Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوخت نگاری بر روی چرم یکی از هنرهای دیرینه ایران و یادگار دوران صفویه است. اما این روزها تعداد محدودی از هنرمندان مشغول این هنر هستند که غریب بودن این هنر در عصر کنونی را حکایت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ سوخت‌نگاری روی چوب هنری زیبا، چشم‌نواز و دارای قابلیت تلفیق با اکثر هنرهای چوبی است که زیبایی چشم‌نوازی به آنها می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر سوخته‌کاری، سوخت روی چوب یا سوخت‌نگار، به معنای سوزاندن چوب با استفاده از مفتول فلزی داغ و خلق اشکال، بافت و خطوط جدید است.

هنر سوخت چرم قبل از زمان صفویه در ایران وجود داشته که در آن زمان برای تزئین روی جلد قرآن و کتاب‌های نفیس خطی استفاده می‌شده است؛ که متاسفانه در فاصله انقراض سلسله صفویه تا دوره قاجار، این هنر رو به فراموشی رفت اما بعدها احیا شد. با این حال، امروزه نیز بنا به دلایلی به این هنر بی‌توجهی شده است و بسیاری از افراد حتی نام این هنر را نشنیده‌اند.

رشته سوخت‌نگاری با رشته نقاشی سنخیت دارد

فاطمه دواتگری یکی از هنرمندان تفرشی در رشته سوخت‌نگاری است؛ وی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: در کنار تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به علاقمندی‌ به رشته‌های هنری، توانستم در رشته‌های نقاشی، کیف دوزی، قلمزنی، سوخت‌نگاری و تذهیب با گذراندن کلاس، در این رشته‌ها فعالیت کنم.

دواتگری اظهار کرد: حدود ۲ سال است که در رشته سوخت‌نگاری به صورت حرفه‌ای کار می‌کنم و در این مدت نیز آثار زیاد و متنوعی ایجاد کرده‌ام.

وی افزود: رشته سوخت‌نگاری با رشته نقاشی سنخیت دارد و اگر فردی با نقاشی آشنا باشد، به راحتی و بدون نیاز به کاربن هم می‌تواند طرحی را بر روی چوب طراحی کند.

این هنرمند تفرشی بیان کرد: سوخت‌نگاری از جمله رشته‌هایی است که می‌توان با چوب درختان افرا، گلابی، نارنج و گردو انجام داد اما من با چوب سه لایه کارهایم را ایجاد می‌کنم.

سابقه دیرین سوخت‌نگاری بر روی چرم در ایران

دواتگری در خصوص سابقه این هنر اضافه کرد: سوخت‌نگاری بر روی چوب با هویه انجام می‌شود و سابقه چندانی در ایران ندارد. اما سوخت‌نگاری بر روی چرم از سابقه دیرینی برخوردار است.

وی ادامه داد: سوخت‌نگاری بر روی چوب، بر روی ابزار موسیقی و همچنین وسایل آشپزخانه انجام می‌شود، اما در کشور ایران از این هنر بیشتر در قالب آثار و تابلوهای هنری استفاده می‌شود.

این هنرمند تفرشی بیان کرد: هر طرح سوخت‌نگاری بر روی چوب با توجه به میزان ریزه‌کاری، حدود ۲ روز به صورت مداوم به زمان نیاز دارد.

دواتگری در خصوص تهیه مواد اولیه این هنر گفت: سوخت‌نگاری از جمله هنرهایی است که قیمت مواد اولیه آن چندان بالا نیست و به راحتی تهیه می‌شود و هر فرد با توجه به سلیقه و علاقه‌مندی‌اش به این هنر می‌تواند کارهای متفاوتی را ایجاد کند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته توانستم در یک نمایشگاه، آثار سوخت‌نگاری‌ و نقاشی‌ام را به نمایش بگذارم.

این هنرمند تفرشی اضافه کرد: آثار تهیه شده در رشته سوخت‌نگاری می‌تواند در قالب یک اثر هنری نیز به فروش برسد و از این طریق، درآمد و اشتغال هم برای هنرمند ایجاد کند. البته این هنر چندان شناخته شده نیست.

دواتگری خاطرنشان کرد: اگر از اینگونه هنرها و صنایع دستی بیشتر حمایت شود و کارگاه‌ها یا مکانی که بتوان در آنجا کار کرد و آثار را به نمایش گذاشت، به این هنر اختصاص داده شود، اینگونه هنرها بیشتر شناخته شده و رونق می یابد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۸۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معین الدین سعیدی: در سیستان و بلوچستان تجزیه طلب نداریم /ردصلاحیت شدم اما روی برخی تعرفه های رأی اسم من را نوشته بودند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار که در جریان انتخابات مجلس دوازدهم توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد، در روزهای منتهی به پایان سال، مهمان نوروزی «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود.

او در بخشی از این گفتگو از استقبال مردم از خود علی رغم ردصلاحیت شدند روایت کرد و از نوشتن نام خود بر روی برخی از تعرفه‌های رأی توسط مردم گفت.

نماینده چابهار همچنین از دولت و اظهارات مسئولان درباره مردم سیستان و بلوچستان گلایه کرد و گفت: «ما در سیستان و بلوچستان ممکن است معاند داشته باشیم یا افرادی که با جمهوری‌اسلامی همراهی ندارند اما چیزی به عنوان تجزیه‌طلب وجود دارد. مولفه‌های هویتی در آنجا بسیار زیاد است.

مشروح گفتگوی معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، را در ادامه در خبرآنلاین می‌خوانید.

******

* آقای سعیدی! واکنش مردم به ردصلاحیت شما چه بود؟

من این را ارجاع می دهم به استقبالی که از بنده بعد از انتخابات شد و به صورت خودجوش شکل گرفت؛ بنده مطلقا در جریان نبودم اما حدود صدها ماشین آمدند و از خادم خود تقدیر کردند. در حالی که من احساس می‌کنم لیاقت چنین استقبال و تقدیری را نداشتم. آنچه که صرفا بخش کوچکی از وظایفم بود را انجام دادم. متاسفانه ما شاهد کاهش مشارکت در انتخابات در اسفندماه بودیم که نگران کننده است.

* در حوزه انتخابیه شما هم به همین شکل بود؟

بله، اما مهم آن است که انتخابات برگزار شده و یک عزیزی از فرزندان استان آمده است و امیدواریم همه کمک کنند تا ایشان موفق شود.

دیگر تریبون مجلس را ندارم اما...

* آقای سعیدی، نام برخی از نمایندگان ردصلاحیت شده مانند آقای رشیدی‌کوچی، روی تعرفه‌های رأی نوشته شده بود و...

بله، در حوزه من هم این اتفاق زیاد بود، حتی در برخی از نقاط دیگر، دوستان من عکس فرستادند که چنین اتفاقی افتاده است اما آمار دقیق از میزان آن‌ها را ندارم.

* شما می‌گفتید من صدای مردم سیستان و بلوچستان هستم، بعد از مجلس شما قرار است چطور صدای آنان باشید؟

من معتقدم خدمت به انسان‌ها در یک قالب صندلی مسئولیت نیست. انسان در هر جایگاهی که باشد وظیفه انسانی خود را باید انجام بدهد، قطعا دیگر تریبون و پلتفرم مجلس را در اختیار نداریم اما هر جا که هستیم باید دین خود را نسبت آن مردم که انسان‌های شگفت انگیزی هستند ادا کرد. من نمی‌دانم در چه جایگاهی هم خواهم بود اما اگر یک شهروند عادی هم باشم، تمام تلاشم این خواهد بود که آلام پایان‌ناپذیر آن منطقه را کمتر کنم.

خود را ایرانی‌تر از بقیه می‌دانیم

* اتفاقاتی که در سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد عموما از زاویه امنیتی به آن نگاه می‌شود، علت اعتراضات در آنجا چیست و آیا اقدامات انجام شده منطقی بوده است؟

اینکه چنین نگاهی در کلان کشور نسبت به بلوچستان وجود داشته باشد، مبتنی بر واقعیت‌های منطقه نیست. شما به لحاظ تاریخی نگاه کنید در کشور عزیز ما ایران همواره مطمع نظر اجنوی بوده است. از شرق محمود اشرف افغان حمله کرده و اصفهان را گرفت. از شمال شرق لشکر مغول آمد و ایران را فتح کرد. از خطه شمال تزار روس کشور را مورد تاخت و تاز قرار داد. از شمال غرب عثمانی‌ها آمدند و خاک میهن را اشغال کردند. از غرب شما شاهد تجاوز بعثی‌ها بودید. از جنوب بریتانیایی‌ها از بندر گمبرون و بوشهر حمله می‌کردند. تنها نقطه‌ای از خاک ایران که هیچ زمان اجازه حضور اجنوی را نداد بلوچستان بوده است؛ در حالی که پرتقالی‌ها آمدند و بلوچ‌ها اجازه تعددی به خاک ایران را ندارند.

لذا، ما معتقدیم مولفه‌های هویت ملی ایرانی در میان مردم بلوچستان به مراتب بیشتر از جاهای دیگر است. به تعبیری خود را ایرانی‌تر از بقیه می‌دانیم. اینکه همه اتفاقات با یک دید امنیتی در این منطقه دیده شود جفا به مردم آن سرزمین است. در پس از انقلاب در همه آوردگاه‌ها مردم سیستان و بلوچستان همواره پیشگام بودند اما آنجایی که شکاف ایجاد شده را باید در رفتار مسئولان اجرایی ببینید و بررسی کنید.

چیزی به عنوان تجزیه‌طلب وجود ندارد

مشخصا اتفاق سال گذشته که در سیستان و بلوچستان تحت عنوان جمعه خونین رخ داد واقعا اتفاق بی‌سابقه ای بود که در کسری از دقایق ده‌ها انسان در حالی که داشتند نماز می‌خوانند به شهادت رسیدند. این در یاد و خاطر انسان‌ها می‌ماند، در حالی که هیچ ربطی به ناآرامی‌های سایر کشور نداشت. ما همان زمان از آقای رئیس‌جمهور خواهش کردیم که شما یک دلجویی از مردم بکنید همانطور که از پدر مرحوم امینی دلجویی کردید. اما شاهد بودیم که دولت اقدام جدی نکرد، وزیر کشور به استان آمد اما بیاناتی که مسئولان اجرایی داشتند...

مسئولان اجرایی آمدند در مصاحبه‌هایی خود مطالبی تحت عنوان تجزیه‌طلبی عنوان کردند، ما در سیستان و بلوچستان ممکن است معاند داشته باشیم یا افرادی که با جمهوری‌اسلامی همراهی ندارند اما چیزی به عنوان تجزیه‌طلب وجود دارد.

مولفه‌های هویتی در آنجا بسیار زیاد است. شما در تاریخ در ترکمن صحرا، جنبش خلق ترکمن را داشتید؛ در آذربایجان فرقه پیشه‌وری را داشتید، در کردستان جمهوری مهاباد را داشتید، در خوزستان جنبش شیخ خزعل اهوازی را داشتید.

زمانی که این عنوان به برخی مردم نسبت داده می‌شود، تاسف بار است. تا اینکه رهبری به مسئله ورود کردند و جا دارد از ایشان تشکر کنیم. اما بسیاری از مصوباتی که آن موقع تصویب شد، تا الآن بخشی از آن اجرا نشده و آمران آن جنایت باید به سزای اعمال خود برسند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885165

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی دانشجویان از مزایای بورس/ لزوم پیوند میان رشته‌ای‌ها با رشته‌های موجود 
  • برنامه‌های رییس جدید برای چوگان
  • معتمدی: دانشجویان در دوران تحصیل از مزایای بورس بهره‌مند می‌شوند/ لزوم پیوند میان رشته‌ای‌ها با رشته‌های موجود 
  • معین الدین سعیدی: در سیستان و بلوچستان تجزیه طلب نداریم /ردصلاحیت شدم اما روی برخی تعرفه های رأی اسم من را نوشته بودند
  • چرا واقعیت‌نگاری و امیدآفرینی در قاموس غربگرایان نیست؟
  • آیت الله جنتی: امیدواریم با تلاش همه مسئولان شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم
  • گفت‌وگو با قهرمان وزنه‌برداری آسیا؛ مسئولان کیژان مقصودی را ‌تحویل نمی‌گیرند + فیلم
  • چه خوب روبان می‌برید آقای وزیر
  • قول مسئولان شهرداری زاهدان برای رفع مشکل سوخت کامیون‌های درون شهری
  • ارتباط پایدار با کشور‌های منطقه را پیوند‌های اقتصادی تضمین می‌کند