Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران با وجود اختلاف نظر در مورد موضوع گاز در جهت حفظ روابط با ترکمنستان گام بر می دارد. آفتاب‌‌نیوز : سایت «دیپلمات» که گزارش های تحلیلی درباره مسائل سیاسی آسیا منتشر می کند در گزارش تازه خود اشاره می کند که به نظر می رسد ترکمنستان و ایران قصد دارند اجازه ندهند تا اختلاف نظر دو کشور در مورد جریان گاز به طور کامل باعث تاثیرگذاری منفی بر روابط دوجانبه فیمابین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش آفتاب نیوز این سایت می نویسد:«در تاریخ ۲۷ مارس حسن روحانی رییس جمهوری ایران به عشق آباد سفر کرد و با «قربان قلی بردی محمدوف»  رییس جمهوری ترکمنستان دیدار داشت. فراتر از روابط دوجانبه، این دیدار نشان دهنده اماده سازی ایران برای اینده ای نامشخص و مقابله با اقدامات مقابله جویانه امریکاست.
 به گفته وزارت خارجه ایران روسای جمهوری دو کشور ۱۳ توافق نامه در طیف گسترده ای از زمینه های همکاری دوجانبه از جمله در حوزه های فرهنگ، هنر، آموزش و پرورش، کشاورزی و حمل و نقل هوایی را امضا کردند. با این حال، موضوع اصلی مورد علاقه برای تهران و عشق آباد مسئله «انرژی» است. 
ایران در ژانویه ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که ترکمن گاز شرکت گاز ترکمنستان گاز جریان صادرات گاز به شمال ایران را قطع کرده و بدین ترتیب قرارداد ۲۰ ساله میان دو کشور را نقض کرده است. این موضوع سبب شد تا ترکمنستان ادعا کند که ایران در بازپرداخت بدهی ۲ میلیارد دلاری خود مسامحه به خرج داده است و علت قطع جریان گاز بدین خاطر بوده است.
 در گزارش های تازه این رقم به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. این موضوع سبب شد تا دو کشور برای حل و فصل مشکل ایجاد شده به دیوان داوری بین المللی مراجعه کنند. 
در پایان ماه ژانویه «رویترز» گزارش داد که تهران اماده است پرونده ای را در این باره به دادگاه بین المللی درباره کیفیت و قیمت گاز دریافتی از ترکمنستان ارائه کند. علیرغم آن که ایران و ترکمنستان هر دو اعلام کرده اند که مشتاق به حل و فصل موضوع از طریق دیوان بین المللی هستند هنوز مشخص نیست که آنان چه گام عملی ای در این مسیر برداشته اند. 
به نظر می رسد که دو طرف اجازه نمی دهند تا این اختلاف نظر بر کلیت روابط تجاری و اقتصادی شان تاثیر بگذارد.
 به گزارش وزارت امور خارجه ایران، روحانی تاکید کرده است که مذاکرات درباره تنظیم نوع جریان گاز و همکاری در حوزه انرژي در دریای خزر صورت گرفته است.
 شرکت ملی گاز ایران نیز پیش تر گفته بود که ترکمنستان امیدوار است بتواند میزان گاز مبادله ای بیش تری را به آذربایجان و ارمنستان به میزان ۱۵ میلیون متر مکعب در روز از طریق لوله های ایران انتقال دهد.
 یکی از مقام های ایرانی اما در ماه نوامبر ۲۰۱۷ گفته بود که ایران مخالف مبادله گاز ترکمنستان با عراق و ترکیه است اما با انتقال گاز به جمهوری آذربایجان و ارمنستان مشکلی ندارد. این در حالیست که ترکمنستان به دنبال جذب مشتریان متنوع تر و بیش تر است. در حال حاضر بخش عمده گاز ترکمنستان به چین از طریق لوله های چینی صادر می شود».
«دیپلمات» در ادامه می نویسد:«با اشاره به این که در روز ۱۲ مه دونالد ترامپ درباره تمدید یا عدم تمدید لغو تحریم ها علیه ایران تصمیم گیری می کند احتمال خروج امریکا از برجام نیز تقویت شده است.
 هم چنین انتخاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ این گمانه زنی را تقویت می کند که برجام ادامه نیابد. دقیقا مشخص نیست که امریکا پس از خروج از برجام چگونه بازی خواهد کرد.
 دیدار روحانی بخشی از سیاست تهران برای گسترش تجارت با کشورهای دیگر است. پس از بازدید از ترکمنستان، روحانی به جمهوری آذربایجان سفر کرد کشور دیگری که می تواند به عنوان بخشی از شبکه امنیتی مدنظر ایران برای تامین منافع آن کشور در نظر گرفته شود.
 به نظر می رسد ایران قصد ندارد به ترکمنستان چیزی را بپردازد که عشق آباد معتقد است مالک آن است. با این حال، تهران نمی خواهد پل های پشت سرش را بسوزاند چرا که می داند در ماه های آینده به این پل ها نیاز خواهد داشت».

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دیپلماسی ایران ترکمنستان آسیای مرکزی قفقاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۵۹۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است

رئیس جمهور گفت: تهدید و تحریم ها هیچ وقت نتواسته است ملت ایران را متوقف کند بلکه این اقدامات باعث پیشرفت ملت ایران شده است و امروز ایران یک کشور پیشرفته و فناور شده است و آماده انتقال آن به کشورهای دیگر از جمله سریلانکا هستیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری با همتای سریلانکای خود، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران  از همان زمان روابط خوبی بین ایران و سریلانکا برقرار شد و امروز قرار شد این روابط در همه حوزه ها گسترش پیدا کند؛ زیرا ظرفیت های خوبی در هر دو کشور وجود دارد و تبادل این ظرفیت ها می تواند برای هر دو ملت خوب و مفید باشد.

بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی

وی ادامه داد: با پیگیری های وزرای خارجه ها هر دو کشور هر چه زودتر کمیسیون‌های مشترک بین دو کشور برگزار شود تا توافقات در حوزه های کشاورزی، علمی، فرهنگی و ... هر چه زودتر انجام شود

رئیس جمهور گفت: تهدید و تحریم ها هیچ وقت نتواسته است ملت ایران را متوقف کند و این اقدامات باعث کند شدن حرکت ملت ایران نشده بلکه این اقدامات باعث پیشرفت ملت ایران شده است و امروز ایران یک کشور پیشرفته و فناور شده است و آماده انتقال آن به کشورهای دیگر از جمله سریلانکا هستیم.

رئیسی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا خدمات فنی و مهندسی را به سریلانکا صادر کنیم مانند سدی که امروز در این کشور افتتاح شد که تلفیقی از همکاری بین دو کشور بود؛ زیرا سرمایه از سریلانکا و خدمات فنی مهندسی از ایران بود که این حرکت استارت حرکت های بعدی خواهد بود.

وی با اشاره به مسئله فلسطین، تصریح کرد: دغدغه امروزی که وجود دارد نه تنها مختص جهان اسلام نیست بلکه دغدغه تمام مردم جهان است و سوالی که وجود دارد این است که چرا با وجود سازمان های بین المللی باید نسل کشی و کودک کشی در فلسطین اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر دنیا ظالم و غاصب را مجازات نکند چه تضمینی وجود دارد که یک گروه دیگر، فردا یک سرزمین یا کشور دیگر را برای مدت‌هایی غصب نکند و مردم آن سرزمین را  نکشند یا از آن کشور بیرون نیندازد. برای اینکه بدانند در عالم نظام عادلانه‌ای حاکم است باید دادگاه‌های بین‌المللی رژیم غاصب صهیونیستی را به کیفر اقدامات خود برسانند تا هیچکس در عالم حق نداشته باشد حق یک ملت را عصب و زنان و کودکان آن را بکشد.  

رئیسی در پایان بیان داشت: به مردم عزیز سریلانکا می‌گویم که هیچ مانعی برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی فرهنگی بین ایران و سریلانکا وجود ندارد. دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت سریلانکا مصمم هستند که روابط را در همه سطوح ارتقا بخشند و یقین داریم این تصمیم به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • رئیسی: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند
  • مریم نواز شریف: تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهم گرفت
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • عکسی جالب از تفاوت استقبال از حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در فرودگاه پاکستان /تراز دیپلماسی!