امسال ابلاغ می‌شود این واحدها تکمیل و وارد چرخه تولید شوند.

وی در خصوص فعالیت کارگاه‌های میوه خشک کن در شهرستان خنداب نیز گفت: این کارگاه‌ها در غالب مشاغل خرد خانگی در سطح شهرستان در حال احداث است که کار فرآوری کشمش را انجام می‌دهند.

مدیر جهاد کشاورزی خنداب افزود: همچنین در خصوص سایر فرآورده‌ها همچون شیره انگور اقدامات خوبی در حال انجام است و علاوه بر کارگاه‌هایی که در غالب مشاغل خانگی خرد در حوزه شیره انگور فعال هستند، یک واحد تولیدی شیره انگور و سایر فرآورده‌های آن در حال راه اندازی است.

صادرات کشمش از طریق ۲ واحد تولیدی

مدیر جهاد کشاورزی خنداب گفت: صادرات کشمش از طریق ۲ واحد تولیدی که در سطح شهرستان فعال هستند، انجام می‌شود که به طور حتم ارز آوری بالایی برای شهر و کشور خواهد داشت.

قلی پور افزود: ظرفیت تولید این ۲ واحد تولیدی حداقل ۷ هزار تن است اما تولید شهرستان بیش از این مقدار است که به کشورهای روسیه، ترکمنستان و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات قابل توجه در راستای حمایت از منافع کشاورزان و هویت بخشی کشاورزان، راه اندازی اتاق صنف کشاورزان این شهرستان است که با این اقدام، نماینده این قشر می‌تواند در مجامع ملی و استانی به منظور پیگیری مشکلات آنها حضور داشته باشد و مسؤولان به عنوان تسهیلگر در کنار باغداران خواهند بود.

مدیر جهاد کشاورزی خنداب همچنین از راه اندازی اتاق فکر کشاورزان در محل جهاد کشاورزی این شهرستان با حضور کشاورزان پیشرو و عضو اتحادیه در بهار امسال به منظور حمایت از بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.

کد خبر 6097736

دیگر خبرها

  • اجرای مانور مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم در مزارع پلدشت 
  • راه اندازی ۳۵ مرکز خرید گندم و کلزا در لرستان
  • توزیع 725 تن کود کشاورزی در ساری
  • کشاورزان بوشهری مراقب عرضه مواد کودی تقلبی باشند
  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد